Gå til innhold

Lykkenermange.blogg.no

Ny Bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Line1301 skrev:

Vel, det er ikke sikkert hun hadde funnet seg i en slik anbefaling. Da hadde hun kanskje byttet til en annen fødselsoverlege. 

Jada, meget mulig. Hehe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Synes det er direkte uansvarlig og egoistisk å bli gravid når hun kun bærer frem premature barn gang på gang!

Det er normalt ikke noe problem å føde i uke 33-34 altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ServiceManagerFrue
20 minutter siden, Mildemoses skrev:

Barna hennes blir født tidligere og tidligere for hver gang. Skal man da ta sjansen når man allerede har en skokk med unger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, ServiceManagerFrue skrev:

Barna hennes blir født tidligere og tidligere for hver gang. Skal man da ta sjansen når man allerede har en skokk med unger? 

Tidligere og tidligere? Uke 33 er ikke spesielt tidlig. Det regnes som senprematur, og er sjelden forbundet med komplikasjoner. Hvis hun etter 7 barn fortsatt klarer å holde dem inne helt til uke 33, tviler jeg på det er noen fare. Ville vært noe ganske annet om de kom i uke 25-27!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mildemoses skrev:

Tidligere og tidligere? Uke 33 er ikke spesielt tidlig. Det regnes som senprematur, og er sjelden forbundet med komplikasjoner. Hvis hun etter 7 barn fortsatt klarer å holde dem inne helt til uke 33, tviler jeg på det er noen fare. Ville vært noe ganske annet om de kom i uke 25-27!

Enig. Dette er helt absurd å henge seg opp i av folk. Jeg blir veldig oppgitt over at tråder fylles av sånt møl. At hun har sykt mange barn er en ting, men at de kommer i uke 33-34 er på en måte ikke en grunn til å slutte å få barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mildemoses skrev:

Men det vet man aldri , kan få senskader de også.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mildemoses skrev:

2 timer siden, Takida skrev:

Enig. Dette er helt absurd å henge seg opp i av folk. Jeg blir veldig oppgitt over at tråder fylles av sånt møl. At hun har sykt mange barn er en ting, men at de kommer i uke 33-34 er på en måte ikke en grunn til å slutte å få barn. 

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/tredobbel-risiko-for-psykisk-lidelse-hos-prematurt-fodte-barn-archives-of-general-psychiatry

https://forskning.no/psykiske-lidelser/2012/01/tidligfodte-risikerer-voksen-adhd

https://www.bbc.com/news/health-18289197

Man trenger ikke være ekstremt prematur for å få følgeskader. Er man født før uke 37 er risikoen høyere for å få senskader enn barn født til termin.

Når man vet dette og har en forhistorie med å føde prematurt er det intet annet enn egoistisk!

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs Robinson skrev:

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/tredobbel-risiko-for-psykisk-lidelse-hos-prematurt-fodte-barn-archives-of-general-psychiatry

https://forskning.no/psykiske-lidelser/2012/01/tidligfodte-risikerer-voksen-adhd

https://www.bbc.com/news/health-18289197

Man trenger ikke være ekstremt prematur for å få følgeskader. Er man født før uke 37 er risikoen høyere for å få senskader enn barn født til termin.

Når man vet dette og har en forhistorie med å føde prematurt er det intet annet enn egoistisk!

Jeg har to barn som er født i uke 33. Var ingen som ba meg slutte å få barn. Jeg vet ganske mye om å ha senpremature barn sånn sett. Jeg hadde selv aldri valgt å få 7 unger i uke 33, men jeg valgte å få fler barn etter de to som kom for tidlig. Da i uke 37.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Takida skrev:

Jeg har to barn som er født i uke 33. Var ingen som ba meg slutte å få barn. Jeg vet ganske mye om å ha senpremature barn sånn sett. Jeg hadde selv aldri valgt å få 7 unger i uke 33, men jeg valgte å få fler barn etter de to som kom for tidlig. Da i uke 37.

Det er ingen som nekter deg å få flere, men all fornuft tilsier jo at når man får premature barn på rekke og rad så stopper man FOR BARNAS SKYLD! 

Jeg har selv et senprematurt barn og kommer derfor til å stoppe på nr 2. Man risikerer helsa til barna sine for pokker

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Det er ingen som nekter deg å få flere, men all fornuft tilsier jo at når man får premature barn på rekke og rad så stopper man FOR BARNAS SKYLD! 

Jeg har selv et senprematurt barn og kommer derfor til å stoppe på nr 2. Man risikerer helsa til barna sine for pokker

Poenget er vel mer at ingen anbefalte meg å stoppe etter de premature. Gikk således 10 år før neste graviditet, og ikke 5 uker som hos lykkenermange. Hun ønsker seg en skokk med barn så det får hun vel bare få da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Takida skrev:

Poenget er vel mer at ingen anbefalte meg å stoppe etter de premature. Gikk således 10 år før neste graviditet, og ikke 5 uker som hos lykkenermange. Hun ønsker seg en skokk med barn så det får hun vel bare få da..

Men det er lov å tenke med det man har mellom ørene. Når hun er en offentlig person må hun regne med at valgene hun tar som blir predentert i offentligheten, kan bli kritisert. Siden jeg jobber med barn benytter jeg min ytringsfrihet til å kritisere mødre som tar valg som ikke er til barnas beste 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 13.00, Mrs Robinson skrev:

Det er faktisk større grunn til å avstå fra å få barn hvis du selv eller mannen har en diagnose. Depresjon, angst, tourettes, bipolar, ADHD og en hel skokk andre diagnoser går i arv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, frykteligfrustrert skrev:

Er det hele tatt noe å diskutere, hvor mange barn noen ønsker å ha. Hvorfor er det å få mange barn sett så ned på? Hun ønsker mange og tette unger, det ser ut som de tar godt vare på ungene de har og når de klarer det, så er det jo ikke noe for andre å bry seg med? Dette er en type tråd som viser hvor ille det kan være her inne. For å kritisere at noen ønsker flere barn, føder mange barn osv har ingenting med konstruktiv kritikk å gjøre

Dessverre er dette konsekvensen av å utlevere seg selv på nett - at folk har både positive og negative tanker om det man gjør. Noe bloggere generelt sett har veldig vanskelig for å akseptere.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, ingen ønsker premature barn. Men som mor til et senprematurt barn føles det sårt når noen virkelig skal overbevise om hvor skadelig dette skal være. Jo takk,  jeg vet risikoen...men det er da usedvanlig dårlig folkeskikk å informere om potensielle skader som premature kan få uten at noen har spurt om det. Virker nærmeste som at dere håper denne bloggeren får barn med skader fordi hun våget å føde mange barn.

Dessuten, jeg vet om flere som har blitt anbefalt om å ikke få flere barn pga risiko for ny prematur fødsel. Jeg spurte flere ganger om risiko selv, og fikk høre at det ikke var større risiko for meg. Dette har helsepersonell opp er min erfaring

Endret av venus*
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, venus* skrev:

Altså, ingen ønsker premature barn. Men som mor til et senprematurt barn føles det sårt når noen virkelig skal overbevise om hvor skadelig dette skal være. Jo takk,  jeg vet risikoen...men det er da usedvanlig dårlig folkeskikk å informere om potensielle skader som premature kan få uten at noen har spurt om det. Virker nærmeste som at dere håper denne bloggeren får barn med skader fordi hun våget å føde mange barn.

Dessuten, jeg vet om flere som har blitt anbefalt om å ikke få flere barn pga risiko for ny prematur fødsel. Jeg spurte flere ganger om risiko selv, og fikk høre at det ikke var større risiko for meg. Dette har helsepersonell opp er min erfaring

Et barn ja, men om barna dine en etter en ble født prematurt så hadde du kanskje stoppet helt uten at leger måtte si fra?

Jeg vet risikoen og ville hvertfall stoppet, det har ingenting med hvor mamge barn hun har for min del men hva som er fornuftig.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Orly said:

Et barn ja, men om barna dine en etter en ble født prematurt så hadde du kanskje stoppet helt uten at leger måtte si fra?

Jeg vet risikoen og ville hvertfall stoppet, det har ingenting med hvor mamge barn hun har for min del men hva som er fornuftig.

Umulig for meg å svare, da jeg ikke ønsker så mange barn. Men jeg fikk ett etter at førstemann var prematur.

Det er så mye vi risikerer å overføre til våre barn. Jeg regner med at de færreste sier til noen med revmatisme av noe slag at de tar for stor risiko ved å få barn. Stor risiko for at barnet også får revmatisme. Eller MS, eller alle mulige typer sykdommer hvor det er arvelighet i bildet. For mange sykdommer er arveligheten minst like stor som det er risiko for senskader ved prematurhet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, venus* skrev:

Og som mor til et senprematurt barn blir jeg passe forbanna når folk velger å få et helt fotballag når det er åpenlyst at barna blir født tidligere og tidligere. 

Man kan aldri garantere 100 % friske barn, men man tar sine forholdsregler for å sørge for at man gir barna et så godt utgangspunkt som mulig. Eks som å stoppe når barn nr 7 er prematurt 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...