Gå til innhold

Brüssel

Tusseline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg elsker Belgia! Og Brussel!! Heldige deg! (Bare en liten flisespikkedetalj før jeg setter i gang: Belgia har tre språk, nemlig tysk, fransk og nederlandsk. Navnet på hovedstaden er Brussel på nederlandsk, Bruxelles på fransk, og Brüssel på tysk. På norsk er det vanlig å bruke det nederlandske navnet, altså Brussel.)

Brussel består egentlig av 19 forskjellige smålandsbyer som har vokst sammen, og er en perfekt by å rote rundt i til fots. De fleste innbyggerne i Brussel er fransktalende, men byen ligger faktisk i den nederlandskspråklige delen av Belgia. Selve byen er tospråklig, alle gateskilt osv. står på fransk og nederlandsk. I teorien skal du kunne komme fram på begge språk overalt - men i praksis er det sånn at fransktalende belgiere ofte snakker dårlig nederlandsk, mens de nederlandsktalende også kan perfekt fransk. Sentrum (rundt Het Grote Markt) er vakkert, og det er mye å se - men det er også glorete turistindustri og stive priser. Hold deg for all del langt unna Beenhouwerstraat/Rue Des Bouchers, en smal og 'stemningsfull' gate med massevis av restauranter. Den er en skikkelig turistfelle, med svindel og dårlig mat. (Selv om den ser veldig koselig ut...)

Favorittrestauranten min er "De Ultieme Hallucinatie", Konigstraat/Rue Royale 316. Brussel er jo kjent for Art Nouveau, og denne restauranten er den eneste opprinnelige i den stilen. Innmari god mat, og greie priser. Ellers er det viktig å sørge for å få spist blåskjell med pommes frites, det er nærmest nasjonalretten i Belgia, og vlaamse stoofpot (carbonade flamande), som er en kjøttgryte, kokt i øl. Øl er jo også et kapittel for seg, Belgia er øl-landet framfor noe. Dessuten må du spise sjokolade, de fra Neuhaus er gode, men kanskje litt dyre (ikke etter norsk målestokk, forresten). Og, siden du kommer dit i februar: Luikse wafels/gaufres de Liège!! Fantastisk deilige, varme vafler med perlesukker...

Dette ble langt, og kanskje lite informativt - jeg tar visst litt av når noen kommer inn på mitt kjære Belgia :oops:

Men spør hvis det er noe konkret du lurer på, så kan jeg prøve å svare kort og poengtert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - jeg har også tilbragt en del tid i den byen. men har ikke en så udelt positiv opplevelse som gjest her over :)

Synes at det er mye søppel og skitt og urinlukt i gatene i sentrum. Området rundt Grote markt er vakkert. Hold deg der en stund og drikk masse belgisk øl! Prøv Kriek (kirsebærølet), Duivel (mmm min favoritt, lyst, sterkt øl) eller en av de over 400 andre belgiske ølsortene!

Hvis du vil oppleve en koselig belgisk by anbefaler jeg deg å ta en tur til en av de flamske småbyene som ligger rundt omkring.

Det flotte Heizel-området med kinoene og mini-europa og atomium-skulpturen er absolutt verdt et besøk, bare ca en halv time med trikk fra sentrum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to!

Hvordan er det med shoppingmulighetene? (ettersom det er en studietur får vi ikke legge opp et eget program, men har fått avsatt en dag til shopping.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode shoppingmuligheter midt i sentrum. Nieuwstraat (Rue Neuve... om jeg husker rett på fransk) er en typisk shoppinggate med fancy klesbutikker og slikt. Det er en del shoppingsentra i samme området også, kjempelett å finne.

Souvenirer, belgiske praliner, kniplingskrager (populært blant turister) og slikt finner du i Grote Markt-området.

Går du bittelitt utenfor allfarvei finner du butikker med brukte bøker, plater, kuriosa. Ikke noe problem å rekke over alt dette på noen timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

var i brussel nå i oktober, syntes det var en spennende hovedstad jeg, og det var ikke noe problem at jeg ikke snakket fransk, flamsk eller nederlands. engelsk gikk udmerket hos de fleste.

jeg shoppet MASSE!!! :sjarmor:

de hadde mye stiligere klær i butikkene der en jeg synes vi har her i oslo, selv i de kjedebutikkene vi har her også (forelsket meg helti Mango i Belgia!!! der hadde de mye fint)

prisene på klær og sko er rimelig like de vi har her i norge, om du holder deg i rett handlegate.. det er visst to hoved-handlegater (aner ikke navnene) der den ene er virkelig dyr og designer klær mens den andre er mer normal i pris og har mye å velge i der også.

også må du handle med deg belgisk sjokolade fra spesialforretninger som bare selger sjokolade... nyyyydelig!!!

grand place på kvelden må være verd ett besøk også, jeg var bare der på dagtid, men det skal være storslagent med belysning og slikt i mørket.

god tur, kos deg masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...