Gå til innhold

Barn og julekalender

Arwen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det treng jo ikkje vere så mykje, men er jo kosleg å starte opp med tradisjonar då... :) Mannen min får kalender, så eg reknar med at barna våre får det også, når dei blir store nok til å opne pakkane sjølv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sheila - ikke innlogget

Slenger meg på denne jeg også...

Jeg har jo sååå lyst til å lage kalender til nisseungen :nisse: på 1,5 år :hoppe:

- men så begynte jeg å tenke litt videre og fant ut at det kanskje var litt tidlig...

Jeg ser for meg fortvilelsen hvis hun kun får åpne en pakke (eller ei luke for den saks skyld) om dagen dersom det er flere pakker som henger på kalenderen... må vi henge fram en og en?

Dessuten blir det vel baluba den dagen kalenderen er borte og det ikke er flere pakker :o

Så akkurat nå tenker jeg at en kalender i år kanskje er mest for de voksnes sentimentalitets skyld (hvis du skjlnner hva jeg mener) og ikke så mye for mini.... men hver gang jeg er ute i butikken kribler det så veldig - har så lyst til å lage det til henne.

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstegutten min har fått julekalender siden han var 1,5år. Første året kjøpte vi en stor boks med duplo-klosser + noen småbiler som vi fordelte i alle de 24 gavene. Vi hang ikke opp alle gavene på en gang. Vi hang på en ny gave hver kveld etter at han var i seng. Det ble ikke noen problemer da julaften var over og han ikke fikk flere gaver. Tror han hadde nok med å fordøye adventstiden og julaften, og leke med alt han fikk.

Nå er han 3,5år og vi gjør det fortsatt på samme måten (bare at han får noe annet enn duplo nå da :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjokoladekalender til lillejenta de første årene. Så hadde jeg pakkekalender på en snor, med klistremerketall på. Jeg tror det er femte året vi skal ha skikkelig pakkekalender nå, hun er elleve år.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kalender til ungene siden eldstemann var to år. Det har vært litt forskjellig i pakkene, men jeg prøver å styre unna sjokolade.

Jeg har hatt et mål om å ha alle kalenderpakkene klare om kvelden før 1. desember. Da henger kalenderen der, fristende og full av adventsstemning. Har gjort det fra ungene var små, og det har aldri vært noe problem. Jeg har sett det som en fin måte å "trene" dem på at man ikke kan få alt på en gang - julen handler tross alt masse om forventning! Det blir dessuten mye tydeligere for ungene hvor lenge denne kalenderen skal vare, når de hele tiden kan følge med å se hvor mange pakker det er igjen. Og ikke minst: Hvor lenge det er til julaften! Det er vel meningen, er det ikke? Hvis du henger opp en pakke hver kveld, så mister jo ungene muligheten til å forstå at det snart tar slutt???

Jeg har dessuten latt ungene få annenhver dag, men begge får kalenderpakke på adventssøndagene. Og så er kalenderpakken på julaften ganske stor, slik at de klarer å vente på julegavene til etter middag.

Og joda, jeg storkoser meg med kalender, selv om ungene er tenåringer. Det vanskelige er å finne fine gutteting som ikke er for store eller for dyre hver dag. Derfor så vet gutta at det er noen dager med fin ting (kontantkort) og andre dager med mindre spennende ting. Alt de trenger av undertøy, sokker og slips blir også fordelt i kalenderen før jul. (Det går nok i kategorien ikke fullt så spennende kalenderpakke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvom minstejenta her i gården bare er 5 mnd når adventstida starter skal jeg lage pakkekalender til henne.Det blir ting som jeg ser hun har bruk for; Body,sokker,leker,bøker osv....men vet jo at hun er for lita til å forstå enda,men synes det er viktig med tradisjoner.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...