Gå til innhold

Samboerne mine vil at kjæresten min skal være her mindre..what 2 do?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kjøp deg bil og be kjæresten din finne seg en leilighet.

Ja, for det er lettere sagt enn gjort.  Kjøp deg bil. Ts har sikkert ikke råd til bil. Ellers ville hun vel ha kjøpt seg bil?

Anonymkode: 4582c...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typen din er urimelig, og hører bare dårlige unnskyldninger for at dere ikke kan være hos han. En halvtime pendling er ikkeno. 

Hadde ei venninne installert typen i vår leilighet og ikke respekter det når jeg sa ifra hadde jeg blitt potte sur. Gått rundt minimalt kledd. Spist av maten deres. Slengt meg ned på sofaen mens dere hadde en romantisk filmkveld. Driti om han sto i dusjen, hadde gått rett inn hvis jeg måtte på do. 

Kjenner ei som serverte urin drinker. Ingen som åt maten hennes etter det....

Anonymkode: 9089d...78e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak

Har typen din bil får han svelge en kamel og hente/kjøre deg. Besøk ham i helgene. Da får dere to netter sammen der. Gjør noe på ettermiddagen utenfor ditt bosted. Jeg er enig med dine venninner. De betaler for å bo med deg ikke deg + typen. Det er deres hjem like mye som ditt og her er de i flertall. Typen din virker umoden som ikke skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

Anonymkode: 6c7ff...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

Anonymkode: 6c7ff...306

Husrommet blir klart overbefolket. 

Anonymkode: eef48...9b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Du motsier deg selv i et samme og samme innlegg, veldig forvirrende.

"Han har vært her nå 3 dager på rad og jeg forstår dem litt at det kanskje blir litt mye"

"Har ikke sett han på flere dager pga dette."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smilejenta

Dere er tre jenter som bor sammen, når dem også får seg kjærester etterhvert mener du da at de også skal ha typene sine over i flere dager. Så denne leilighet dere har måtte leie sammen, siden dere tydligvis ikke har råd til å bo alene, må dere sikkert tatt størrelse med i betrakning? Regnet dere da 3 personer eller 3 personer pluss kjærester = 6 personer.

Det jeg prøver å komme fram til er; er leiligheten virkelig så stor at den kan huse 6 voksne mennesker? Hvis svaret er nei, skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt kan vurdere å "sette ned foten og ikke gi etter" som du fint sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær hos han fra fredag til søndag, så kommer han til deg fra tirsdag til torsdagsmorgen når han drar på jobb. :) Da har du mulighet til å være med andre venner mandag og torsdag, de i kollektivet har faste dager å forholde seg til, du slipper å ta buss fra han om morgenen og dere får vært med hverandre 5 dager i uken, noe som faktisk er ganske mye. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig slitsomt å bo med folk som hele tiden skal ha kjærester på besøk. Bodde med en som hadde nye gutter hele tiden og jeg syns det var like kleint å treffe på dem hver gang. Når jeg er hjemme så går jeg alltid i koseklær, null sminke og ingen bh. Jeg bryr meg ikke om noen gode venninner ser meg slik, men jeg liker ikke å se ut som en dass foran masse fremmede gutter (som i mange tilfeller er studenter på universitetet mitt). Jeg følte meg "fanget" på rommet mitt når hun hadde besøk. Og i tillegg så hadde hun alltid døren mellom rommet sitt og kjøkkenet vid åpen, selv med besøk. Så jeg kunne ikke lage meg mat uten å bli 5 hjul på vognen. 

Er også stress og hele tiden måtte kle på seg når man skal på do om natten og å måtte kle på seg på badet etter en dusj, for å ikke risikere å treffe på kjæresten i kun undertøy eller et håndkle. 

Det skal sies at jeg aldri ga beskjed om at hun ikke kunne ha besøk så ofte, men det har mest med at jeg er skikkelig konfliksky. Men vi betaler heller ikke strøm, så det kostet meg i det minste ikke penger å ha han der. Jeg syns egentlig det mest rettferdige er at om man får seg kjæreste, så er man like ofte hos hverandre. Da balanseres strøm og vasking seg ut, ved at man f.eks. i 2 dager i uken har en ekstra person hos seg (ekstra mye strøm og mer nedskitning), men at man også får 2 dager med en person mindre (ekstra lite strøm og nedskitning). Og jeg syns i hvert fall grensen på antall besøk bør være at kjæresten skal ikke være hos en mer enn han ikke er der. For er han det, så syns jeg man kan si han egentlig bor hos en, og da bør han betale sin del av leien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. 

Har snakket med typen min om dette. Og han greier ikke helt forstå at jeg skjønner begge parter. Han syns de er litt urimelige mens jeg står litt midt i mellom. Jeg vil såklart se han hver dag men pga bofoeholdene så forstår jeg jo at det ikke går. Hadde nok tenkt litt likt som mine venninner om jeg var i deres situasjon. Mens han mene4 at han ville føyd seg om han var dem. Han sier han ville ofret det for at bestekompisen skulle få være lykkelig. Så der trnker vi litt ulikt. Så nå er det litt dårlig stemnig mellom oss da. Og  jeg synes dette er kjempeekkelt. Vet ikke hva jeg skal si til han. Fordi han er  skuffet over at jeg ikke stilte opp for meg selv og han og backet han opp. Jeg ser litt annerledes på det men et virker  ikke som han greier forstå helt. Huff.:( 

Anonymkode: d91ed...022

Leit å høre at det er dårlig stemning mellom deg og kjæresten nå, og skjønner at du blir stående litt midt i mellom ham og venninnene dine. Men altså, hva kjæresten din hadde gjort om han var i dine venninner sine sko, har jo egentlig ikke noe med saken å gjøre. Dessuten er det jo veldig lett å si hva man tror man ville ha gjort, noe helt annet er å være den som faktisk er i situasjonen. 

Vet han at du er på KG? I så fall ville jeg ha vist ham denne tråden og hvilke svar du får. Sett deg ned og ta en prat med venninnene dine og kom fram til en enighet om hvor mye han kan være hos dere.

Lurer forresten på: Disse tre dagene han var hos dere på rad- visste de på forhånd at han skulle bli så lenge? Den gang jeg bodde i kollektiv, merket jeg hvor mye mer medgjørlig både jeg og de andre var så lenge man visste slikt på forhånd. Og så er det jo lett å tenke at "jammen, vi er bare på rommet", men så kommer det jo ulemper som man gjerne ikke tenker over, som nevnt av andre her i tråden. Kanskje ikke kjæresten din heller tenker over dette, men er litt blindet av forelskelse?

Jeg skjønner det er ekkelt å være i den situasjonen du er nå, men stå i det og forsøk som best er å komme fram til en løsning. Blir det dere til slutt, så vil dere jo gjerne flytte sammen, og da er dette bare midlertidig og en liten bump i veien.

Lykke til med kjærligheten, og håper dere kommer fram til en løsning! :)  

Anonymkode: 2432b...415

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for når du bor i kollektiv så er jo normalen ikke noe besøk.

Anonymkode: ca1c3...a7e

Er du ironisk? Eller hva mener du med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg skjønner både dine romkamerater og deg, både at de synes det blir litt mye med besøk så ofte, høyere utgifter, mindre privatliv osv, og deg som er nyforelska. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt å møte kjæresten din ute i stedet, gå på kafè, en tur i marka, på kino osv... Da får dine romkamerater litt pusterom, du og kjæresten din får litt alenetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er dere ikke hos han?

Synes det er noe respektløst å ha han så mye på besøk dersom romkameratene dine faktisk sier fra. Og hva skjer med at han blir fornærmet?! Virker umoden. 

Anonymkode: 04294...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han bor en halvtime unna skolen min og jeg har ike bil. Dårlige bussforbindelser er det også :/ 

Ts 

Skjønner. Da må dere rett og slett møtes litt mindre. Du kan trøste deg med at det ikke nødvendigvis er negativt for et forhold å ikke være sammen omtrent hele tida. Sannsynligvis vil dere begge ha venner som også vil sette pris på å møte på dere uten kjæreste på slep til enhver tid også. Jeg synes også (som tidligere nevnt) at han framstår som urimelig og barnslig som forventer at du skal overkjøre dine veninner (som du bor med!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende de synes de ser lite til deg, og at du bruker for mye tid med han? 

Så er det litt kjedelig å måtte dele bad/kjøkken med enda en, når man i utgangspunktet bare deler med to. 

Sett deg ned og snakk med dem - hvis dere er gode venner kommer dere nok fram til en løsning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man til stadighet har gjester på besøk i mange dager i strekk, så må man nok regne med en reaksjon fra de andre i kollektivet. Selv om han gjør lite av seg selv, så opptar han jo badet, bruker strøm, andre ressurser osv. 

Løsningen er på sikt at du enten flytter for deg selv (evt. sammen med han) og/eller at han løser sin bosituasjon slik at dere kan være litt mer der også. Eventuelt kan dere legge opp flere mindre turer der dere reiser av gårde et par dager dere to sammen. 

Anonymkode: c7543...f01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ts her   

Typen har nå latt saken synke litt inn og han synes ikke det er like ille lenger. Mens nå er det jeg som synes dettr begynner å gå litt vel langt. 

Jeg tjener ca 13000kr pr mnd. De andre to tjener 17000 til sammen. Slik at de nå vil at jeg betaler litt mer enn dem. Jeg kunne jort det,  for å være snill. Men nå oppå denne ande saken med kjørestebesøk så føler jeg meg rett og slett overkjørt. Jeg skal altså betale mer husleie pr mnd, og jeg skal i tillegg få se min egen kjæreste mye mindre en før. Jeg er altså den som taper på dette. Jeg har ingenting å vinne på en slik løsning. 

Så nå er jo stemningen mellom meg og kjæresten løsnet. Men stemningen oss jentene inellom, den er dårlig. Jeg sa fra om hva jeg syntes og at det ville jeg faktisk ikke godta. Hvis jeg skal betale mer enn dem i husleie så vil jeg også ha litt goder ut av det. Altså, få ha besøk av min egen kjæreste litt oftere enn 2 dager i uka, som var deres krav. 

Dette med 2-dagers regelen funker heller ikke synes jeg. Jeg føler jeg går på tå, og føler ikke jeg kan av i mitt eget hjem da jeg må spørre om lov til å ha besøk hele tiden. Greier ikke være meg selv. Og det er slitsomt. 

Men hva ville dere gjort med saken? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre/si jeg nå, for det ser ikke ut til at de forstår mitt synspunkt. De vil bare betale mindre og ha huset for seg selv. Mens jeg må ofre både mine egne penger og kvalitetstid med en jeg er glad i.

Er det egentlig rettferdig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Ts her   

Typen har nå latt saken synke litt inn og han synes ikke det er like ille lenger. Mens nå er det jeg som synes dettr begynner å gå litt vel langt. 

Jeg tjener ca 13000kr pr mnd. De andre to tjener 17000 til sammen. Slik at de nå vil at jeg betaler litt mer enn dem. Jeg kunne jort det,  for å være snill. Men nå oppå denne ande saken med kjørestebesøk så føler jeg meg rett og slett overkjørt. Jeg skal altså betale mer husleie pr mnd, og jeg skal i tillegg få se min egen kjæreste mye mindre en før. Jeg er altså den som taper på dette. Jeg har ingenting å vinne på en slik løsning. 

Så nå er jo stemningen mellom meg og kjæresten løsnet. Men stemningen oss jentene inellom, den er dårlig. Jeg sa fra om hva jeg syntes og at det ville jeg faktisk ikke godta. Hvis jeg skal betale mer enn dem i husleie så vil jeg også ha litt goder ut av det. Altså, få ha besøk av min egen kjæreste litt oftere enn 2 dager i uka, som var deres krav. 

Dette med 2-dagers regelen funker heller ikke synes jeg. Jeg føler jeg går på tå, og føler ikke jeg kan av i mitt eget hjem da jeg må spørre om lov til å ha besøk hele tiden. Greier ikke være meg selv. Og det er slitsomt. 

Men hva ville dere gjort med saken? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre/si jeg nå, for det ser ikke ut til at de forstår mitt synspunkt. De vil bare betale mindre og ha huset for seg selv. Mens jeg må ofre både mine egne penger og kvalitetstid med en jeg er glad i.

Er det egentlig rettferdig? 

Hva er grunnen til at de vil du skal betale mer? 

At du ikke skal ha besøk mer enn 2 dager syntes jeg er greit

Anonymkode: 9c412...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at de vil du skal betale mer? 

At du ikke skal ha besøk mer enn 2 dager syntes jeg er greit

Anonymkode: 9c412...447

Det er kombinasjonen jeg ikke liker. 

De vil jeg skal betale mer fordi jeg tjener mer. Siden jeg blir sittede igjen med mer etter husleie enn dem. De føler vel det er urettferdig eller noe. Syns det er frekt å spørre om. Jeg får ikke igjen en dritt av dette opplegget. Mens de vinner på begge områder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...