Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hun ligger mellom oss i dobbeltsenga. Helst oppi nestet sitt, uten dyne. Hun liker ikke ha på dyna og er aldri kald. Da hun var bitteliten lå hun i "armkroken" min, under litt av dyna mi (jeg våknet mange ganger hver natt og dyna var ALDRI trukket opp, tror nesten det er underbevisstheten som passer på). 

Hun kan forresten fint sove i egen seng, så det er ikke det det står på, men det er jo så koselig - og praktisk siden jeg fremdeles ammer litt om kvelden/natta. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er så mange ts på gravideforumet så ufyselige i måten sin å svare enkelte på?

Anonymkode: 5cef3...ca8

• Liker 3
Skrevet

Jeg fødte på A-hus og der praktiserte de samsoving fra første natt! Ble fulgt bort til barsel litt over midnatt, og jordmora der satte en sengehest på senga jeg skulle ha og sa at DER skulle baby sove. De mente det var best, for babys trivsel og for bånd mellom mor og barn. Så alle ble oppfordret til samsoving (selvsagt ikke de som f. eks. var medisinert på en måte som kunne gjøre samsoving uforsvarlig). Baby sov i armkroken min den natten, sånn som Sisti beskriver, og de neste tre ukene. Jeg sov uten dyne de ukene :fnise: bare med dynetrekk/tynt teppe. Nå er han snart fire uker, og de siste nettene har han sovet i babyredet sitt ved siden av puta mi. Det trives vi med, begge to. For kaldt til å sove uten dyne, og han begynner å bevege seg så mye om natta! Noen ganger blir han liggende ved siden av meg når jeg sovner under amming, men jeg trekker ned dyna når jeg ammer, så ikke noe problem. Superkoselig med to små armer som holder hardt rundt armen min når jeg våkner :hjerter_rundt:ps - Har prøvd to kvelder å legge ham i egen seng ved siden av min seng, men ingen av oss sovner!

• Liker 1
Skrevet

Ja på SUS ble vi også oppfordret til samsoving, med beskjed om at "balja" /barnesenga kun var ment til transport. Så vi "samsov" - det vil si baby sov, jeg lå årvåken, for å samsove i smal enkeltseng uten sengehest var IKKE enkelt eller behagelig... Litt lite gjennomtenkt av sykehuset... 

Gjest Runforit
Skrevet

Vi har samsovet siden fødsel. Han lå alltid i armkroken min så løsningen ble å ligge i langermet, løs longsleeve. Hadde aldri noe plan om å samsove. Det skjedde automatisk rett etter fødsel fordi jeg alltid sovnet mend han ammet. Jeg var nervøs i starten pga jeg var redd for å legge meg over han, men instinktene min slo til for jeg lå heeeeelt stille og likt som da jeg sovnet. Håret mitt var perfekt :P Så da ble det hovedsaklig sånn. 

Nå er han 1 år og sovner alene i sprinkelseng inne på vårt rom mens pappa sitter inne med han en liten stund og han sovnet i barnehagen første dagen han skulle sove der helt alene. Han pleier fremdeles å våkne rundt midnatt og da tar jeg han bare over til meg og da sover han til 07.00 :) 

Han har egen dyne, men har alltid endt opp under min, men siden han er en varm baby og jeg har longsleeve på meg så sover vi med dynen opp til hoften begge to. 

Vet enda ikke når vi skal flytte han til sitt rom. Vi stresser ikke med det og vi har en lykkelig, trygg og glad baby som barnehagepersonalet var sjokkert over fordi han tilpasset seg allerede første dagen uten å gråte en eneste gang og sovnet enkelt i barnehagen. I dag var den fjerde dagen hans og han sov i 2 timer uten noe tull med innsovingen og freser rundt og storkoser seg med de andre barna. 

Skrevet

Har ikke lest alle svarene. Men da Jr var nyfødt, la jeg meg bare litt lengre ned i sengen etter ammingen, slik at jeg hadde hodet i samme høyde som baby. la også hodeputen min loddrett, slik at vi ikke tok så stor plass (vi ligger alle 3 i en 150 seng). Det blir jo på samme måte som at du legger han høyere opp i sengen, bare at jeg unngikk å vekke han på den måten. Nå er baby 9 måneder allerede og vi samsover etter første ammingen i rundt 3 tiden, før dette ligger han i bedsidecrib ved siden av meg :)

Skrevet
2 timer siden, Runforit skrev:

Vi har samsovet siden fødsel. Han lå alltid i armkroken min så løsningen ble å ligge i langermet, løs longsleeve. Hadde aldri noe plan om å samsove. Det skjedde automatisk rett etter fødsel fordi jeg alltid sovnet mend han ammet. Jeg var nervøs i starten pga jeg var redd for å legge meg over han, men instinktene min slo til for jeg lå heeeeelt stille og likt som da jeg sovnet. Håret mitt var perfekt :P Så da ble det hovedsaklig sånn. 

Nå er han 1 år og sovner alene i sprinkelseng inne på vårt rom mens pappa sitter inne med han en liten stund og han sovnet i barnehagen første dagen han skulle sove der helt alene. Han pleier fremdeles å våkne rundt midnatt og da tar jeg han bare over til meg og da sover han til 07.00 :) 

Han har egen dyne, men har alltid endt opp under min, men siden han er en varm baby og jeg har longsleeve på meg så sover vi med dynen opp til hoften begge to. 

Vet enda ikke når vi skal flytte han til sitt rom. Vi stresser ikke med det og vi har en lykkelig, trygg og glad baby som barnehagepersonalet var sjokkert over fordi han tilpasset seg allerede første dagen uten å gråte en eneste gang og sovnet enkelt i barnehagen. I dag var den fjerde dagen hans og han sov i 2 timer uten noe tull med innsovingen og freser rundt og storkoser seg med de andre barna. 

Kjekt å høre☺️ Fordi historien, inkl ikke planlagt samsoving, trygg baby og barnehagestart er helt likt som oss. Vi har, uplanlagt, samsovet fra hans første natt på sykehuset. Nå har han akkurat blitt 2 og flyttet inn på eget rom forrige uke. Har fått tilbakemelding fra barnehagen om at han er en trygg og veldig tillitsfull gutt!

Anonymkode: 17090...98e

Gjest Runforit
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt å høre☺️ Fordi historien, inkl ikke planlagt samsoving, trygg baby og barnehagestart er helt likt som oss. Vi har, uplanlagt, samsovet fra hans første natt på sykehuset. Nå har han akkurat blitt 2 og flyttet inn på eget rom forrige uke. Har fått tilbakemelding fra barnehagen om at han er en trygg og veldig tillitsfull gutt!

Anonymkode: 17090...98e

😊❤️🐻

Skrevet
6 timer siden, Guarana skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så skeptiske til samsoving. Det er uten tvil det beste for meg som mor, og ikke minst det BESTE for min baby. Alt babyen vil er å sove sammen med mamma. Der ligger babyen trygt og godt, med beskyttelse itilfellet det skulle dukke opp et rovdyr (ja, vi er fortsatt dyr med instinkter.... vil også minne dere på survival of the fittest).  Med samsoving får jeg nok søvn, og har fått nok søvn helt siden baby ble født. Jeg våkner kun kort for amming, men gjør det liggende så både jeg og baby sovner videre. Så jeg siere JA til samsoving, det er slik naturen har ment at vi skal sove. Hvis ungen min får problemer med å sove i egen seng, ja da får den sove med oss enda litt lengre, faktisk nøyaktig så lenge som han har behov for. Jeg synes det er fantastisk koselig, og nyter hvert minutt av det. 

Sånn nå over til besvarelse av tråden... Som regel ligger han i samme høyde som våre hoder, noen ganger også slik som du forklarer, i armkroken. Her ligger han også noen ganger på siden ved amming, og andre ganger på ryggen. Hvis han ligger på siden, ligger han i armkroken, slik at han ikke får til å rulle på magen. Han har en egen liten sovepose som han sover i. Jeg har også dynen kun opp til under puppene. 

Min baby ville kun ha mat om natten de første to ukene, etter det sov hun natten gjennom uten amming. Jeg kunne ikke ha babyen på samme rom engang, for jeg våknet så fort hun knirket til litt. På dagtid samsov vi alltid et par timer, med amming liggende. Opplevde da en gang at jeg hadde mareritt, babyen fant puppen i søvne, og i mitt mareritt trodde jeg noen klådde på meg. Jeg klinker til at jeg kan med knyttneven, men traff heldigvis bak babyens hode. Ble ganske redd etter det, og flytta alltid babyen bort fra meg før vi sovnet da vi hadde daghvilen. 

Ønsker gjerne å samsove med neste baby, men da med å ha sengen inntil veggen slik at jeg kan skyve babyen unna før jeg sovner. Å ha babyen i midten mellom funker ikke da vi bruker dobbeltdyne, og jeg klarer ikke sove med enkeltdyne. 

Anonymkode: 05a33...8f0

Skrevet

Litt off topic, men dere som samsover: når har dere sex?

Anonymkode: 11b1f...7b6

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Du vet at det går an å ha sex andre steder enn i senga, ikke sant?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, asterix skrev:

Eh... Du vet at det går an å ha sex andre steder enn i senga, ikke sant?

Og andre tider enn midt på natta ;) 

• Liker 1
Skrevet

Hun sover i babynest, imellom oss. Ligger i vår hodehøyde. Hun har Egen dyne, og vi har stor seng. Men leste noe her inne om at babynest kanskje ikke var så bra, så lurer på å kutte ut det...

Skrevet
17 timer siden, Kvinne30 skrev:

Hun sover i babynest, imellom oss. Ligger i vår hodehøyde. Hun har Egen dyne, og vi har stor seng. Men leste noe her inne om at babynest kanskje ikke var så bra, så lurer på å kutte ut det...

Link på babynest dere bruker?

Anonymkode: 7a83a...aca

Skrevet

Vi samsover med barnet vårt på 8 mnd og koser oss med det. Pappan snakket om at han ønsket barnet over i egen seng, men når jeg sa at da måtte han ta halvparten av nattevåken så var det visst ikke så farlig likevel... ;) 

Rent praktisk løser vi det slik at jeg legger meg på siden med underste armen strukket ut eller under puta. Legger baby forsiktig over på siden, ruller ham liksom mot meg så han ligger slik og ammer. Kroppen hans ligger tett innpå min så ingen av oss ruller fremover på magen. Jeg ligger suuuperrolig når jeg sover så jeg er ikke redd for å rulle oppå han, men når han var liten la jeg det underste beinet litt frem for å være sikker på at jeg ikke vippet over han. Pappaen derimot sover tungt og flytter seg i søvne, så baby ligger på en måte på min plass i senga også ligger jeg enten midt i dobbelsenga eller på kanten, avhengig av hvilken pupp baby ammer fra. Bare så vi er sikre på at ikke pappa ruller oppå han i søvne. 

Jeg og babyen har vært veldig varme når vi ligger så tett at vi kun har brukt et fleeceteppe som vi har over underkroppen også har vi alt fra en singlet hvis det er varmt til langarmet nå når det ble kaldere begge to. Funker fint :) 

Vi koser oss i alle fall med samsovingen, og bortsett fra at jeg må vippe ut puppen et par ganger om natta så sover vi fra 8 om kvelden til 7 om morningen (nesten) hver dag. Skriker aldri om natta, bare rører litt på seg i senga når han er sulten, spiser og sovner igjen. Herlig!

Anonymkode: ffc55...86b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link på babynest dere bruker?

Anonymkode: 7a83a...aca

Kjøpt det privat på Finn, så vet dessverre ikke. Men er ganske lavt på sidene, og veldig mykt.

Skrevet

Baby sover mellom oss i 180 seng. Han ligger i et babyrede med helseteppe. Settet meg opp mot gavlen og ammer. Får ikke til liggende. Heldigvis sover han som regel 4 timer før han skal ha mat. Og da sovner han som regel fort igjen etterpå :)

Skrevet

Jeg har bedside crib på min side av sengen, og baby sover mellom meg og bedsiden etter første nattamming, pga eldre søsken som innimellom havner i midten i senga vår i løpet av natten. Etter amming legger jeg meg i samme hodehøyde som baby sånn at jeg slipper å vekke han, så jeg sover for tiden med føttene utenfor sengen ;) Baby har egen dyne, men han sovner ofte under min i løpet av natta.

Gjest Runforit
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk fantasien....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...