Marcia Skrevet 12. november 2004 #1 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg begynte i ny jobb 1.august. Hvor lenge må jeg ha jobbet før jeg kan ta noen feriedager? Vet ikke om det har noen betydning for svaret, men var i jobb hos tidligere arbeidsgiver fra 1999 og ut juni i år. Var uten jobb i juli da jeg ikke ønsket å begynne i den nye jobben før 1. august. Sånn sett har jeg ikke tatt ut noen feriedager i år - har det noe å si, eller mister jeg dem fordi jeg ikke hadde tid til å ta dem ut hos forrige arbeidsgiver? Regner med at dette er tatt opp i mange tråder før, så om dere linker til tidligere diskusjoner i steden for å svare på nytt er det helt greit! Marcia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 12. november 2004 #2 Del Skrevet 12. november 2004 Du har ikke tjent opp noe feriepenger i år, og for neste år har du da tjent opp feriepenger fra den dato du startet der - hvis du startet i august i år har du tjent opp feriepenger ett halvt år. Arbeidsgiveren har vel ikke noe krav på å la deg få ferie i år, men de fleste vil vel kunne gi deg ferie uten lønn noen dager hvis du spørr pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 12. november 2004 #3 Del Skrevet 12. november 2004 Du må jo gå frem til neste år før du skal få betalt ferie. Jeg har også begynt i jobb på høsten en gang og hadde allerede booka tur. Ikke noe problem å få fri da, men uten lønn selvfølgelig og avtalt da jeg begynte. Men gikk du på fastlønn hos forrige arbeidsgiver og ikke fikk lønn i juni så skal du jo ha betalt for at du ikke tar ut ferie hos de. Om du jobbet den mnd. Tror du mister det når du ikke går direkte over i ny jobb. Du har jo gått hjemme litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcia Skrevet 12. november 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 12. november 2004 Takk for svar! Betyr dette at om jeg ønsker et par dager fri i forbindelse med jula er det "lov" å spørre arbeidsgiver pent om tillatelse, men jeg må også akseptere et nei siden jeg ikke har krav på noe? Hva med i 2005, kan jeg ta ut ferie når jeg vil da (så sant det passer med arbeidsoppgavene selvsagt), eller må man ha vært i stilllingen et visst antall måneder først? Hilsen en fremdeles litt forvirra Marcia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 12. november 2004 #5 Del Skrevet 12. november 2004 Har ikke alle rett på 5 uker ferie da? Har man ikke opptjent feriepenger, blir det selvsagt uten lønn, men alle har da krav på ferie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #6 Del Skrevet 12. november 2004 Du har rett til 4 uker + 1 dag ferie etter ferieloven, men uten lønn/feriepenger. I 2005 vil du kunne ta ferie når du vil, hvis arbeidsgiver samtykker, du kan stille visse krav til avvikling av ferie i perioden 1. juni-30. september. Tar du full ferie i 2005 vil også noe av ferien bli uten lønn/feriepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 12. november 2004 #7 Del Skrevet 12. november 2004 Julienne har helt rett. Du har i arbeidsåret 2004 rett på den lovfestede ferien på 4 uker + 1 dag, men du har ikke opparbeidet deg feriepenger hos den nye arbeidsgiveren, så du får ingen penger å feriere for! Men du fikk vel utbetalt feriepengene da du sluttet i den forrige jobben? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 12. november 2004 #8 Del Skrevet 12. november 2004 Hm jeg var helt sikkert på at reglene sier at begynner man FØR 1/9 har man krav på 5 ukers ferie. Ikke betalt selvsagt, men kvar på ferie har du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #9 Del Skrevet 12. november 2004 Etter ferieloven har man krav på full ferie hvis man tiltrer senest 30. september i ferieåret. Antall feriedager etter ferieloven er 4 uker og en dag, men mange har tariffestet 5 uker ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå