Pås Skrevet 8. august 2016 #61 Del Skrevet 8. august 2016 22 minutter siden, andycandy5000 skrev: Mange bekymra mødre her inne, det skjønner jeg. For å svare på noen spørsmål, han er like gammel som meg og jeg har funnet bussbilletter tur-retur som jeg har råd til. Jeg skal ikke bare "forsvinne", jeg skal fortelle foreldrene mine at jeg er et sted, mens jeg egentlig er et annet sted. Hvis alt går etter planen er de lykkelig uvitende om det jeg driver med. Og alt dette her med at det blir politisak og etterlysning, jeg skal ha med meg mobilen? Hvis foreldrene mine finner ut at jeg ikke er der jeg har fortalt dem er det ikke verre enn at de ringer meg og jeg forteller sannheten. Så tar jeg bussen hjem igjen og får ta konsekvensene deretter. Føler folk overdriver dette veldig, jeg skal ikke forsvinne ut i løse lufta og jeg skal heller ikke besøke en voldteksmann. Skjønner at de med egne barn reagerer, men sier meg enig i at det er en del naive foreldre her, som har litt vanskelig for å sette seg inn i en 16-åring sin situasjon. Jeg har så og si bestemt meg for å dra, må bare finne ut hva jeg skal si til foreldrene mine:) Selvsagt helt umulig for oss å sette seg inn i en 16-årings situasjon, ingen av oss som har vært 16 nemlig... Alle forstår at du er forelsket, du vil besøke ham og du er rimelig sikker på at du ikke får lov av foreldrene dine. Din løsning blir dermed å lyge for dem og si at du er et helt annet sted... Forstår du virkelig ikke hvorfor så mange sier at dette er en dårlig ide?? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 8. august 2016 #62 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Sjangsen for å bli ferska er enorm. Er du klar til å ta konsekvensene? -null lommepenger -konstant overvåking for å vite at du er der du sier -ingen fester eller sosiale tilstelninger -gutten vil bli stemplet som uønsket og en du ikke får ha kontakt med -at foreldrene dine ikke har tiltro til deg Du kan også glemme at de vil betale for førerkortet ditt, mobilregning osv. Muligens gutten er kjempegrei han, men du kjenner ikke kameratene hans. De veit også at han er hjemme aleine. Rapportert forresten. Kan umulig være lov å hjelpe en unge med å stikke av hjemmeifra. Endret 8. august 2016 av LittleBabyBlue 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #63 Del Skrevet 8. august 2016 3 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Sjangsen for å bli ferska er enorm. Er du klar til å ta konsekvensene? -null lommepenger -konstant overvåking for å vite at du er der du sier -ingen fester eller sosiale tilstelninger -gutten vil bli stemplet som uønsket og en du ikke får ha kontakt med -at foreldrene dine ikke har tiltro til deg Du kan også glemme at de vil betale for førerkortet ditt, mobilregning osv. Muligens gutten er kjempegrei han, men du kjenner ikke kameratene hans. De veit også at han er hjemme aleine. Altså, nå men en ikke overdrive helt da... Vi kjenner jo hverken Ts eller foreldrene hennes -selv om de sannsynligvis vil si nei til noe og ha mindre tillit til henne fremover, så er det litt drøyt at påstå at hun vil få nei til absolutt alt i uoverskuelig fremtid. Anonymkode: ae757...7df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 8. august 2016 #64 Del Skrevet 8. august 2016 Snakker ikke om i all fremtid, men minst 6 mnd er normalt. Enda lenger hvis hun ikke oppfører seg og bygger opp igjen tilliten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #65 Del Skrevet 8. august 2016 8 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Sjangsen for å bli ferska er enorm. Er du klar til å ta konsekvensene? -null lommepenger -konstant overvåking for å vite at du er der du sier -ingen fester eller sosiale tilstelninger -gutten vil bli stemplet som uønsket og en du ikke får ha kontakt med -at foreldrene dine ikke har tiltro til deg Du kan også glemme at de vil betale for førerkortet ditt, mobilregning osv. Nå får du gi deg. Anonymkode: 6edb7...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #66 Del Skrevet 8. august 2016 Jeg har rapportert denne tråden, hvorfor i helvete for denne stå!! Alle råd her blir jo lovbrudd!! Jeg blir kvalm! Anonymkode: a7ae8...76d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #67 Del Skrevet 8. august 2016 12 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Rapportert forresten. Kan umulig være lov å hjelpe en unge med å stikke av hjemmeifra. Lykke tl! Jeg og sikker flere rapporterte for 13 timer siden, den var bort rundt 5idag morgens, og nå tlbake, Anonymkode: a7ae8...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofotfrøken Skrevet 8. august 2016 #68 Del Skrevet 8. august 2016 37 minutter siden, andycandy5000 skrev: Mange bekymra mødre her inne, det skjønner jeg. For å svare på noen spørsmål, han er like gammel som meg og jeg har funnet bussbilletter tur-retur som jeg har råd til. Jeg skal ikke bare "forsvinne", jeg skal fortelle foreldrene mine at jeg er et sted, mens jeg egentlig er et annet sted. Hvis alt går etter planen er de lykkelig uvitende om det jeg driver med. Å lyve slik for foreldrene sine er likevel ikke greit.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 8. august 2016 #69 Del Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå får du gi deg. Anonymkode: 6edb7...a7f Så hvis dine unger hadde stikki av hadde du 1. Gitt de lommepenger så de kan gjøre det igjen? 2. Latt de slippe unna uten konsekvens? 3. Trodd på alt de sa om hvor de var og hvem de var sammen med? 4. Syns sommerflørten var helt fantastisk, og ønsket at ungen oppretthold kontakt med han? Min liste er minstekonsekvens om jeg hadde gjort dette når jeg var 16. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #70 Del Skrevet 8. august 2016 Er selv mor til en tenåringsdatter. Jeg skjønner ikke at ingen her har varslet henne om prevensjon i tillegg. Dette er den perfekte anledningen å bli uplanlagt gravid på. Du aner ikke engang alle ting som kan skje deg. Men du vil jo uansett ikke høre, så da er det lite man får gjort. Får jeg med meg noe som helst gjennom FB eller noe så vil jeg også rapportere dette til politiet for å finne deg. Anonymkode: da15c...c12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #71 Del Skrevet 8. august 2016 Tro meg. Foreldrene dine finner ut av det uansett. Anonymkode: 4f53c...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #72 Del Skrevet 8. august 2016 Til TS. Jeg har ikke barn selv, men jeg har vært 16 en gang jeg også, og akkurat som deg var jeg elendig på å tenke på konsekvensene av valgene mine. Jeg drev også og overnattet hos gutter, mens jeg sa jeg var andre steder. Det gikk bra ganske lenge, helt til det plutselig ikke gikk bra lenger. Du sier du vet at han ikke er en voldtekstmann, men det kan man faktisk ikke vite. Man har på ingen måte de verktøyene man trenger for å kunne være en god menneskekjenner når man er 16, det tar gjerne lang tid og en god del uheldige opplevelser å komme dit hen at man instinktivt vet hvilke folk man skal holde seg unna og ikke. Jeg kan love deg at ingen jenter tror at voldtektsmannen deres er i stand til å voldta (dette er litt annerledes når det er snakk om overfallsvoldtekter). Man hører stadig om tilsynelatende gode gutter som voldtar, og det er det en grunn til. En 16 år gammel gutt trenger ikke engang å vite selv at han er i stand til det på forhånd, men så skjer det noe som gjør at han er voldtektsmann. Alkohol, misforståelse av den andres signaler, en impulsiv lyst, et plutselig behov man ikke kan undertrykke, alt dette er ting som kan gjøre en helt vanlig gutt til en voldtektsmann. Tenk hvis foreldrene dine finner ut at du ikke er der du sier at du er. Tenk den redselen de opplever når du ikke vet hvor datteren deres er. Slikt er vanskelig å komme over, spesielt i et tilfelle som ditt, der datteren bevisst har løyet til dem. Èn ting er at tilliten kommer til å være borte for lang tid fremover, en annen ting er hvordan det føles for dem. Alle tankene de rekker å tenke, all selvbebreidelsen og alle de vonde følelsene. Jeg gjorde noe lignende det du har planlagt, men det var bare snakk om et par dager, og mye kortere avstand. I tillegg fant de ikke ut av det før et par måneder etterpåZ Allikevel tok det lang tid før mine foreldre stolte på meg igjen. Uansett hvor umoden jeg var, var det kjipt å vite at jeg hadde gjort noe galt mot dem. Stemningen var mildt sagt anstrengt de neste månedene, med god grunn. Hver gang jeg skulle noe måtte de dobbeltsjekke hvor jeg skulle og hvem jeg skulle være sammen med. De ringte alltid venninnes foreldre for å høre at det virkelig var dit jeg skulle, og de sjekket rommet mitt om natta. Jeg synes du skal snakke med foreldrene dine. Sommerflørter kommer det mange av, foreldre skal man ha resten av livet. Dersom denne sommerflørten mot formodning skulle være ditt livs kjærlighet, kommer det til å gå bra selv om du ikke besøker ham akkurat den helga. Anonymkode: 3d12a...59b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #73 Del Skrevet 8. august 2016 5 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Så hvis dine unger hadde stikki av hadde du 1. Gitt de lommepenger så de kan gjøre det igjen? 2. Latt de slippe unna uten konsekvens? 3. Trodd på alt de sa om hvor de var og hvem de var sammen med? 4. Syns sommerflørten var helt fantastisk, og ønsket at ungen oppretthold kontakt med han? Min liste er minstekonsekvens om jeg hadde gjort dette når jeg var 16. Vel, alle foreldre er ikke like. Jeg opplevde aldri slike alvorlige og langvarige sanksjoner de gangene jeg tabbet meg ut som tenåring. Det høres bare dumt ut når du lister opp så mye, tom inkluderer at de ikke vil betale førerkortet om flere år. Og sånn til opplysning, det er faktisk ikke alle som får førerkortet sponset hjemmefra uansett. Anonymkode: 6edb7...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #74 Del Skrevet 8. august 2016 Det er ofte de snille og pålitelige menneskene man aldri ville trodd noe vondt om, som plutselig endrer seg og begår fæle ugjerninger. Sier ikke at alle er sånn, men en 16 år gammel jente som reiser langt vekk helt alene er i en veldig sårbar situasjon. Man bør være veldig forsiktig med å, helst aldri, stole 100 prosent på noen. Synes du skal ta en ordentlig prat med foreldrene dine, vise at du faktisk er moden nok til dette. Å lyve til dem om noe sånt er både barnslig og uansvarlig. For at det skal være innafor å reise alene, så MÅ faktisk de som har ansvaret for deg være inkludert. Anonymkode: 93ac6...1e6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken888 Skrevet 8. august 2016 #75 Del Skrevet 8. august 2016 Du spør på et mammaforum, et forum med damer og menn som en gang var 16. Noen av oss er 3 eller langt over 20 år eldre enn deg. Alle har vi hvert proppfulle av hormoner, det å sette sine egne grenser ovenfor foreldre og et drøss av kjærlighets hormoner. Du ønsker at vi skal sette oss inn i hvordan en 16 åring har det, og spør om råd? Sannheten er at ingen 16 åringer er like, de tar ulike valg i ulike situasjoner. De gjør som deg eller det motsatte. Kanskje noen midt i mellom. Selv du HI veit ikke hvordan 16 åringer har det. Du veit hvordan du har det, og det er det du baserer valgene dine på! Jeg sa akkurat det samme til min mor for 12 år siden, og ikke forstå min mor plukk ut av hvordan det var å være 16. Jeg tok feil. Du må finne på en rimelig god dekkhistorie som kan fylle opp en hel helg. For dine foreldre vil spørre. Du må også involvere din venninne om dekkhistorien den dagen hun møter på dine foreldre eller de velger å ringe henne løpet av helgen hvis du ikke svarer. Hva med din venninnes foreldre? Lønner seg å få med de på løgnen også. Jeg veit ikke om dine foreldre faktisk vil ta den tlf for å bekrefte dette eller stole 100 % på dine helgeplaner. Så må du være en god løgner som kan holde masken fra dag en og frem til du blir avslørt. Dine foreldre vil nok få en følelse for at det er noe som skurrer. Hvordan kan du klare å kose deg med denne gutten når du må ha alt dette i bakhodet. Huske hva du sier, hva du liksom har drevet med og stå ansikt til ansikt som den tillitsfulle datteren du er? Hva om helgen ikke går som du ønsker, og du står midt på gaten en lørdagskveld. Fordi din sommerflørt gikk lei eller du føler at dette er feil? Du tar lett på dette med konsekvenser og hvordan dine foreldre vil føle det. Vitner om at du er ei umoden jentunge, som ikke ser lenger enn din egen nesetipp. Hvordan forklarer du din pengebruk? For dette blir ikke akkurat noen billig helg. Håper du har betalt kontakt, for dine foreldre kan faktisk sjekke din konto. Har du tatt med i betraktning at din "sommerflørt" må gjøre det samme mot sine foreldre? Kommer du unna dette så skal du få flaks HI. Blir dere tatt så håper jeg virkelig at du ikke viser denne hovmodne og kjepphøye holdningen du gjør i denne tråden. For du er som 16 åringer flest som har gjort opprør på denne måten. Innbiller du deg virkelig at du noen gang kommer til å treffe denne gutten igjen, og forbli kjærester fremover etter denne helgen? Der vil nok virkeligheten gi deg en knytteneve rett i trynet. En "sommerflørt" blir som regel en flørt. Så lenge du bor under dine foreldres tak så er det deres regler som gjelder. Syns du det er urettferdig? Flytt ut og bo for deg selv. Da vil du nok lære fort at verden ikke er rettferdig. For en dag er det dine barn som kan finne på å gjøre dette mot deg. Da er du nok moden nok til å veilede og rettlede dine barn i riktig rettning. En av dem er at du lærer faktisk ikke dine barn å lyve, og håper de vil ta dette til seg. Kall det livets sirkel styrt av hormoner. Jeg ønsker deg lykke til, en hyggelig helg og en god lærdom til den dagen du blir moden nok. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #76 Del Skrevet 8. august 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ofte de snille og pålitelige menneskene man aldri ville trodd noe vondt om, som plutselig endrer seg og begår fæle ugjerninger. Sier ikke at alle er sånn, men en 16 år gammel jente som reiser langt vekk helt alene er i en veldig sårbar situasjon. Man bør være veldig forsiktig med å, helst aldri, stole 100 prosent på noen. Risikovurdering er kanskje et stikkord. Sjansen for at en jevnaldrende gutt plutselig blir et monster og voldtar og dreper TS er vel ikke så veldig høy. Hun skal bare til Bodø, en middels stor by med norske mennesker. Anonymkode: 6edb7...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. august 2016 #77 Del Skrevet 8. august 2016 Til TS. Du skal være borte i 3-4 dager skriver du. Og ta buss fra Oslo til Bodø. Har jeg missforstått noe nå? Du vet at dette er en tur på nærmere et døgn? Dvs at du vil bruke minst 50% av turen på å reise, og ikke mer. Er det verdt å sitte SÅ lenge på en buss for å treffe "sommerflørten"? Ikke minst, risikere SÅ mye trøbbel med foreldrene dine? Tenke deg om TS. Det er faktisk ikke verdt det. Om gutten er alene hjemme, hvorfor kan ikke han sette seg på et fly og komme til deg? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #78 Del Skrevet 8. august 2016 4 minutter siden, Sirah skrev: Til TS. Du skal være borte i 3-4 dager skriver du. Og ta buss fra Oslo til Bodø. Har jeg missforstått noe nå? Du vet at dette er en tur på nærmere et døgn? Dvs at du vil bruke minst 50% av turen på å reise, og ikke mer. Er det verdt å sitte SÅ lenge på en buss for å treffe "sommerflørten"? Ikke minst, risikere SÅ mye trøbbel med foreldrene dine? Tenke deg om TS. Det er faktisk ikke verdt det. Om gutten er alene hjemme, hvorfor kan ikke han sette seg på et fly og komme til deg? Har hun skrevet at hun skal ta buss? Anonymkode: 22f4d...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #79 Del Skrevet 8. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Risikovurdering er kanskje et stikkord. Sjansen for at en jevnaldrende gutt plutselig blir et monster og voldtar og dreper TS er vel ikke så veldig høy. Hun skal bare til Bodø, en middels stor by med norske mennesker. Anonymkode: 6edb7...a7f Flere voldtektsmottak VG har snakket med sier at de i økende grad får inn kvinner som er utsatt for overgrep av menn de har møtt på Tinder og andre nettdatetjenester. Politiet bekrefter trenden. Denne saken handler om: Tinder Sosiale medier Krim Voldtekt Fredrikstad Facebook Snapchat – Ja, vi begynte å se en betydelig økning i fjor i den kategorien som blant annet inkluderer voldtekter etter at første kontakt har vært på Tinder og andre datingsider, forteller Kari-Janne Lid, politioverbetjent i seksjon for volds- og seksualforbrytelser i Oslo politidistrikt. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tinder/slaar-alarm-oekende-antall-voldtekter-etter-tinder-moeter/a/23620183/ http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/ Flere voldtektsmottak VG har snakket med sier at de i økende grad får inn kvinner som er utsatt for overgrep av menn de har møtt på Tinder og andre nettdatetjenester. Politiet bekrefter trenden. Ja, vi begynte å se en betydelig økning i fjor i den kategorien som blant annet inkluderer voldtekter etter at første kontakt har vært på Tinder og andre datingsider, forteller Kari-Janne Lid, politioverbetjent i seksjon for volds- og seksualforbrytelser i Oslo politidistrikt. I forfjor utgjorde denne kategorien 29 prosent av alle voldtekter anmeldt i Oslo. I fjor steg det til 40 prosent. Politiet tror det er mørketall fordi mange kan oppleve det som skamfullt å anmelde en voldtekt etter at man frivillig har møtt en person. – Det er ikke alle disse sakene som ender opp hos politiet, sier Lid. Dixis 10 råd før du skal på nettdate ** Kommuniser en stund før første møte. ** Første møte bør være på et offentlig sted, som en kafe eller restaurant. ** Fortell noen andre hvor du skal, med hvem og når møtet skal skje. ** Ikke forplikt deg til sex før første møte. ** Prøv å forsikre deg om at personen du chatter med er den han/hun utgir seg for. ** Føler du at noe skurrer bør du avslutte kontakten. ** Ikke bli med noen ukjente hjem dersom du ikke vet hva som venter deg der. ** Vær ærlig om intensjonene dine. Søker du kun en sexpartner, så fortell det til daten. ** Respekter den andres grenser. Ikke press noen til samleie eller andre seksuelle handlinger. ** Det er ditt ansvar å forsikre deg om at den andre parten samtykker. Anonymkode: a7ae8...76d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. august 2016 #80 Del Skrevet 8. august 2016 1 time siden, andycandy5000 skrev: Mange bekymra mødre her inne, det skjønner jeg. For å svare på noen spørsmål, han er like gammel som meg og jeg har funnet bussbilletter tur-retur som jeg har råd til. Jeg skal ikke bare "forsvinne", jeg skal fortelle foreldrene mine at jeg er et sted, mens jeg egentlig er et annet sted. Hvis alt går etter planen er de lykkelig uvitende om det jeg driver med. Og alt dette her med at det blir politisak og etterlysning, jeg skal ha med meg mobilen? Hvis foreldrene mine finner ut at jeg ikke er der jeg har fortalt dem er det ikke verre enn at de ringer meg og jeg forteller sannheten. Så tar jeg bussen hjem igjen og får ta konsekvensene deretter. Føler folk overdriver dette veldig, jeg skal ikke forsvinne ut i løse lufta og jeg skal heller ikke besøke en voldteksmann. Skjønner at de med egne barn reagerer, men sier meg enig i at det er en del naive foreldre her, som har litt vanskelig for å sette seg inn i en 16-åring sin situasjon. Jeg har så og si bestemt meg for å dra, må bare finne ut hva jeg skal si til foreldrene mine:) I det jeg har uthevet i innlegget over AB. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun skrevet at hun skal ta buss? Anonymkode: 22f4d...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå