Ruccula Skrevet 12. august 2016 #41 Skrevet 12. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du oppfører deg jo som en D. Når du ikke lar han døpe barnet. Det er jo helt på tur. Anonymkode: 2c920...c3e Jaha...så hvis dama di plutselig har lyst å gjøre ungen din til en muslim...er du da helt dust om du nekter??? Nei! Det er da for pokkern ikke bare opp til far 2
Sirah Skrevet 12. august 2016 #42 Skrevet 12. august 2016 Snakket dere ikke om slike ting før dere fikk barn? 2
prt90 Skrevet 12. august 2016 #43 Skrevet 12. august 2016 Selvfølgelig skal ikke barnet døpes med mindre begge foreldrene ønsker dette! 2
Outlander Skrevet 12. august 2016 #44 Skrevet 12. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke være ateist for ikke å døpe sine barn som babyer. Noen menigheter døper ikke babyer de døper barn når de er gamle nok til selv å bestemme. Religion har mange og ulike tilnærminger til dåp. At noen har en annen tinærming til måten bibelen er skrevet på betyr ikke dermed at de er ateister - verden er ikke sort/hvit, den har nyanser både når det gjelder dåp og andre ting. Anonymkode: 3a4fe...ec8 Snakket ikke om å døpe her. Det var i respons til folk som stiller spørsmål om "hvor kristne" folk er som ikke engang går til kirken osv.
Athene Skrevet 12. august 2016 #45 Skrevet 12. august 2016 Dette finnes det ikke en fasit på. Dere må bare bli enige som par. Det handler om at hver legger frem sin sak og sine følelser, lytter til hverandre, for så å ta en felles beslutning som begge står inne for og gjennomfører uten sure miner. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #46 Skrevet 12. august 2016 15 minutter siden, Outlander skrev: Snakket ikke om å døpe her. Det var i respons til folk som stiller spørsmål om "hvor kristne" folk er som ikke engang går til kirken osv. Da svarer jeg deg igjen, man trenger ikke gå til kirken for å være kristen. Anonymkode: 3a4fe...ec8
Outlander Skrevet 12. august 2016 #47 Skrevet 12. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da svarer jeg deg igjen, man trenger ikke gå til kirken for å være kristen. Anonymkode: 3a4fe...ec8 Hellooo - det er det jo JEG sier..
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #48 Skrevet 12. august 2016 Stikk på krisesenteret. Barnet bør ikke døpes, synd sånne latterlige ritualer fortsatt lever i en moderne verden. Anonymkode: 0bec2...f12 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #49 Skrevet 12. august 2016 Hos meg forstod jeg allerede da jeg ble kjæreste med mannen min at dette kunne være et utspring til en krangel dersom vi ikke tok dette opp i starten av forholdet. Jeg har aldri vært en person som blir sammen med andre kun fordi det er følelser involvert, jeg må også tenke at dette kan føre til noe langsiktig. Så da vi fant ut at det er oss det skulle være, tok jeg dette opp ganske tidlig. Jeg er oppvokst i en ganske konservativ, luthersk familie. Han er baptist, døpt som voksen, men vokst opp i en ikke-troende familie. Så får meg var det viktig at om han skulle være sammen med meg, og det ble oss i det lange løp, så skulle eventuelle fremtidige barn døpes som barn. Take it, or leave it. Jeg har også vært svært bestemt på at faddrene vi valgte skulle være faddere som fulgte opp deres oppgaver som faddere innen troen. Forstår ikke helt at noen venter til barnet faktisk kommer før man diskuterer slikt. Men det har kanskje mye med hvilken familie man kommer fra å gjøre. Mannen din kan selvsagt ikke tvinge deg på noe vis. Nå aner ikke jeg hvordan kirken ville opptrådt dersom han en helg plutselig skulle finne på å sende deg avgårde på en jentetur, også at han kunne prøvd seg på å la henne døpes uten deg til stede. Jeg tviler nok sterkt på at det ville latt seg gjennomføre. Men jeg tror kanskje dere bør ta en tur til familievernkonoret. Høres ut som om at dere har godt av en objektiv tredjepart i krangelen deres. Anonymkode: cf195...84f
Testosteron Skrevet 12. august 2016 #50 Skrevet 12. august 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når man er uenig i dåp. Vi er begge døpt og konfirmert. Jeg mener likevel som mange at barnet kan få velge selv. Han er helt uenig selv om han ikke har noe kontakt med kirken utover dåp, begravelse. Kan han tvinge meg? Føler det blir feil fordi det er ett løfte jeg ikke kommer til å praktisere og vil pakke på ett lite barn. Anonymkode: a3d7b...c3b Nei. Han kan ikke tvinge deg, for vergemålslova § 18 sier at "Når ikke annet er særskilt bestemt, skal den mindreåriges verger handle i fellesskap. Blir vergene ikke enige i et spørsmål av betydning for den mindreårige, treffer fylkesmannen avgjørelsen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9#KAPITTEL_3
Testosteron Skrevet 12. august 2016 #51 Skrevet 12. august 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler det blir feil å skulle si vi skal oppdra hemne i den kristne tro, når jeg knapt har åpnet en bibel. Anonymkode: a3d7b...c3b Det er jeg enig i, for ved en barnedåp lover foreldrene at de skal oppdra barnet i den kristne troen, men når verken du eller faren til barnet er kristne, så sier det jo seg selv at dere ikke kommer til å oppfylle et slikt løfte. Dere har ikke en gang en intensjon om å gjøre det. Å stå slik og love at man skal gjøre noe man ikke har til intensjon å gjøre er hykleri.
The Kitten Skrevet 12. august 2016 #52 Skrevet 12. august 2016 Jeg mener at det å ikke velge dåp bør trumfe det å ønske dåp. Ser flere skriver at det er lettere for barnet å døpes i spedbarnsalder enn å gå gjennom dette ved en eventuell kristlig konfirmasjon. Jeg ser den, men det er likevel enklere enn å ta tilbake en dåp som allerede er begått. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå