Gå til innhold

Hjelp! Får ikke til smalltalk!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil jo være sosial, jeg vil jo skape relasjoner, uansett om det er med kolleger eller andre jeg møter. Dere er så heldige dere som får det til naturlig, som fører samtaler med hvem som helst, når som helst, på en helt avslappet måte som om at det skulle være det enkleste i hele verden. Så, hvordan kan jeg bli bedre? Hvordan kan jeg unngå at jeg etter en liten stund begynner å lete etter en utvei? 

Anonymkode: 07099...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv de som tilsynelatende er helt naturlig gode på dette har øvd, ts. De har til og med øvd mye. Mange av dem har begynt veldig tidlig, fordi de liker å prate med folk. Så de er bedre enn deg fordi de har brukt mer tid på det.

Ergo kan du også oppnå (tilsynelatende) uanstrengt smaltalk om du bare legger inn innsats. Øv. Ikke vær redd for å tørrtrene, notere ned punkter som passer seg for senere bruk, eller ta notater av hva de du synes gjør det godt faktisk spør om. Jeg kjenner en rekke mennesker som utad er veldig flinke på smaltalk men som egentlig hater det. De har bare forstått at de må kunne det for å fungere i yrket/livet de har valgt og lært seg mekanikken.

Sommeren er faktisk den perfekte start: det er mye takknemlig stoff å ta av:

-ferie. Hva ble gjort og hvor har folk vært og var været bra. 

-planer for høsten. Oppstart av nye jobbprosjekt, etc

-om du er student: hvor kommer folk fra, hva bragte dem akkurat dit der er nå og hva studerer de/tenker de bli, og hvordan er hybelen/hybeljakten e.l.

Et godt triks er å prøve å lure på ting om dem og så spørre om det, eventuelt å stille spørsmål du selv ville likt å få. 

Er det noen som selger noe? Spør dem om det. Hvor kommer dette produktet fra og har de produsert det lenge og så bortetter.

Skal du på et type jobbarangement som tilsier mye småsnakk med folk i tilsvarende yrke som deg? Finn deg noe du lurer på. Et irritasjonsmoment i hverdagen eller en løsning du synes er bare halvgod. Og så spør du så mange du klarer om hvordan de har løst dette. Folk liker å bli bedt om råd.

Og, altså: det er helt lov å notere ned ting å spørre om på en fuskelapp så du har backup. For det er helt ok å være dårlig på noe og helt supert å da velge å jobbe seg bedre.

Anonymkode: 2679d...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater smalltalk.

Fikser det bare ikke. Uvesentligheter plager meg, rett og slett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som de over her skriver: øve, øve, øve.

Jeg var et sosialt krisefenomen da jeg var yngre. Det bare stoppet opp, klarte ikke finne på noe å si, ville bare bort fortest mulig fra situasjonen. Så begynte jeg å øve inn på forhånd tema jeg kunne snakke om, hadde en lang liste i hodet. To ting har fungert veldig godt for meg:

1) Vær interessert i den du snakker med, still spørsmål. Mange mennesker eeeelsker å snakke om seg selv, så det er bare å putte på en fem-krone.

2) Ikke vær så nøye på det du snakker om. Jeg bare papler i vei, er ikke så nøye om jeg ikke fremstår som Aristoteles. Det hjalp meg enormt når jeg begynte å senke kravene og forventningene til meg selv. Mitt motto har blitt "det ække så nøye".

I dag har jeg null problemer med small-talk, ofte er det meg folk henvender seg til hvis det blir pinlig stillhet i et selskap. Men som sagt, jeg var krise krise krise før. Så opp med haka, ha troen på deg selv, ikke vær så nøye, det er ikke verdens undergang om du plutselig bommer sosialt, du dauer ikke.

Anonymkode: 93c2a...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo være sosial, jeg vil jo skape relasjoner, uansett om det er med kolleger eller andre jeg møter. Dere er så heldige dere som får det til naturlig, som fører samtaler med hvem som helst, når som helst, på en helt avslappet måte som om at det skulle være det enkleste i hele verden. Så, hvordan kan jeg bli bedre? Hvordan kan jeg unngå at jeg etter en liten stund begynner å lete etter en utvei? 

Then you must do the BIG TALK!

No one cares a shit about small talk, it's just fucking annoying! And boring.... 

Talk about deeper matters in life, such as IS, terror, Ari and Märthas divorce and other news, 

and show sincer interest in the person you talk to and show them that you like them, laugh at their jokes and smile :)

Anonymkode: 2b184...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nysgjerrig på den andre. For det meste så liker folk å snakke om seg selv. Ellers bør du studere de som mestrer teknikken, hva får deg til å føle deg vel i andres smalltalk selskap? Drepen er å bli opptatt av hvordan de andre oppfatter deg, så gjør godt forarbeid på aktuelle temaer. Bør unngå politikk og religion, her kan du tråkke folk på tærne. 

For meg hjelper det å prøve å lete opp de som ser ukomfortable ut. De er ofte takknemlige for at du snakker med dem og vil være ivrig på å holde på deg.

Anonymkode: 118ea...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær nysgjerrig på den andre. For det meste så liker folk å snakke om seg selv. Ellers bør du studere de som mestrer teknikken, hva får deg til å føle deg vel i andres smalltalk selskap? Drepen er å bli opptatt av hvordan de andre oppfatter deg, så gjør godt forarbeid på aktuelle temaer. Bør unngå politikk og religion, her kan du tråkke folk på tærne. 

For meg hjelper det å prøve å lete opp de som ser ukomfortable ut. De er ofte takknemlige for at du snakker med dem og vil være ivrig på å holde på deg.

Anonymkode: 118ea...f1c

Skilsmisser/brudd mellom langvarige par der en eller begge disse personene også er med i sammenkomsten bør man også unngå på det sterkeste å snakke om.

Anonymkode: f44a7...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på det, og måtte tenke over hvorfor jeg er det, da jeg leste dette. 

Tror en hovedgrunn er at jeg generelt har en positiv innstilling til folk.  Så søker jeg alltid etter et felles tema, om ikke annet så om stedet vedkommende kommer fra, om barn (jeg spør), om været, ferie osv.  Innfallsvinklene kan være så mange.  Det ene leder til det andre. 

Noen ganger treffer jeg på mennesker som deg, som jeg forstår ikke føler seg trygg.  For meg er ikke det noe problem.  Derfor skal du ikke søke etter den mest sjenerte, men den som alltid har noe å snakke om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke særlig naturlig god på smalltalk, mest fordi jeg finner det så grusomt uinteressant. Jeg har likevel blitt bedre med tiden når jeg legger en innsats i det. Vis at du er interessert og nysgjerrig i vedkommende du prater med (selv om du ikke er det), og tør å by på deg selv. Som andre skriver er det ikke så nøye om akkurat hva temaet er (selv om det er noen temaer som bør unngås), men det kan jo være greit å ha noen temaer å ta utgangspunkt i. Det viktigste er vel uansett å tilpasse seg til den man snakker med. Dersom du har funnet et område denne personen liker å snakke om, ikke nøl med å stille spørsmål. :) 

Anonymkode: 5d6bd...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også dårlig på det. Men har lært meg noe som jeg lærte av Harald Rønneberg faktisk; Si det som er helt opplagt. For eksempel hvis du kommer inn i et rom og de andre spiser, så sier jeg: Er dere igang med lunsjen dere da? Funker som fjell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HerKommerMummi skrev:

Jeg er også dårlig på det. Men har lært meg noe som jeg lærte av Harald Rønneberg faktisk; Si det som er helt opplagt. For eksempel hvis du kommer inn i et rom og de andre spiser, så sier jeg: Er dere igang med lunsjen dere da? Funker som fjell! 

Hva med: dere må jammen meg være sultne?

Anonymkode: 2fd1c...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så, hvordan kan jeg bli bedre? 

Om du vil bli flinkere i noe må du gjøre det mye, og ikke gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at jeg må øve, og jeg har hørt den regla før: "fake it until you make it", problemet er vel kanskje at jeg er elendig på å fake. Føler det hele skinner gjennom, og da blir jeg bare nervøs og får lyst til å trekke meg unna. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...