AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #81 Skrevet 15. august 2016 16 minutter siden, Cathe. skrev: Dette blir jo faktisk litt som den mye omtalte Hemsedal-saken. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken, så jeg er litt på tynn is og ønsker ikke skape noe debatt rundt dette. Men jeg mener å ha lest at den ene meddommeren som stemte for frifinnelse hadde uttalt noe sånt som at når hun hadde vært med på flørting og klining, så kunne hun jo ikke bare plutselig trekke seg?! Det har jo blitt voldsomt oppstyr rundt denne dommen. Selvfølgelig ikke på grunn av denne uttalelsen alene, men det er jo en grunn til at denne har blitt trukket frem. Folk flest mener at dette er FEIL. Man skal kunne trekke seg når som helst og ikke måtte ta "konsekvensene" av de tidligere handlingene. Det blir jo det samme i TS sitt tilfelle. Skjerpings. Hvis ts ikke sier ifra eller gjør noe som tilsier at hun ikke ville ha sex med han ved hans 3. fremstøt, hvordan skal han da vite at hun ikke har lyst? Anonymkode: 62ff3...f19 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #82 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Soleklar voldtekt. Men dessverre bør ts ta et skikkelig oppgjør med seg selv. Du er fryktelig naiv, du er utydelig, usikker og som et lite lam blant blodtørstige ulver. Du må akseptere at du befinner deg i en tøff verden der du (slik du fremstår nå) vil være et lett bytte. Tror neppe KG kan hjelpe deg. Du burde oppsøke psykolog for å snakke ut og prøve å bygge deg opp til å bli en sterkere person. Så sant du ikke har tatt tak i dette bør du aldri reise utenlands til steder som Tyrkia uten følge. Og da snakker jeg om et følge som aldri vil akseptere at du skal sitter der alene med en fremmed mann i Tyrkia. Hva tenkte venninna di på? Hun burde vite din personlighet og at du kunne havne i problemer. All alkoholdrikking bør du også holde deg unna på slike steder og settinger. Håper alt ordner seg for deg. Jeg mistenker du er en veldig snill person med et stort hjerte. Dessverre er verden full av råtne epler som vil gjøre deg ekstra utsatt. Anonymkode: 22fa5...651 Overhodet ikke. Ts, jeg skjønner at det var en ekkel opplevelse for deg, men dette var ikke en voldtekt. Hvert fall ikke juridisk. Og man kan jo ikke akkurat gå rundt og definere voldtekt etter hvordan man selv opplevde en situasjon. Synes det er sprøtt hvor mange her som mener at dette er en voldtekt, bare fordi hun opplevde det sånn. Ts var jomfru, den første gangen er ikke akkurat digg uansett. Det er naturlig å blø første gang. Det er naturlig å få vondt første gang. Akkurat samme skjedde med meg, bortsett fra at jeg hadde sex med en jeg var glad i. Det gjorde ikke mindre vondt selv om. En voldtekt er når noen skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd, eller med noen som er bevisstløs eller ute av stand til å motsette seg handlingen. Ut fra historien din var det verken vold eller truende atferd inne i bildet, og du var i stand til å motsette deg handlingen (du bare gjorde det ikke). Det kreves noe mer enn en subjektiv oppfatning av at situasjonen var truende. Etter det du fortalte, hadde du ingen grunn til å tro at han skulle bli voldelig mot deg eller på annen måte reagere på en truende måte dersom du sa nei til sex. Du kan jo ikke bare tro i hodet ditt at situasjonen kommer til å eskalere hvis du ikke sier ja, og ut fra det "la han ha sex med deg", og deretter påstå at du er voldtatt. Han har i beste fall hatt foretatt seksuell omgang uten samtykke. Det er ikke det samme som voldtekt. Anonymkode: e8786...57e 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #83 Skrevet 15. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne historien bør være obligatorisk lesing for alle jenter som skal reise til tyrkia. Anonymkode: 68ee6...bff Les å ta lærdom av denne historien. Bedre å være førevar enn ettersnar. Man må desverre ta forhåndsregler for å beskytte seg. Dette tilfelle er klart i grenseland for en voldtekt. Men imøte med en mann fra en kultur hvor vestlige jenter blir sett på som lett på tråden og horer må en regne med at det kan ende slik..for ærbare og skikkelige jenter er ikke på slike utesteder og blir alene med ukjente og fremmede menn og utsetter seg for alle farene dette kan medføre...slik er virkeligheten. Og hvis en ikke beskytter seg selv kan det lett ende med uønsket sex og voldtekt.. Anonymkode: 3b06c...778
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #84 Skrevet 15. august 2016 Ja dette er en voldtekt. Han presset deg selvom du flere ganger gikk vekk og viste at du ikke var intressert. Han fortsatte. Når man står i et smug med en fremmed som har prøvd seg flere ganger, selvom den andre har vist tydelig at "dette vil jeg ikke" så blir man redd. Å føle at man må gjennomføre det for de man er redd for liv og helse, er alvorlig og det var denne gutten som fikk hun til å føle seg slik. Snakk med noen om det. At du er lei deg i ettertid og blir plaget av dette tyder på at du trenger noen å snakke med. Anonymkode: b75bb...945
KatyP Skrevet 15. august 2016 #85 Skrevet 15. august 2016 Etter kun to sider er jeg allerede kvalm. Hva feiler det folk? Denne jenta ble voldtatt. Hun var redd, utsatt for press, utmattet og sliten. Det er stygge stygge holdninger ute og går i samfunnet vårt. Hva med denne historien; Kvinne 25 alene i syden. Hun har allerede hatt sex med en kar som dumper henne. Helt ok men litt irriterende. Hun har mensen, er litt uvel men vil likevel gå ut og ta en drink etter middag. To menn er overstrømmende vennlig mot henne men hun har mensen og har dessuten ikke tenkt til å ha sex eller bli sjekket opp. Dette uttrykkes klart. Ja hun danser med han ene, men med god avstand og er høflig men ikke intim og hintende i tonefallet. Hun blir full men holder likevel avstand. Hun har kort shorts og utringet topp på seg. Lar fyren følge henne fra baren men ønsker ikke følge hjem. Men hun føler seg presset til å la han gjøre det da han ikke tar et nei for et nei. Ønsker han ikke med inn på hotellet men han insisterer. Hun er redd nå men tenker at det jo går bra siden det bor folk overalt der. Han tvinger seg inn døra.. Resten kan du forestille deg selv.. Merknad; hun hadde kort shorts og utringing. Hun drakk, hun pratet, hun danset. Hun lot han følge seg hjem. At hun var redd gav hun da ikke uttrykk for selv om hun prøvde å si at det ikke var nødvendig å bli fulgt hjem. Hun sa nei da han tvang seg på henne men valgte til slutt å ikke gjøre mer motstand i frykt for sitt eget liv. Ts opplevde noe lignende, men mange av dere kaller det ikke voldtekt. Mye på grunn av tidligere beslutninger. Å gi etter fordi man er redd er ikke å samtykke og en mann med vettet i behold ser når en kvinne ikke ønsker sex. Er voldtekt for dere kun når en kvinne bindes fast, slås helseløs og får så store skader etterpå at hun ikke er i stand til å fungere? 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #86 Skrevet 15. august 2016 16 minutter siden, KatyP skrev: Etter kun to sider er jeg allerede kvalm. Hva feiler det folk? Denne jenta ble voldtatt. Hun var redd, utsatt for press, utmattet og sliten. Det er stygge stygge holdninger ute og går i samfunnet vårt. Hva med denne historien; Kvinne 25 alene i syden. Hun har allerede hatt sex med en kar som dumper henne. Helt ok men litt irriterende. Hun har mensen, er litt uvel men vil likevel gå ut og ta en drink etter middag. To menn er overstrømmende vennlig mot henne men hun har mensen og har dessuten ikke tenkt til å ha sex eller bli sjekket opp. Dette uttrykkes klart. Ja hun danser med han ene, men med god avstand og er høflig men ikke intim og hintende i tonefallet. Hun blir full men holder likevel avstand. Hun har kort shorts og utringet topp på seg. Lar fyren følge henne fra baren men ønsker ikke følge hjem. Men hun føler seg presset til å la han gjøre det da han ikke tar et nei for et nei. Ønsker han ikke med inn på hotellet men han insisterer. Hun er redd nå men tenker at det jo går bra siden det bor folk overalt der. Han tvinger seg inn døra.. Resten kan du forestille deg selv.. Merknad; hun hadde kort shorts og utringing. Hun drakk, hun pratet, hun danset. Hun lot han følge seg hjem. At hun var redd gav hun da ikke uttrykk for selv om hun prøvde å si at det ikke var nødvendig å bli fulgt hjem. Hun sa nei da han tvang seg på henne men valgte til slutt å ikke gjøre mer motstand i frykt for sitt eget liv. Ts opplevde noe lignende, men mange av dere kaller det ikke voldtekt. Mye på grunn av tidligere beslutninger. Å gi etter fordi man er redd er ikke å samtykke og en mann med vettet i behold ser når en kvinne ikke ønsker sex. Er voldtekt for dere kun når en kvinne bindes fast, slås helseløs og får så store skader etterpå at hun ikke er i stand til å fungere? Vesentlig forskjell: Jenta i eksempelet ditt sa nei, det gjorde ikke TS. Jenter (nå snakker jeg ikke om TS spesielt) må lære seg å være tydelige, ikke komme med "jamen han burde ha skjønt" - det hjelper ikke når man kommer ut for drittsekker uten sosiale antenner, som TS ser ut til å ha gjort. Det han gjorde var overhodet ikke OK, men voldtekt er et veldig sterkt ord. (Jeg er for the record kvinne.) Anonymkode: 4d4a2...ea4 5
KatyP Skrevet 15. august 2016 #87 Skrevet 15. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vesentlig forskjell: Jenta i eksempelet ditt sa nei, det gjorde ikke TS. Jenter (nå snakker jeg ikke om TS spesielt) må lære seg å være tydelige, ikke komme med "jamen han burde ha skjønt" - det hjelper ikke når man kommer ut for drittsekker uten sosiale antenner, som TS ser ut til å ha gjort. Det han gjorde var overhodet ikke OK, men voldtekt er et veldig sterkt ord. (Jeg er for the record kvinne.) Anonymkode: 4d4a2...ea4 Jeg liker heller ikke at vonde og sterke ord misbrukes og dermed vannes ut. Og en kvinne som har sex og angrer dagen etter slenger ut voldtekt er ikke greit. Men Ts viste med hele seg at dette ikke var ok og hadde tidligere avvist mannen. Folk reagerer forskjellig i situasjoner de føler seg truet i. Noen kjemper, hyler og skriker, andre blir passive og lar det skje. Å ligge passiv er avvisning god som noen. Ts ville ikke vunnet en rettsak her da voldtekt i utgangspunktet er vanskelig å bevise og dette er en vanskelig sak. Men voldtekt. Jo det er det. 2
draug 75 Skrevet 15. august 2016 #88 Skrevet 15. august 2016 I den forstand at tyrkeren gikk mot ditt utrykkelige nei, ditt manglende samtykke, ble du voldtatt. Vi er veldig gode på å fortelle jenter at de kan gjøre hva de vil og gå med hvem de vil, men vi har ingen muligheter for å beskytte de som kommer ut for fyrer som er i stand til å voldta og situasjoner som er høyrisikable for voldtekt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #89 Skrevet 15. august 2016 Å bli presset til å si ja er ikke voldtekt. For du sa faktisk ja eller i dette tilfellet bare lot det skje. Så en vond situasjon er det helt klart som du bør jobbe med. Men om det er voldtekt er jeg usikker på. Hadde du fortsatt like bestemt så hadde det vært voldtekt. Anonymkode: 7ed86...91d
Taklampe Skrevet 15. august 2016 #90 Skrevet 15. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du kun er ute etter den tilbakemeldingen som passer din egen oppfattning så skjønner jeg godt at du angrep på å skrive her. Dette var ikke en voldtekt. Kan man forvente at mannen skjønte at du ikke ville? Ja, du hadde avvist han to ganger tidligere, men du fortsatt jo å henge med han. Da er det kanskje logisk at han trodde at du kanskje likte han, men at vi ikke ville gjøre noe mer akkurat der dere var. Så når han prøvde seg 3. gangen så valgte du å ha sex med han. Du sa ikke nei, du prøvde ikke å forlate situasjonen og ei heller hindre han deg i å dra. Dette var med andre ord ditt eget valg, og da var det ikke voldtekt. Hadde du derimot prøvd å avslutte samleiet eller ikke ha det og han nektet, så hadde det vært voldtekt, men det var altså ikke det som skjedde. At du ikke hadde en centimeter med lyst kan ikke han vite når du ikke kommuniserer dette til han. Du kommuniserte til han at du kanskje hadde lyst, siden du fortsatt var med han etter å ha avslått to fremstøt. At du var utmattet, ikke hadde lyst og var redd var umulig for han å vite om du ikke sa eller på en annen måte viste han dette. Det er heller ingen som har sagt at du fortjente å få denne dårlige opplevelsen, så kom deg ut av fosterstillingen din. Og du burde heller ikke skamme deg for dette, men du gjør selvsagt som du selv vil. Anonymkode: 62ff3...f19 Dette er virkelig det dummeste jeg noen gang har hørt! Trenger jeg i det heletatt å forklare hvorfor??
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #91 Skrevet 15. august 2016 At han burde skjønt det da han var blitt dyttet vekk 4 ganger men sluppet til 5 gangen er ikke godt nok. Språk forskjeller osv kan rett og slett være e vond misforståelse. Anonymkode: 7ed86...91d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #92 Skrevet 15. august 2016 Dere som mener dette er voldtekt. Hva med denne? Jeg dro hjem til han, lang tur så måtte overnatte. Skjønte hele kvelden at han ville ha sex. Men jeg ville ikke, han var ikke min type. Jeg brukte aldri ordene nei, vil ikke, men dyttet han av minst en gang før jeg slapp han til for å bli ferdig med det. Dagen etter dro jeg hjem, blokkerte han fra alt som var og tenkte på dette som en dårlig sex opplevelse. Anonymkode: 7ed86...91d
lillemy02 Skrevet 15. august 2016 #93 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener dette er voldtekt. Hva med denne? Jeg dro hjem til han, lang tur så måtte overnatte. Skjønte hele kvelden at han ville ha sex. Men jeg ville ikke, han var ikke min type. Jeg brukte aldri ordene nei, vil ikke, men dyttet han av minst en gang før jeg slapp han til for å bli ferdig med det. Dagen etter dro jeg hjem, blokkerte han fra alt som var og tenkte på dette som en dårlig sex opplevelse. Anonymkode: 7ed86...91d Nettop det er helt lik historie hadde dette vert en norsk ons det var snakk om hadde ingen skriket voldtekt
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #94 Skrevet 15. august 2016 5 minutter siden, lillemy02 skrev: Nettop det er helt lik historie hadde dette vert en norsk ons det var snakk om hadde ingen skriket voldtekt Mulig. Eller måten hun ordlegger seg. Tenkt på det i 3 år og sliter med nåværende type. At hun skammer seg. Etc. Hadde jeg brukt slike ord og ikke vært så avslappet mot det så ville det vært voldtekt og. Syns det er skremmende hvor fort man roper voldtekt. Så pass på menn, dere må være ekstremt forsiktig med hvem dere ligger med. Hvem som helst roper voldtekt uten grunn jo. Anonymkode: 7ed86...91d 1
lingua franca Skrevet 15. august 2016 #95 Skrevet 15. august 2016 Jeg vil ikke kalle det voldtekt, men det er overhodet ikke det samme som at TS "fortjente det". Skikkelig drittsekk, men selv om han burde ha skjønt at TS ikke ville ha sex med ham, så gjør ikke det opplevelsen til en voldtekt. Mange jenter må rett og slett bli flinkere til å være tydelige. Å snakke med en psykolog kan sikkert være en god idé likevel, da det forståelig nok må ha vært en traumatisk opplevelse. 2
Taklampe Skrevet 15. august 2016 #96 Skrevet 15. august 2016 39 minutter siden, lingua franca skrev: Jeg vil ikke kalle det voldtekt, men det er overhodet ikke det samme som at TS "fortjente det". Skikkelig drittsekk, men selv om han burde ha skjønt at TS ikke ville ha sex med ham, så gjør ikke det opplevelsen til en voldtekt. Mange jenter må rett og slett bli flinkere til å være tydelige. Å snakke med en psykolog kan sikkert være en god idé likevel, da det forståelig nok må ha vært en traumatisk opplevelse. Mulig jeg misforstår hva du skriver her. Men du mener at det ikke er en voldtekt selv om han burde skjønt at hun ikke ville? Det er jo nettopp da det er en voldtekt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #97 Skrevet 15. august 2016 27 minutter siden, Taklampe skrev: Mulig jeg misforstår hva du skriver her. Men du mener at det ikke er en voldtekt selv om han burde skjønt at hun ikke ville? Det er jo nettopp da det er en voldtekt. At han burde skjønt det er ikke det samme som at han skjønte det, så nei, det er ikke det samme hun skriver. Når hun ikke ville de 2 første gangene så kan det fint tolkes som at hun ikke var i humør for sex helt enda, eller at hun ikke ville ha det akkurat der. Så den 3. gangen "sa hun ja" og hadde sex med han. Det var ikke voldtekt når hun selv valgte å ha sex med han uten noen form for bruk av trussler eller lignende og, som hun selv har skrevet, så valgte hun å ha sex med han. Hun ble altså ikke tvunget på noen måte. Anonymkode: 62ff3...f19 2
John McClane Skrevet 15. august 2016 #98 Skrevet 15. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som mener dette er voldtekt. Hva med denne? Jeg dro hjem til han, lang tur så måtte overnatte. Skjønte hele kvelden at han ville ha sex. Men jeg ville ikke, han var ikke min type. Jeg brukte aldri ordene nei, vil ikke, men dyttet han av minst en gang før jeg slapp han til for å bli ferdig med det. Dagen etter dro jeg hjem, blokkerte han fra alt som var og tenkte på dette som en dårlig sex opplevelse. Anonymkode: 7ed86...91d Slik jeg forstår så var TS i sammen med Denne tyrkeren over mange timer begge kveldene og andre kvelden ble klokken fire før hun dro hjem til hotellet. Den andre kvelden skulle de jo spise middag og ha det hyggelig så de var sikkert ikke senere på restauranten enn klokken 22. Så fra de møttes på restauranten og til hun endelig kom seg avgårde hjemover til hotellet så snakker vi altså om et tidsrom på ca 6 timer. I løpet av så mange timer gjorde nok tyrkeren flere påtrengende forsøk på å elge seg innpå og TS har nok langt i fra tatt med alle detaljer og episoder fra disse timene. Hun skriver jo 'Lang historie kort' så hun det sier seg selv at hun har prøvd å korte det ned. Da er det viktig å ikke dømme bombastisk ut i fra en vag og kort beskrivelse fra en som selv sier hun er sjenert, uerfaren og uvitende i dette tilfellet. Og all diskusjon om dette er voldtekt eller ikke blir også feil fokus. Hun er uansett blitt satt i en situasjon hvor hun er blitt presset til å ha sex av en som har sett hvor sårbar hun var og utnyttet situasjonen kun med tanke på egen vinning. Det er uansett ikke lov og TS har opplevd et traume hun naturligvis plages av og som hun bør få tatt tak i gjort noe med. Men vi må ikke dømme og si ting som at 'hun ba om det', 'hennes egen feil', 'så lenge hun ikke sa nei' osv. Hun ga beskjed ved å presse han bort prøve å komme seg unna flere ganger og det skal være godt nok.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #99 Skrevet 15. august 2016 6 minutter siden, John McClane skrev: Slik jeg forstår så var TS i sammen med Denne tyrkeren over mange timer begge kveldene og andre kvelden ble klokken fire før hun dro hjem til hotellet. Den andre kvelden skulle de jo spise middag og ha det hyggelig så de var sikkert ikke senere på restauranten enn klokken 22. Så fra de møttes på restauranten og til hun endelig kom seg avgårde hjemover til hotellet så snakker vi altså om et tidsrom på ca 6 timer. I løpet av så mange timer gjorde nok tyrkeren flere påtrengende forsøk på å elge seg innpå og TS har nok langt i fra tatt med alle detaljer og episoder fra disse timene. Hun skriver jo 'Lang historie kort' så hun det sier seg selv at hun har prøvd å korte det ned. Da er det viktig å ikke dømme bombastisk ut i fra en vag og kort beskrivelse fra en som selv sier hun er sjenert, uerfaren og uvitende i dette tilfellet. Og all diskusjon om dette er voldtekt eller ikke blir også feil fokus. Hun er uansett blitt satt i en situasjon hvor hun er blitt presset til å ha sex av en som har sett hvor sårbar hun var og utnyttet situasjonen kun med tanke på egen vinning. Det er uansett ikke lov og TS har opplevd et traume hun naturligvis plages av og som hun bør få tatt tak i gjort noe med. Men vi må ikke dømme og si ting som at 'hun ba om det', 'hennes egen feil', 'så lenge hun ikke sa nei' osv. Hun ga beskjed ved å presse han bort prøve å komme seg unna flere ganger og det skal være godt nok. Jeg har aldri sagt at hun ba om det eller at hun selv satte seg i en slik situasjon. Jeg sier bare utfra alt man leser på nyheter om hva som dømmes som voldtekt. Og i dette tilfellet ville det nok ikke blitt tenkt på sånn. Hun prøvde vel ikke å komme seg bort fra han når hun fulgte han fra et sted til et annet frivillig heller (ikke det at det er noe tema, men siden du nevner det.) Jeg skjønner at mange føler mye rundt dette, men prøv å se det fra perspektiv uten å legge noe følelser i det. Ja det var fælt og vondt. Men! Svart/hvit/grått whatever så er det inge voldtekt. Anonymkode: 7ed86...91d 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #100 Skrevet 15. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At han burde skjønt det er ikke det samme som at han skjønte det, så nei, det er ikke det samme hun skriver. Når hun ikke ville de 2 første gangene så kan det fint tolkes som at hun ikke var i humør for sex helt enda, eller at hun ikke ville ha det akkurat der. Så den 3. gangen "sa hun ja" og hadde sex med han. Det var ikke voldtekt når hun selv valgte å ha sex med han uten noen form for bruk av trussler eller lignende og, som hun selv har skrevet, så valgte hun å ha sex med han. Hun ble altså ikke tvunget på noen måte. Anonymkode: 62ff3...f19 Hvis han ikke skjønte det, men burde ha skjønt, kan det regnes som uaktsom voldtekt isåfall. Jeg synes ihvertfall det høres ekstremt merkelig ut om mannen har prøvd seg to ganger, og jenta opptil flere ganger har fjernet hendene hans, og til og med valgt å gå vekk fra han to ganger, og likevel tror hun kommer til å kaste seg over han en liten tid senere på kvelden. De fleste oppegående mennesker skjønner at det ikke er greit å gjøre som han gjorde. Men mange har ikke respekt. Jeg synes det er trist å se hvor mange her inne som synes det er helt greit å mase om sex. Har man prøvd én gang og jenta har reagert så tydelig som TS, burde han vente til TS selv viser tegn til at hun er klar. Ikke kaste seg over henne som en desperat for å sjekke om hun er klar noen minutter senere. Jeg blir faktisk helt paff over holdningene til mange her inne.. Anonymkode: 4fed4...2cd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå