AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #1 Skrevet 19. august 2016 Min 15 år gamle stedatter bruker utrolig mye sminke. Hun bruker sikkert en hel time på å bli ferdig, og jeg er drittlei av at hele familien er nødt til å vente på henne. Syns ikke det passer seg å se ut som en sminkedukke på familieselskap. Verken faren eller moren har reagert på det, og det syns jeg er veldig rart. Hvordan kan jeg prøve å forklare henne at så mye sminke verken er nødvendig eller greit? Ønsker ikke å lage noe drama, men man vet jo aldri med tenåringer. Anonymkode: 1bec1...e44
Gjest NotNaomi Skrevet 19. august 2016 #2 Skrevet 19. august 2016 Nå erd et jo du som lager litt drama her da :-) Å bruke mye sminke er ikke det verste hun kan gjøre for å si det sånnog hvis foreldrene ikke bryr seg om det,så tror jeg det er best at du er overbærende her. Det er vel ganske vanlig at visse typer jenter liker å sminke seg,og det er ikke så mye å henge seg opp i,mener nå jeg.
Saphyria Skrevet 19. august 2016 #3 Skrevet 19. august 2016 Om det gjør dere seine, så be ho om å begynne tidligere slik at dere slipper å vente, eller begynn uten henne dersom ho fortsetter å være treg. I den alderen er sminke spennende og mange liker å sminke seg. Bruken roer seg nok etter hvert, eller så blir ho i det minste raskere med tiden. 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 Problemet er vel at hun tar opp badet, og da kjøper du ganske enkelt bord og peil til rommet hennes viss hun ønsker det. Anonymkode: 16e65...30d 6
Kvist Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 Du har da ikke noe med hvor mye eller hvordan hun sminker seg. En femtenåring kan og bør bestemme over eget utseende selv, uansett hvor smakløst det ser ut i "de gamles" øyne. La det være, ikke si noe i det hele tatt. Noe annet er det om dere til stadighet må vente på henne hvis familien skal noe, det er sånt det går an å ta opp. Alle i en familie bør ta hensyn til hverandre, også tenåringer. Selv om mange tenåringer jeg har kjent har ment noe annet 14
Rumle Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 Sånn er jo bare tenåringer, i alle fall var vi det når jeg vokste opp (på 80-tallet!) Her må man velge sine kamper, og dette er virkelig ikke viktig nok til å lage drama av. La henne få holde på Bare si i fra at hun må beregne litt bedre tid? 3
LittleBabyBlue Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 Gratulerer, du har en helt normal 15 år gammel jente i hus. Har vært sånn så lenge jeg kan huske. På 80-tallet tok det en time å fikse håret, men ellers har det vært mye sminke. Det pleier å tone seg ned helt av seg selv. 12
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 Når jeg var 15 brukte jeg ganske mye sminke. Elsket å eksperimentere med sminke og hårfarger. Det varte vel fra jeg var 14 til jeg var 16-17. Tror det er en fase mange jenter går gjennom, og med mindre det er noe "ekstreme tilfeller" så tror jeg ikke det er vits å si noe på det. Det er likevel mulig å tilby henne å vise henne et par sminketips hvis du ønsker å videreføre noen(fikk mange av min stemor). Anonymkode: 6d190...fa4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #9 Skrevet 19. august 2016 Hun har både bord og speil på rommet sitt. Hun kommer stadig til oss for å spørre om penger til sminke. Det er alltid noe hun absolutt "trenger". Vi har god økonomi, men jeg synes det er utrolig unødvendig. Far aner jo ikke hva disse tingene hun vil kjøpe er, så han gir jo henne gjerne penger. Upassende å komme som en sminkedukke på skole og familieselskap, mener nå jeg. Anonymkode: 1bec1...e44
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 Jeg hadde nektet henne ting som har med venner å gjøre før hun hadde fjernet sminken. Anonymkode: 841c4...122 1
Rumle Skrevet 19. august 2016 #11 Skrevet 19. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har både bord og speil på rommet sitt. Hun kommer stadig til oss for å spørre om penger til sminke. Det er alltid noe hun absolutt "trenger". Vi har god økonomi, men jeg synes det er utrolig unødvendig. Far aner jo ikke hva disse tingene hun vil kjøpe er, så han gir jo henne gjerne penger. Upassende å komme som en sminkedukke på skole og familieselskap, mener nå jeg. Anonymkode: 1bec1...e44 Dette er virkelig ikke din kamp å ta. Hvorfor ikke bare la henne eksperimentere? 18
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #12 Skrevet 19. august 2016 15-åringer på 80-tallet brukte mye tid på sminke og styling av hår, ja. Det skulle være høyt, holde i sterk vind, kreppet, rufsepermanent eller høyt, kort hår. Og sminken var et kapittel for seg selv. Masse farger, det var vel da uttrykket krigsmaling ble oppfunnet om sminke. Jeg fikk alltid kjeft for mye tid på badet, og mye tid på telefonen (fasttelefon). La 15-åringen være 15 år. Anonymkode: 44802...d90 10
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har både bord og speil på rommet sitt. Hun kommer stadig til oss for å spørre om penger til sminke. Det er alltid noe hun absolutt "trenger". Vi har god økonomi, men jeg synes det er utrolig unødvendig. Far aner jo ikke hva disse tingene hun vil kjøpe er, så han gir jo henne gjerne penger. Upassende å komme som en sminkedukke på skole og familieselskap, mener nå jeg. Anonymkode: 1bec1...e44 Det er enn annen grunn for at du irriterer deg over henne enn sminken. Anonymkode: 16e65...30d 28
Sølv_dugg Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 Høres ut som at du ikke liker at far åpner lommeboken sin for "unødvendige" ting til datteren sin, selvom dere har god økonomi. Hvordan sminket du deg når du var 15 år? Har kuen glemt at hun var kalv? Neste gang du er et offentlig sted, eller stedatteren din (for et forferdelig ord å bruke, trodde dette var avgått i 2016 og erstattet med bonusdatter) har med seg venner hjem, så kikk en ekstra gang på de, og du vil garantert se at hun overhode ikke er alene om å se ut som en sminkedukke. De fleste jenter i den alderen elsker å prøve ut nye sminkemetoder, farger etc, samtidig som de er livredde for å skille seg ut. Flisespikkeri! 13
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #15 Skrevet 19. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er enn annen grunn for at du irriterer deg over henne enn sminken. Anonymkode: 16e65...30d Vi har et godt forhold og finner ofte på ting sammen. Det eneste som irriterer meg er at hun bruker såpass mye sminke når hun er helt nydelig uten. I tillegg synes jeg det blir alt for mye, og hun ser da ut som en sminkedukke. Greit nok å sminke seg slik til fester, men til hverdags synes jeg det er unødvendig. Anonymkode: 1bec1...e44
skruf Skrevet 19. august 2016 #16 Skrevet 19. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nektet henne ting som har med venner å gjøre før hun hadde fjernet sminken. Anonymkode: 841c4...122 For å være ærlig så har ikke noen steforeldre noe med å nekte ei stedatter å bruke sminke, ei heller å nekte jenta å være med venner før hun har fjernet sminken. Foreldrene kan komme med ei oppfordring til mindre sminkebruk, men selv de kan ikke forlange at hun ikke skal sminke seg. I den alderen der så er det mye prøving og feiling når det kommer til sminke, klesstil, hårsveis....de må finne ut av det selv. Men ja, man kan kreve at de sparer til sminken sin selv og kjøper den av egne penger. Men å begynne å nekte å blande seg, det blir helt feil. Det er en del av det å være ungdom, tenåring, og finne seg selv. Herrefred, jeg var tenåring på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet, jeg gremmer meg når jeg ser bilder fra den tiden der. Men jammen meg så kule og fine vi følte oss! 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #17 Skrevet 19. august 2016 6 minutter siden, Sølv_dugg skrev: Høres ut som at du ikke liker at far åpner lommeboken sin for "unødvendige" ting til datteren sin, selvom dere har god økonomi. Hvordan sminket du deg når du var 15 år? Har kuen glemt at hun var kalv? Neste gang du er et offentlig sted, eller stedatteren din (for et forferdelig ord å bruke, trodde dette var avgått i 2016 og erstattet med bonusdatter) har med seg venner hjem, så kikk en ekstra gang på de, og du vil garantert se at hun overhode ikke er alene om å se ut som en sminkedukke. De fleste jenter i den alderen elsker å prøve ut nye sminkemetoder, farger etc, samtidig som de er livredde for å skille seg ut. Flisespikkeri! Nei, vet du hva! Har ingen problemer med at far kjøper ting til datteren sin, det er kun sminken. Å kjøpe masse sminke, når man allerede har alt for mye fra før av ser jeg på som unødvendig. Anonymkode: 1bec1...e44
#frøken Skrevet 19. august 2016 #18 Skrevet 19. august 2016 Du får være glad for at hun ikke bruker sminken din... 7
estrella Skrevet 19. august 2016 #19 Skrevet 19. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et godt forhold og finner ofte på ting sammen. Det eneste som irriterer meg er at hun bruker såpass mye sminke når hun er helt nydelig uten. I tillegg synes jeg det blir alt for mye, og hun ser da ut som en sminkedukke. Greit nok å sminke seg slik til fester, men til hverdags synes jeg det er unødvendig. Anonymkode: 1bec1...e44 Men din mening om at det er for mye sminke har egentlig ikke noen betydning. Hun liker det. At du ikke ville brukt like mye sminke betyr ingenting. Og de aller fleste jeg ser på hennes alder bruker en del sminke, det er fåtallet som bruker lite eller ingen sminke. Hvis hun er i veien på badet så får dere sørge for at hun har god plass på rommet. Det inkluderer god belysning (er vel stort sett det som gjør at man velger badet, siden det ofte er bedre belysning der enn soverommet). 11
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #20 Skrevet 19. august 2016 Se på kylie jenner. Er nok hun som er forbilde. De vet ikke selv de ser grusomme ut. Kamuflasjesminke på så unge jenter. De får garantert kviseproblemer av det. Foreldre burde sagt nei. De har ikke råd til den sminken. Det er dyre produkter. Anonymkode: beeb5...25f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå