Gå til innhold

Hvordan fordele soverom tilfeldig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi er tre jenter som skal leie et hus sammen. I huset er det 3 soverom i samme etasje, av ulik størrelse. Det er ett lite soverom, og to som er noen kvadratmeter større. De to største rommene har hver sin balkong. 

Det som er utfordringen er at vi ikke blir enige om hvem som skal ha hvilket soverom, og ingen blir egentlig enige. Vi har ikke diskusjoner eller krangler om dette, men jeg har sagt at jeg kan tenke meg et rom med balkong og de andre sier at det ser vi an. Jeg røyker, og kunne tenke meg rom med balkong da jeg slipper å gå to etasjer ned for dette. Det er både på grunn av latskap, men også fordi å gå opp og ned trappen som knirker ville vekket de andre. Vi har ulike døgnrytmer, og jeg jobber turnus med mye natt og derfor er mye våken på natta også når jeg har fri. 

Jeg lurer på hvordan vi kan fordele soverommene rettferdig? Jeg tenkte at vi kanskje kunne trukket lapper eller brukt en app?
Er det noen som har noen bedre ideer? Er jeg veldig urimelig hvis jeg mener at jeg burde få et rom med balkong fordi jeg faktisk kommer til å bruke den (også vinter etc. når jeg vet at de to andre ikke sitter der uten grunn?). Det er også en stor veranda tilknyttet stua i første etasje, så ingen blir frarøvet dette uansett altså :).  Jeg bare kjenner at det irriterer meg litt at jeg som faktisk kommer til å bruke balkongen, kanskje ikke får tilgang til en. Ser for meg at jeg blir litt bitter hvis jeg ikke får et av de rommene, og sitter på rommet mellom disse og ser de to ubrukte balkongene på hver side, også må gå ned to etasjer for å ta meg en røyk :fnise: Dette er selvfølgelig ikke noe stort problem, og hvis vi for eksempel trekker lapper og jeg får rommet uten balkong er dette selvfølgelig ok, men kjedelig.

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker med dette, foruten om råd og tips til en rettferdig fordeling eller forslag til måter å randomisere det på.

Anonymkode: 115ff...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt spesielt kanskje, men hva med å forslå 6mnd og så rullering på alle rom i ett og et halvt år?? -så lenge det er kollektiv er det jo ikke deres evige plass uansett, og med tre rulleringer så blir det rettferdig, pluss at dere får en ny energi inn i leiligheten hver gang. :)

Anonymkode: 6f167...c20

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha tilfeldig trekning? Bare la vedkommende med dårligst rom betale mindre enn de andre.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med han over :) Jeg kjenner flere som leier leilighet/hus sammen og der har de blitt enig om at den som har det beste/største rommet betaler mest, mens den som har det kjipeste betaler minst. Det er definitivt det mest rettferdige (syntes faktisk det er snodig at dere ikke har tatt det som en selvfølge)

Kanskje en av de andre er mer tilbøyelig til å ta rommet uten balkong om hun betaler litt mindre enn dere? :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er urimelig av deg å tro at du tror du har mer rett på en av rommene med balkong. Dere bør selvsagt trekke, men da helst i et eget program/app. 

Jeg synes også at den som sitter igjen med det minste rommet uten balkong absolutt bør betale mindre i husleie. Det håper jeg allerede er avtalt. 

Anonymkode: 7b5d5...bc6

Det var det jeg tenkte meg :fnise: Har du forslag til en app/program? Jeg har forsøkt å lete på nett, men finner ikke noe som virker bra nok. Egentlig er det avtalt at den som har det største rommet betaler 1000 kr mer i måneden, men vi har valgt å dele det likt uansett da det ikke er av så stor betydning.

Litt spesielt kanskje, men hva med å forslå 6mnd og så rullering på alle rom i ett og et halvt år?? -så lenge det er kollektiv er det jo ikke deres evige plass uansett, og med tre rulleringer så blir det rettferdig, pluss at dere får en ny energi inn i leiligheten hver gang. :)

Anonymkode: 6f167...c20

Ingen dum idè! :nigo: Takk for kreativt forslag! Det er forøvrig ikke et typisk student-kollektivt hvor vi skal leie i ett års tid. Vi er ferdig utdannede og skal leie for å jobbe i faste jobber minimum 2 år, men ser for meg at det blir lengre :) Jeg skal foreslå dette for jentene! 

1 time siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor ha tilfeldig trekning? Bare la vedkommende med dårligst rom betale mindre enn de andre.

Hvordan mener du man skal ordne det da? Tvinge noen til å ta rommet de ikke vil ha?

1 time siden, altflyter skrev:

Enig med han over :) Jeg kjenner flere som leier leilighet/hus sammen og der har de blitt enig om at den som har det beste/største rommet betaler mest, mens den som har det kjipeste betaler minst. Det er definitivt det mest rettferdige (syntes faktisk det er snodig at dere ikke har tatt det som en selvfølge)

Kanskje en av de andre er mer tilbøyelig til å ta rommet uten balkong om hun betaler litt mindre enn dere? :)

Jeg har tilbudt meg å betale mer, det står egentlig i kontrakten at den med det største rommet skal betale mer, men vi avtalte at vi alle skal betale det samme da det er veldig billig å bo der. :nigo:Jeg kommer til å foreslå å betale mer hvis det ikke blir trekning, men redd det ikke er av betydning da det som sagt er billig og vi alle har en relativt god økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg tenkte meg :fnise: Har du forslag til en app/program? Jeg har forsøkt å lete på nett, men finner ikke noe som virker bra nok. Egentlig er det avtalt at den som har det største rommet betaler 1000 kr mer i måneden, men vi har valgt å dele det likt uansett da det ikke er av så stor betydning.

Ingen dum idè! :nigo: Takk for kreativt forslag! Det er forøvrig ikke et typisk student-kollektivt hvor vi skal leie i ett års tid. Vi er ferdig utdannede og skal leie for å jobbe i faste jobber minimum 2 år, men ser for meg at det blir lengre :) Jeg skal foreslå dette for jentene! 

Hvordan mener du man skal ordne det da? Tvinge noen til å ta rommet de ikke vil ha?

Jeg har tilbudt meg å betale mer, det står egentlig i kontrakten at den med det største rommet skal betale mer, men vi avtalte at vi alle skal betale det samme da det er veldig billig å bo der. :nigo:Jeg kommer til å foreslå å betale mer hvis det ikke blir trekning, men redd det ikke er av betydning da det som sagt er billig og vi alle har en relativt god økonomi. 

Det er vel bare å ha så stor differanse i pris at noen synes det er verdt å bo i det mindre rommet? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er vel bare å ha så stor differanse i pris at noen synes det er verdt å bo i det mindre rommet? 

Joda, men det kommer an på hvor viktig det er for hver enkelt. Jeg tror ikke disse jentene hadde latt seg kjøpe ut av noen tusenlapper, dessverre for min del hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre måter enn trekning eller app? Flasketuten-peker-på.

Det er i hvert fall helt soleklart at dere burde gå for en tilfeldig velging. Jeg skjønner at du vil ha balkong, og at det er surt hvis den står ubrukt, men husk at rommene med balkong også er større, da. Og det at du har en uvane kan ikke gi deg forkjøpsrett på det største rommet, synes jeg i hvert fall.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men det kommer an på hvor viktig det er for hver enkelt. Jeg tror ikke disse jentene hadde latt seg kjøpe ut av noen tusenlapper, dessverre for min del hehe.

Da er det vel ikke verre enn å kaste en terning, den med høyest antall øyne velger først, den med nest høyest antall øyne velger som nummer to. Men jeg ville hatt differanse i pris uansett, slik at det ikke blir like kjipt å få det minste rommet. En reduksjon i husleie på 2000 er jo nok til å fylle opp BSUen hvert år, det vil komme godt med når man skal kjøpe noe.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt den som røyker ha rommet uten veranda for å slippe å ha røyk støtt og stadig utenfor vinduene til de to som ikke røyker. Synes faktisk det er utrolig uhøflig av røykere å stå og røyke rett utenfor vinduene til andre, spesielt utenfor soverom. Om du absolutt skal røyke så kan du gå ned.

Endret av asterix
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, asterix skrev:

Jeg ville latt den som røyker ha rommet uten veranda for å slippe å ha røyk støtt og stadig utenfor vinduene til de to som ikke røyker. Synes faktisk det er utrolig uhøflig av røykere å stå og røyke rett utenfor vinduene til andre, spesielt utenfor soverom. Om du absolutt skal røyke så kan du gå ned.

TS her :) jeg ser den, men dette er en stor enebolig, soveromsvinduenener på hver sin vegg, de er ikke i nærheten av hverandre. Og jeg hadde aldri røyket der om de hadde hatt vinduene åpne eller klær til tørk/lufting uansett. Da hadde jeg selvsagt gått ned, noe annet hadde vært utrolig hensynsløst. Jeg er litt redd jeg kommer til å vekke dem av å gå opp og ned trappen om natta

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, asterix skrev:

Helt enig. Røykere glemmer ofte at de faktisk tar med seg en del av røyken inn (det sitter på klærne og noe vil fortsatt komme ut når man puster ut inne). Og om noen av de andre sover med åpent vindu så vil det også være irritabelt for dem å kjenne røyklukta hver kveld/morgen.

Anonymkode: b1d8e...6c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, amativeReflection skrev:

Da er det vel ikke verre enn å kaste en terning, den med høyest antall øyne velger først, den med nest høyest antall øyne velger som nummer to. Men jeg ville hatt differanse i pris uansett, slik at det ikke blir like kjipt å få det minste rommet. En reduksjon i husleie på 2000 er jo nok til å fylle opp BSUen hvert år, det vil komme godt med når man skal kjøpe noe.

Terning var en god idé! 

Men reduksjon i pris.. Altså hvis vi sier 2000 i måneden, så vil det si at den med stort rom betaler 6000 kr og den med det mindre rommet betaler 2000. Det er uaktuelt, også hvis jeg har det lille rommet. Ingen skal betale 2000 i husleie for et stort hus, mens venninnene betaler 6000. Det er snakk om kanskje 2-4 kvadratmeter i forskjell fra deg største til det minste. Jeg tipper de er 10-12 kvadrat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her :) jeg ser den, men dette er en stor enebolig, soveromsvinduenener på hver sin vegg, de er ikke i nærheten av hverandre. Og jeg hadde aldri røyket der om de hadde hatt vinduene åpne eller klær til tørk/lufting uansett. Da hadde jeg selvsagt gått ned, noe annet hadde vært utrolig hensynsløst. Jeg er litt redd jeg kommer til å vekke dem av å gå opp og ned trappen om natta

Om vinduene er på hver sin vegg som du sier, hvordan vil du da vite om de andre har vinduene åpne hver gang du går ut på verandaen for å røyke?

Anonymkode: d6c6e...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Hjärtat skrev:

Andre måter enn trekning eller app? Flasketuten-peker-på.

Det er i hvert fall helt soleklart at dere burde gå for en tilfeldig velging. Jeg skjønner at du vil ha balkong, og at det er surt hvis den står ubrukt, men husk at rommene med balkong også er større, da. Og det at du har en uvane kan ikke gi deg forkjøpsrett på det største rommet, synes jeg i hvert fall.

TS her. Jeg er enig, vi burde gå for et tilfeldig valg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere alle er så rike at flerfoldige tusenlapper hver mnd ikke spiller noen rolle, hvorfor velger dere da å bo i kollektiv om noe så enkelt som romvandringen fører til konflikt?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terning var en god idé! 

Men reduksjon i pris.. Altså hvis vi sier 2000 i måneden, så vil det si at den med stort rom betaler 6000 kr og den med det mindre rommet betaler 2000. Det er uaktuelt, også hvis jeg har det lille rommet. Ingen skal betale 2000 i husleie for et stort hus, mens venninnene betaler 6000. Det er snakk om kanskje 2-4 kvadratmeter i forskjell fra deg største til det minste. Jeg tipper de er 10-12 kvadrat :-)

Var det ikke to store rom? Dvs 5000 kr for balkong og større rom, og 2000kr for lite rom. Eventuelt

4500kr for stort og 3000kr for lite. 

Anonymkode: 0d614...0ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere alle er så rike at flerfoldige tusenlapper hver mnd ikke spiller noen rolle, hvorfor velger dere da å bo i kollektiv om noe så enkelt som romvandringen fører til konflikt?

Det var litt dumt formulert det der, ser jeg nå. Det er fordi husleien er lav og vi er tre stykker. Og vi velger og bo sammen fordi vi har flyttet til andre enden av landet, kjenner ingen og er venninner. Det har heller ikke ført til konflikt, det presiserer jeg i det første innlegget. Vi er i starten av 20-årene og har nettopp fullført utdanning, og etter å ha hatt en husleie på 6000 alene og inntekt på 10 000 i 3 år, så føles det som at de kanskje ikke bryr seg om det når boutgiftene er 4000 kr måneden og lønna er grei (sikkert ikke så bra sett i godt voksnes øyne). 

Er det foresten alltid kollektiv om man deler med venner? ☺️ Det er ikke som at vi er tre venninner som leier hvert vårt rom i et kollektiv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vinduene er på hver sin vegg som du sier, hvordan vil du da vite om de andre har vinduene åpne hver gang du går ut på verandaen for å røyke?

Godt poeng! Det tenkte jeg ikke på - jeg får spørre dem om de pleier å sove med vinduet åpent eller igjen utover høsten:-) Men på vinteren  i 20-30 minus vet jeg at de har vinduene igjen, jeg har jobb med de ett år for 4 år siden. Da leide vi rekkehus med identiske rom :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...