tussi680 Skrevet 23. august 2016 #41 Skrevet 23. august 2016 Å mamma mia, skal alle inn i ens privatliv nå da? Utroskap kommer fram i lyset enten det går en eller to eller flere år før det kommer fram i lyset. La folk få ordne opp i det på egenhånd.
a l'orange Skrevet 23. august 2016 #42 Skrevet 23. august 2016 22 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Hva da med de av oss som gikk til byfogden? Samme krava der? De som drar tilbyfogden burde selvfølgelig pågripes innen de kommer så langt som til utførelsen av denne verdslige udåden For de av dere som ikke forstår at jeg fleiper, så gjør jeg altså det. Man kan ikke straffe seksuell utroskap uten å samtidig pålegge visse seksuelle plikter, og hvor mye og ofte skal man pålegge det, liksom? Jeg er ikke videre begeistret for ekteskapsloven slik den foreligger, og dermed er jeg nok fæl til å fleipe med den.
Fru Uperfekt Skrevet 23. august 2016 #43 Skrevet 23. august 2016 1 time siden, a l'orange skrev: De som drar tilbyfogden burde selvfølgelig pågripes innen de kommer så langt som til utførelsen av denne verdslige udåden For de av dere som ikke forstår at jeg fleiper, så gjør jeg altså det. Man kan ikke straffe seksuell utroskap uten å samtidig pålegge visse seksuelle plikter, og hvor mye og ofte skal man pålegge det, liksom? Jeg er ikke videre begeistret for ekteskapsloven slik den foreligger, og dermed er jeg nok fæl til å fleipe med den. Skjønte det var spøk, men du hadde glemt den delen 😀🤓 Hva er det du mener er feil med ekteskapsloven slik den er i dag?
Puselusk Skrevet 23. august 2016 #44 Skrevet 23. august 2016 (endret) Det hadde bare vært tullete ifølge meg. For det første, hva som regnes som utroskap er ulikt, og bakgrunnen for at mennesker velger å være utro (hvis man skal gå ut i fra den "almenne" forrståelsen av utroskap) kan være vidt forskjellige. Hvis man skulle innføre straff for utroskap tror jeg det hadde vært veldig skadelig spesielt når det gjelder å ivareta rettsikkertheten til folk og i det hele tatt tilliten til rettsystemet. Ta et eksempel. I enkelte land blir du straffet om du har sex utenfor ekteskapet. Hvem har ikke hørt om mennesker som har blitt voldtatt og går ut med det for å så bli stilt for retten. Er det slikt vi vil ha i Norge? Selv om man hadde innført "unntak" som voldtekt så er det ikke sikkert man kan får bevist en voldtekt noe som kan gjøre en slik lov til en byrde for voldtektsutsatte og vil øke andelen som ikke anmelder voldtekt, noe som dermed hadde vært en ting som svekket tillit til rettsystemet. I tillegg til mange andre faktorer som spiller inn. En eventuell dom måtte og vært så ekstremt basert på skjønn at det i praksis ville vært umulig å ha det som rettsgrunnlag. Fks en mann kan ha bevis for at dama har vært utro, og gi rettslig grunnlag for at kvinnen da kan straffes. Men da kan man lure på det etiske ved dette. Hva vet vi om forholdet til dette paret egentlig? En ting er at utroskap ikke er et lurt valg, men det er ikke dermed sagt at bakgrunnen er like svart-hvitt og identisk for alle. Utroskap kan være av ren dumhet og følelsesløshet ja, men det kan jo også være at noen lever i et voldelig forhold, eller et forhold som er nedbrytende på andre måter som kan være både synlig og usynlig. Kanskje man i tillegg er i en situasjon der det er faktorer som gjør det vanskelig å gjøre det slutt der og da, og man har dermed forblitt i et dårlig forhold. Jeg sier ikke at alt dette er unnskyldninger for å være utro, men jeg prøver å nevne noen få faktorer som kan påvirke en persons tilbøyelighet for å være utro. Altså, jeg tror ikke alle som er utro er det fordi de er følelsesløse monstre som vil såre andre. Kort sagt mener jeg vel at det også kan være et "symptom" på et mye større og mer innvikla problem. Jeg mener at om noe skal regnes ulovlig så skal det ligge til rette for at man kan vurdere andre innvirkende faktorer slik at en dom ville vært etisk forsvarlig. I dette tilfellet tror jeg det hadde krevd veldig mye ressurser (som i mange tilfeller ikke hadde vært tilstrekkelig), å rettferdiggjøre en slik dom. Man måtte blant annet ha vurdert alt fra sosiale, psykologiske, fysiske osv osv innvirkninger både over kort og lang tid. Så nei jeg synes ikke utroskap skal være ulovlig. Det er noe som skjer på et så privat nivå at det ville vært et etisk problem å gjøre det til en samfunnsgreie. Endret 23. august 2016 av Puselusk
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #45 Skrevet 23. august 2016 Nei. Jeg skulle på sett og vis ønske det var det, rent følelsesmessig, men det er selvfølgelig ikke gjennomførbart. Ikke mener jeg det er noe det offentlige skal legge seg borti uansett heller, selv om det er en litt fristende tanke før jeg får summet meg og tenkt meg om. I tillegg er det jo også et poeng for meg at jeg ikke ønsker en partner som lar være å bedra meg av frykt for straff. Da er det igrunn like greit at hun (jeg er en heterofil mann) avslører seg som en utro dritt så jeg kan komme meg videre til en som ikke finner på slikt. Anonymkode: 3c6e8...5ab
a l'orange Skrevet 24. august 2016 #46 Skrevet 24. august 2016 (endret) ⭐️ Endret 30. november 2020 av a l'orange
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #47 Skrevet 24. august 2016 Utroskap i seg selv burde ikke være straffbart. Men det burde være straffbart for en kvinne og lure enn mann til å være far til et barn hun har fått med en mann hun var utro med. Anonymkode: 2a6ed...5b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå