Gå til innhold

sykemelding når fastlegen er vekk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en sykemelding men fastlegen min er på ferie noen dager.

Jeg vil helst ikke snakke med en annen lege som ikke kjenner meg. Det blir mye å sette seg inn i for han, og jeg har legeskrekk og liker å forholde meg til en jeg har tillit til...

Kan jeg ta ut egenmelding, og så få time straks han kommer tilbake og satse på at han tilbakefører en sykemelding, eller må jeg innom en vikarierende lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde da ikke være noe problem å forklare på jobben at fastlegen din er på ferie og om det er greit at det tar et par dager ekstra å få sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nye regler sier at legen ikke har mulighet til å tilbakedatere sykemeldinger, det er også meningen at de ansatte skal bruke egenmeldingsdagene sine før de leverer sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler sier at legen ikke har mulighet til å tilbakedatere sykemeldinger,

Hvordan skal man ellers få en sykemelding? Når man er syk er man hjemme, da klarer man ikke gå til legen før etterpå. Andre grunner som f.eks. dødsfall i nær familie er jo også såpass alvorlig at man ikke akkurat tenker på å å gå til legen straks man vet om det. Jeg har da fått tilbakedaterte sykemeldinger uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er nå en gang ikke jeg som har laget reglene så hvorfor de er som de er vet jeg ikke. Forøvrig sier folketrygdloven at arbeidstakeren først skal benytte seg av egenmelding dersom h*n har rett til det.

Dette er hva folketrygdloven sier om tilbakedatering av sykemelding: Legeerklæring kan ikke godtas for tidsrom før medlemmet ble undersøkt av lege (sykmeldingstidspunktet). En legeerklæring for tidsrom før medlemmet søkte lege, kan likevel godtas dersom medlemmet har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.

Mulig du har fått tilbakedatert tidligere, men reglene ble innstrammet fra 01.07.04.

Dødsfall i nær familie i seg selv er faktisk ikke sykepengeberettiget, så egentlig skal en ikke sykemeldes pga det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at man ikke får tilbakedatert sykmelding etter de nye reglene fra 1/7 - 04. Nå må man ha seg til legen den dagen man blir syk om man ikke har rett på egenmelding.

Ved dødsfall i nærmeste familie (partner, foreldre, søsken, barn) gjelder loven om velferdspermisjon, men man kan bli sykmeldt på psykisk grunnlag. Vil tro de fleste som mister noen av nærmeste familie er ganske langt nede psykisk, og da er det sykmeldingsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler gjelder, men den enkelte lege praktiserer dem forskjellig. Har opplevd både å få tilbakedatert sykemelding og ikke, måtte da bruke egenmelding for de dagene jeg hadde vært borte fra jobb før jeg kontaktet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjelder for egenmelding, tre dager eller en uke? (5 virkedager eller 7 dager?)

Og hvis man er syk to dager en uke, og så igjen neste uke, kan man ta egenmelding innenfor en så kort tid? Dette siste spørsmålet er mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke 100% sikker, men mener at dersom du er syk har du rett til 3 dager egenmelding etter folketrygdloven pr arbeidsgiverperiode. Dersom bedriften du jobber i er en IA (inkluderende arbeidsliv) bedrift, kan du bruke 8 dager egenmelding.

Det vil si at er du syk 2 dager en uke, kan du benytte den siste egenmeldingdagen uka etter. Deretter må det gå en arbeidsgiverperiode, dvs 16 dager før du kan benytte deg av egenmelding igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...