Gå til innhold

Pokemon go og iPhone maset!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 11 åring som går rundt og maser konstant at han har lyst på iphone pga alle har pokemon go. Han har en windows tel som ikke har pokemon go app. Han går rundt og er sur 24/7 ! Han får låne min tel av og til , men han vil ha det hele tiden og går rundt med den.

Det har blitt skikkelig krise. Han har begynt å spare for ny tel , men da får han ikke spare fort nok og det er også problemet.

I dag har det klikket for meg og da fikk han beskjed selv om han sparer pengene så får han ikke kjøpe iphone. Pga hele holdningen og oppførsel de siste dagene. Han synes det er urettferdig at jeg har ting,men ikke han.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger! Han går rundt og eneste han snakker om er pokemon og iphone. 

Anonymkode: 50d41...b2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pokemon go fungerer på android telefon også - han trenger ikke iPhone for å spille det :)

• Liker 16
Gjest spavalica
Skrevet

Ja,det sier han. Men er det sånn at man skal kjøpe ny tel bare pga et spill? Jeg har følelse hvis jeg får han å mase seg til dette her så dukker det opp flere ting han ønsker seg i fremtiden. På andre siden føler jeg meg litt streng pga jeg ser at det er veldig mange barn som spiller og det er veldig populart nå.

Skrevet

Hvilke oppgaver pleier han å gjøre i hjemmet?

Kanskje han kan få oppgaver som å være med å lage mat, dekke på spisebord, støvsuge eller gjøre andre ting. Eller kanskje hjelpe noen naboer, med å gå tur med hund eller gjøre noe annet. Dermed tjener han kanskje noen kroner (for eksempel som ukelønn) slik at man faktisk må arbeide litt for å skaffe seg ting han har veldig lyst på...

Anonymkode: a56b9...c41

Gjest spavalica
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke oppgaver pleier han å gjøre i hjemmet?

Kanskje han kan få oppgaver som å være med å lage mat, dekke på spisebord, støvsuge eller gjøre andre ting. Eller kanskje hjelpe noen naboer, med å gå tur med hund eller gjøre noe annet. Dermed tjener han kanskje noen kroner (for eksempel som ukelønn) slik at man faktisk må arbeide litt for å skaffe seg ting han har veldig lyst på...

Anonymkode: a56b9...c41

Han får 50 kr i uken. Men sparingen skjer alt for sakte for hans del.

ts

Skrevet

En lærdom i verdier. 

Anonymkode: 84f5e...0a7

• Liker 3
Skrevet

Nå bytter jo folk iphonene sine ofte, så kjenner du noen som skal bytte ut sin, og dere kan få kjøpt billig. Sønnen min, fikk min 3 år gamle iphone i sommer.

Anonymkode: c4563...33b

• Liker 1
Gjest spavalica
Skrevet

Jeg ser at han er mer opptatt av spillet enn iphone. Han kan få ca 700 for sin gamle telefon( hos Telia) og kjøpe en android tel til litt over tusen lapp. Så han får jobbe og spare for iphone .

kanskje det er en god ide?

det som bekymrer er holdningen. Jeg vil ha det jeg ønsker, nå....

Skrevet

Du kan gi han alternativer.

1. Gjør flere oppgaver, få litt mer penger.

2. Gi han en aldersgrense (eks; når han er 12 år, kan han få en ny tlf).

3. Be han om å slutte og mase, så skal du vurdere det i løpet av x-antall måneder. Hvis han maser, så må dere "re-sette" den tiden (f.eks hvis du sier fire måneder, og han begynner å mase om en måned, så pusher du det enda en måned).

4. Julegave (da en eldre versjon, selvfølgelig). Btw er Android og anbefale når det gjelder eldre versjoner av smart-telefon. En gammel iphone er som blikkbokser, og virker veldig tungvinte. 

Anonymkode: 96da8...8b8

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, spavalica skrev:

Jeg ser at han er mer opptatt av spillet enn iphone. Han kan få ca 700 for sin gamle telefon( hos Telia) og kjøpe en android tel til litt over tusen lapp. Så han får jobbe og spare for iphone .

kanskje det er en god ide?

det som bekymrer er holdningen. Jeg vil ha det jeg ønsker, nå....

Dette. Tilby deg feks å sponse halvparten, dersom han kjøper en rimeligere telefon som fortsatt kan spilles på. Da får han et like bra produkt fortere, og lærer at man ikke bare skal se på fancy eplemerker. Vær også behjelpelig med å skaffe han arbeidsoppgaver hjemme og ute. 

Anonymkode: 7c544...9cd

Skrevet

Jeg regner selvfølgelig med og at ts har lest ToS til Niantic?

Sitat

The Parent of each child under the age of 13 must register with The Pokémon Company International, Inc. (“TPCI”) through PTC before a child may use the Services. TPCI requires the Parent to verify that he or she is the Parent of the child and to consent to the creation of an Account with us for the child. Upon receipt of both parental verification and consent, TPCI will enable the Parent to create an Account with us for the child.

If a Parent does not consent to a child’s access to and use of the Services or does not verify the Parent’s consent through the consent process, Niantic will bar that child’s registration for an Account, prevent the child’s access to and use of the Services, and ensure that such child’s information is not accessible through the Services. If a Parent has consented to a child’s access to and use of the Services but wishes to rescind such consent, the Parent should contact us at https://pokemongo.nianticlabs.com/support/delete/en to submit the request. We will discontinue that child’s access to and use of the Services and ensure that such child’s information is no longer accessible through the Services.

https://www.nianticlabs.com/terms/pokemongo/en

Samt selvfølgelig denne:

https://www.nianticlabs.com/privacy/pokemongo/en/

Jeg er, pga overnevnte informasjon, IKKE på Pokemon Go, da jeg foretrekker å ikke legge for mye informasjon om meg selv ut. Appen vil jo vite hvem du er, hvordan du ser ut, emailen din, telefonnummeret ditt, hvor du bor, hvor du går, hvem du kjenner på Fb, bildene dine der, informasjonen din osv. Men hvis dette ikke er et problem så er det jo bare å bruke den. :) 

Anonymkode: 41fee...575

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, spavalica skrev:

Han får 50 kr i uken. Men sparingen skjer alt for sakte for hans del.

ts

Jeg skjønner at det går for sakte. Når han har fått spart opp nok penger er hypen om Pokémon Go over for lengesiden.

Han kan starte med en brukt iPhone for å få det kjempebillig - kanskje til og med en med knust skjerm for å få den enda billigere.

Skjønner veldig godt at han vil ha det. Så for at dere begge skal bli fornøyde, synes jeg at du skal innlede til en vennlig samtale med hans mens dere er alene.

Si at du skal hjelpe han med å få spart penger og å finne en billig, brukt iPhone om han lover å være litt snillere og unnskylde seg for oppførselen han har hatt. Så kan du lete på Facebook etter en rimelig telefon for han, mens du henger opp lapper for han på butikken, lager små rubrikker i avisen og føler med i "småjobber" på Finn.no. Plutselig har han jobbet nok til å ha tjent seg den 500-lappen en brukt iPhone koster : )

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke så rart at han syns det går sakte, med 50kr i uka så vil det jo ta 2 år å spare nok til en iphone (dvs iphone 6 eller bedre), og da er det sannsynligvis ingen som spiller lengre (ja, jeg er klar over at han sikkert får penger til jul/bursdag etc) ;)

Edit: Fjernet link som var feil :)

Endret av Britt Banditt
  • Liker 1
Skrevet

Å kjøpe et barn en Windows telefon er forferdelig, de suger jo. Det finnes billige android telefoner som kan spille Pokemon Go.

Hvorfor bytter du ikke bare telefon med han? Hvis du er fattig kan du jo bruke Telenor Swap.

Forøvrig skjønner jeg ikke at folk får barn når de ikke har penger, fattigdom går i arv...

• Liker 7
Skrevet

Hadde dere bodd i nærheten, så kunne han fått min gamle iPhone 5. Batteriet må byttes, og det koster ca. 400 kroner, men ellers fungerer den fint.

Anonymkode: 82994...572

• Liker 1
Skrevet

Pokermon er jo den store snakkisen i dag.. på godt og vondt- godt for det får ungdom ut av døren!

Ser også veldig mange familier har det som en "greie" å sammen gå på jakt -

Så jeg forstår veldig godt at gutten din er lei seg for at han ikke får til å spille- han er jo helt uten for stakkars. 

• Liker 6
Skrevet

På Finn.no selger de billige brukte Iphone!

Skrevet

Spørsmålet her blir vel egentlig om man skal belønne masing og dårlig oppførsel?

Anonymkode: a50e1...ea1

• Liker 4
Skrevet

Hva med å lage en konkret avtale på småjobber han kan gjøre for å tjene penger til mobil? Forklare hvor mye han må spare, og hvordan han kan komme dit. Forklar hvorfor man ikke bare kan kjøpe en dyr mobil, vis han hva man faktisk må betale for (hus, strøm, mat, klær...) Med en skikkelig forklaring forstår en 11 åring det meste, og man slipper sutring og masing.

Her var vi heldige at begge de eldste hadde spart bursdagspenger, og med litt feriepenger fra besteforeldre og en liten sponsing fra oss foreldrene mot at de må hjelpe til med diverse småjobber (11-åringen har blitt en kløpper på støvsuging!), kunne de begge kjøpe seg androidtelefoner som funker til pokemon go for 2500 kr. Man må ikke ha de dyreste androidtelefonene eller iPhone. Men selvfølgelig er det uansett snakk om mye penger.

Må også si at det spillet har vært veldig positivt. Har aldri før hatt unger som er så ivrige etter å ut på tur! og mange av pokestop og gymmer er på kulturseverdigheter o.l., så det er positivt for oss voksne også.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Britt Banditt skrev:

Ikke så rart at han syns det går sakte, med 50kr i uka så vil det jo ta 2 år å spare nok til en iphone (dvs iphone 6 eller bedre), og da er det sannsynligvis ingen som spiller lengre (ja, jeg er klar over at han sikkert får penger til jul/bursdag etc) ;)

Hva med noe sånt som dette i stedet?https://www.netonnet.no/art/telefon-og-gps/mobiltelefoner/samsung/samsung-galaxyj5gold/221261.11555/ 

Den fungerer til pokemon den og, men koster ikke skjorta. 

Vær obs på at det er 2 utgaver av J5. En gammel som ikke kan kjøre pokemon go, og en ny (2016) som kan (men som da er dyrere). Man må ha 2,0 GB RAM, det har ikke den J5-telefonen det er lenket til her. Men 2016-telefonen er relativt rimelig den også, rundt 2500 kr.

Anonymkode: 57dd8...e60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...