Gå til innhold

Hvordan fortelle en ansatt at han ikke passer i jobben


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest juletall

Jeg er daglig leder i en liten bedrift med 5 ansatte. Det viser seg nå at en av de ansatte har en personlighet som ikke passer overens med stillingen hans. For å si det kort så krever jobben at en er effektiv og konsentrert, noe det viser seg at vedkommende ikke er. Det er ikke alltid like lett å sette fingen på hva som er "galt", fordi de ansatte jobber stort sett selvstendig. Men jeg har merket at det er noe som ikke stemmer i lengre tid.

Problemet er at jeg ser at hans begrensninger går på hvordan han er som person. Men det er vanskelig å ta dette opp med ham, da han ikke ser sine egne begrensninger.

Ble litt vanskelig å forklare dette kort, men håper noen skjønner hva jeg mener......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må ihvertfall ta det opp så man får sjansen til å forbedre seg. Og helst innen prøvetiden for deres del, slik at man får bestemt seg før denne går ut. Dette er det kjipe med å være leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han jobber med prøvetid, så er du iallfall nødt til å ta det opp. Han kan ikke jobbe ut hele prøvetiden uten å høre noe. Da ligger du tynt an juridisk, hvis han ikke får fortsette.

Hvis han ikke har prøvetid, men er vanlig fast ansatt, så vil du ha enda større problemer med å si ham opp, hvis du ikke tar det opp med ham. Det skal være ganske graverende før du kan si ham opp. "Ikke effektiv og konsentrert" er veldig diffust, og neppe noen oppsigelsesgrunn.

Uansett, en gang ble vedkommende ansatt, og sett på som god nok til å få jobben. Som leder er det din plikt å veilede/ instruere ham, så han gjør jobben skikkelig. Han kan jo ikke skjønne det, hvis du ikke sier noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletall

Han har fått grundig opplæring de mnd han har vært ansatt. Men jeg forventer at etter en stund bør en kunne klare ting på egenhånd. De andre ansatte klarer dette utmerket.

Jeg har hatt flere samtaler med vedkommende i løpet av denne tiden. Han kaller meg pirkete, men det jeg påpeker er faktisk en nødvendighet for å få gode resultater.

Slik jeg ser det nå kommer jeg til å måtte følge ham opp i lang tid fremover og det har jeg verken tid eller kapasitet til. En kan ikke hele tiden forvente at andre skal være der og ta det en selv ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at situasjonen er vanskelig.

Men du må huske på at du driver en liten virksomhet, og du må først og fremst ha virksommhetens beste i tankene. Hvis din arbeidstaker ikke innfrir forventningene, så har du både rett og plikt til å gjøre noe.

Jeg har ikke greie på formalitetene rundt en oppsigelse, men er rimelig sikker på at du bør ha noe skriftlig å vise til hvis det blir en sak ut av dette.

I første omgang vil jeg anbefale følgende:

Be om et møte, gjør det gjerne klart for ham at det dreier seg om en gjennomgang av stillingen og dine forventninger til dette.

Siden han opplever deg som "pirkete" så vil han antagelig (pga den historikken dere har med tidligere samtaler) være forutinntatt og kanskje litt på defensiven når møtet begynner. Det er viktig at du er rolig og proff, og ikke faller for fristelsen til å svare på (eventuelle) beskyldninger.

Derimot bør du passe på at du styrer møtet, og at du starter med å beskrive (slik du har gjort her) hva du forventer av stillingsinnehaveren, mht selvgåen-het etc. Så ber du om hans vurdering av sin egen innsats.

I løpet av møtet må du sørge for å få sagt klart fra hva du mener om hans innsats - men husk på å fokusere på hvordan du som sjef opplever innsatsen hans - ikke gå i fella hvor du begynner å beskylde ham for å være sånn og sånn.

En mulig setning kan være:

"I denne jobben trenger jeg en som er ....., dessverre så er min opplevelse av den jobben du gjør ....."

Istedet for å si "Du er så uselvstendig at ....."

Håper du skjønner hva jeg mener. Send meg gjerne en PM hvis du vil utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...