Gå til innhold

Uenig om dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man er uenig i dåp. Vi er begge døpt og konfirmert. Jeg mener likevel som mange at barnet kan få velge selv.

Han er helt uenig selv om han ikke har noe kontakt med kirken utover dåp, begravelse. 

Kan han tvinge meg? Føler det blir feil fordi det er ett løfte jeg ikke kommer til å praktisere og vil pakke på ett lite barn.

Anonymkode: a3d7b...c3b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en navnefest og la ungen bestemme dåp eller ei ved konfirmasjon?

• Liker 2
Skrevet

Han er med andre ord ikke kristen, men skal på død og liv ha barnet døpt? Høres ut som er skikkelig psykopat spør du meg. Hadde jeg vært deg hadde jeg dumpet han på flekken, og brutt all kontakt med han.

• Liker 3
Skrevet

Var i samme situajon selv ift uenighet rundt dåp. Vi ville begge som deg, TS; at baret skulle kunne velge selv når det blir eldre. I motsetning til å ikke døpe valgte vi istedenfor å døpe, da vi mener det er lettere for barnet å droppe konfirmasjon enn å måtte døpe seg i konfirmasjonsalder for å kunne konfirmeres hvis barnet vil dette. Det var nå våre tanker og vi er fornøyd med at vi fant en slik løsning på dette til tross for uenig utgangspunkt. Tenkte bare det var greit med en slik vinkling på saken også ;-)

Anonymkode: de727...193

• Liker 16
Skrevet

Det tok ikke lang tid før noen overdrev..... 

Er nok ganske vanlig å ville døpe barnet sitt, selv om man ikke er kristen selv. Tradisjonen er så sterk at mange ikke engang tenker på navnefest. 

Har han en familie som er opptatt av tradisjon?

Det beste er nok at dere setter dere ned og snakker ordentlig gjennom dette. Du skriver her hvorfor du ikke vil ha dåp, men hvorfor vil han? Det kan hende han har noen gode begrunnelser som du ikke vet om enda. 

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, icom skrev:

Ha en navnefest og la ungen bestemme dåp eller ei ved konfirmasjon?

Helt enig men han vil døpe og truer meg med å gjøre noe annet mot meg om ikke jeg samtykker. Har aldri sett han bruke noe som tilsier at han er int i å følge opp ett slikt løfte. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i samme situajon selv ift uenighet rundt dåp. Vi ville begge som deg, TS; at baret skulle kunne velge selv når det blir eldre. I motsetning til å ikke døpe valgte vi istedenfor å døpe, da vi mener det er lettere for barnet å droppe konfirmasjon enn å måtte døpe seg i konfirmasjonsalder for å kunne konfirmeres hvis barnet vil dette. Det var nå våre tanker og vi er fornøyd med at vi fant en slik løsning på dette til tross for uenig utgangspunkt. Tenkte bare det var greit med en slik vinkling på saken også ;-)

Samme her. Valgte dåp siden barnet lettere kan velge fritt som 15åring da, istedet for styret med å måtte døpes som ungdom. 

Anonymkode: ddf32...c31

• Liker 6
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig men han vil døpe og truer meg med å gjøre noe annet mot meg om ikke jeg samtykker. Har aldri sett han bruke noe som tilsier at han er int i å følge opp ett slikt løfte. 

Dette hørtes skummelt og urettferdig ut av ham! Hva er det han truer med å gjøre mot deg?

På siden av det: Jeg ble selv ikke døpt som barn,men alle mine søstre er det. Det er ikke barebare å skulle døpe seg i ungdomsalderen, selv om jeg ser den at det er lett å tenke slik. Vil tro det er lettere å melde seg ut av kirka enn å døpe seg når man er større. Men uansett, så håper jeg at dere kan komme fram til en enighet på en ok måte.

Anonymkode: b57dc...d0e

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det virker rart om han skal få gjennom dåp, dersom han ikke er kristen (?). Eller er han kristen, bare at han ikke går ofte i kirka? Uansett, jeg syns det stiller seg annerledes om en av foreldrene er kristen og en ikke. Som hos oss, hvor jeg ikke er døpt og ikke er kristen, mens mannen min er vokst opp i en kristen familie, hvor slike ritualer er viktige. Vi diskuterte dette lenge før vi fikk barn, og til slutt bestemte jeg meg for å gå med på dåp av barna. Fordi jeg innså at det var enda litt viktigere for ham å gjøre det enn for meg å la det være. Jeg husker at han også tilbød et eller annet tilbake, uten at det hadde noe å si for min beslutning. Jeg lurer på om det var at jeg kunne velge navn på barna eller noe sånt, eller at de kunne få mitt etternavn, jeg husker ikke helt. Jeg syns det var en lite relevant sammenheng mellom disse tingene, men han tenkte vel at han måtte gi noe, siden han innså at det var et stort offer for min del. (Mens jeg syns det var helt kunstig å skulle bestemme navn alene, så det ønsket jeg ikke.)

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Mizzyy skrev:

Det tok ikke lang tid før noen overdrev..... 

Er nok ganske vanlig å ville døpe barnet sitt, selv om man ikke er kristen selv. Tradisjonen er så sterk at mange ikke engang tenker på navnefest. 

Har han en familie som er opptatt av tradisjon?

Det beste er nok at dere setter dere ned og snakker ordentlig gjennom dette. Du skriver her hvorfor du ikke vil ha dåp, men hvorfor vil han? Det kan hende han har noen gode begrunnelser som du ikke vet om enda. 

Han har ingen i sin familie som praktiserer noe kristelig. Grunnen er at hun er passert 6 mnd og jeg mener vi har ventet så lenge at jeg har begynnt å tenke hvorfor ikke la hun bestemme selv? Jesus ble døpt voksen såvidt jeg vet. Føler det blir feil å skulle si vi skal oppdra hemne i den kristne tro, når jeg knapt har åpnet en bibel. Det fikk meg til å tenke at jeg konfirmerte meg kun av tradisjon. Opplever nå flere vil barnet skal bestemme. 

• Liker 1
Skrevet
Den 12 August 2016 at 10.36, AnonymBruker skrev:

Han har ingen i sin familie som praktiserer noe kristelig. Grunnen er at hun er passert 6 mnd og jeg mener vi har ventet så lenge at jeg har begynnt å tenke hvorfor ikke la hun bestemme selv? Jesus ble døpt voksen såvidt jeg vet. Føler det blir feil å skulle si vi skal oppdra hemne i den kristne tro, når jeg knapt har åpnet en bibel. Det fikk meg til å tenke at jeg konfirmerte meg kun av tradisjon. Opplever nå flere vil barnet skal bestemme. 

Jeg forstår dine synspunkt veldig godt, men hva mener han?

synes og at det er et viktig poeng de andre trekker frem her. Det er mye lettere å melde seg ut av kirka eller konfirmere seg borgerlig/ikke i det hele tatt når man er 15 enn å døpe seg. 

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt tanken. Men det er ingenting som sier en må vente til konfirmasjons alder. Kan bli døpt når som helst. Grunnen for hvorfor jeg vil vurdere å ikke gjøre det er fordi jeg har tenkt igjennom hvorfor vi skal gjøre det, sett vekk ifra tradisjon har jeg ikke særlig mange andre grunner. Er selvsagt litt redd dette overtroiske at da går hun til spille eller noe. Det tror jeg aldri vil skje det strider mot all logikk. En kan jo være kristen selv om en ikke har fått vann på hodet i ett bygg laget av kansje ikke kristelige, hva vet jeg og få vann på hode av en helt vanlig person med utdanning. Har bare plukket fra hverandre hva som egentlig skjer. Litt rart tenkt kansje. Men det er jo det som skjer i praksis. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, QQbaby skrev:

Han er med andre ord ikke kristen, men skal på død og liv ha barnet døpt? Høres ut som er skikkelig psykopat spør du meg. Hadde jeg vært deg hadde jeg dumpet han på flekken, og brutt all kontakt med han.

Han er ikke praktiserende kristen såvidt jeg vet. Han er en drittsekk mot meg og kaller meg stygge ting. Så synes ikke noe om det minner om kristendom jeg har lært. Han vil forlate meg så det er helt topp. Unntatt for barnet som ikke får vokse opp i en kjærne familie. I kristendommen heter det i gode og vonde dager noe han langt i fra praktiserer. Han er en super egoist som gjør alt i sin makt for å psyke meg ned. Så jeg føler ikke for å gå ned noe kirkegulv med han. Har tenkte på barnet at jeg kansje burde gjøre det, lest meg opp på hva det egentlig er og ser hun langt ifra vil være den eneste som får velge selv om det blir utfallet.

Eller at han presser meg til å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor forlater du ikke han, hvorfor er det han som vil forlate deg? Han TRUER deg med "å gjøre noe annet"? Høres ut som dere har større problemer enn valg av dåp/navnefest. Det virker som utgangspunktet for en fin familiemarkering er ikke-eksisterende uansett.

Anonymkode: f4cfd...57b

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes skummelt og urettferdig ut av ham! Hva er det han truer med å gjøre mot deg?

På siden av det: Jeg ble selv ikke døpt som barn,men alle mine søstre er det. Det er ikke barebare å skulle døpe seg i ungdomsalderen, selv om jeg ser den at det er lett å tenke slik. Vil tro det er lettere å melde seg ut av kirka enn å døpe seg når man er større. Men uansett, så håper jeg at dere kan komme fram til en enighet på en ok måte.

Anonymkode: b57dc...d0e

Håper jeg også men jeg føler det blir å på feilt og lavt nivå og si godtar ikke du det så gjør jeg sånn og sånn. Godt mulig jeg bestemmer meg for at det er ok. Men vil ikke bli truet til det, blir for dumt. Han får roe seg litt så får vi ta det opp igjen.

Men jeg lurte på om han kunne tvinge meg?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forlater du ikke han, hvorfor er det han som vil forlate deg? Han TRUER deg med "å gjøre noe annet"? Høres ut som dere har større problemer enn valg av dåp/navnefest. Det virker som utgangspunktet for en fin familiemarkering er ikke-eksisterende uansett.

Anonymkode: f4cfd...57b

Vi har større problemer ja. Ett svangerskap er utfordrende for par og hos oss var det mye som skjedde som er rimelig uopprettelig. Derfor truer han med å gå fra meg og no tenker jeg det er like grei. Trist at hun må vokse opp med en mamma der og en pappa der. Men jeg kan ikke bestemme for andre og vil ikke ha ett true forhold. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper jeg også men jeg føler det blir å på feilt og lavt nivå og si godtar ikke du det så gjør jeg sånn og sånn. Godt mulig jeg bestemmer meg for at det er ok. Men vil ikke bli truet til det, blir for dumt. Han får roe seg litt så får vi ta det opp igjen.

Men jeg lurte på om han kunne tvinge meg?

Kirka døper ikke viss ikke begge signerer. Men ikke sett deg selv i fare bare for å hindre dåp. Vet ikke hvor redd du er, men barnet tjener ikke på at det skjer deg noe.

• Liker 1
Skrevet

Dere nå jo diskutere og bli enige. Dere er så bestemt på dette begge to, men hva har det å si om du døper babyen din? Den vil ha mulighet til å velge selv om den blir konfirmert uansett. Er bare å skrive seg utav kirka istedenfor å konfirmere seg. Og det er jo ikke sånn at man tenker over om man er døpt eller ikke, det er bare enklere i oppveksten, på en måte, med tanke på hvor ofte skolene går i kirka.

Anonymkode: ce705...66f

• Liker 1
Skrevet

Det har dere helt rett i og jeg vurderer det også. Vi får snakke sammen igjen. Har bare reflektert rundt hva en dåp egentlig er og hvorfor vi pakker dette på babyer. Det er tradisjon mange gjør det for og jeg forstår det godt. Bare liker ikke måten dette skjer på. 

Vi får gi det litt tid. 

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Set deg inn i dåpstirualet og fortell han kva ein dåp faktisk er. Då trur eg han vil snu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...