Gå til innhold

Burde utroskap vært straffbart?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, I Grosny skrev:

Det er straffbart i utlandet. Man kan faktisk komme i fengsel for å a blitt voldtatt.

Jeg synes ikke slik straffbarhet er greit.

Hvor hørte voldtekt hjemme? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utro menn skulle fått pikken kappet av og utro kjærringer skulle vært sydd sammen såpass at bare mensblod kunne piple ut.

Utroskap skulle gitt skilsmisse på dagen og at den som er utro mister alt sv eiendeler fra forholdet, Dvs går tomhendt ut av forholdet. Jeg kunne vært tilbøyelig til å la han få med seg noen klær i en søpplesekk da.

Anonymkode: 3707c...9f0

• Liker 2
Skrevet

Nei, altså, om vi skal se for oss at det nå var ulovlig å være utro. Det er jo ulovlig å kjøre over fartsgrensa, men folk kjører jo alltid litt over fartsgrensa når det er ingen kamera i nærheten, ingen politi og man har det litt travelt. Utroskap foregår når ingen ser på, og det blir jo bare stress og mange dommer mot uskyldige (som i Iran f.eks. der kvinner blir steinet for utroskap).

Anonymkode: b3596...d59

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Aamu skrev:

Hvor hørte voldtekt hjemme? 

Å bli voldtatt regnes som straffbar utroskap i noen deler av utlandet.

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, I Grosny skrev:

Å bli voldtatt regnes som straffbar utroskap i noen deler av utlandet.

Ja, vet det, men... jeg forstår ikke hvordan det hadde sammenheng med utroskap.

Skrevet
8 minutter siden, Aamu skrev:

Han har et poeng. Blir utroskap straffbart vil en gift kvinne eller mann som blir voldtatt uten å klare å bevise at det var voldtekt kunne straffes for utroskap.

• Liker 5
Skrevet
43 minutter siden, Aamu skrev:

Den sammenhengen er det nesten bare Sharia-jurister og som forstår. 

Skrevet
36 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Han har et poeng. Blir utroskap straffbart vil en gift kvinne eller mann som blir voldtatt uten å klare å bevise at det var voldtekt kunne straffes for utroskap.

Dersom utroskap er straffbart, og det ikke samtidig er straffbart å bli voldtatt, så vil man risikere falske voldtektsanmeldelser.

Saudi-Arabia tilhører den delen av utlandet som jeg tenkte på der det er straffbart å bli voldtatt.

Skrevet
47 minutter siden, I Grosny skrev:

Dersom utroskap er straffbart, og det ikke samtidig er straffbart å bli voldtatt, så vil man risikere falske voldtektsanmeldelser.

Saudi-Arabia tilhører den delen av utlandet som jeg tenkte på der det er straffbart å bli voldtatt.

Eller luksus-ferie destinasjonen Dubai

Marte dømt til fengsel i Dubai etter voldtekt

Anonymkode: 58897...d76

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Mrs.Under skrev:

Hvem skal i så fall definere hva straffbar utroskap er og hvem skal bestemme straffenivået?

Engangsligg i fylla= bot på 5000 kr?

Flergangsligg i edru tilstand=fengsel opp til 2 år?

Sexchat på nett med bruk av webcam= ikke straff pga ingen fysisk kontakt?

Eller skal man bruke lover fra andre land der utroskap faktisk er ulovlig, og det straffes med pisking?

Mitt forslag

Engangsgreie... ingen straff eller advarsel.

Flere engangstilfeller bøter 2000 til 5000 kr samt erstatning til de som har blitt sviktet på 2 til 5000 kr per gang.

Forhold på si.. avhenging av varighet. Enten høye bøter eller fengsel 2 til 5 år samt erstatning til den som har blitt bedratt.. 

Dessverre lar jo utroskap seg sjelden bevise selv om man sier det rett ut. Den eneste vi kan Gjøre er å se skikkelig ned på de personene som er utro. 

Skrevet

Ja, absolutt! Jeg vil gjerne leve som i Iran, Saudi Arabia og lignende steder. <3

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, sol87 skrev:

Ja, absolutt! Jeg vil gjerne leve som i Iran, Saudi Arabia og lignende steder. <3

Jeg og, det blir såå kult! Vi kutter ut alkohol og for da kvitter vi oss med en utroskas-utløser og "Fylla har skylda" kan ikke brukes som forsvar. Yihhaa(d)!

Anonymkode: 58897...d76

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg ville bare lufte en problemstilling, og høre hva folk mener om følgende:

Burde utroskap vært straffbart når man er gift?

Anonymkode: d6191...b50

Hvis man har barn i alle fall... for da går det ikke bare utover den stakkars ektefellen... men en hel familie kan faktisk bli oppløst, ungene kan få psykiske problemer pga det som skjer... selv om mange barn har det bra med to familier (om de blir skilt) - så er det mange som sliter psykisk.
Kanskje straffen må være å betale hvert av barna 200 tusen....

og dersom hun blir sittende med huset, så må han betale ned lånet, mens hun får beholde huset.
Som straff. 

Det er ille om de må flytte fra huset, hun kan ikke bo i noe annet enn en liten hybel - og alt dette pga hans utroskap!

Det er han som må lide økonomisk dersom det va rhan som var så dum!

Anonymkode: 85288...3e0

Skrevet
14 timer siden, tussi84 skrev:

Mitt forslag

Engangsgreie... ingen straff eller advarsel.

Flere engangstilfeller bøter 2000 til 5000 kr samt erstatning til de som har blitt sviktet på 2 til 5000 kr per gang.

Forhold på si.. avhenging av varighet. Enten høye bøter eller fengsel 2 til 5 år samt erstatning til den som har blitt bedratt.. 

Dessverre lar jo utroskap seg sjelden bevise selv om man sier det rett ut. Den eneste vi kan Gjøre er å se skikkelig ned på de personene som er utro. 

Man får leie seg privatdetektiver og sikre seg bevis :)

OM det oppdages utroskap, må den utro betale ektefellen 1 mill og gå med på skillsmisse, samt at vedkommende i tillegg hver mnd må betale ektefelle 6000 kr i økonomisk støtte.

Anonymkode: 85288...3e0

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men burde gi grunnlag for å kunne få skilsmisse på dagen, istedenfor å måtte være skilt ett helt år.

Anonymkode: aa888...58e

Man kan faktisk få skilsmisse på dagen i enkelte tilfeller, men det skal nok mer ekstreme saker til enn "bare" utroskap. 

Regner ikke med TS er seriøs (?), men svaret mitt er i alle fall nei, det burde ikke være straffbart. Umoralsk/uetisk og straffbart er ikke nødvendigvis det samme. Dersom alt vi ikke liker skal være straffbart, er det fare for at vårt indre moralske kompass forsvinner. Det blir et samfunn styrt av straff og belønning, og ikke av rett og galt.

I tillegg til at det selvsagt vil være svært vanskelig å håndheve.

Skrevet

Ja synes jeg. Men ikke fengsel, kanskje i form av bøter og da dyre bøter.

man har lovet tro og ære til den man gifter seg meg, klarer man ikke det burde det "straffes" på et vis.

hvorfor skal det være lov til å ødlegge noen psykisk? Mange som trenger laaang tid på å komme seg over et slikt svik, mens andre ikke klarer det på år. Synes det er urett at de må ta "straffen" av å føle seg ikke god nok, dårlig selvtillit, og alle andre plager det fører med seg.

boten kan gjerne gå til den sviktede part og ikke til staten 😉 Som et lite "plaster" på såret, eller for dem som trenger ubetalt permisjon da man ikke får sykemelding av "jeg føler meg helt forjævlig fordi mannen var utro"

ps. Dette burde kun gjelde de som er gifte og ikke bare kjærester og samboere. Men gifte som i å ha gitt hverandre løfter foran de man medt er glad i og inviterer til brylluppet. Fyfaen for en flau følelse det må være, å stå der oppe og holde hverandre i hendene og kysse og vise kjærligheten foran alle, for så å måtte forklare at ja, vedkommende tok av seg buksa for en annen, så mye var jeg verdt..

jeg er gift, og bare tanken på å føle meg bedratt forran så mange mennesker gjør meg uvel, men så vet jeg at det heller aldri kommer til å skje 😊

Anonymkode: 61393...41f

Skrevet

Jeg vil tro at hadde dette skjedd, og det bare var ulovlig for gifte, så hadde nærmest ingen giftet seg lengre ;)

Det sies vel at omtrent halvparten av oss har vært/kommer til å være utro en eller annen gang, så da bør det bygges mange nye fengsler, og det må være mange flere politifolk, jurister etc. 

For å svare på spørsmålet: Nei. 

Anonymkode: b7243...b78

• Liker 1
Skrevet

For dere som mener det bør være ulovlig fordi man har lovet hverandre å være tro: Hvorfor er dette løftet annerledes enn andre løfter? Bør brudd på andre løfter også være ulovlig? I kirken lover man ofte hverandre å være sammen til døden skiller dere ad. Bør da skilsmisse også være ulovlig siden dette også er et brudd på et løfte?

Anonymkode: 94c41...93a

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke gjennomførbart rent juridisk i et samfunn som vårt. Man må ta høyde for at folk også bedriver samtykkende etisk ikke-monogami, altså ulike varianter av åpne forhold, polyamori, osv, noe som blir mer og mer vanlig. Så enten må man straffe folk for å ha sex utenfor ekteskap og dermed overkjøre de som ønsker åpne forhold, eller så kan enhver som anklages for utroskap hevde at de hadde et åpent forhold. Det er ikke mulig å bevise noe som helst, siden dette baserer seg på private, muntlige avtaler mellom to eller flere. 

Og hvor skal grensa for utroskap gå? Samleie, slimhinnekontakt, nære romantiske forhold uten sex, nære vennskap som holdes skjult for partner, nære vennskap med det motsatte kjønn generelt? Det er bare å lese litt på samlivsforumet her, så ser man hvor sprikende holdninger som finnes til hva som er greit og ikke i et forhold. 

Anonymkode: 9ccaf...14f

• Liker 1
Skrevet

Nei

og heldigvis er vi ikke så primitive i Norge. De som mener at det burde vært straffbart er syke syke mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...