Atea Skrevet 12. august 2016 #21 Skrevet 12. august 2016 1 time siden, Macro skrev: Kirka døper ikke viss ikke begge signerer. Men ikke sett deg selv i fare bare for å hindre dåp. Vet ikke hvor redd du er, men barnet tjener ikke på at det skjer deg noe. Enig i at ts kanskje gjør best i å godta at barnet blir døpt, også fordi det vil være en fin mulighet for familien til å møtes og beholde kontakten med svigerfamilien. Men ts gjør best i å gå fra mannen når han kommer med trusler. Ville ordnet dåpen og hatt en bakplan samtidig for å kommet meg ut av forholdet. Jeg tror heller ikke på at man blir fortapt om man ikke døpes, men mange i den eldre generasjonen vil sette pris på at man følger tradisjonen. Litt avgjørende for min del ville være at presten ikke er en dommedagsprofet. Vet ikke om man kan velge prest?
Macro Skrevet 12. august 2016 #22 Skrevet 12. august 2016 3 minutter siden, Atea skrev: Enig i at ts kanskje gjør best i å godta at barnet blir døpt, også fordi det vil være en fin mulighet for familien til å møtes og beholde kontakten med svigerfamilien. Men ts gjør best i å gå fra mannen når han kommer med trusler. Ville ordnet dåpen og hatt en bakplan samtidig for å kommet meg ut av forholdet. Jeg tror heller ikke på at man blir fortapt om man ikke døpes, men mange i den eldre generasjonen vil sette pris på at man følger tradisjonen. Litt avgjørende for min del ville være at presten ikke er en dommedagsprofet. Vet ikke om man kan velge prest? Ja, jeg også tenker at hun bør gå fra mannen om det er så alvorlig. Men nå var det dåpen som var tema her. Om hun ønsker å drøfte forhold og samliv med oss oppretter hun nok en ny tråd
Atea Skrevet 12. august 2016 #23 Skrevet 12. august 2016 2 minutter siden, Macro skrev: Ja, jeg også tenker at hun bør gå fra mannen om det er så alvorlig. Men nå var det dåpen som var tema her. Om hun ønsker å drøfte forhold og samliv med oss oppretter hun nok en ny tråd Tror hun nevnte at mannen truer med å gå fra henne, og at hun tenkte at hun også ser at forholdet ikke vil være bærende. Men det er en annen problemstilling. Derfor jeg skrev om det.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #24 Skrevet 12. august 2016 Trollolololooo... Syntes det oftere og oftere kommer temaer som skaper debatt, og så fort TS ikke "får viljen sin" så kommer det "han er stygg med meg" eller liknende, for å få sympati og at folk er enig med TS. Jeg biter IKKE på. Far har like mye medbestemmelse om mor, om det ikke betyr noe for mor at barnet blir døpt, annet enn "jeg vil ikke". Dette betyr åpenbart noe for far, kulturelt!! (Siden han ikke er religiøs). Så slutt å vær en dritt. La han få lov til å døpe barnet sitt. Anonymkode: 2c920...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #25 Skrevet 12. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når man er uenig i dåp. Vi er begge døpt og konfirmert. Jeg mener likevel som mange at barnet kan få velge selv. Han er helt uenig selv om han ikke har noe kontakt med kirken utover dåp, begravelse. Kan han tvinge meg? Føler det blir feil fordi det er ett løfte jeg ikke kommer til å praktisere og vil pakke på ett lite barn. Anonymkode: a3d7b...c3b Så grunnleggende ueninghet burde dere avklart før dere laget barn. Ellers er det mulig å døpe barnet og la noen andre overta din rolle i dåpssermonien. Hvordan ville du stilt deg om temaet nøddåp hadde blitt aktuelt? Hadde dåp da vært ok for deg? Anonymkode: 3a4fe...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #26 Skrevet 12. august 2016 Mine foreldre bestemte at jeg skulle få velge selv, derfor ble det hverken dåp eller navnefest. For så vidt et greit valg da, men ikke like gøy for meg å skulle døpes som 14-åring. Ville mye heller blitt døpt når jeg var baby, og heller valgt kristen/borgerlig konfirmasjon når jeg var i den alderen. Anonymkode: 06a0f...c36 4
