Gå til innhold
Noen av våre medlemmer opplever problemer med forumet og vi håper å få fikset problemet innen kort tid! ×

Bekjent av meg er rusmisbruker og gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På rehab ble jeg kjent med ei hyggelig jente, hun var på tvang i tre måneder samme som meg, etter hun dro derfra fikk jeg vite av henne at hun hadde misbrukt forskjellige rusmidler og flere uker der igjen fant hun en jeg vil kalle en tvilsom kjæreste og nå har hun sagt til meg at hun er gravid i første trimester, jeg har ikke turt å spørre henne om hun ruser seg ettersom dette er litt tabubelagt men dette bekymrer meg, og jeg lurer avsluttningsvis om jeg burde sende bekymringsmelding eller bare la være, jeg er trossalt bekymret for utviklingen av barnet i magen.

Anonymkode: ae649...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal sende. Du kan sense bekymringsmeldkng til helsestasjon og bv. 

Anonymkode: bc273...a50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med barnevernet snarest! Du kan vere anonym. Til tidlegere hun får hjelp, til lenger tid får barnet i mors mage uten rus. Og til mindre sjanse er det for misdannelser/skader. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja send bekymringsmelding. I noen tilfeller blir gravide som ruser seg tvangsinnlagt for å skåne barnet fra rusen. I alle fall vil hun måtte levere prøver for å bevise rusfrihet. Da skal det også litt mer til for at hun sprekker siden hun vet hva konsekvensene blir. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere kvinner som har drevet med mye rart og barnet har vært dems vei ut av det. 

Fint du prøver og ødelegge for et annet menneske. 

Og før noen kritiserer meg for : hva med barnets beste??

har sett veldig mange med en tøff oppvekst som har kommet seg bra igjennom og blitt sterkere av det.

Hva er værst? At du har en mor/far som har hatt det tøft eller og aldri fått treffe dem?  

Kvinnfolk og følelser... 

Anonymkode: 060bf...44b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til flere kvinner som har drevet med mye rart og barnet har vært dems vei ut av det. 

har sett veldig mange med en tøff oppvekst som har kommet seg bra igjennom og blitt sterkere av det.

Hva er værst? At du har en mor/far som har hatt det tøft eller og aldri fått treffe dem?  

Kvinnfolk og følelser... 

Hvordan kan hun ødelegge ved å sende en bekymringsmelding til barnevernet?

Om de undersøker saken og hun kan bevise at hun er rusfri da er det jo ingen problem. Er hun derimot aktiv rusmisbruker så kan hun få oppfølging og hjelp til å bli rusfri. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt sosialtjenesten i kommunen du bor ASAP! Barnevernet kommer ikke inn i bildet før etter barnet er født. I første omgang er det snakk om frivillige urinprøver, og kontakt med sosialtjenesten/ruskonsulent for å følge opp. Hvis hun derimot nekter å avlegge urinprøver og møte til avtaler kan det bli snakk om tvang. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnfolk og følelser... 

Svada.

Det er barnets beste som er det viktigste. Skal barnet liksom måtte lide seg gjennom de viktige og formative årene i livet sitt for så å kanskje bli "sterkere", hva nå det måtte være?

Nei, hysj på deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med sosialtjenesten.

Fosteret kan ta skade av morens rusmisbruk.

Anonymkode: f344d...672

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎08‎.‎2016 at 1.05, AnonymBruker skrev:

På rehab ble jeg kjent med ei hyggelig jente, hun var på tvang i tre måneder samme som meg, etter hun dro derfra fikk jeg vite av henne at hun hadde misbrukt forskjellige rusmidler og flere uker der igjen fant hun en jeg vil kalle en tvilsom kjæreste og nå har hun sagt til meg at hun er gravid i første trimester, jeg har ikke turt å spørre henne om hun ruser seg ettersom dette er litt tabubelagt men dette bekymrer meg, og jeg lurer avsluttningsvis om jeg burde sende bekymringsmelding eller bare la være, jeg er trossalt bekymret for utviklingen av barnet i magen.

Hvorfor er det tabubelagt å spørre henne om det? Hvis hun er en misbruker får du sikkert ikke et ærlig svar. Du kan jo spørre noen du stoler på.

Anonymkode: 65640...a98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket mer med henne nå, hun sier hun holder seg rusfri men nå nylig har jeg funnet ut at typen selger narkotika, det er ikke slik at jeg prøver å ta henne på noe, det er miljøet barnet muligens kan vokse opp i som virker svært uheldig og jeg føler meg fæl som gjør dette mot henne i og med at bekymringsmelding har blitt sendt til kommunen anonymt og jeg håper jeg er og forblir anonym i den bekymringsmeldingen. Jeg har selv oppvokst med foreldre som har ruset seg på alkohol og andre saker og dette er ikke noe et barn burde oppleve når det kommer til verden. Skal man ha barn burde man vokse opp og ta ansvar, det å være rundt mennesker som kjøper narkotika er ikke heldig for noen barn. Forhåpentligvis får de beholde barnet om de tar det litt mer seriøst senere i svangerskapet 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en bekymringsmelding. Du hjelper både barnet og henne. Du gjør en god ting ved å melde i fra. Det er en misforstått lojalitet å ikke gjøre det.

Anonymkode: 4547d...c81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med henne først i det minste! Det er slettes ikke sikkert hun ruser seg gravid fodi om hun har en tvilsom kjæreste.

Ikke døm henne uten at du vet noe sikkert. For dette kan bli det beste eller værste som skjer henne. Et barn er den største motivasjonen noen kan ha for å endre seg permanent.

Hun trenger ikke at folk gjør alt for å stemple henne som uskikket som mor nå. Hun trenger hjelp så fort som mulig om hun fortsatt ruser seg. Hvilke stoffer tok hun før forresten? Hjelp henne heller vekk fra den kjæresten og hjelp henne å få opp ett støtteapparat som vil hjelpe dem så dette kan bli noe bra, fremfor distansert piss som meldinger om hvor dårlig mor hun blir når hun ikke har prøvd! Hvis hun er sterk, kan dette gå bra selv om hun tøffe tak foran seg. 

Anonymkode: 7b402...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at hun er en dårlig mor! Hun spiser rikelig med mat og gleder seg til barnet blir født, og jeg velger heller å støtte henne til tross for hennes ruskarriere, skal besøke henne snart å se til at hun har det bra, har ikke møtt typen hennes ennå, men at han er uheldig for henne tror jeg med sikkerhet. Jeg håper de som sagt, får det mer stabilt utover månedene som kommer, hvem vet? Kanskje det blir slutt mellom dem etter en stund? Jeg kan ikke forutse fremtiden. Jeg kontaktet barnevernet uansett for å hjelpe til, hun ruset seg på det meste før hun fant ut av graviditeten noe som var bekymringsverdig i tilfelle det skulle oppstå en sprekk på rus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for å høre at du har kontaktet barnevernet. De er best skikket til å vurdere hva som skal gjøres i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den ‎27‎.‎08‎.‎2016 at 22.02, AnonymBruker skrev:

Du må ta kontakt med sosialtjenesten.

Fosteret kan ta skade av morens rusmisbruk.

Anonymkode: f344d...672

Det skader sikkert ikke, men jeg antar at folk vet at moren er rusmisbruker og at noen følger opp, men sannheten er at når de først har bestemt seg og ikke vil ut at et liv med stoff, så er det lite å få gjort med det. Det er jo fint at du passer på og sånt, men tviler på at det går. Hilsen pessimisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skader sikkert ikke, men jeg antar at folk vet at moren er rusmisbruker og at noen følger opp, men sannheten er at når de først har bestemt seg og ikke vil ut at et liv med stoff, så er det lite å få gjort med det. Det er jo fint at du passer på og sånt, men tviler på at det går. Hilsen pessimisten.

Hvis man ikke klarer å slutte med rus mens man er gravid, blir man tvangsinnlagt frem til fødselen. Om mor holder seg rusfri etterpå, er en annen sak. Ofte fortsetter de med rusen så fort barnet er født, men da har man i hvert fall gjort det beste for barnet. Barn av mødre som ruser seg under svangerskapet, har så mye dårligere forutsetninger enn resten. Det kan gå bra, men å bli født med abstinenser er uendelig hardt for et lite barn. Disse abstinensene rusmisbrukerne misliker så sterkt, de lar de barna sine bli født med. 

Anonymkode: efbcb...f15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...