Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 14. november 2004 #21 Skrevet 14. november 2004 Til Tule: som jeg sa så sammenlignet jeg medisiner og briller med at det begge er et hjelpemiddel. Og det er et stoff vi mangler som vi får tilføyd med medikamenter som gjør at medisinen virker som den gjør på adhd`ere. Har ikke sagt noe om at medikament er den eneste løsning, men når mor reagerer slik hun gjør fordi far nekter, da må det være nettopp fordi gutten trenger medisin som kan hjelpe ham.
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 14. november 2004 #22 Skrevet 14. november 2004 Medisin ER nødvendig dersom gutten har et konsentrasjonsproblem og skal bedres på det området. Selv om faren nekter gutten medisiner, betyr ikke at han har RETT til det. HAn kan trenge medisiner fordet, oger overbevist om at mor ikke ville gitt ham medisiner om ikke hun syntes at det var nødvendig.
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #23 Skrevet 14. november 2004 Eir sier: Faktisk så vet heller ikke forskerne hvorfor ritalin virker på hyperaktive, foreløpig er det bare teorier. De har ikke funnet noe som skiller hjernen til mennesker ADHD-diagnose fra hjernen til "normale" mennesker, og de vet ikke helt hvordan ritalin påvirker dem, de har bare observert at "det virker FEIL. De har funnet forskjell på hjernen hos en som er hyperaktiv i forhold til en som ikke har den diagnosen. Hjernen til en som har adhd er "mørkere" enn hos en som ikke har diagnosen. Vanskelig å vite hvorfor eller hva. Dette er sett på bilder som er tatt.
Tule Skrevet 15. november 2004 #24 Skrevet 15. november 2004 Medisinering av barn som har konsentrasjonproblemer er vel "frivillig"? Så lenge de ikke er en fare for seg selv og omgivelsene. Å trene opp konsentrasjonen er vel og greit hvis det går. Kanskje gikk det greit med deg Tule, men jeg kan love deg at det går ikke med alle. Det har seg slik at vi er alle forskjellige i denne verden, noen går å trene andre ikke. Hadde ikke vår datter begynt på medisin så vet jeg ikke hvordan det hadde gått.... kanskje med selvmord om noen år? vet ikke. Vår datter blir fulgt opp både hjemme og på skolen, men det er ikke alltid det er nok! hei blir litt vanskelig og diskutere dette her er hun hyperaktiv da forstår jeg det det er en stor forksjell på de som er hyperaktive og de som bare er konsentrasjonsp roblemer og lerevansker det går an og trene opp jeg hadde det, det er og de som ritalin ikke virker slik det skal på de må trene og si at det kunne ent med elvmord er vel drøyt, jeg tror det er viktig uansett og lere og konfrontere sine problemer og bli herre over dem det er mange som velger og stoppe med medisineringne når de lbir voksne jeg syns det er viktig og prøve og lere seg til og leve med problemene ikke bare og fjerne dem med medisin, det var hart for meg men det gikk hilsen
Tule Skrevet 15. november 2004 #25 Skrevet 15. november 2004 Nå er jeg ikke 100% sikker men lov om barneverntjenester §4-12 som sier at barn som ikke får nødvendig medisinering og medisinsk hjelp kan flyttes ut av hjemmet. Og om legen anser at dette er nødvendig medisinering vil dette være grunnlag for å redusere samværet.. hei dette er feil barnevernet kan få igjennom tvangsmedisinering dette vil ikke vere en omsorgsovertakelses sak når de fremmes for nemda er det kun tvnagsmedisinering ikke omsorgsovertakelse vis et barn ikke for nødvendigm edisiner kan barnevernet gripe inn med tvangsmedisinering det skal mer til for og omsorgsovertakelse og de kan ikke bestemme over samver etter skilsmisse og dette er ikke nødvendig medisin. det er og slik at banrevernet ikke vil ta medisinsaker de har ikke medisinsk kompetanse og de har sakt i media at medisinskaer er en ska mellom legene og foreldrene og de må bli enige det er vanskelig for dem og vite om en medisin er nødvendig eller ikke de vil skejlden gripe inn det er og veldig få medisiner som er nødvendige og det er vanskelig og vise hilsen
Tule Skrevet 15. november 2004 #26 Skrevet 15. november 2004 Til Tule: som jeg sa så sammenlignet jeg medisiner og briller med at det begge er et hjelpemiddel. Og det er et stoff vi mangler som vi får tilføyd med medikamenter som gjør at medisinen virker som den gjør på adhd`ere. Har ikke sagt noe om at medikament er den eneste løsning, men når mor reagerer slik hun gjør fordi far nekter, da må det være nettopp fordi gutten trenger medisin som kan hjelpe ham. hei det er ikke et stoff dere mangler i allefal er det ikke bevist og medisiner gir det ikke den kompenserer for det syns foreldrene bør bli enige her jeg moren sier og hun er skeptisk jeg syns krig ikke er noe løsning en bør respektere at far har det synet han har jeg syns det bør prøve nadre ting førsrt og så prøve medisin senere jeg syns det skal prøve medisin vis barnet vil det mener jeg det er riktig hilsen
Tule Skrevet 15. november 2004 #27 Skrevet 15. november 2004 Medisin ER nødvendig dersom gutten har et konsentrasjonsproblem og skal bedres på det området. Selv om faren nekter gutten medisiner, betyr ikke at han har RETT til det. HAn kan trenge medisiner fordet, oger overbevist om at mor ikke ville gitt ham medisiner om ikke hun syntes at det var nødvendig. hei først sier du at medisin iker er den eneste utvei og så sier du det du for bestemme deg medisin er ikke nødvendig det fins andre måter og trene det på vis far vil nekte så har han rett til det vis han har foreldrerettigheter det er også hans barn sier som de som sa det over her at håper far har rettttigher sånn at han ikke kan sitte og se at han blir overkjørt med sin sønn hilsen
Tule Skrevet 15. november 2004 #28 Skrevet 15. november 2004 Eir sier: Faktisk så vet heller ikke forskerne hvorfor ritalin virker på hyperaktive, foreløpig er det bare teorier. De har ikke funnet noe som skiller hjernen til mennesker ADHD-diagnose fra hjernen til "normale" mennesker, og de vet ikke helt hvordan ritalin påvirker dem, de har bare observert at "det virker FEIL. De har funnet forskjell på hjernen hos en som er hyperaktiv i forhold til en som ikke har den diagnosen. Hjernen til en som har adhd er "mørkere" enn hos en som ikke har diagnosen. Vanskelig å vite hvorfor eller hva. Dette er sett på bilder som er tatt. hei jeg tror du her må skille mellom de som er hyperaktive og ellers diagnosen det er ikke noen forksjell på hjernen til de som er normale og de som har diagnosen hilsen
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 15. november 2004 #29 Skrevet 15. november 2004 Eir: Når du sier at det ikke er forskjell på hjernen hos dem som er "normale" og for de som har adhd, så tar du nok skammelig feil. Jeg vet hva jeg snakker om og om du velger å IKKE tro det så er det noe annet. Det får bli opptil hver enkelt hva de velger å tro. Tror ikke du forstår helt. Når det gjelder medisiner, så ER det et nødvendig hjelpemiddel for å bedre konsentrasjonsevnen. jeg sier ikke at det IKKE er andre måter å tilrette legge ting på. Men bare så det er sagt så er medisinen det avgjørende for mangen. Jeg vet hva jeg snakker om. Har vært gjennom alt selv for min datter og meg. Men er overhode ikke her for å prøve å overbevise noen som helst. Ikke vanskelig å forstå at dette kommer fra en som IKKE har adhd selv.
Gjest Eir Skrevet 15. november 2004 #30 Skrevet 15. november 2004 FEIL. De har funnet forskjell på hjernen hos en som er hyperaktiv i forhold til en som ikke har den diagnosen. Hjernen til en som har adhd er "mørkere" enn hos en som ikke har diagnosen. Vanskelig å vite hvorfor eller hva. Dette er sett på bilder som er tatt. Har du noen kilde til dette? Uansett, så lenge man ikke vet hva eller hvorfor ville ikke jeg gitt barna mine sentralstimulerende stoffer, annet enn som absolutt siste utvei. Visste du at barn med ADHD i snitt presterer 2-3 ganger så bra på skolen, etter at man har lagt om kostholdet slik at man unngår tilsetningsstoffer og reduserer sukker? For flertallet kan dette avgjøre forskjellen mellom medisinering/ikke medisinering.
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #31 Skrevet 15. november 2004 har dere vært i nærheten av en med adhd når ritalin går ut av kroppen igjen? vi har et vennepar hvor sønnen har adhd, og FY for en forskjell!! han var jo helt i sin egen verden, klarte ikke å sitte rolig for fem flate øre! den ungen har det best med ritalin, og moren hans sier også at hun ikke hadde visst hva hun skulle gjort om han ikke hadde fått det.
Gjest Melk Skrevet 15. november 2004 #32 Skrevet 15. november 2004 Har sett en unge som var så jævlig på skolen at han hadde KUN uvenner. På Ritalin er han blitt en ny gutt. Nå er det snakk om å redusere dosen. Da begynte han å gråte fordi han var så redd for å bli som før, uten kontroll. Men jeg har også sett barn det ikke har virket på. De ble ikke dopet, men rett og slett akkurat som uten medisin, og da er det jo ikke vits i å ta den. Min mening er at det absolutt er verdt et forsøk.
Tule Skrevet 15. november 2004 #33 Skrevet 15. november 2004 Eir: Når du sier at det ikke er forskjell på hjernen hos dem som er "normale" og for de som har adhd, så tar du nok skammelig feil. Jeg vet hva jeg snakker om og om du velger å IKKE tro det så er det noe annet. Det får bli opptil hver enkelt hva de velger å tro. Tror ikke du forstår helt. Når det gjelder medisiner, så ER det et nødvendig hjelpemiddel for å bedre konsentrasjonsevnen. jeg sier ikke at det IKKE er andre måter å tilrette legge ting på. Men bare så det er sagt så er medisinen det avgjørende for mangen. Jeg vet hva jeg snakker om. Har vært gjennom alt selv for min datter og meg. Men er overhode ikke her for å prøve å overbevise noen som helst. Ikke vanskelig å forstå at dette kommer fra en som IKKE har adhd selv. hei jeg syns eir sier det riktig det er andre ting man kan gjøre man kan og drive trening for mange barn er medisin ikke godt de blir sløve og fungerer ikke likevel medisin er ikke nødvendig men noe som blir tilbudt som annnen behadling for det, når det gjelder det med hjernen så har man funnet det hos noen det er og mange barn som ahar fått diagnosen adhd som ikke skulle hatt det hilsen
Tule Skrevet 15. november 2004 #34 Skrevet 15. november 2004 har dere vært i nærheten av en med adhd når ritalin går ut av kroppen igjen? vi har et vennepar hvor sønnen har adhd, og FY for en forskjell!! han var jo helt i sin egen verden, klarte ikke å sitte rolig for fem flate øre! den ungen har det best med ritalin, og moren hans sier også at hun ikke hadde visst hva hun skulle gjort om han ikke hadde fått det. hei hør her det er mange måter og behandle dette på man kan og gi banret mer aktivitet og trening jeg syns at for mange og det mener jeg gjelder mange kommer ritalin i veien for at barna kan hjelpes til og kejnne seg selv og mestre det de har problemer med hilsen
Tule Skrevet 15. november 2004 #35 Skrevet 15. november 2004 Har sett en unge som var så jævlig på skolen at han hadde KUN uvenner. På Ritalin er han blitt en ny gutt. Nå er det snakk om å redusere dosen. Da begynte han å gråte fordi han var så redd for å bli som før, uten kontroll. Men jeg har også sett barn det ikke har virket på. De ble ikke dopet, men rett og slett akkurat som uten medisin, og da er det jo ikke vits i å ta den. Min mening er at det absolutt er verdt et forsøk. hei jeg er enig med det men jeg syns man kunne prøve trening og hjelp først og detr er og mye forksjell på personer med adhd jeg vet om peersoner med adhd som du ikke ville sett forksjell på ofg vnalige folk uten ritalin vis de ikke hadde fortalt deg at de hadde det selv det er og barn som blir så sløve av medisinen at de ikke fungerer det er barn som er utalt det i en dokumentar artikkel som jeg leste en gang det er og barn som ikke har noe reksjon og som er akurat som uten men du må ikke si at det er alle hilsen
Gjest Melk Skrevet 16. november 2004 #36 Skrevet 16. november 2004 hei jeg er enig med det men jeg syns man kunne prøve trening og hjelp først og detr er og mye forksjell på personer med adhd jeg vet om peersoner med adhd som du ikke ville sett forksjell på ofg vnalige folk uten ritalin vis de ikke hadde fortalt deg at de hadde det selv det er og barn som blir så sløve av medisinen at de ikke fungerer det er barn som er utalt det i en dokumentar artikkel som jeg leste en gang det er og barn som ikke har noe reksjon og som er akurat som uten men du må ikke si at det er alle hilsen Leste du i det hele tatt hva jeg skrev?????
liv Skrevet 16. november 2004 #37 Skrevet 16. november 2004 hei dette er feil barnevernet kan få igjennom tvangsmedisinering dette vil ikke vere en omsorgsovertakelses sak når de fremmes for nemda er det kun tvnagsmedisinering ikke omsorgsovertakelse vis et barn ikke for nødvendigm edisiner kan barnevernet gripe inn med tvangsmedisinering det skal mer til for og omsorgsovertakelse og de kan ikke bestemme over samver etter skilsmisse og dette er ikke nødvendig medisin. det er og slik at banrevernet ikke vil ta medisinsaker de har ikke medisinsk kompetanse og de har sakt i media at medisinskaer er en ska mellom legene og foreldrene og de må bli enige det er vanskelig for dem og vite om en medisin er nødvendig eller ikke de vil skejlden gripe inn det er og veldig få medisiner som er nødvendige og det er vanskelig og vise hilsen Lov om barnevertjenester: § 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes ... B) dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring Så loven finnes der, men om mesisinen kommer under vet jeg ikke. Men om den gjør det vil fylkesnemda, om far ikke forandrer mening kunne med den begrunnesle at far ikke gir medisiner miste eller få redusert sin del av omsorgen. Du har rett når du sier at barnevernet kvier seg når det gjelder å ta slike saker da.. Min manns mor fikk ikke ha samvær med sine barn fordi hun ikke ga hans bror adhd medisiner.. Men de var allerede fosterbarn da.
Gjest Teletubbien Skrevet 16. november 2004 #38 Skrevet 16. november 2004 NEI, NEI og atter NEI!!!! :evil: Selv om far nekter, så skal ikke løpet ditt være kjørt!!! Det finnes faktisk barn som har ad/hd hvor begge foreldre nekter å prøve ut medisiner, og her kan de faktisk pålegges å gi barnet medisiner. Dette fordi barnet er den som tjener minst på foreldrenes innskrenkede syn :-? Noen mennesker, som feks mine foreldre, synes synd på de stakkars barna som må få medisinen, og de blir sikkert så "dopet" og huffameg. Det er fryktelig frustrerende for oss som faktisk SER hva de positive sidene ved medisinering er. Min eldste sønn hadde aldri tid og ro i kroppen til å kunne lage noe som helst med lego eller andre leker. Han klarte bare to minutter i rolig lek før han måtte hoppe opp og løpe rundt! :-( Nå, som han har gått på Ritalin i 2 år er han en helt annen. Han lager de flotteste romskip med lego og får ROS for ting han KLARER... Dette har jo gjort underverker med selvfølelsen hans og det finnes ikke det dugg av tvil i mitt hjerte: Dette har bare gitt positive resultater for vår og hans del... Så lykke til,
Tule Skrevet 16. november 2004 #39 Skrevet 16. november 2004 Lov om barnevertjenester: § 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes ... b) dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring Så loven finnes der, men om mesisinen kommer under vet jeg ikke. Men om den gjør det vil fylkesnemda, om far ikke forandrer mening kunne med den begrunnesle at far ikke gir medisiner miste eller få redusert sin del av omsorgen. Du har rett når du sier at barnevernet kvier seg når det gjelder å ta slike saker da.. Min manns mor fikk ikke ha samvær med sine barn fordi hun ikke ga hans bror adhd medisiner.. Men de var allerede fosterbarn da. hei den paragrafen er nok veldig omfattende men når det gjelder bare nekt av medisinering så vil skaen gå på tvangsmedisinering fylkesnemda kan pålegge barnevenret og bidtå med at barnet tvnagsmedisineres vis det kun gjelder medisinering vil ikke banrets omsorgssituasjon bli vurdert jeg tror det står i forskriftene at det må gjelde forståeldsen av banrets problemer har ikke foreldrene det kan de ta banret litt tåpelig at ikke moren til din man fikjkm ha samver under tilsyn banre på grunn av det da uansett her er det flere behandlingsmåpteer jeg tror ikke barnevernet kan bruke makt mot en og dette blir gjport som tilbud en medisinering må vere nødvendig at andre behandlinger ikke går for at banrevernet ka nfå medhold og jeg tror ikke vbarnevernet kan endre smaveret til far når banret ikke er i forsterhjem hilsen
Tule Skrevet 16. november 2004 #40 Skrevet 16. november 2004 NEI, NEI og atter NEI!!!! :evil: Selv om far nekter, så skal ikke løpet ditt være kjørt!!! Det finnes faktisk barn som har ad/hd hvor begge foreldre nekter å prøve ut medisiner, og her kan de faktisk pålegges å gi barnet medisiner. Dette fordi barnet er den som tjener minst på foreldrenes innskrenkede syn :-? Noen mennesker, som feks mine foreldre, synes synd på de stakkars barna som må få medisinen, og de blir sikkert så "dopet" og huffameg. Det er fryktelig frustrerende for oss som faktisk SER hva de positive sidene ved medisinering er. Min eldste sønn hadde aldri tid og ro i kroppen til å kunne lage noe som helst med lego eller andre leker. Han klarte bare to minutter i rolig lek før han måtte hoppe opp og løpe rundt! :-( Nå, som han har gått på Ritalin i 2 år er han en helt annen. Han lager de flotteste romskip med lego og får ROS for ting han KLARER... Dette har jo gjort underverker med selvfølelsen hans og det finnes ikke det dugg av tvil i mitt hjerte: Dette har bare gitt positive resultater for vår og hans del... Så lykke til, hei det vi mente med at løpet var kjørt var at dette er et tilbud om medisin og dam å begge foreldre samtykke når far har et annet syn bør han ikke overkjøres de bør diskutere det er vanslkelig og pålegge en medisn den må da vere nødvendig det er da nå at annen hjelp må ikke virke da er dette siste utvei vis den ikke virker på banret er man ikke pålagt og ta den det er et forsøk om man tar andre behandlingsmåter først er frivillig hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå