Gå til innhold

Har en psykolog lov til dette?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at en del aspergere blir utsatt for slike ting som krenker deres autonomi. Hvis du ikke greier å si det du her beskriver og føler, skriv det ned på en lapp og gi til henne. Hun har gjort en feil og burde bli gjort oppmerksom på det. 

Anonymkode: 317ab...405

Jeg synes hn heller skal skrive det på en lapp og levere til fylkeslegen. Det er ingen vits i å kommunisere med en psykolog som ikke tar taushetsplikten seriøst. 

Anonymkode: be8fc...fd4

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir de utsatt for det?

Hvem er det som utsetter de for det?

Anonymkode: d8283...7e9

Pga tilstandens natur vil jeg tro, de har ofte vanskeligheter med å si i fra om ting muntlig, sette grenser for seg selv osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjefte og klage fører ikke noe godt med seg for ts i den situasjonen hun nå befinner seg i. Hun kommer mye lengre ved å være konstruktiv og vise at hun kan løse dette på en løsningsorientert måte. Ellers får ts lett en diagnose på at hun kverrulerer, trener og sjefer m.m. Det tjener henne ikke. 

Kontakt den som har henvist deg, og forklar situasjone rolig og fornuftig. Si du ønsker ny henvisning til en ny spesialist og at det er du som skal spørres om din mor skaø være tilstede eller ikke. 

En annen sak er, en psykolog kan ikke utrede for medfødte sykdommer eller tilstander. Det er psykiater eller nevropsykologers bord. 

Anonymkode: 2621c...86d

Da blir det i så fall enda mer overtramp og maktmisbruk. Man skal ikke umyndiggjøre personer på denne måten som TS beskriver.

Anonymkode: 7b4dc...3e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pga tilstandens natur vil jeg tro, de har ofte vanskeligheter med å si i fra om ting muntlig, sette grenser for seg selv osv.

Vi det si at det er slik at mennesker (både fagfolk og ikke-fagfolk) utsetter de som har asperger for ting som krenker deres autonomi, fordi de vet at de blir krenket og/ eller evt fordi de ønsker å krenke?

(Sitat fra det som jeg siterte: "Jeg har lest at en del aspergere blir utsatt for slike ting som krenker deres autonomi." )

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi det si at det er slik at mennesker (både fagfolk og ikke-fagfolk) utsetter de som har asperger for ting som krenker deres autonomi, fordi de vet at de blir krenket og/ eller evt fordi de ønsker å krenke?

(Sitat fra det som jeg siterte: "Jeg har lest at en del aspergere blir utsatt for slike ting som krenker deres autonomi." )

Ingen av delene tror jeg. Det er nok ikke bevisste handlinger for å krenke noen, hvertfall ikke i dette tilfellet. Heller en ubetenksom psykolog. Men kanskje hvis psykologen anser en pasient til å ha en viss diagnose at disse blir mer behandlet som barn, at de blir ansett å ikke vite sitt eget beste og derfor ordner folk ting over hodet på dem. 

Det er kanskje lettere å utnytte en person som ikke greier å si i fra hva den føler og vil, og jeg tror det dessverre ligger mange tragiske historier bak disse diagnosene. 

• Liker 2
Skrevet

Brudd på taushetsplikten er alvorlig, og må rapporteres.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delene tror jeg. Det er nok ikke bevisste handlinger for å krenke noen, hvertfall ikke i dette tilfellet. Heller en ubetenksom psykolog. Men kanskje hvis psykologen anser en pasient til å ha en viss diagnose at disse blir mer behandlet som barn, at de blir ansett å ikke vite sitt eget beste og derfor ordner folk ting over hodet på dem. 

Det er kanskje lettere å utnytte en person som ikke greier å si i fra hva den føler og vil, og jeg tror det dessverre ligger mange tragiske historier bak disse diagnosene. 

Takk for svar!

Jeg beklager at jeg ikke forsto det som du skrev tidligere.

Det er trist at det er mange tragiske historier.

Skrevet

Hadde sendt klage til fylkeslegen så byttet behandler. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg beklager at jeg ikke forsto det som du skrev tidligere.

Det er trist at det er mange tragiske historier.

Det går bra, trenger å øve meg på å utdype og formulere meg bedre : ) takk selv.

Ja jeg har fått et helt nytt perspektiv på hvordan det må være å leve med asperger, det kan ikke være lett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan en psykolog ikke gjøre. Dette skal du absoludt klage inn feks til fylkeslegen. Klart brudd både på taushetsplikt og at du skal samtykke og ha medbestemmelse i din egen behandling

Hilsen psykolog

Anonymkode: 573e1...1e5

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det brudd på taushetsplikten, så det kan du melde inn til Helsetilsynet. Jeg ville ikke gått til en psykolog som bryter taushetsplikten før dere en gang har møttes. Virkelig et overtramp. Om dere skulle snakker med din mor, måtte det ha vært noe dere avtalte først, og kun med din tillatelse.

Anonymkode: be8fc...fd4

Dette er jeg enig i, og jeg håper virkelig at du (TS) rapporterer denne psykologen inn. 

Anonymkode: 9522d...6f0

• Liker 3
Skrevet

Høres veldig rart ut

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det høres rart ut. Hvor fikk psykologen telefonnummeret fra.? Står det i henvisningen at dere skal kalles inn sammen? 

Anonymkode: 5df94...55a

AnonymBruker
Skrevet

Leger og psykologer gjør mye rart innimellom, så det er viktig at det blir rapportert. 

Anonymkode: fe284...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...