Gå til innhold

Reise til Danmark uten gyldig pass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjempe lyst til å reise en liten tur på ferie til Danmark, bare for å komme meg litt bort fra stresset her i Norge og har ikke vært på noen annen ferie i år. Jeg er jo norsk og har norsk statsborger + pass, men kjæresten min har ikke pass. Han har søkt norsk statsborger og passet fra hjemlandet hans har gått ut i mars i år. Han har kun permanent oppholds-kort og førerkort men ikke gyldig pass. 

Er det noen mulighet for oss å kunne reise til Danmark da? Grensekontrollene er jo syke. (Vi tok buss fra Amsterdam til Norge for en stund siden da passet hans var gyldig selvfølgelig) og var pass-kontroll over hver grense vi krysset (dette var i februar), så vet jo at man egentlig må ha pass, men finnes det ingen unntak? Kan han vise sitt utgåtte pass? Holder førerkort og permanent oppholdskort? Jeg kan jo reise, men vil jo ha med reisefølget mitt, og at begge to kommer seg hjem ikke minst. Er jo bare til Danmark liksom..

Han får liksom ikke søkt nødpass siden han ikke har norsk pass, eller noen som vet om det er mulig allikevel? Vil virkelig komme meg bort en tuuuur haha.

Noen som vet? Takker for svar på forhånd :)

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har kjempe lyst til å reise en liten tur på ferie til Danmark, bare for å komme meg litt bort fra stresset her i Norge og har ikke vært på noen annen ferie i år. Jeg er jo norsk og har norsk statsborger + pass, men kjæresten min har ikke pass. Han har søkt norsk statsborger og passet fra hjemlandet hans har gått ut i mars i år. Han har kun permanent oppholds-kort og førerkort men ikke gyldig pass. 

Er det noen mulighet for oss å kunne reise til Danmark da? Grensekontrollene er jo syke. (Vi tok buss fra Amsterdam til Norge for en stund siden da passet hans var gyldig selvfølgelig) og var pass-kontroll over hver grense vi krysset (dette var i februar), så vet jo at man egentlig må ha pass, men finnes det ingen unntak? Kan han vise sitt utgåtte pass? Holder førerkort og permanent oppholdskort? Jeg kan jo reise, men vil jo ha med reisefølget mitt, og at begge to kommer seg hjem ikke minst. Er jo bare til Danmark liksom..

Han får liksom ikke søkt nødpass siden han ikke har norsk pass, eller noen som vet om det er mulig allikevel? Vil virkelig komme meg bort en tuuuur haha.

Noen som vet? Takker for svar på forhånd :)

Anonymkode: 19868...1c4

Beklager men det er glemmesak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha pass. 

Anonymkode: 55fad...08a

Ahh, så kjipt.

Han har søkt om å få nasjonalt-id kort fra hjemlandet hans (sendt fullmakt til familie for å ordne det), når han mottar dette kan han reise med dette da?

TS

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha pass. 

Anonymkode: 55fad...08a

Du er helt sikker? Du høres nemlig sånn ut. :dry:

Ts: Du trenger gyldig id. Kan være f.eks. førerkort. Jeg måtte ikke vise noe på min nylige tur.

 

Anonymkode: a675f...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha pass så lenge man har gyldig id (f.eks bankkort/ førerkort). Men usikker i hans situasjon! Kan du ikke høre med politiet der du bor?

Anonymkode: 7ab43...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har søkt om å få nasjonalt-id kort fra hjemlandet hans (sendt fullmakt til familie for å ordne det), når han mottar dette kan han reise med dette da?

 

Nei.

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 55fad...08a

Helt sikker? For var et par på bussen vi satt på fra Amsterdam helt til København som kun hadde sånn Nasjonalt ID kort, ikke pass, men det gikk jo helt fint, de sjekket bare og gikk videre

Anonymkode: 19868...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt sikker? For var et par på bussen vi satt på fra Amsterdam helt til København som kun hadde sånn Nasjonalt ID kort, ikke pass, men det gikk jo helt fint, de sjekket bare og gikk videre

Anonymkode: 19868...1c4

Det holder med gyldig ID i grensekontrollene. Hvis dere skal reise med f.eks. Color Line kan de ha egne regler for hva som er gyldig ID, noen krever f.eks. pass. 

Anonymkode: fc7cf...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder med gyldig ID i grensekontrollene. Hvis dere skal reise med f.eks. Color Line kan de ha egne regler for hva som er gyldig ID, noen krever f.eks. pass. 

 

Passkontroll ved Color Line i sommer.

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke norsk, så hvilke regler som gjelder for han er helt umulig å svare på.

Anonymkode: 9bbe6...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder med gyldig ID i grensekontrollene.

Ikke nå. Fått med deg nyhetene de siste månedene?

Anonymkode: 55fad...08a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sikker? For var et par på bussen vi satt på fra Amsterdam helt til København som kun hadde sånn Nasjonalt ID kort, ikke pass, men det gikk jo helt fint, de sjekket bare og gikk videre

 

Du blir sjekket ved ankomst Norge. Da må du ha pass.

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nå. Fått med deg nyhetene de siste månedene?

Anonymkode: 55fad...08a

Såvidt jeg har fått med meg anbefaler politiet nå at man har med seg pass uansett hvor man reiser - også innenfor Schengen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du blir sjekket ved ankomst Norge. Da må du ha pass.

Anonymkode: 55fad...08a

Nei, nordiske borgere må kun ha gyldig id. 

Anonymkode: 7631a...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har kjempe lyst til å reise en liten tur på ferie til Danmark, bare for å komme meg litt bort fra stresset her i Norge og har ikke vært på noen annen ferie i år. Jeg er jo norsk og har norsk statsborger + pass, men kjæresten min har ikke pass. Han har søkt norsk statsborger og passet fra hjemlandet hans har gått ut i mars i år. Han har kun permanent oppholds-kort og førerkort men ikke gyldig pass. 

Er det noen mulighet for oss å kunne reise til Danmark da? Grensekontrollene er jo syke. (Vi tok buss fra Amsterdam til Norge for en stund siden da passet hans var gyldig selvfølgelig) og var pass-kontroll over hver grense vi krysset (dette var i februar), så vet jo at man egentlig må ha pass, men finnes det ingen unntak? Kan han vise sitt utgåtte pass? Holder førerkort og permanent oppholdskort? Jeg kan jo reise, men vil jo ha med reisefølget mitt, og at begge to kommer seg hjem ikke minst. Er jo bare til Danmark liksom..

Han får liksom ikke søkt nødpass siden han ikke har norsk pass, eller noen som vet om det er mulig allikevel? Vil virkelig komme meg bort en tuuuur haha.

Noen som vet? Takker for svar på forhånd :)

Anonymkode: 19868...1c4

Du kommer deg lett inn  til Danmark, men på vei hjem kan det bli problemer.

Da vi tok danskebåten i sommer, var det ingen kontroll på vei når vi sjekket inn på båten,

ei heller på hotell osv måtte vi vise pass,men på vei hjem, da vi kjørte ut av ferga, ble absolutt alle bilene stoppet og politi og tollere sjekket grundig hvert enkelt pass (2 voksne og 2 barn) - og det gjaldt alle passasjerer, ikke bare oss...

Men jeg hørte om noen som fikk problemer da de skulle kjøre ombord fergen i Danmark og, de måtte kjøre helt til København og kontakte ambassaden der og ordne seg nødpass...

Anonymkode: c1519...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nordiske borgere må kun ha gyldig id. 

 

DU BLIR SJEKKET.

Forsterket passkontroll for tiden. 

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Såvidt jeg har fått med meg anbefaler politiet nå at man har med seg pass uansett hvor man reiser - også innenfor Schengen. 

 

Ja, det stemmer. Det er jo det jeg skriver.

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer om du ikke har gyldig pass og blir stoppet når du kjører av fergen i Norge. Blir du sendt tilbake til Danmark?
Må du være hos tollerne til du har fått ordnet noe nødpass? Hva er konsekvensen om man blir stoppet?

Anonymkode: c1519...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skjer om du ikke har gyldig pass og blir stoppet når du kjører av fergen i Norge. Blir du sendt tilbake til Danmark?
Må du være hos tollerne til du har fått ordnet noe nødpass? Hva er konsekvensen om man blir stoppet?

Man kommer ikke videre med det første, er ikke det kjedelig nok?

Nødpass kreves for de som er i stand til å skaffe det. Kjæresten din vil nok sitte i limobo til det er avklart hvem han er.

Ikke reis uten pass. Hvor vanskelig kan det være å la være?

Anonymkode: 55fad...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...