Outlander Skrevet 12. august 2016 #27 Skrevet 12. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når man er uenig i dåp. Vi er begge døpt og konfirmert. Jeg mener likevel som mange at barnet kan få velge selv. Han er helt uenig selv om han ikke har noe kontakt med kirken utover dåp, begravelse. Kan han tvinge meg? Føler det blir feil fordi det er ett løfte jeg ikke kommer til å praktisere og vil pakke på ett lite barn. Anonymkode: a3d7b...c3b Skal du la barna bestemme selv når den vil spise godteri? Bestemme selv når den vil gå ut av huset som baby, leke med kniver, gjør som den vil? Vi som foreldre må ta mange valg for barna våres. Hvis du var en ekstrem atheist og var veldig veldig i mot kristner ville jeg ha sagt du har et poeng. Men om du ikke bry deg så veldig mye, og eneste ting du kan komme med er at du vil ikke ta valget for barna, og han er så FOR å døpe, hvorfor kan ikke du la han døpe barna sin da? Mye enklere for barna å melde seg ut når de er stor nok til å ta den beslutningen. 1
Rosalie Skrevet 12. august 2016 #28 Skrevet 12. august 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når man er uenig i dåp. Vi er begge døpt og konfirmert. Jeg mener likevel som mange at barnet kan få velge selv. Han er helt uenig selv om han ikke har noe kontakt med kirken utover dåp, begravelse. Kan han tvinge meg? Føler det blir feil fordi det er ett løfte jeg ikke kommer til å praktisere og vil pakke på ett lite barn. Anonymkode: a3d7b...c3b Hadde ikke firet en millimeter. Dersom man skal melde barnet inn i en menighet/religiøst fellesskap, må begge være enige om det. Det gjelder da også navnedag i regi av humanetisk forbund. Uaktuelt om ikke begge er enige om det. Er jo ikke noe poeng i å døpe barnet om man ikke tror på arvesynden og at barnet ikke vil komme til himmelen dersom det ikke er døpt. Da ville jeg heller invitert til "velkommen til verden"-fest, evt slått skikkelig på stortromma på 1-årsdagen. Endret 12. august 2016 av Rosalie 5
Outlander Skrevet 12. august 2016 #29 Skrevet 12. august 2016 Synes også det er feil av dere ateister å dømme folk som ikke går til kirken ukentlig. Dette har NULL med tro å gjøre, troen din ligger i holdningen og hjerte. 1
Rosalie Skrevet 12. august 2016 #30 Skrevet 12. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre bestemte at jeg skulle få velge selv, derfor ble det hverken dåp eller navnefest. For så vidt et greit valg da, men ikke like gøy for meg å skulle døpes som 14-åring. Ville mye heller blitt døpt når jeg var baby, og heller valgt kristen/borgerlig konfirmasjon når jeg var i den alderen. Anonymkode: 06a0f...c36 Mine venner som tok det valget som 14-åringer, var veldig glade for at det var helt og holdent deres valg. Dersom man ikke ønsker å døpes i en åpen gudstjeneste (kan tenke meg at en del tenåringer kan synes det er flaut), kan man avtale voksendåp på dagtid en helt vanlig hverdag. Ei jeg kjenner valgte, etter samtale med presten, å bli døpt på samtalegudstjenesten før konfirmasjon. Det var veldig fint. 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. august 2016 #31 Skrevet 12. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når man er uenig i dåp. Vi er begge døpt og konfirmert. Jeg mener likevel som mange at barnet kan få velge selv. Han er helt uenig selv om han ikke har noe kontakt med kirken utover dåp, begravelse. Kan han tvinge meg? Føler det blir feil fordi det er ett løfte jeg ikke kommer til å praktisere og vil pakke på ett lite barn. Anonymkode: a3d7b...c3b Her er jeg kristen og han ateist, og selv om han helst skulle sett at vi hadde barnedåp på barna så har vi latt vær siden jeg mener det er noe barna må få velge selv. Når de er store nok til at de spør selv får de være med i kirken med meg om de ønsker, men det er absolutt ikke ett krav. 2
Pinnis Skrevet 12. august 2016 #32 Skrevet 12. august 2016 To ja, ett nei. Jeg mener det er det greieste å utgå fra når begge har sterke argumenter. Altså, enten sier begge ja, eller så blir det lagt ned veto. Ingen behøver å døpes, men om man skal utføre en dåp bør begge foreldrene være enige. Både på grunn av selve dåpen (selv om det er det viktigste aspektet), men også på grunn av det tidsmessige og økonomiske. 3
QQbaby Skrevet 12. august 2016 #33 Skrevet 12. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke praktiserende kristen såvidt jeg vet. Han er en drittsekk mot meg og kaller meg stygge ting. Så synes ikke noe om det minner om kristendom jeg har lært. Han vil forlate meg så det er helt topp. Unntatt for barnet som ikke får vokse opp i en kjærne familie. I kristendommen heter det i gode og vonde dager noe han langt i fra praktiserer. Han er en super egoist som gjør alt i sin makt for å psyke meg ned. Så jeg føler ikke for å gå ned noe kirkegulv med han. Har tenkte på barnet at jeg kansje burde gjøre det, lest meg opp på hva det egentlig er og ser hun langt ifra vil være den eneste som får velge selv om det blir utfallet. Eller at han presser meg til å gjøre det. Anonymkode: a3d7b...c3b Meld fra til barnevernet, også dumper du fyren og melder besøkforbud så du slipper å ha noe som helst med han å gjøre. Hadde aldri orket å leve livet mitt med en slik type, da er det bedre å være alene og singel. 1
Nemigirl Skrevet 12. august 2016 #34 Skrevet 12. august 2016 Døp barnet og forlat mannen. Simple as that - AMEN! 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #35 Skrevet 12. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trollolololooo... Syntes det oftere og oftere kommer temaer som skaper debatt, og så fort TS ikke "får viljen sin" så kommer det "han er stygg med meg" eller liknende, for å få sympati og at folk er enig med TS. Jeg biter IKKE på. Far har like mye medbestemmelse om mor, om det ikke betyr noe for mor at barnet blir døpt, annet enn "jeg vil ikke". Dette betyr åpenbart noe for far, kulturelt!! (Siden han ikke er religiøs). Så slutt å vær en dritt. La han få lov til å døpe barnet sitt. Anonymkode: 2c920...c3e Jeg spurte ikke hva alle måtte mene egentlig, spørsmålet var om han kunne tvinge meg. Hva du tror har ingenting med spørsmålet og gjøre. Heller mer int. med en diskusjon rundt tema enn dømmende til mitt spørsmål. Uansett er det greit å spørre her for da før en frem førsteinntrykket folk får til problemstillingen. Var forberedt på ett slikt utsagn som fra deg, helt greit. Men å kalle meg en dritt har du lite grunnlag for å mene. Ts Anonymkode: a3d7b...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #36 Skrevet 12. august 2016 1 time siden, Outlander skrev: Synes også det er feil av dere ateister å dømme folk som ikke går til kirken ukentlig. Dette har NULL med tro å gjøre, troen din ligger i holdningen og hjerte. Man trenger ikke være ateist for ikke å døpe sine barn som babyer. Noen menigheter døper ikke babyer de døper barn når de er gamle nok til selv å bestemme. Religion har mange og ulike tilnærminger til dåp. At noen har en annen tinærming til måten bibelen er skrevet på betyr ikke dermed at de er ateister - verden er ikke sort/hvit, den har nyanser både når det gjelder dåp og andre ting. Anonymkode: 3a4fe...ec8 2
Ruccula Skrevet 12. august 2016 #37 Skrevet 12. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trollolololooo... Syntes det oftere og oftere kommer temaer som skaper debatt, og så fort TS ikke "får viljen sin" så kommer det "han er stygg med meg" eller liknende, for å få sympati og at folk er enig med TS. Jeg biter IKKE på. Far har like mye medbestemmelse om mor, om det ikke betyr noe for mor at barnet blir døpt, annet enn "jeg vil ikke". Dette betyr åpenbart noe for far, kulturelt!! (Siden han ikke er religiøs). Så slutt å vær en dritt. La han få lov til å døpe barnet sitt. Anonymkode: 2c920...c3e Hvorfor skal far få viljen sin??? De får trekke lodd da!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #38 Skrevet 12. august 2016 3 minutter siden, Snublefella skrev: Hvorfor skal far få viljen sin??? De får trekke lodd da! Fordi det betyr noe for far, men ikke for mor? Hun er jo bare vanskelig og "vil ikke". Anonymkode: 2c920...c3e 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #39 Skrevet 12. august 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte ikke hva alle måtte mene egentlig, spørsmålet var om han kunne tvinge meg. Hva du tror har ingenting med spørsmålet og gjøre. Heller mer int. med en diskusjon rundt tema enn dømmende til mitt spørsmål. Uansett er det greit å spørre her for da før en frem førsteinntrykket folk får til problemstillingen. Var forberedt på ett slikt utsagn som fra deg, helt greit. Men å kalle meg en dritt har du lite grunnlag for å mene. Ts Anonymkode: a3d7b...c3b Du oppfører deg jo som en D. Når du ikke lar han døpe barnet. Det er jo helt på tur. Anonymkode: 2c920...c3e 1
Ruccula Skrevet 12. august 2016 #40 Skrevet 12. august 2016 Ts, han kan ikke tvinge deg. Og hvis han på noen måte truer deg, så går du til politiet. Hvis mannen er psykopat er det greit å få inn en annmeldese som kan brukes imot han når dere skal krangle om omsorgsrett osv. Lykke til! Du bør ta med deg ungen og forlate han så fort som mulig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå