Gå til innhold

Reise til Danmark uten gyldig pass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nå for tiden. Sjekk nyhetene, som jeg har sagt mange ganger nå.

Anonymkode: 55fad...08a

Najonalt ID-kort fra Schengner er bra nok. Selv med forsterket kontroll. Bankkrot/førerkort er ikke bra nok

Anonymkode: cda01...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Najonalt ID-kort fra Schengner er bra nok. Selv med forsterket kontroll. Bankkrot/førerkort er ikke bra nok

Anonymkode: cda01...198

Å ja han mannen på fergekaia i Frederikshavn sa at pass,id kort og førerkort er godtatt for norske statsborgere. De godtar ikke bankkort fordi de er lette å forfalske, å det kan være vanskelig å få kontakt med banken på kveldstid om man mistenker noe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Severus skrev:

Å ja han mannen på fergekaia i Frederikshavn sa at pass,id kort og førerkort er godtatt for norske statsborgere. De godtar ikke bankkort fordi de er lette å forfalske, å det kan være vanskelig å få kontakt med banken på kveldstid om man mistenker noe feil. 

Nå snakket ikke jeg om norske kort men utenlandske

Anonymkode: cda01...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalt ID-kort skal jo være like sikkert som pass. Den eneste grunnen til at dette sjelden nevnes i Norge, er at vi ikke har fått det foreløpig. For europeiske statsborgere fra andre land enn Norge (som TS' kjæreste), skal nasjonalt ID-kort holde som legitimasjon ved grensen. 

Førerkort er, for norske statsborgere, fortsatt gyldig legitimasjon i Sverige, Danmark og Norge. Jeg reiser ukentlig over grensen til Sverige (senest i går reiste jeg over og ble stoppet på grensen), og har aldri hatt behov for pass. 

Anonymkode: fc7cf...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førerkort er, for norske statsborgere, fortsatt gyldig legitimasjon i Sverige, Danmark og Norge. Jeg reiser ukentlig over grensen til Sverige (senest i går reiste jeg over og ble stoppet på grensen), og har aldri hatt behov for pass. 

 

De ba om pass da jeg tok ferga fra Danmark til Norge, men de gjorde det sikkert bare for å være morsomme.

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takker for så mange svar! 

Ble egentlig ikke så veldig mye klokere, mye er ting jeg allerede har tenkt på eller googlet fra før og fått samme svar. Håpet kanskje at noen var i samme situasjon og vet hvordan det er å reise når det er såppass strengt nå disse dager. Tørr jo ikke å bare ta sjansen på å reise uten å vite 100% at vi kommer oss fram og tilbake begge to.

Jeg sendte en mail til tollen som ble linket til litt over her og prøver å høre med de om det er mulig eller ikke. (For det hadde jeg ikke tenkt på). Venter på svar fra de, så får vi se. 

Han er statsborger i Irak, derfor vil jeg hvertfall ikke reise uten å vite helt sikkert. Plutselig så blir han stoppet ved grensen og ikke får komme tilbake og må søke asyl der hahaha. 

Det at han ikke er norsk statsborger og ikke har nasjonalt id-kort eller pass gjør det jævlig vanskelig as. Kjipt, men får vel reise en tur innenlands da Haha, noen som har noen byer å anbefale? 

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takker for så mange svar! 

Ble egentlig ikke så veldig mye klokere, mye er ting jeg allerede har tenkt på eller googlet fra før og fått samme svar. Håpet kanskje at noen var i samme situasjon og vet hvordan det er å reise når det er såppass strengt nå disse dager. Tørr jo ikke å bare ta sjansen på å reise uten å vite 100% at vi kommer oss fram og tilbake begge to.

Jeg sendte en mail til tollen som ble linket til litt over her og prøver å høre med de om det er mulig eller ikke. (For det hadde jeg ikke tenkt på). Venter på svar fra de, så får vi se. 

Han er statsborger i Irak, derfor vil jeg hvertfall ikke reise uten å vite helt sikkert. Plutselig så blir han stoppet ved grensen og ikke får komme tilbake og må søke asyl der hahaha. 

Det at han ikke er norsk statsborger og ikke har nasjonalt id-kort eller pass gjør det jævlig vanskelig as. Kjipt, men får vel reise en tur innenlands da Haha, noen som har noen byer å anbefale? 

Anonymkode: 19868...1c4

Det blir noe annet når han er fra Irak, det er jo ikke i EU. Da må han jo ha pass. Anbefaler Hardanger, der er det nydelig!

Anonymkode: fc7cf...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ba om pass da jeg tok ferga fra Danmark til Norge, men de gjorde det sikkert bare for å være morsomme.

Anonymkode: 55fad...08a

Som nevnt tidligere i tråden, ferjeselskaper, busselskaper o.l. kan ha egne regler for hva som er gyldig ID...

Anonymkode: fc7cf...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir noe annet når han er fra Irak, det er jo ikke i EU. Da må han jo ha pass. Anbefaler Hardanger, der er det nydelig!

Anonymkode: fc7cf...59f

De har Nasjonalt ID kort der også, gjelder det ikke på samme måte i EU? 

Skal absolutt sjekke ut Hardanger! Takk for tips :)

TS

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Danmark i forrige uke, reiste riktignok med fly, men det var ingen som var interessert i noen form for ID verken ved ankomst eller avreise...

Anonymkode: 29751...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Var i Danmark i forrige uke, reiste riktignok med fly, men det var ingen som var interessert i noen form for ID verken ved ankomst eller avreise...

Anonymkode: 29751...7bf

Hvilket flyselskap reiste du med? (Har lest at det kan ha noe å si, noen sjekker og andre ikke) Har reist selv til utlandet og da sjekket de ikke pass, men har ikke reist med fly hjem igjen så vet ikke om det er annerledes da. 

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har Nasjonalt ID kort der også, gjelder det ikke på samme måte i EU? 

Skal absolutt sjekke ut Hardanger! Takk for tips :)

TS

Anonymkode: 19868...1c4

Borgere i Schengen kan reise innenfor Schengen med nasjonalt ID kort eller annen ID. Men ikke nå lenger grunnet terrorangrepene i Frankrike. Siden han er fra Irak er det virkelig påkrevd at han har pass ellers er han dessverre i risikosonen for å bli stoppet og holdt igjen. Ikke ta den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har Nasjonalt ID kort der også, gjelder det ikke på samme måte i EU? 

Skal absolutt sjekke ut Hardanger! Takk for tips :)

TS

Anonymkode: 19868...1c4

Grensekontrollene er mye strengere for ikke-europeiske statsborgere, da man ikke har samme kontroll-muligheter som med europeiske statsborgere. 

Håper og tror dere får en like fin ferie i Norge som i Danmark, været skal jo også ta seg opp litt fremover. Lykke til med ferietur i hvert fall, håper du får den pausen du trenger. 

(For ordens skyld; overse idiotene som skriver teite ting om kjæresten din).

Anonymkode: fc7cf...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket flyselskap reiste du med? (Har lest at det kan ha noe å si, noen sjekker og andre ikke) Har reist selv til utlandet og da sjekket de ikke pass, men har ikke reist med fly hjem igjen så vet ikke om det er annerledes da. 

Anonymkode: 19868...1c4

Reiste med sas, men det er jo politiet som foretar passkontroll, det er ikke flyselskapet som skal gjøre det.

Anonymkode: 29751...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensekontrollene er mye strengere for ikke-europeiske statsborgere, da man ikke har samme kontroll-muligheter som med europeiske statsborgere. 

Håper og tror dere får en like fin ferie i Norge som i Danmark, været skal jo også ta seg opp litt fremover. Lykke til med ferietur i hvert fall, håper du får den pausen du trenger. 

(For ordens skyld; overse idiotene som skriver teite ting om kjæresten din).

Anonymkode: fc7cf...59f

Det er jo litt forståelig, var lov å håpe da.

Men takk takk :) ! Håper det blir bra vær framover også! Blir nok en tur i Norge fram til passet hans er i orden. Skal smøre meg med masse tålmodighet! hehe.  

 

Anonymkode: 19868...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har Nasjonalt ID kort der også, gjelder det ikke på samme måte i EU? 

Skal absolutt sjekke ut Hardanger! Takk for tips :)

TS

Anonymkode: 19868...1c4

Nei,

om han ikke er fra Schengen må han ha pass. Beklager at jeg har forvirret deg. Det kommende nasjonale ID-kortet vårt skla heller ikke gjelde utenfor schengen.

Anonymkode: cda01...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var nylig i Danmark og viste ikke pass en eneste gang, hverken fra eller til. 

Kun boardingkort da jeg skulle inn i sikkerhetskontrollen og boardingkort igjen da jeg skulle på flyet. Passkontrollen på Gardermoen er spesifikt for gatene med fly utenfor Norden. Heller ikke flyvertinnene ba om pass ved ombordstigning - nå er det også gjort automatisk, så man biper seg bare inn selv. 

Jeg trodde også at man måtte ha pass uansett men nå erfarte jeg nettopp at det ikke var tilfelle. 

Anonymkode: 2149a...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nylig i Danmark og viste ikke pass en eneste gang, hverken fra eller til. 

Kun boardingkort da jeg skulle inn i sikkerhetskontrollen og boardingkort igjen da jeg skulle på flyet. Passkontrollen på Gardermoen er spesifikt for gatene med fly utenfor Norden. Heller ikke flyvertinnene ba om pass ved ombordstigning - nå er det også gjort automatisk, så man biper seg bare inn selv. 

Jeg trodde også at man måtte ha pass uansett men nå erfarte jeg nettopp at det ikke var tilfelle. 

Anonymkode: 2149a...0d9

Er så fristende å bare bestille billetter og prøve, vil jo ta fly. Da vi tok fly forrige gang sjekket de jo heller ikke pass selv om det sto at man måtte vise pass ved gaten. Men samtidig så er det jævlig kjipt om vi bestiller også blir det noe tull på veien tilbake :O 

Huff, må nok bare være tålmodig til passet hans er i orden. 

TS.

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så fristende å bare bestille billetter og prøve, vil jo ta fly. Da vi tok fly forrige gang sjekket de jo heller ikke pass selv om det sto at man måtte vise pass ved gaten. Men samtidig så er det jævlig kjipt om vi bestiller også blir det noe tull på veien tilbake :O 

Huff, må nok bare være tålmodig til passet hans er i orden. 

TS.

Anonymkode: 19868...1c4

Kan jo fly innenlands også :)

Anonymkode: 7608e...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...