Gjest Ikke i dag Skrevet 11. november 2004 #1 Skrevet 11. november 2004 Kan en samværsfar nekte utprøving av f eks Ritalin på et barn som har store konsentrasjonsproblemer på skolen? Han er sterkt i mot medisinering og mener at det er omtrent det samme som å lobotomere. Regner med at han vil kjempe med nebb og klør for at det ikke blir prøvd ut. Jeg er villig til å prøve for jeg ser hvordan et svært intelligent barn lider under å føle seg dum pga konsentrasjonsproblemer. Får med seg minimalt i timene men er ikke utagerende. Vi har delt foreldreansvar. Kan han nekte utprøving? Må det godkjennes av begge?
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #2 Skrevet 11. november 2004 Så vidt jeg vet må begge være enige. Dessuten er det ganske strenge krav ellers også, til rutiner og opplegg og oppfølging og evaluering. Hvis gutten skal medidineres må jo både du og samværsforelderen både gi medisin og evaluere bruken, så det kommer uansett ikke til å fungere hvis han er innbitt motstander av hele greia. Du spør ikke om det, men selv er jeg nok også av de skeptiske. Det er så utrolig mye annet som må på plass først, før man eventuelt kan se en effekt av medisinbruk. Og risikoen for å bli skuffet er kjempestor - ritalin hjelper langtfra alle. Men du har vel vært i kontakt med massevis av fagfolk, som kan forklare alle sider av saken bedre enn jeg kan. Lykke til, uansett!
Hazel Skrevet 11. november 2004 #3 Skrevet 11. november 2004 Jeg forstår deg, men jeg håper for faren sin del at han har medbestemmelsesrett i dette spørsmålet. Hadde ikke jeg hatt det og måtte funnet meg i noe som stred VELDIG mot mine verdier og idealistiske overbevisninger hadde jeg nok fått det veldig tøft tror jeg! Synes det er viktig å respektere andres holdninger på sånne områder. Kanskje det finnes andre ting dere kan prøve bare for å ha prøvd det ut før dere starter på medisinering? (Kommer ikke hans innflytelse i dette an på om han har foreldrerett eller ikke, tro?)
Gjest Ikke i dag Skrevet 11. november 2004 #4 Skrevet 11. november 2004 Barnet har vært til behandling hos BUP og fått det mye bedre på mange måter. Det er bare skolen h*n sliter med nå. H*n er veldig lei seg og frustrert og sier at h*n ikke får vist hva h*n er god for, noe som er helt riktig. H*n kommer ikke i gang med å jobbe og kan bruke en skoletime på å skrive en setning. Det hjelper ikke om h*n er i enerom. Har så vondt av h*n og vil så gjerne hjelpe. Er selv skeptisk til medisinering men er villig til å fire på prinsippene hvis det kan hjelpe ungen min. Vet at det ikke hjelper alle, men jeg vil gjerne prøve noe før all selvtillit er borte :-(. Men hvis faren nekter er løpet kjørt, er det det dere sier?
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #5 Skrevet 11. november 2004 Ja, hvis faren nekter, er nok løpet kjørt. Sånn må det nesten være - du kan jo tenke deg selv, dersom den andre forelderen ville prøve en behandling som var veldig kontroversiell og tvilsom, med mulige negative bivirkninger (nå mener jeg ikke at ritalin er en sånn behandling, men det er tydeligvis sånn eksen din ser på det). Du ville gjort hva som helst for å beskytte barnet ditt mot det, ikke sant? Sånn har vel pappaen det nå. Så da er vel det eneste du kan prøve på, å overbevise ham om at det er verd forsøket, og at den mulige bedringen veier opp for de mulige bivirkningene. Håper dere finner ut av det!
Johanna Skrevet 11. november 2004 #6 Skrevet 11. november 2004 Jeg har selv et barn med store konsentrasjonsproblemer som har brukt ritalin og bruker nå konserta mot problemene. Vet ikke om ditt barn har noen diagnose? min datter har fått diagnosen add. Når det gjelder medisinering mot konsentrasjonsproblemer/oppmerksomhetsprobler som er hovedproblemet hos de som har add så er medisin og oppfølging veldig viktig. Min datter går nå i 5 klasse og har slitt i manger år. De 3 første årene på skolen gjorde hun ingenting. Alt ble gjort hjemme. Nåpr hun begynte i 4. klasse fikk hun ny lærer. Hun kunne skrive men skrev med store bokstaver, leste godt under gjennomsnittet og hvis hun kom til et ord som var vanskelig stoppet det opp. I dag går det mye bedre. Hun har fått god hjelp i forbindelse med skolen og bruker conserta som fungerer bra. Med tanke på konsentrasjonsproblemene. Dette ble litt langt og kanskje litt utenom tema, men ikke gi opp. Ritalin blir du ikke avhengig av. Ikke i de dosene som gis. Dessuten kan man slutte på dagen, hvis det ikke hjelper osv. Med tanke på fremtiden og alle de nederlagene barna med konsentrasjonsproblemer har, er det viktig at de får hjelp. Det er ikke alltid det er nok med ekstra støtte i skolen. Medisinen er et hjelpemiddel, akkurat som briller osv. Håper dere får til en ordning som er til det beste for barnet. Det er faktisk h*n som har problemer med konsentrasjonsproblemer og sliter, ikke barnets far...
Gjest Eir Skrevet 11. november 2004 #7 Skrevet 11. november 2004 Jeg er også en av de som er skeptiske til slik medisinering, og personlig ville jeg prøvd mange alternativer først. Det jeg mener er litt viktig i din situasjon er at faren har noen alternativer å komme med, og at han ikke bare nekter og ikke vil gjøre noe som helst. Dersom det er ett faktum at barnet har problemer så bør dere jo i fellesskap prøve å finne en løsning.
Tule Skrevet 11. november 2004 #8 Skrevet 11. november 2004 hei jeg vil også si har barnet en diagnose foreksempel adhd er dethyperaktivt, jeg har hat nesten di samme problemene som din sønn sliter med jeg hadde også store konsentrasjonsproblemer og jeg merker litt til det i dag men da jeg var liten så hadde det ikke kommet då langt med medisinering og jeg fikk og beksjed om at når jeg ikke var hypoeraktiv var det ingen medisin som kun brukes, min behandling var trenging og jeg trente hart på det og eg fikk hjelp fra skolen blandt annet og med og bli penset inn på det vis jeg sluttet og konsentrere seg det er var hjelp vedelever og lereren, jeg fikk og en perode diagnosen add som da var betegnelsen på de som hadde mindre problemer en de som hadde mbd og som hadde nestne det smame som adhd i dag men ikke hyperaktiv jeg har gått bort fra den diagnosen senere, min mening er at trening fungerte bra vi var oppmerksomme på det og det gikk bra, jeg syns skole ngjør for lite i dag for de som ikke vi lha medisin det er ikke alle ritalin virker på det er sirka tjue prosent det ikke virker på og har liten hjelp og har problemer jeg syns det burde vert forkusert mer på andre hjelpeting en medisinering, jeg tror at mye av de barna som ikke kan bruke medisin faller mellom to stoler og jeg mener det kunne vert gjort mer jeg syns det blir gjort lite, jeg tror ritalin er fint for de det virker for men jeg syns det har tatt fokuset vekk fra nadre måter og hjelpe på, er litt enig med faren og jeg syns at andre ting bør prøves først vis han har en slik overbevisning syns jeg det bør respekteres hilsen
Tule Skrevet 11. november 2004 #9 Skrevet 11. november 2004 Jeg har selv et barn med store konsentrasjonsproblemer som har brukt ritalin og bruker nå konserta mot problemene. Vet ikke om ditt barn har noen diagnose? min datter har fått diagnosen add. Når det gjelder medisinering mot konsentrasjonsproblemer/oppmerksomhetsprobler som er hovedproblemet hos de som har add så er medisin og oppfølging veldig viktig. Min datter går nå i 5 klasse og har slitt i manger år. De 3 første årene på skolen gjorde hun ingenting. Alt ble gjort hjemme. Nåpr hun begynte i 4. klasse fikk hun ny lærer. Hun kunne skrive men skrev med store bokstaver, leste godt under gjennomsnittet og hvis hun kom til et ord som var vanskelig stoppet det opp. I dag går det mye bedre. Hun har fått god hjelp i forbindelse med skolen og bruker conserta som fungerer bra. Med tanke på konsentrasjonsproblemene. Dette ble litt langt og kanskje litt utenom tema, men ikke gi opp. Ritalin blir du ikke avhengig av. Ikke i de dosene som gis. Dessuten kan man slutte på dagen, hvis det ikke hjelper osv. Med tanke på fremtiden og alle de nederlagene barna med konsentrasjonsproblemer har, er det viktig at de får hjelp. Det er ikke alltid det er nok med ekstra støtte i skolen. Medisinen er et hjelpemiddel, akkurat som briller osv. Håper dere får til en ordning som er til det beste for barnet. Det er faktisk h*n som har problemer med konsentrasjonsproblemer og sliter, ikke barnets far... hei poenget er vel vis far har en annen over bevisning så bør vel den respekteres jeg syns ikke meningen hans er så rar det er og mange fagfolk som er skeptiske til medisinering hilsen
Kittykat Skrevet 11. november 2004 #10 Skrevet 11. november 2004 hei poenget er vel vis far har en annen over bevisning så bør vel den respekteres jeg syns ikke meningen hans er så rar det er og mange fagfolk som er skeptiske til medisinering Jeg synes egentlig ikke at far kan nekte medisinering hvis han ikke har noen andre alternativer å komme med. Det er jo tydelig at dette barnet trenger hjelp. Hvis far ikke har noen andre alternativer til hjelp, bør han gå med på medisinering. Barnet skal ikke lide pga at far mener det og det og sitter seg på bakbeina.
Tule Skrevet 12. november 2004 #11 Skrevet 12. november 2004 Jeg synes egentlig ikke at far kan nekte medisinering hvis han ikke har noen andre alternativer å komme med. Det er jo tydelig at dette barnet trenger hjelp. Hvis far ikke har noen andre alternativer til hjelp, bør han gå med på medisinering. Barnet skal ikke lide pga at far mener det og det og sitter seg på bakbeina. hei poenget er at fagmiljøet er delt jeg vet det finnes andre løsninger og jeg tror også farne vil finne det vis han nekter jeg tror han har en grunn til og nekte og han ser vle at barnet trenger hjelp jeg syns de må bli enige om løsning og jeg syns det bør respekteres vis han har et annet syn hilsen
Kittykat Skrevet 12. november 2004 #12 Skrevet 12. november 2004 hei poenget er at fagmiljøet er delt jeg vet det finnes andre løsninger og jeg tror også farne vil finne det vis han nekter jeg tror han har en grunn til og nekte og han ser vle at barnet trenger hjelp jeg syns de må bli enige om løsning og jeg syns det bør respekteres vis han har et annet syn Det eneste argumentet far kommer med ( i følge hovedinnlegger ) er at medisinering er det samme som å lobotomere. Ja, medisin kan gjøre ting verre eller ikke gjøre noen ting i det hele tatt, men medisin kan også gjøre en person frisk. Jeg må si meg uenig med far i denne saken uansett. Han nekter å gå med på medisinering og barnet strever med problemer. Jeg sier ikke at far driter i ungen sin eller ikke har noen andre utveier, men hvis han ikke har det, så kan han ikke nekte denne behandlingen i det hele tatt. Hadde jeg vært moren i denne situasjonen, ja så hadde jeg kjempet med nebb og klør for å gi medisin. Nå gir jo også mor oss bare den ene siden av saken. Hun forteller ikke om han har forslag til andre løsninger og da blir det ikke så lett. Uansett så håper jeg mor og far kommer til en enighet.
alisia4 Skrevet 12. november 2004 #13 Skrevet 12. november 2004 Til ikke i dag. Blir så provosert av å lese innlegget dit. At en far kan nekte barnet medisinering, når det er nødvendig, har jeg liten forståelse for. Når du sier at han mener det samme som om lobotomere seg, så viser det hvor lite han vet om medisinering. Det fungerer som et hjelpemiddel. Og vil si det samme som å bruke briller. Skal han nekte ham å bruke briller om gutten trenger det? Det er en forskjell på å ta medisiner og bruke briller, men begge deler fungerer som et hjelpe middel. Og jeg vil påstå at han nekter gutten nødvendig hjelp. Og hadde det vært meg, så hadde jeg protestert vilt. Ærlig talt. Vist faren til gutten er så fullstendig blottet for kunnskap og forståelse, så få du "forlange" at han blir med til Bup, så får dere da ta en gjennomgang av hva det innebærer og vilken konsekvenser dette kan få for gutten. Bokstavelig talt, jeg hadde gått til " krig" Jeg har selv adhd og fikk aldri hjelp og brukt mine ferdigheter, nettopp fordi jeg aldri fikk hjelp. Det kan gå utover gutten og hans fremtidige planer. Og å ta medisiner er heller ikke farlig. For vi mangler et stoff i hjernen som vi får tilføyd ved nettopp disse medisinene. Nei, håper for alldel at du ikke gir deg på den, for gutten sin del. Hvor gammel er han forresten?
Gjest Eir Skrevet 12. november 2004 #14 Skrevet 12. november 2004 Ærlig talt. Vist faren til gutten er så fullstendig blottet for kunnskap og forståelse, så få du "forlange" at han blir med til Bup, så får dere da ta en gjennomgang av hva det innebærer og vilken konsekvenser dette kan få for gutten. Iom at trådstarter ikke har skrevet noe mer om faren enn at han er imot medisinering, bla fordi han ser på det som kjemisk lobotomering (noe som er ett helt legitimt syn) synes jeg du går litt hardt ut her. Husk at dette er bare mors fremstiling av saken, og vi vet ingenting om hav som allerede har blitt prøvd eller ikke. Det finnes veldig mange alternativer til ritalinbehandling, som iallfall jeg ville krevd prøvd ut før man gikk til dette skrittet. (endre kosthold, øke guttens aktivitetsnivå, bedre oppfølging fra skolens side osv...)
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 12. november 2004 #15 Skrevet 12. november 2004 Til Eir: Jeg kan forstå reaksjonen din;nettopp fordi vi ikke kjenner til situasjonen annet enn det moren sitter å skriver. Det er ensidig, men skal vi uttale oss, må vi likevel gjøre det kun utfra det som blir sagt, og slik vi oppfatter situasjonen. Helt klart at det kan ligge mer bak enn som så. Og jeg vet nok ikke mer enn det andre her inne. Og syntes likevel ikke det er vanskelig å tolke. Men hvem vet:
Tule Skrevet 12. november 2004 #16 Skrevet 12. november 2004 Til ikke i dag. Blir så provosert av å lese innlegget dit. At en far kan nekte barnet medisinering, når det er nødvendig, har jeg liten forståelse for. Når du sier at han mener det samme som om lobotomere seg, så viser det hvor lite han vet om medisinering. Det fungerer som et hjelpemiddel. Og vil si det samme som å bruke briller. Skal han nekte ham å bruke briller om gutten trenger det? Det er en forskjell på å ta medisiner og bruke briller, men begge deler fungerer som et hjelpe middel. Og jeg vil påstå at han nekter gutten nødvendig hjelp. Og hadde det vært meg, så hadde jeg protestert vilt. Ærlig talt. Vist faren til gutten er så fullstendig blottet for kunnskap og forståelse, så få du "forlange" at han blir med til Bup, så får dere da ta en gjennomgang av hva det innebærer og vilken konsekvenser dette kan få for gutten. Bokstavelig talt, jeg hadde gått til " krig" Jeg har selv adhd og fikk aldri hjelp og brukt mine ferdigheter, nettopp fordi jeg aldri fikk hjelp. Det kan gå utover gutten og hans fremtidige planer. Og å ta medisiner er heller ikke farlig. For vi mangler et stoff i hjernen som vi får tilføyd ved nettopp disse medisinene. Nei, håper for alldel at du ikke gir deg på den, for gutten sin del. Hvor gammel er han forresten? hei jeg syns du går langt her nå det er andre løsninger en medisinering jeg syns de skal bli enige om noe det er forksjell på medisin og briller medisin har bivirkninger det er barn som har måttet slutte med ritalin fordi de blir for sløve jeg syns de kan prøve nadre ting før det er og feil det du sier stoffet du mangler i hjernen får du ikke tilført medisinen kopanserer for det dessuten gjelder det bare hyperaktivitet jeg regner med du erhyåperakti siden du sier at du har adhd det står ikke noe om at gutten har det ved medisinering av konsentrasjonsvanskerer det noe annet, fagmiljøet er dlet og det er mange som er skeptiske til medisiner jeg syns farnes syn er legitimt jeg syns du kan lese inlegget mit over jeg har trent av meg konsentrasjonsvanskene mine og det går. det er også mange momenter med dne medisineringen det er og sånn at man tar bort noe av kreativiteten dens og noe av det som gjrø at den er den det er jeg syns ikke det er så galt det far sier men jeg syns han sier det galt hilsen
Tule Skrevet 12. november 2004 #17 Skrevet 12. november 2004 Til ikke i dag. Blir så provosert av å lese innlegget dit. At en far kan nekte barnet medisinering, når det er nødvendig, har jeg liten forståelse for. Når du sier at han mener det samme som om lobotomere seg, så viser det hvor lite han vet om medisinering. Det fungerer som et hjelpemiddel. Og vil si det samme som å bruke briller. Skal han nekte ham å bruke briller om gutten trenger det? Det er en forskjell på å ta medisiner og bruke briller, men begge deler fungerer som et hjelpe middel. Og jeg vil påstå at han nekter gutten nødvendig hjelp. Og hadde det vært meg, så hadde jeg protestert vilt. Ærlig talt. Vist faren til gutten er så fullstendig blottet for kunnskap og forståelse, så få du "forlange" at han blir med til Bup, så får dere da ta en gjennomgang av hva det innebærer og vilken konsekvenser dette kan få for gutten. Bokstavelig talt, jeg hadde gått til " krig" Jeg har selv adhd og fikk aldri hjelp og brukt mine ferdigheter, nettopp fordi jeg aldri fikk hjelp. Det kan gå utover gutten og hans fremtidige planer. Og å ta medisiner er heller ikke farlig. For vi mangler et stoff i hjernen som vi får tilføyd ved nettopp disse medisinene. Nei, håper for alldel at du ikke gir deg på den, for gutten sin del. Hvor gammel er han forresten? hei en ting til medisinen er ikke nødvendig da hadde ikke foreldrene hat lov til og nekte det er andre løsninger hilsen
Gjest Eir Skrevet 12. november 2004 #18 Skrevet 12. november 2004 det er og feil det du sier stoffet du mangler i hjernen får du ikke tilført medisinen kopanserer for det dessuten gjelder det bare hyperaktivitet Faktisk så vet heller ikke forskerne hvorfor ritalin virker på hyperaktive, foreløpig er det bare teorier. De har ikke funnet noe som skiller hjernen til mennesker ADHD-diagnose fra hjernen til "normale" mennesker, og de vet ikke helt hvordan ritalin påvirker dem, de har bare observert at "det virker".
Johanna Skrevet 14. november 2004 #19 Skrevet 14. november 2004 hei en ting til medisinen er ikke nødvendig da hadde ikke foreldrene hat lov til og nekte det er andre løsninger hilsen Medisinering av barn som har konsentrasjonproblemer er vel "frivillig"? Så lenge de ikke er en fare for seg selv og omgivelsene. Å trene opp konsentrasjonen er vel og greit hvis det går. Kanskje gikk det greit med deg Tule, men jeg kan love deg at det går ikke med alle. Det har seg slik at vi er alle forskjellige i denne verden, noen går å trene andre ikke. Hadde ikke vår datter begynt på medisin så vet jeg ikke hvordan det hadde gått.... kanskje med selvmord om noen år? vet ikke. Vår datter blir fulgt opp både hjemme og på skolen, men det er ikke alltid det er nok!
liv Skrevet 14. november 2004 #20 Skrevet 14. november 2004 Nå er jeg ikke 100% sikker men lov om barneverntjenester §4-12 som sier at barn som ikke får nødvendig medisinering og medisinsk hjelp kan flyttes ut av hjemmet. Og om legen anser at dette er nødvendig medisinering vil dette være grunnlag for å redusere samværet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå