Gå til innhold

Stedatter som bruker mye sminke

Fremhevede innlegg

Skrevet

DU syns kanskje de ser grusomme ut, men akkurat her og nå syns de selv at de ser smashing ut. Om noen år når de ser bilder av seg selv, så vil de nok le og riste på hode av seg selv og lure på hva som var så innmari fint. Akkurat slik alle som har vært 14-15 år og eksperimentert med sminke, frisyrer, farger, osv har gjort i alle år. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg sier til mine foreldre. Det er mitt ansikt, min hud, mitt liv og min sminke. Hvorfor gidde å bruke tid på anders ansikt når du heller kan tenke på deg selv? Skal jeg begynne å si at du bruker for lite klær eller at du spiser for mye og at det er derfor du er tjukk? Nei, that's not my problem.

Herregud folk sulter i verden, finn bedre ting å klage over enn at noen bruker sminke i SITT eget ansikt! 

Anonymkode: 32777...743

• Liker 8
Skrevet

Det er en fase. De fleste går gjennom den, og det er helt normalt. Tenk at du gidder å lage en tråd om det. Sier mye om deg som steforelder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe 15 åringen må finne ut av selv. I den alderen er det vanlig å bruke mye sminke, endre oppførsel og stil for å passe inn og ikke minst for å finne seg selv. La det gå tid så skal du se det løser seg av seg selv

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du misliker situasjonen med at tenåringen oftest fremstår oversminket, kanskje ikke vellykket utført heller, okkuperer badet og bruker mye penger unødig.

Men det sagt, det er ikke din smak som skal avgjøre hvordan hun skal sminke seg, og du kan ikke nekte din mann å bruke penger på datteren sin.

Du kan prøve å ta det med det gode, f.eks si at jeg tror du vil kle slik og slik veldig godt, har du lyst til å prøve det sammen? Og håpe at det faller i smak. Og ta henne for deg før begravelsen og si at det må være svært diskret i slike anledninger.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vet du hva! Har ingen problemer med at far kjøper ting til datteren sin, det er kun sminken. Å kjøpe masse sminke, når man allerede har alt for mye fra før av ser jeg på som unødvendig.

Anonymkode: 1bec1...e44

Da har jo sølv-dugg rett. Men du er det ikke selv. Hun er 15, og det er normalt av en 15.åring. Ikke lag dårlig stemning over dette. Det går bare utover deg. Du får heller slå ned på okuperingen av badet og kanskje gi noen sminketips.

Skrevet
13 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg skjønner godt at du misliker situasjonen med at tenåringen oftest fremstår oversminket, kanskje ikke vellykket utført heller, okkuperer badet og bruker mye penger unødig.

Men det sagt, det er ikke din smak som skal avgjøre hvordan hun skal sminke seg, og du kan ikke nekte din mann å bruke penger på datteren sin.

Du kan prøve å ta det med det gode, f.eks si at jeg tror du vil kle slik og slik veldig godt, har du lyst til å prøve det sammen? Og håpe at det faller i smak. Og ta henne for deg før begravelsen og si at det må være svært diskret i slike anledninger.

Hvilken begravelse?

Anonymkode: 5d882...72a

Skrevet

Ikke din sak. La det ligge.

Anonymkode: c8261...ac8

• Liker 2
Skrevet

Ts, nå har du gjentatt gang på gang at du mener det er unødvendig av henne å bruke så mye sminke. Det er din mening, men hva mener hun selv? Det er tross alt hennes ansikt, ikke ditt. 

• Liker 2
Skrevet

Du blander tre problemer inn i ett

1. Stedatter forsinker familien når dere skal på tur. Dette er ikke greit, og noen bør ta en prat med henne om andre menneskers tid

2. Far bruker for mye penger på sin datter. Har dere fellesøkonomi? - Da må dere avklare retningslinjer. Om ikke - hans sak. 

3. Stedatter bruker for mye sminke. La henne være tenåring. Jeg hadde mine perioder med sminke, mine perioder med for korte og trange klær, og mine perioder med forferdelige hårfarger. Og foreldre som alltid var der for å hjelpe og veilede, men ikke for å moralisere og kreve. 

• Liker 4
Skrevet

Du vet at sminke og "skills" på sminking er utrolig viktig i den alderen i dag? Man trenger ikke like det, men sånn er det. Å nekte henne å bruke sminke vil ikke gjøre forholdet deres noen tjenester. 

Anonymkode: 7341a...5e9

• Liker 2
Skrevet

Dessuten, de fleste 15-åringene i dag bruker garantert tid på tutorials på YouTube, og de sminker seg IKKE slik jeg gjorde det da jeg var 15 for 19 år siden! 

Det eneste kan være å veilede for hvilken stil passer seg i hvilken setting. Man legger ikke en tung smokey-eye for å gå i en begravelse f.eks.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Sølv_dugg skrev:

DU syns kanskje de ser grusomme ut, men akkurat her og nå syns de selv at de ser smashing ut. Om noen år når de ser bilder av seg selv, så vil de nok le og riste på hode av seg selv og lure på hva som var så innmari fint. Akkurat slik alle som har vært 14-15 år og eksperimentert med sminke, frisyrer, farger, osv har gjort i alle år. 

Saken er at de aller fleste 15-åringer i dag lærer seg å sminke seg bra! Hemmeligheten er YouTube. 15-åringer i dag er milevis unna vår "gamlis-generasjon" når det kommer til sminkeresultat. 

• Liker 2
Skrevet

Sminkebord på rommet med godt lys vil løse mye av problemet her! Hun får mer og mer trening på sminken, og mengden vil nok etterhvert roe seg. Hvis hun bruker ekstremt mye sminke, vil hun nok få kommentarer fra jevnaldrende, og det vil nok "hjelpe" mer enn kommentarer fra de voksne hjemme.

Anonymkode: bceb2...571

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier; la henne sminke seg som hun vil, har selv hatt jenter på denne alderen. Når det gjelder det å komme for seint, så gi beskjed om at hun må være ferdig 30 min før. Sminkespeil på rommet var en god ide. 

Det jeg kjenner meg mest igjen i er de produktene de sier de bare MÅ ha. Har vært gjennom akkurat dette selv. Her i huset bare måtte den ene jenta ha dyre produkt: det var ikke snakk om å kjøpe noe på HM eller Vita. Jeg bruker selv "mye" sminke, men bruker både dyre og billige produkt. Jeg har jobbet og betalt selv for det, og synes det er hårreisende at en tenåring MÅ ha produkter til over tusen kroner pr mnd, og det bare fra oss. 

Anonymkode: 1a364...b74

Skrevet

Dere skal ikke vente på henne. Reiser dere kl 18, så reiser dere kl 18. Er hun ikke ferdig da, får hun ikke være med.

Skrevet

Viser bare hvor gammel du er ts. Jeg er sikker på at mødrene og bestemødrene syntes det samme om oss da vi var tenåringer

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Gjem badenøkkelen og be henne sminke seg på rommet om hun bruker mer enn 15 min på badet. Det er flere i huset og her må alle ta hensyn. Inkludert 15 åringen. 

Skrevet

Kanskje du TS kan få noen sminketips av din stedatter... 😆 Du høres så utrolig snerpete og surmaga ut 🙈 Hvem byr seg om hva du synes er upassende??? Kanskje din stedatter er flau over deg og din stil. Hvem vet?

Anonymkode: c2026...ad3

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et godt forhold og finner ofte på ting sammen. Det eneste som irriterer meg er at hun bruker såpass mye sminke når hun er helt nydelig uten. I tillegg synes jeg det blir alt for mye, og hun ser da ut som en sminkedukke. Greit nok å sminke seg slik til fester, men til hverdags synes jeg det er unødvendig.

Anonymkode: 1bec1...e44

Dette er din mening, hun må få ha sin egen. Du fatter vel det? Hva du synes om andre menneskers stil er irrelevant. Du har ingenting med andre menneskers måte å kle seg og sminke seg. Rett og slett stygt er det, å legge seg opp i hvordan andre ønsker å se ut. Så her må jeg si at det er du som må gå i det selv, og lære deg litt folkeskikk.

Anonymkode: d0ac8...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...