Gå til innhold

Overtramp fra eldre bror

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

fy f*** så guffent! Skjønner godt at du synes det var ubehagelig!

Om det skjer igjen ville jeg bare ropt "Hva f*** er det du holder på med?"

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meget spesielt med dem som bagatelliserer dette i tråden her. Det at du husker det så godt fra du var liten er et klart nok tegn på at dette ikke var helt vanlig uskyldig oppførsel.

Hadde han ereksjon? I så fall kan det tyde på at han har en skrudd seksualitet og trenger hjelp med dette. Er han 100% i hodet sånn ellers? Du må uansett si ifra veldig tydelig at det ikke er greit. Ville også spurt ditt andre søsken om vedkommende har opplevd noe lignende.

Anonymkode: d8587...079

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke uvanlig, ekkelt ja, men mye mer vanlig en vi tror.  Jeg har selv opplevd dette fra min bror, men mer alvorlige episoder. I min jobb kommer jeg ofte i kontakt med søsken som misbruker søsken, søsken som utforsker hverandre seksuelt osv. En 17-18 år gamel gutt er ikke en voksen mann, ikke i hodet. Han gjorde noe dumt, men jeg hadde nok jobbet med meg selv for å legge det bak meg. Du kan jo også ta det opp med han... Det gjorde jeg med min bror.

Anonymkode: 7a155...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, August 14, 2016 at 14.42, AnonymBruker skrev:

Hans klønete måte på å gi en klem eller nærhet til din søster tolker jeg  det som. 

Anonymkode: 7068b...f49

Hvis du tolker dette som en klønete klem eller søsken nærhet... Det virker da for meg som at både TS sin bror og du har et forvrengt bilde over hva som er akseptabel adferd i dette tilfellet.

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså man gnir seg ikke oppetter folk, man kan smyge seg forbi og bumpe borti liksom - men det er stor forskjell på det å tilfeldigvis være borti noen og det å gni seg oppetter - de som ikke skjønner dette og bagatelliserer oppførselen bør gå i seg selv og tenke over om det hadde vært greit om det var dem noen gnikka seg oppetter.. 

Til TS - hvorfor sa du ikke fra når det skjedde i voksen alder? At man som barn ikke klarer si fra er en ting, men at man som voksen ikke setter grenser har jeg mer problemer med å skjønne - sjokk og reaksjon der og da kan ta munn og mæle fra en - men det gikk garantert ikke ang tid før du ble sinna; så hvorfor sa du ikke noe? Og i stede for å gru deg til om det evt skjer neste gang forbered deg på å si fra.

Det er ikke mange ordene; jeg liker ikke måten du gnir deg oppetter meg på så vær snill og slutt med det, det var ikke greit når jeg var barn og det er ikke greit nå! 

Pugg dem! 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stoppe det nå, så forbered deg til at neste gang at da skal du si ifra, godt eksempel fra Carrot hva du kan si, eller kun bare snu deg irritert mot han og si SLUTT med å gni deg opp til meg! Det er ikke greit!

Anonymkode: 7c31d...bd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke uvanlig, ekkelt ja, men mye mer vanlig en vi tror.  Jeg har selv opplevd dette fra min bror, men mer alvorlige episoder. I min jobb kommer jeg ofte i kontakt med søsken som misbruker søsken, søsken som utforsker hverandre seksuelt osv. En 17-18 år gamel gutt er ikke en voksen mann, ikke i hodet. Han gjorde noe dumt, men jeg hadde nok jobbet med meg selv for å legge det bak meg. Du kan jo også ta det opp med han... Det gjorde jeg med min bror.

Anonymkode: 7a155...e6b

Seksuelle overgrep av ulike grader, er dessverre ikke uvanlig. Det har du rett i. Skjer på alle kanter. Men det betyr ikke at det kan eller skal normalises eller aksepteres på noen som helst måte! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar dere.

Jeg gjorde ingenting i det 2. tilfellet, fordi jeg fikk sjokk og lurte på hva som egentlig skjedde. Grunnen til at jeg reagerte slik i ettertid, var fordi det som sagt hadde skjedd tidligere.

Jeg blir sint, men vegrer meg fra å ta det opp. Jeg er konfliktssky, og er redd for at dette skal gå ut over andre i familien også. Jeg har unngått broren min en stund nå, man vet jo ikke at jeg kan gjøre det for evig.. Men jeg synes det er ekkelt å møte han..

Og jeg blir også lei meg av innleggene som bagatelliserer  mine opplevelser.. Selv om andre helt klart har opplevd mye verre ting enn de jeg beskriver, så vet jeg at det broren min har gjort føles feil, og det er noe som har brent seg fast på minnet mitt, og som jeg enda tenker på.. 

Uansett, prøver han seg igjen, skal jeg virkelig si klart ifra. Han er egentlig en oppegående fyr, utdannet og han har venner.. Likevel lurer jeg på hva som får han til å gjøre slik. Jeg har ikke snakket med de andre søsknene mine om de har opplevd lignende, så det vet jeg ikke. Håper virkelig de ikke har det. 

Anonymkode: 9ed21...6c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. august 2016 at 13.28, AnonymBruker skrev:

Hva sier psykologen om dette da?

Nå pleier jeg å ta smertefulle opplevelser seriøst, men dette her synes jeg er noe du bare må komme over. 

Jeg har opplevd verre ting og dette synes jeg er bare tull å henge seg opp i.

Anonymkode: 896c0...24d

Siden du har opplevd verre ting så er det greit.

..🙄

Anonymkode: 318a5...4ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎12‎.‎08‎.‎2016 at 21.04, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det jeg nå skal fortelle, er ikke lett. Men likevel kjenner jeg på at jeg trenger å få utløp for dette nå.

Da jeg var 12 år, ble jeg utsatt for et overtramp av min 5 år eldre bror. Jeg sto i stua, og han kom bak meg og 'gnidde' seg inntil meg. Det var veldig ubehagelig. 

Vi er idag ikke så veldig gode venner, av diverse årsaker. Men jeg kjenner jeg er sint. Han var 17-18, og burde ha visst bedre, mener jeg. Jeg har ikke fått varige mén av dette, men sliter likevel litt med enkelte tvangstanker.

For noen måneder siden var han, jeg og min søster hjemme aleine. Jeg skulle lage mat, og sto på kjøkkenet. Mellom benken og bordet er det liten plass, og plutselig kommer min bror og skal absolutt 'snike' seg forbi, hvorpå han 'gnir' seg mot meg igjen! Jeg snakker om at jeg kunne kjenne hans.. ja.

Dette er da ikke normalt? Jeg synes også dette var skikkelig ekkelt, og nå stoler jeg virkelig ikke på han. Han er snart 30 år! Hvorfor skulle han absolutt presse seg forbi meg? 

Det er snart tid for familieselskap, og der vet jeg at han kommer til å være. Jeg gruer meg, og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til han.

Jeg har kun fortalt min psykolog om den første hendelsen som skjedde da jeg var 12. Ellers vet ingen andre om dette. Jeg er ganske fortvilet, og føler meg litt skamfull. Har lyst til å fortelle det til mine foreldre, men vet jo at jeg kan risikere splittelse i familien. Og det ønsker jeg ikke!

Noen som har opplevd lignende? Har erfaringer, eller hjelp? 

Ps. Jeg sammenligner selvsagt ikke det jeg har opplevd, med overgrep/voldtekt! 

Han har nok problemer, da spesielt med tanke på seksualitet! Hvis dette skjer igjen, burde du nok konfrontere han. Mulig han har en fantasi som er virkelighetsfjern. Er godt mulig at atferden blir forandret ved å bli virkelighetsorientert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, kikkana skrev:

Han har nok problemer, da spesielt med tanke på seksualitet! Hvis dette skjer igjen, burde du nok konfrontere han. Mulig han har en fantasi som er virkelighetsfjern. Er godt mulig at atferden blir forandret ved å bli virkelighetsorientert.

Det kan meget godt være. Jeg har vært inne på tanken selv. Jeg er også redd for at det kan eskalere, om jeg ikke sier ifra, dersom han gjør det igjen! Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde likt om jeg for eksempel var aleine hjemme med han.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke normalt i hele tatt. Ble ganske sjokkert over de som mente du overdramatiserte, for å være ærlig.

Anonymkode: 1f1a6...cb0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 14. august 2016 at 13.28, AnonymBruker skrev:

Hva sier psykologen om dette da?

Nå pleier jeg å ta smertefulle opplevelser seriøst, men dette her synes jeg er noe du bare må komme over. 

Jeg har opplevd verre ting og dette synes jeg er bare tull å henge seg opp i.

Anonymkode: 896c0...24d

Vær så snill, bare slutt!  Det er så uempatisk og tåpelig å lire av seg sånne floskete fraser. Alle mennesker har verdi og det den enkelte opplever SKAL tas på alvor. Klart det er traumatisk for TS at broren gnir seg opp mot henne, og det skal vi ta på alvor!

At du har opplevd noe " verre" eliminerer ikke TS også har opplevd noe vondt. 

Barndommen min bestod av seksuelle misbruk, slag og spark av mor og en alkoholisert far, men det kunne ikke falle meg inn å lire av meg/ tenke slik som du gjør her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. august 2016 at 14.40, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver i det første innlegget mitt, sammenligner jeg overhodet IKKE det jeg har opplevd med overgrep. Og han kom ikke 'bare' borti meg, men slik jeg opplevde det: gned seg, på en svært upassende måte, inntil meg bak. Og grunnen til at jeg skrev tråden, er fordi det skjedde igjen, ganske nylig. En ting er å komme borti, men en annen ting er det jeg opplevde, mener jeg.

TS, dette er et overgrep!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sjuke holdninger på folk i denne tråden.

Jeg sier klart ifra når fremmede gjør sånt, og angående din bror så bør du nok ta en prat med søsken om dette for å høre om de har opplevd noe ubehagelig.

Det kan hende han har gjort verre ting med andre, han mangler helt åpenbart grunnleggende antenner. 

For en ekkel fyr!

Anonymkode: 9ceca...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter, din søster var jo der, la hun merke til det? Og har du snakket med din søster om hun har opplevd lignende ting?

Hvordan gnikke seg mot deg? Som i å klemme deg? Eller som med ku*** først mot deg? Stor forskjell spør du meg. Det ene kan være overdrevet, men uskyldig. Det andre er fullstendig uakseptabelt. 

Anonymkode: 9c09b...aa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om dem som bagatelliserer opplevelsen din. Det er hvordan DU opplevde det som telles! Det er klart det er forskjell på voldtekt å det å gni seg opp mot noen, men det betyr ikke at det du opplevde ikke er et overgrep.

Og vi andre skal ikke rope så høyt om at hun ikke sa noe. Her er det mye som spiller inn, og mye som vi ikke vet eller får vite. Det kan være mange grunner til at hun rett og slett ikke kunne si nei, det har ikke vi noe med. Kjære TS, øv deg når du er alene på hva du skal si til ham hvis det skjer igjen. Si det høyt, lengre opp var det noen gode eksempler på hva du kan si. Øv deg på å høre din egen stemme si sinte ting, da er det lettere å ta dem fram igjen hvis du skulle trenge dem. Og snakk med søsteren din. Om det ikke har skjedd med henne, også, kan hun allikevel bli en støttespiller for deg. Lykke til!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. august 2016 at 21.49, Torfa skrev:

Vær så snill, bare slutt!  Det er så uempatisk og tåpelig å lire av seg sånne floskete fraser. Alle mennesker har verdi og det den enkelte opplever SKAL tas på alvor. Klart det er traumatisk for TS at broren gnir seg opp mot henne, og det skal vi ta på alvor!

At du har opplevd noe " verre" eliminerer ikke TS også har opplevd noe vondt. 

Barndommen min bestod av seksuelle misbruk, slag og spark av mor og en alkoholisert far, men det kunne ikke falle meg inn å lire av meg/ tenke slik som du gjør her. 

Tusen takk for støtte! 

Det er ufattelig trist å høre at du har opplevd det du beskriver.. Hvordan går det med deg idag? Kan jeg spørre om du har konfrontert dine foreldre? Beklager om jeg spør for personlig.

Jeg lurer nemlig også litt på hvordan jeg skal få et slags forhold til min bror, igjen.. Det jeg har opplevd kan selvsagt ikke sammenlignes med det du opplevde, men jeg merker (som nevnt tidligere), at jeg ikke orker ansiktet på broren min.. I hvert fall slik ting er nå.. Synes han er vemmelig, rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter, din søster var jo der, la hun merke til det? Og har du snakket med din søster om hun har opplevd lignende ting?

Hvordan gnikke seg mot deg? Som i å klemme deg? Eller som med ku*** først mot deg? Stor forskjell spør du meg. Det ene kan være overdrevet, men uskyldig. Det andre er fullstendig uakseptabelt. 

Anonymkode: 9c09b...aa1

Det var ikke snakk om en klem, eller bare 'å komme borti'. Begge gangene vet jeg at det må ha vært med vilje. 2. gang, da han skulle forbi meg, der var det SÅ trangt at en hver annen person måtte ha ventet til den andre hadde flyttet på seg, for å komme forbi.. Mens han virkelig skulle presse seg forbi.. Æsj, er vemmelig å tenke på. 

Nei, søsteren min la ikke merke til det, ettersom jeg veit. Jeg har ikke snakket med henne om dette enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...