Gå til innhold

Hvordan fordele soverom tilfeldig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skulle stå at jeg har bodd med dem istedenfor "jobb". :-) 

Anonymkode: 115ff...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt dumt formulert det der, ser jeg nå. Det er fordi husleien er lav og vi er tre stykker. Og vi velger og bo sammen fordi vi har flyttet til andre enden av landet, kjenner ingen og er venninner. Det har heller ikke ført til konflikt, det presiserer jeg i det første innlegget. Vi er i starten av 20-årene og har nettopp fullført utdanning, og etter å ha hatt en husleie på 6000 alene og inntekt på 10 000 i 3 år, så føles det som at de kanskje ikke bryr seg om det når boutgiftene er 4000 kr måneden og lønna er grei (sikkert ikke så bra sett i godt voksnes øyne). 

Er det foresten alltid kollektiv om man deler med venner? ☺️ Det er ikke som at vi er tre venninner som leier hvert vårt rom i et kollektiv.. 

Selvfølgelig er det et kollektiv. Dere har deres eget soverom og deler kjøkken, bad, stue etc, ikke sant? Altså kollektiv.

Om dere som nyutdannede som snart skal etablere seg ikke bryr dere om forskjell på flere titusener i husleie i året så må dere jo være stokk dumme. Håper ikke det er økonomi dere er utdannet i. 

Anonymkode: d6c6e...908

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det et kollektiv. Dere har deres eget soverom og deler kjøkken, bad, stue etc, ikke sant? Altså kollektiv.

Om dere som nyutdannede som snart skal etablere seg ikke bryr dere om forskjell på flere titusener i husleie i året så må dere jo være stokk dumme. Håper ikke det er økonomi dere er utdannet i. 

Hvis du leser hva jeg svarte en annen på forrige side så ser du hvorfor. Boutgiftene er på 4000/mnd og det er totalt uaktuelt en oss skal betale 2000/mnd imens en annen betaler 6000 for å bo i samme hus. Det er 2-3 kvadratmeter som skiller rommene. Det hadde vært enormt urettferdig om en skulle bo nesten gratis og en betale så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ber om at jeg får svar på forslag til løsning. Jeg ønsker ikke å diskutere vår privatøkonomi noe videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser hva jeg svarte en annen på forrige side så ser du hvorfor. Boutgiftene er på 4000/mnd og det er totalt uaktuelt en oss skal betale 2000/mnd imens en annen betaler 6000 for å bo i samme hus. Det er 2-3 kvadratmeter som skiller rommene. Det hadde vært enormt urettferdig om en skulle bo nesten gratis og en betale så mye. 

Hvis det er så himla viktig for deg å ha veranda at du kommer til å sitte og være bitter for ikke å få det så er du da vel villig til å betale ekstra for den fordelen...?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så himla viktig for deg å ha veranda at du kommer til å sitte og være bitter for ikke å få det så er du da vel villig til å betale ekstra for den fordelen...?

Hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere hadde det vært fint. Jeg har sagt jeg kan betale, men det er ikke sikkert de vil ta imot det forslaget. Uansett ber ber jeg om tips til en løsning for rettferdig/tilfeldig fordeling. Har jeg sagt jeg kommer til å sitte å være bitter? Hvis du sikter til det første innlegget, legg merke til smilyen som ler ved siden av. Si meg, skjønner du ikke sarkasme og andre former for humor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Dere får ha budkrig. De to som er villig til å betale mest for å få de store rommene får det. Den med det lille rommet betaler da mindre leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv rom 1, rom2, rom3 (eller annet beskrivende navn på spesifikt rom) på hver sin lapp, brett sammen, hiv i en kopp. Skriv navn1, navn2, navn3 på hver sin lapp, brett sammen, hiv i annen kopp. Rist rundt begge koppene. Alle tre tilstede, en frivillig trekker en lapp fra begge koppene (minst først), så har man første tilfeldige rom+person. Gjør igjen med mellomste person. Deretter siste person. 

Dette trenger man virkelig ingen app for!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Dere får ha budkrig. De to som er villig til å betale mest for å få de store rommene får det. Den med det lille rommet betaler da mindre leie.

Ypperlig ide, eventuelt kan man gjøre det slik:

• Alle får hver sin lapp
  • Alle skriver opp hva de er villige til å betale for rom en og to
  • Den som er villig til å betale mest for rom en får det
  • Den av de som er igjen som er villig til å betale mest for rom to får det
  • Den som ikke er villig til å betale mest for rom en eller to får betraktelig billigere leie

På denne måten blir det litt tilfeldig, som et anbud, der du må gjette hva de andre vil være villige til å betale. 

At det blir fryktelig billig for den med det minst attraktive rommet er jo bare rett og rimelig, det er det som er mest rettferdig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sporer jo helt av med dette pengemaset, og det er jo ikke løsningen. 

Det beste forslaget du har fått er det med rotasjonen. Kanskje det vil møte motbør - f eks vil noen kanskje male rommet sitt, eller møbler passer ikke i alle rom etc. Men det er faktisk veldig inspirerende å flytte på seg i blant! Prøv å få de andre med på det.

Så kan du jo tilby deg å ta balkongrom vinterstid som en liten gulrot...

Anonymkode: 2ae83...71b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sporer jo helt av med dette pengemaset, og det er jo ikke løsningen. 

Det beste forslaget du har fått er det med rotasjonen. Kanskje det vil møte motbør - f eks vil noen kanskje male rommet sitt, eller møbler passer ikke i alle rom etc. Men det er faktisk veldig inspirerende å flytte på seg i blant! Prøv å få de andre med på det.

Så kan du jo tilby deg å ta balkongrom vinterstid som en liten gulrot...

Å bytte rom i hytt og pine høres ut som en fryktelig tungvint løsning.

Det er helt vanlig i kollektiv at den som har minst/dårligst rom betaler mindre.

Optimalt sett bør prisforskjellen mellom det beste og dårligste være akkurat på det nivået der man har like lyst til å bo i begge. En rullerende løsning er også dumt, hva hvis noen flytter ut før de må få det dårlige rommet? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Å bytte rom i hytt og pine høres ut som en fryktelig tungvint løsning.

Det er helt vanlig i kollektiv at den som har minst/dårligst rom betaler mindre.

Optimalt sett bør prisforskjellen mellom det beste og dårligste være akkurat på det nivået der man har like lyst til å bo i begge. En rullerende løsning er også dumt, hva hvis noen flytter ut før de må få det dårlige rommet? 

Men skjønner dere ikke hva ts skriver?

Ingen har lyst på det minste rommet uten balkong.

Likt fordelt er husleia 4000 per person. De kan f eks skjevdele slik at minste rom betaler 2000 og de største 5000. Dette vil være en urimelig stor prisforskjell - samtidig kan det godt hende alle tre er villige til å betale en tusenlapp mer i måneden (fra 4000 til 5000) for å få et bedre rom.

Med andre ord vil ikke prisforskjell løse saken - det er FORTSATT ingen som vil ha det minste rommet i to år eller noe... 

Det er ikke slitsomt å bytte rom. Da får man ta opprydning og rundvask, og samtidig se verden fra en litt annen vinkel. Kan dessuten la alt flyte når man vet det blir rundvask om noen mnd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likt fordelt er husleia 4000 per person. De kan f eks skjevdele slik at minste rom betaler 2000 og de største 5000. Dette vil være en urimelig stor prisforskjell - samtidig kan det godt hende alle tre er villige til å betale en tusenlapp mer i måneden (fra 4000 til 5000) for å få et bedre rom.

Med andre ord vil ikke prisforskjell løse saken - det er FORTSATT ingen som vil ha det minste rommet i to år eller noe... 

Det er ikke slitsomt å bytte rom. Da får man ta opprydning og rundvask, og samtidig se verden fra en litt annen vinkel. Kan dessuten la alt flyte når man vet det blir rundvask om noen mnd :fnise:

Hvordan er det urimelig? Det er slik verden fungerer, den som er villig til å betale mest får det beste. Hvis alle er villig til å betale 1000 kroner ekstra for mer plass og balkong er det jo helt rimelig. Hvis det fortsatt ikke er noen som vil ha det minste kan de jo ha ennå større prisforskjell. 

Jeg ser jo det blir litt teit hvis det blir sånn at de to med de store rommene  betaler 6000 og den med det lille ikke betaler noe, men hvis balkong og mer plass betyr så mye får det bare være sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det foresten alltid kollektiv om man deler med venner? ☺️ Det er ikke som at vi er tre venninner som leier hvert vårt rom i et kollektiv.. 

Det er et kollektiv. Hva annet ville du kalt det?

Anonymkode: 1ea57...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest rettferdige er en budrunde. Den som har mest lyst på veranda betaler litt mer. 

At stygge uvaner som røyking skal gi større rett på veranda er bare tøys.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var tre venninner som bodde sammen for noen år siden, ingen av rommene hadde balkong, men det var et stort, et vanlig, og et lite rom. Fordi vi var venninner var stue og kjøkken rommene vi var i mesteparten av tiden. Jeg meldte meg frivillig til å ta det minste rommet mot at jeg fikk ha klesskapet mitt i gangen utenfor rommet. De meldte seg frivillig til å betale litt mer enn meg, men for meg var det unødvendig da de strengt talt ikke fikk noen fordeler med å ha større rom. 

I et kollektiv hvor man ikke er venninner/kjenner hverandre fra før ville jeg nok heller hatt et større rom og da bør det også være en prisforskjell hvis det er større eller bedre rom, for da bruker man gjerne mer tid på rommet. Mange kollektiv har jo ikke engang stue, men kun kjøkken og bad som ekstra rom. 

Fordi ingen av dere har meldt dere frivillig til å ta rommet uten balkong ville jeg gått for å kaste terning og la høyest velge først, som noen andre har foreslått. At du røyker har ingenting å si når det kommer til romforsking. Du kan selvfølgelig foreslå å bytte på, men det hadde nok ikke jeg giddet å være med på. 

Har dere snakket sammen om romferdeling? Det kan faktisk bli løst så enkelt som at du sier at du gjerne vil ha rom med balkong og en av de andre melder seg til å ta rommet uten. Du sier jo selv at dere er venninner og da pleier som regel sånne ting å ikke være et problem:)

Anonymkode: cd56c...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt annen løsning. Jeg røykte i tolv år daglig og slet med å slutte, så ikke tro dette er ent banalt forslag fra en som ikke vet hvordan det er. 

Velg det minste rommet (be gjerne om en rabatt på 500-1000) og slutt og røyk. Mangel på balkong gjør det lettere å holde seg, og pengene du sparer på røyk og kanskje leie deler du opp og sparer i bsu og til en konto til moro. Etter ett år kommer du til å ha trolig over ti tusen kroner øremerket moro eller ferie. 

Dersom røyking er eneste motivasjonen din til å ha et av de større, så vil det at du slutter gjøre dere alle tre fornøyde med romfordelingen om du ikke røyker lengre. 

Også lukter du ikke vondt for de andre hver gang du kommer inn igjen. Og du får bedre hud. Vinn vinn vinn vinn vinn. 

Anonymkode: b0c25...cab

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt annen løsning. Jeg røykte i tolv år daglig og slet med å slutte, så ikke tro dette er ent banalt forslag fra en som ikke vet hvordan det er. 

Velg det minste rommet (be gjerne om en rabatt på 500-1000) og slutt og røyk. Mangel på balkong gjør det lettere å holde seg, og pengene du sparer på røyk og kanskje leie deler du opp og sparer i bsu og til en konto til moro. Etter ett år kommer du til å ha trolig over ti tusen kroner øremerket moro eller ferie. 

Dersom røyking er eneste motivasjonen din til å ha et av de større, så vil det at du slutter gjøre dere alle tre fornøyde med romfordelingen om du ikke røyker lengre. 

Også lukter du ikke vondt for de andre hver gang du kommer inn igjen. Og du får bedre hud. Vinn vinn vinn vinn vinn. 

Anonymkode: b0c25...cab

Det koster vel 1500 å røyke 10 om dagen... Så man vil jo da ha 2000 i måneden det første året. Disse putter man uavkortet inn på BSU. Da får man 24 000 spart første året. Neste år får man 4800 tilbake på skatten, av disse putter man 1000 inn på BSU og bruker resten på hva som helst. Etter det vil man har 4000 hvert år til moro.

Hvis man røyker en pakke om dagen blir det ennå mer, da blir det fort mye penger til moro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gjør en kombinasjon.

De store rommene betaler 4.5k og det minste 3k, så tar dere tilfeldig utvelgelse av hvem som får hva. Da blir det litt mindre surt for den som får det minste rommet. Dette kan dere gjenta en gang / år eller noe slik som dere kan avtale. På den måten er det ikke slik at den som får det minste rommet nødvendigvis må bli boende der til evig tid.

Anonymkode: 36af7...ba7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...