Gå til innhold

Pokemon go og iPhone maset!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Føler med deg ts, har ikke mer å bidra med. Håpløst at datanerder har gjort snart hele jordens befolkning, med smått og stort, avhengige av siste nytt innen teknologi. Sier silikon Valley hopp, hopper hele verden, og du må i tillegg betale for det. Tenk hvilken verden vi hadde før mobilteknologien tok makten over livene våre.

Endret av zaco
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud kjøp den stakkars gutten en tlf han kan bruke på pokemon jakt!  Min er også 11 og nesten hele klassen er ut på et eller annet tidspunkt og jakte på pokemon.  Har vært helt fantastisk for å få dem ut av døren - skjønner godt hvorfor din sønn er lei seg og sur.  

Du får en iphone 5 super billig for tiden - slutt å være så negativ og se alle positive han får ut av en mobil han kan jakte på pokemon med.  Ja, det stemmer, POSITIV!  De går med venner, er veldig sosialt, er trygg siden de er i grupper, snakker om annet en pokemon, kommer seg ut av huset i mange timer, får trim og frisk luft, og sette mål ved å prøve å finne de beste pokemon.    

Anonymkode: c6925...aa6

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere bodd i nærheten, så kunne han fått min gamle iPhone 5. Batteriet må byttes, og det koster ca. 400 kroner, men ellers fungerer den fint.

Anonymkode: 82994...572

Hvis du ikke bor i nærheten, så kan den jo for så vidt sendes også. Tenk at av alle ting barn kan mase om, så er jo faktisk Pokemon Go blant de bedre. Da er han i hvert fall en del utendørs, og får gått litt rundt mens han holder på. Jeg er enig i at man skal lære å spare, det gjorde jeg selv når jeg var yngre og skulle ha min første mobiltelefon. Siden det finnes så mange billige, men gamle mobiler der ute, kan han kanskje spare til en nyere og bedre en senere?

Anonymkode: 82994...572

• Liker 5
Skrevet

Enig med de som sier at han blir utenfor om han er eneste som ikke kan spille spillet. Han trenger jo ikke få dne dyreste telefonen heller. Det ligger ute iPhone 4 for tusenlappen på finn.no feks. Og det finnes mange android telefoner som er billigere enn iphone. Er enig i at dårlig oppførsel ikke skal belønnes, men jeg forstår godt frustrasjonen hans. Kanskje du kan inngå en avtale med han? At du legger ut det han mangler, dersom han jobber det inn gjennom å gjøre noe ekstra husarbeid hjemme, eller får mindre i ukelønn eller lignende. Nå vet jeg ikke hvordan din økonomi er, men jeg antar at han har spart litt og en 1000-lapp er noe de fleste klarer å legge ut ved et engangstilfelle. 

Anonymkode: 4d222...592

• Liker 1
Skrevet

Gjør det slik:

Fortell han at det ikke er greit å mase for å få ny tlf men at du skjønner hvorfor han ønsker dette. Så kjøper du en eldre modell og gjør han klar over at det koster han noe. Han skal IKKE spille før han har gjort leksene og han skal hjelpe til hjemme av og til. Følger han ikke dette så tar du mobilen fra han slik at han lærer konsekvenser av å ikke holde avtaler.

Nå så er dette spillet veldig pop og det får ungen din ut så det er positivt og alle kan huske hvor lett det er å falle utenfor når alle har noe og en selv ikke har det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener du gjør det rett :)

Man kan ikke få alt her i verden, og når man har en tlf som funker så bruker man den og kjøper ikke ny. Det er bortkasting av penger.

• Liker 1
Skrevet
Den 22. august 2016 at 21.11, AnonymBruker skrev:

Har en 11 åring som går rundt og maser konstant at han har lyst på iphone pga alle har pokemon go. Han har en windows tel som ikke har pokemon go app. Han går rundt og er sur 24/7 ! Han får låne min tel av og til , men han vil ha det hele tiden og går rundt med den.

Det har blitt skikkelig krise. Han har begynt å spare for ny tel , men da får han ikke spare fort nok og det er også problemet.

I dag har det klikket for meg og da fikk han beskjed selv om han sparer pengene så får han ikke kjøpe iphone. Pga hele holdningen og oppførsel de siste dagene. Han synes det er urettferdig at jeg har ting,men ikke han.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger! Han går rundt og eneste han snakker om er pokemon og iphone. 

Anonymkode: 50d41...b2d

Husk at du får feks en ny Samsung J tlf til rundt 1000 lappen.

Forskjellene på S og J modellene deres går kun på prossessytelsen men de fungerer helt fint til pokemon go.

Utseendemessig er de lik de dyrere modellene.

Minuset er at du som oftest må bestille de på nett, siden butikkene helst ikke vil ha inne såkalte billig tlf.

• Liker 1
Skrevet
Den 22. august 2016 at 22.06, spavalica skrev:

Jeg ser at han er mer opptatt av spillet enn iphone. Han kan få ca 700 for sin gamle telefon( hos Telia) og kjøpe en android tel til litt over tusen lapp. Så han får jobbe og spare for iphone .

kanskje det er en god ide?

det som bekymrer er holdningen. Jeg vil ha det jeg ønsker, nå....

Har han vist den type holdning tidligere?

Pokémon Go er svært populært, og han vil nok fort føle seg veldig utenfor dersom han er eneste i gjengen som ikke kan spille. Løsningen over syns jeg ser ut som en OK løsning. Du kan ikke slenge ut en melding på FB elns og spørre om noen av vennene dine har en brukt men brukbar Android eller iPhone liggende som du kan få overta?

• Liker 2
Skrevet
Den 22. august 2016 at 21.11, AnonymBruker skrev:

Har en 11 åring som går rundt og maser konstant at han har lyst på iphone pga alle har pokemon go. Han har en windows tel som ikke har pokemon go app. Han går rundt og er sur 24/7 ! Han får låne min tel av og til , men han vil ha det hele tiden og går rundt med den.

Det har blitt skikkelig krise. Han har begynt å spare for ny tel , men da får han ikke spare fort nok og det er også problemet.

I dag har det klikket for meg og da fikk han beskjed selv om han sparer pengene så får han ikke kjøpe iphone. Pga hele holdningen og oppførsel de siste dagene. Han synes det er urettferdig at jeg har ting,men ikke han.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger! Han går rundt og eneste han snakker om er pokemon og iphone. 

Anonymkode: 50d41...b2d

Husk at du får feks en ny Samsung J tlf til rundt 1000 lappen.

Forskjellene på S og J modellene deres går kun på prossessytelsen men de fungerer helt fint til pokemon go.

Utseendemessig er de lik de dyrere modellene.

Minuset er at du som oftest må bestille de på nett, siden butikkene helst ikke vil ha inne såkalte billig tlf.

Skrevet
8 minutter siden, Sølvi88 skrev:

Jeg mener du gjør det rett :)

Man kan ikke få alt her i verden, og når man har en tlf som funker så bruker man den og kjøper ikke ny. Det er bortkasting av penger.

Ingen Windows tlf funker, du får ikke innhold til de siden appene der ikke blir oppdatert.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ingen Windows tlf funker, du får ikke innhold til de siden appene der ikke blir oppdatert.

Telefoner er for å ringe med, og sende sms. Vil to de funker til slikt.

Skrevet
1 minutt siden, Sølvi88 skrev:

Telefoner er for å ringe med, og sende sms. Vil to de funker til slikt.

Det er lenge siden det var sånn

I dag er tlf til å ringe med, tekste, spille, e-post, lese avisen, kjøpe biletter osv.

Windowstelefoner er kun dyre brevpresser

• Liker 7
Gjest spavalica
Skrevet

Penger er ikke problem. Ser at noen skrev at fattige bør ikke få barn. Mange flotte , kjærlige, velutdannede mennesker kommer fra fattige familier. Mange av de fikk mer kjærlighet og omsorg enn de som kommer fra rike familier.

Tilbake til temaet. 

Som sagt jeg kan kjøpe ny iphone til han, men jeg vil ikke. Samme gjelder jul. Han vet godt at vi har råd til det han ønsker seg, men et sted går grensen. Jeg kjøper ikke gaver til flere tusen kr og kjøper alt de ønsker seg.

Dette med telefon er noe annet pga pokemon go hysteri og jeg ser at alle vennene hans spiller.

Vi har gjort sånn at vi har solgt hans gamle tel og han stilte opp med 400 kr og da bestilte vi ny samsung J til 1200. Den kommer i posten i morgen.

iPhone maset har sluttet og han ønsker seg ikke Iphone lenger. Han skal fortsette å spare penger og kanskje kjøpe en når han blir et par år eldre og har veldig lyst på det. Eller noe annet.

Når det gjelder oppgaver i huset så har han sine faste oppgaver og det får han 50 kr i uken. Han får litt ekstra hvis han sykler til butikken og handler, hjelper å rydde i garasjen osv. I tillegg får han litt penger av faren( vi er skilt), besteforeldre og selvfølgelig en del i bursdagspenger.

ts

Skrevet

Jeg skjønner gutten godt (desverre). Det er jo så populært!!

Bytt din egen telefon? Windowsmobil til en elleveåring er jo et merkelig valg i utgangspunktet. Bra nok for han, bra nok for mor! ;) 

Eller gi han ekstra penger. Nedbetaling e.l....?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, spavalica skrev:

Penger er ikke problem. Ser at noen skrev at fattige bør ikke få barn. Mange flotte , kjærlige, velutdannede mennesker kommer fra fattige familier. Mange av de fikk mer kjærlighet og omsorg enn de som kommer fra rike familier.

Tilbake til temaet. 

Som sagt jeg kan kjøpe ny iphone til han, men jeg vil ikke. Samme gjelder jul. Han vet godt at vi har råd til det han ønsker seg, men et sted går grensen. Jeg kjøper ikke gaver til flere tusen kr og kjøper alt de ønsker seg.

Dette med telefon er noe annet pga pokemon go hysteri og jeg ser at alle vennene hans spiller.

Vi har gjort sånn at vi har solgt hans gamle tel og han stilte opp med 400 kr og da bestilte vi ny samsung J til 1200. Den kommer i posten i morgen.

iPhone maset har sluttet og han ønsker seg ikke Iphone lenger. Han skal fortsette å spare penger og kanskje kjøpe en når han blir et par år eldre og har veldig lyst på det. Eller noe annet.

Når det gjelder oppgaver i huset så har han sine faste oppgaver og det får han 50 kr i uken. Han får litt ekstra hvis han sykler til butikken og handler, hjelper å rydde i garasjen osv. I tillegg får han litt penger av faren( vi er skilt), besteforeldre og selvfølgelig en del i bursdagspenger.

ts

Jeg synes du bagatelliserer viktigheten av Pokenmonspillet. De er ute i flokk, går flere kilometer om dagen og samles rundt dette.

Det er ikke hysteri, men en sosial fritidsaktivitet. Det er veldig verdifullt det som foregår mellom de nå for tiden. Mer verdifullt enn å være prinsippfast på en mobil eller penger.

Jeg var ikke i tvil. Jeg kjøpte meg nu mobil og nedarvet mn "gamle" med en gang. Det er jeg veldig glad for

• Liker 3
Gjest spavalica
Skrevet
1 time siden, Rotemor skrev:

Jeg synes du bagatelliserer viktigheten av Pokenmonspillet. De er ute i flokk, går flere kilometer om dagen og samles rundt dette.

Det er ikke hysteri, men en sosial fritidsaktivitet. Det er veldig verdifullt det som foregår mellom de nå for tiden. Mer verdifullt enn å være prinsippfast på en mobil eller penger.

Jeg var ikke i tvil. Jeg kjøpte meg nu mobil og nedarvet mn "gamle" med en gang. Det er jeg veldig glad for

Jeg ser ikke så mye positivt i det og det blir ikke så mye bevegelse heller. De bruker hacker- triks og alt mulig sånn at de trenger ikke  å bevege seg for å fange pokemons.

Skrevet
30 minutter siden, spavalica skrev:

Jeg ser ikke så mye positivt i det og det blir ikke så mye bevegelse heller. De bruker hacker- triks og alt mulig sånn at de trenger ikke  å bevege seg for å fange pokemons.

Dette blir jo litt på siden av tema, men har du sett 11-åringer som bruker hacks for å spille pokemon? Jeg tror nemlig ikke det er spesielt vanlig, eller enkelt å ordne for et gjennomsnittlig barn. De som jukser risikerer jo å bli utestengt når som helst, og det er som regel ikke sosialt akseptert å jukse heller.

Skrevet
Den 23. august 2016 at 14.52, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at det er 2 utgaver av J5. En gammel som ikke kan kjøre pokemon go, og en ny (2016) som kan (men som da er dyrere). Man må ha 2,0 GB RAM, det har ikke den J5-telefonen det er lenket til her. Men 2016-telefonen er relativt rimelig den også, rundt 2500 kr.

Anonymkode: 57dd8...e60

Min sønn spiller Pokemon Go med en Huawei Y5 og den har da bare 1 GB ram. Det fungerer helt utmerket.

• Liker 1
Gjest spavalica
Skrevet
1 time siden, Kaida skrev:

Dette blir jo litt på siden av tema, men har du sett 11-åringer som bruker hacks for å spille pokemon? Jeg tror nemlig ikke det er spesielt vanlig, eller enkelt å ordne for et gjennomsnittlig barn. De som jukser risikerer jo å bli utestengt når som helst, og det er som regel ikke sosialt akseptert å jukse heller.

Som jeg forsto er det veldig enkelt. Alt er forklart på youtube og da er det bare å laste ned app eller noe. Utestenging varer i 4 timer eller noe sånt.

Vi har snakket om det og han vet at det er ikke lov. Men det er mange som driver med sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...