Gå til innhold

Frekt å be venner dra et gitt tidspunkt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke frekt. Jeg liker å bestemme dette selv for å ha kontroll. Syns det er viktig å ta hensyn til seg selv 😊

Jeg inviterer ofte selv fra feks 18-22/23 og forklarer samtidig hvorfor. Så slipper gjester å lure på hvorfor det blir satt et klokkeslett for når jeg ikke vil ha besøk mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes da virkelig en mellomting mellom middag, helt rolig stemning og hjem før midatt, og hæla i taket og maxvolum på musikken med flatfyll til kl 05... Du får begynne å innvitere med klokkeslett, evt si at det har vært tatt opp i borettslaget at fester (middagsbesøk?) er slutt til midnatt med mindre det er noe spesielt. Har en kompis som alltid har gjort det, rett og slett fordi det var veldig lytt der han bodde. Utrolig slitsomt å høre folk på 24 som er supervoksne og "ferdig med festingen" men ikke forstår at gode samtaler og god drikke kan vare lenge uten at det er vill festing på gang. For det ER sært å alltid ville gå tidlig hjem.

Anonymkode: afef8...c27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, August 10, 2016 at 16.54, AnonymBruker skrev:

Nei. men hun her har ikke barn. Jeg synes man skal leve livet og feste når man kan, når barna kommer blir det slutt på det. Det er du et eksempel på.

Anonymkode: ee2d7...ba3

Man SKAL leve livet og feste når man kan når man ikke ØNSKER å feste? Fantastisk logikk. Enkelte vokser fra det å "feste og leve livet" - det finnes andre ting enn alkohol og fest vet du ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke spesielt glad i festing. Føler jeg har det langt hyggeligere når folk drikker for å kose seg og ikke drikker for å gå drita på byn. Jeg syns jeg får en helt annen kvalitetstid med vennene mine når vi sitter å prater og har det hyggelig, kanskje spiller noe spill og slike ting. Med en gang folk er i festemodus så er det musikk som gjør at man ikke kan snakke sammen i plenum, folk blir fulle og oppfører seg deretter. Føler rett og slett at ting blir mer overfladisk når folk kommer i festemodus enn ved en vennekveld. 

Om du er klar på at du inviterer til middagsbesøk, spillkveld eller noe slikt, så syns jeg det er rimelig uhøffelig av vennene deres om de takker ja, for så å bruke det som et vors og forvente at de får feste og hoje hos dere til langt på natt. Om det er det at de er i festehumør som gjør at dere vil avslutte kvelden tidlig, så vil jeg heller si at det er besøket som er problemet. Men om dere virkelig ønsker å få lagt dere innen rimelig tid selv om besøket kun består av hyggelig prat rundt bordet, så ville jeg rett og slett bare gitt beskjed til besøket om at dere må nesten runde av kvelden etterhvert, for dere er litt slitne og ønsker å få kommet dere i seng etterhvert. Eventuelt kan du hive på en "unskyldning" om at dere har en del å få gjort i morgen så dere bør ikke være for sen i seng. Holder dere på med et spill av noe slag så kan du kanskje avrunde det litt gradvis med å si noe som at "jeg kjenner jeg begynner å bli litt sliten jeg, men vi tar en siste runde før vi avslutter kvelden". Om gjestene dine har et snev av folkeskikk så blir de vel bare glad for litt tydelige "på tide å avslutte kvelden"-hint. Folk flest vil absolutt ikke være en gjest det er vanskelig å bli kvitt, noen trenger bare tydeligere hint enn andre.

Skulle alt annet feile, så kan du alltids alliere deg med en i besøket som du føler du kan lufte problemstillingen ovenfor, også kan dere avtale at han eller hun bryter opp besøket rundt et avtalt tidpunkt. Ofte skal det bare til at en bestemmer seg for å gå, til at resten av besøket drar de også, spesielt om du stemmer opp under førstemann som går med at du kjenner du begynner å bli trøtt du også. 

Endret av Faith-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ER gamlis når man er 24 år vil slutte ved midnatt og ikke tåler en og annen fyllefest, sånn er det bare. Finnes forresten ikke noe i verden som er kjedeligere enn spill kvelder. Hva f*** er gøy med spill da? Men som andre har sagt, tror dere må finne likesinnede, ganske vanlig å ville feste i deres alder. Og at noen blir beruset og i godt humør er ikke synonymt med flatfyll som det virker som noen her tror. 

Anonymkode: 57d65...a9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ER gamlis når man er 24 år vil slutte ved midnatt og ikke tåler en og annen fyllefest, sånn er det bare. Finnes forresten ikke noe i verden som er kjedeligere enn spill kvelder. Hva f*** er gøy med spill da? Men som andre har sagt, tror dere må finne likesinnede, ganske vanlig å ville feste i deres alder. Og at noen blir beruset og i godt humør er ikke synonymt med flatfyll som det virker som noen her tror. 

Anonymkode: 57d65...a9a

Spillkvelder er jo dritgøy! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10.8.2016 at 16.54, AnonymBruker skrev:

Nei. men hun her har ikke barn. Jeg synes man skal leve livet og feste når man kan, når barna kommer blir det slutt på det. Det er du et eksempel på.

Anonymkode: ee2d7...ba3

Helt ærlig.

Jeg festet masse i ungdommen-opp til ca 23-24, før jeg fant ut at det beste som finnes; er en rolig kveld, gjerne med ett par venninner på middag og skravle og vent; Gjerne bare brus å drikke, ingen vin, ingen alkohol. Det er super koselig! :D

Men hva du gjør, er helt opp til deg, respekter at andre er forskjellig :) 
Det som er ille er når folk slutter å invitere deg med på fest eller byen, fordi du ikke vil drikke alkohol...(eller du bare drikker 1-2 enheter..) Rett og slett fordi mange mener at for å ha det gøy ute på byen, så må man bøtte innpå...
Jeg ble så lei av å ha venner som bare inviterte deg med på noe om det var fest i bildet.

Jeg brakk foten for noen år siden og måtte ta det rolig i nesten 6 måneder, mine "gode" venner forsvant i den tiden, det var da jeg skjønte at de bare var vennene mine om jeg drakk.. Og det var helt ærlig som å få en kraftig "wake-up call" så jeg fikk venner som hadde samme verdier som meg, som likte å ha rolige kvelder, enten med eller uten alkohol. De som faktisk stiller opp for deg.. :)  For helt ærlig.."Fest kamerater" vil forsvinne :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chibi skrev:

Helt ærlig.

Jeg festet masse i ungdommen-opp til ca 23-24, før jeg fant ut at det beste som finnes; er en rolig kveld, gjerne med ett par venninner på middag og skravle og vent; Gjerne bare brus å drikke, ingen vin, ingen alkohol. Det er super koselig! :D

Men hva du gjør, er helt opp til deg, respekter at andre er forskjellig :) 
Det som er ille er når folk slutter å invitere deg med på fest eller byen, fordi du ikke vil drikke alkohol...(eller du bare drikker 1-2 enheter..) Rett og slett fordi mange mener at for å ha det gøy ute på byen, så må man bøtte innpå...
Jeg ble så lei av å ha venner som bare inviterte deg med på noe om det var fest i bildet.

Jeg brakk foten for noen år siden og måtte ta det rolig i nesten 6 måneder, mine "gode" venner forsvant i den tiden, det var da jeg skjønte at de bare var vennene mine om jeg drakk.. Og det var helt ærlig som å få en kraftig "wake-up call" så jeg fikk venner som hadde samme verdier som meg, som likte å ha rolige kvelder, enten med eller uten alkohol. De som faktisk stiller opp for deg.. :)  For helt ærlig.."Fest kamerater" vil forsvinne :) 

Eller fordi man drar hjem forholdsvis tidlig.

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg må rasjonere ut kreftene mine. Jeg merforbruker i ukedagene for å klare full jobb, trening og noe sosialt samvær, ergo må jeg hente inn igjen underskuddet i helgen. En sjelden gang kan jeg være med til det stenger, andre ganger smyger jeg rundt midnatt. Men det virker jo nesten som om timene før midnatt ikke teller, spesielt dersom man ikke bøtter innpå store mengder alkohol før man drar hjem.

Jeg var for øvrig en skikkelig festus fra jeg ble konfirmert og til jeg var rundt 30, men vi hadde også kvelder med god mat og dyr vin, film og snop, og spillkvelder. Og da var det greit å rekke siste bussen/banen hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎08‎.‎2016 at 17.24, AnonymBruker skrev:

Syns du virkelig det??? HAHA. Det må være lov å ha lyst å legge seg, uten å ha en grunn (jobb osv). 

DET SOM ER UHØFLIG ER Å IKKE DRA NÅR MAN SER AT VERTEN ER SLITEN. 

hehe ser ut som at jeg roper. 

Anonymkode: f6969...c2e

Jeg er helt enig i at man skal dra når man ser verten er sliten, men da er det jo en naturlig slutt på samværet, enten klokka er 23 eller 02 - det er noe helt annet å si at selskapet er slutt kl. 24, uansett hvor gøy man har det, det høres jo bare kjipt ut.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da virkelig en mellomting mellom middag, helt rolig stemning og hjem før midatt, og hæla i taket og maxvolum på musikken med flatfyll til kl 05... Du får begynne å innvitere med klokkeslett, evt si at det har vært tatt opp i borettslaget at fester (middagsbesøk?) er slutt til midnatt med mindre det er noe spesielt. Har en kompis som alltid har gjort det, rett og slett fordi det var veldig lytt der han bodde. Utrolig slitsomt å høre folk på 24 som er supervoksne og "ferdig med festingen" men ikke forstår at gode samtaler og god drikke kan vare lenge uten at det er vill festing på gang. For det ER sært å alltid ville gå tidlig hjem.

Anonymkode: afef8...c27

Nettopp! :Nikke: 

Anonymkode: 1ec62...4ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg festet veldig mye fra tenårene og oppover, så da jeg var i midten av tyveårene var jeg mildt sagt drittlei. Nå har vi hyggelige, uhøytidelige middager i stedet, hvor alle hjelper til, og hvor vi synes vi har holdt det gående lenge dersom vi ikke drar fra verten før klokken nærmer seg tolv... Hun ene venninnen min begynner å pusse tennene når hun er trøtt, og da bryter vi opp. Har aldri falt meg inn at det er uhøflig eller kjedelig. Vi har det kjempehyggelig, vi, i hvert fall :)

Jeg bor veldig usentralt til, så vi er ikke så ofte hos meg. Men når jeg har gjester jeg vil skal gå, så pleier jeg å si at må legge meg snart, og takke for en fin kveld. Jeg må si jeg blir veldig overrasket om det skulle vise seg at de synes jeg er frekk av den grunn.

Anonymkode: 27fa1...a2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor dere "festuser" tar det så ille opp om folk vil gå hjem tidlig? Er det en fornærmelse mot deres ønske om å feste videre? Det spiller vel ingen rolle om andre går hjem, det er mer enn nok av mennesker som fester på byen. Ha det hyggelig med deres likesinnede, og gi blaffen i de som sover :) 

Anonymkode: e2316...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt dere kan si ifra. Vi liker også å avslutte ikke så sent. Det vet de fleste av vennene våre. Så behøver igrunnen ikke å si det. For de er vant til at vi går ganske tidlig når vi er invitert hos dem, og jeg tror de tenker at vi vil at de skal gå ikke så sent når de er invitert hos oss.

Men vi har snakket med dem tidligere at vi ikke liker å være oppe og feste til langt på natt. Si det på et annet tidspunkt at dere vil gjerne invitere, men vil ikke holde på så lenge. At dere liker å komme igang tidlig neste dag f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...