AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Skal utredes for en muligens medfødt diagnose nå snart. Fikk plutselig en melding av mamma at VI skal dit om under en uke. Hadde egentlig ikke time før i september. Men hadde ikke fått beskjed om at manma skulle være med. Psykologen har altså ringt mamma uten å spørre meg og invitert henne med på vår første samtale. Mamma må tydeligvis være med fordi psykologen må vite om barndom osv. Men det at det ble gjort på denne måten syns jeg rett og slett var frekt! Psykologen kunne hatt den første samtalen med bare meg og fortalt at mamma måtte være med osv. Psykologen vet ingenting om hva slags forhold jeg og mamma har. Hva om vi ikke hadde hatt kontakt og så hadde hun blitt invitert? Er veldig irritert på måten dette ble gjort på, men føler ikke jeg kan kjefte om det når mamma er med. Anonymkode: a291d...72e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Hvor gammel er du? Anonymkode: 46819...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Hvor gammel er du? Anonymkode: a7a5a...899 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Da hadde jeg nektet å møte opp og bedt om å få komme til noen som er helt uvitende om dette opplegget de har laget bak din rygg. Svaret her er basert på at du er over 18 år. Det er vesentlig i denne sammenhengen selv om du som over 16 år har rett til å bestemme over ting som anhår din egen helse så er der unntak i pasientrettighetsloven dersom det er snakk om alvorlig sykdom, da er grensen 18 år. Dette opplyser du ikke noe om. Hvem har henvist deg? Anonymkode: 2621c...86d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Jeg er over 20. Derfor jeg føler dette er veldig respektløst .. Anonymkode: a291d...72e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Nei, det kan en psykolog ikke gjøre. Dette skal du absoludt klage inn feks til fylkeslegen. Klart brudd både på taushetsplikt og at du skal samtykke og ha medbestemmelse i din egen behandling Hilsen psykolog Anonymkode: 573e1...1e5 11
Høsta Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 (endret) Her hadde jeg kjeftet psykologen huden full og sendt klage. Det er taushetspliktsbrudd om du er over 18 år. I alle dager.... Det syns jeg var en spesiell måte å gjøre det på, om du så var under 18 år. Foreldre skal informeres for at de skal kunne følge opp foreldreansvaret (hvis du er under 18), men at mor plutselig er informert fordi de må vite om barndommen din, møtet er framskyndet når du egentlig hadde time i september... Jøss! Klag! Endret 5. august 2016 av Høsta 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Høres nesten ut som psykologen allerede har gitt deg en diagnose i hodet sitt. Anonymkode: 317ab...405 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er over 20. Derfor jeg føler dette er veldig respektløst .. Anonymkode: a291d...72e Da er det brudd på taushetsplikten, så det kan du melde inn til Helsetilsynet. Jeg ville ikke gått til en psykolog som bryter taushetsplikten før dere en gang har møttes. Virkelig et overtramp. Om dere skulle snakker med din mor, måtte det ha vært noe dere avtalte først, og kun med din tillatelse. Anonymkode: be8fc...fd4 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, Høsta skrev: Her hadde jeg kjeftet psykologen huden full og sendt klage. Det er taushetspliktsbrudd om du er over 18 år. I alle dager.... Det syns jeg var en spesiell måte å gjøre det på, om du så var under 18 år. Foreldre skal informeres for at de skal kunne følge opp foreldreansvaret (hvis du er under 18), men at mor plutselig er informert fordi de må vite om barndommen din, møtet er framskyndet når du egentlig hadde time i september... Jøss! Klag! Kjefte og klage fører ikke noe godt med seg for ts i den situasjonen hun nå befinner seg i. Hun kommer mye lengre ved å være konstruktiv og vise at hun kan løse dette på en løsningsorientert måte. Ellers får ts lett en diagnose på at hun kverrulerer, trener og sjefer m.m. Det tjener henne ikke. Kontakt den som har henvist deg, og forklar situasjone rolig og fornuftig. Si du ønsker ny henvisning til en ny spesialist og at det er du som skal spørres om din mor skaø være tilstede eller ikke. En annen sak er, en psykolog kan ikke utrede for medfødte sykdommer eller tilstander. Det er psykiater eller nevropsykologers bord. Anonymkode: 2621c...86d 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjefte og klage fører ikke noe godt med seg for ts i den situasjonen hun nå befinner seg i. Hun kommer mye lengre ved å være konstruktiv og vise at hun kan løse dette på en løsningsorientert måte. Ellers får ts lett en diagnose på at hun kverrulerer, trener og sjefer m.m. Det tjener henne ikke. Kontakt den som har henvist deg, og forklar situasjone rolig og fornuftig. Si du ønsker ny henvisning til en ny spesialist og at det er du som skal spørres om din mor skaø være tilstede eller ikke. En annen sak er, en psykolog kan ikke utrede for medfødte sykdommer eller tilstander. Det er psykiater eller nevropsykologers bord. Anonymkode: 2621c...86d Det er utredning for asperger. Jeg klarer heller ikke å kjefte uansett, selv om jeg gjerne vil si ifra om at jeg ikke mener det er greit. Anonymkode: a291d...72e
Høsta Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjefte og klage fører ikke noe godt med seg for ts i den situasjonen hun nå befinner seg i. Hun kommer mye lengre ved å være konstruktiv og vise at hun kan løse dette på en løsningsorientert måte. Ellers får ts lett en diagnose på at hun kverrulerer, trener og sjefer m.m. Det tjener henne ikke. Kontakt den som har henvist deg, og forklar situasjone rolig og fornuftig. Si du ønsker ny henvisning til en ny spesialist og at det er du som skal spørres om din mor skaø være tilstede eller ikke. En annen sak er, en psykolog kan ikke utrede for medfødte sykdommer eller tilstander. Det er psykiater eller nevropsykologers bord. Anonymkode: 2621c...86d Psykolgen bør få noe tilbakemelding på metodene hun benytter. Den er rimelig respektløs og jeg hadde tatt det opp ("kjeftet").. Det du sier om diagnoser osv har jeg ikke noe kompetanse å uttale meg om, men man har lov å være sint! For dette er et stort overtramp som kan ødelegge tilit og det kan ta tid for TS får ny behandler og videre utredning. Om noen bryter taushetsplikten bør man klage til fylkeslegen. Det syns jeg er konstruktivt. (det jeg mente med klaging, i denne sammenheng). Endret 5. august 2016 av Høsta 6
Gjest Raindrops Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 Ikke greit. Jeg hadde bedt om en ny behandler, uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har du verge? Anonymkode: fe284...482 Nei Anonymkode: a291d...72e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #17 Skrevet 5. august 2016 Meget graverende! Du er nødt til å sende inn klage! Anonymkode: d52d7...7fa 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #18 Skrevet 5. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er utredning for asperger. Jeg klarer heller ikke å kjefte uansett, selv om jeg gjerne vil si ifra om at jeg ikke mener det er greit. Anonymkode: a291d...72e Jeg har lest at en del aspergere blir utsatt for slike ting som krenker deres autonomi. Hvis du ikke greier å si det du her beskriver og føler, skriv det ned på en lapp og gi til henne. Hun har gjort en feil og burde bli gjort oppmerksom på det. Anonymkode: 317ab...405 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 Du slår ikke meg TS. Jeg ba om å få til sendt brev fra DPS direkte til fastlege. For jeg bodde hjemme, og de skulle ikke vite noe. Fastlegen ringte DPS og ga beskjed muntlig, og skriftlig i henvendelsen. Så klart ble første brev sendt hjem. Jeg forklarte om situasjonen hjemme. Foreldrene mine skulle ikke blandes inn. De ble ei heller listet opp i noen lister eller papirer. Sånn i nødstilfeller. To ganger ringte psykologen mamma for å spørre om noe ang behandling. Hun sa "hei det er xx fra DPS, behandler til din datter xxxx". Mamma ble flyforbannet, for 1: hun brøt taushetsplikten og 2: hun ville ikke bli innblandet i dette. Mamma klarer ikke slike ting som har med helse. Hun blir hysterisk, jo mindre hun vet, jo bedre. Dessuten så er det personlig og jeg er over 20. Etter 2. gangen så måtte jeg dobbelsjekke om at nummeret til mamma ble slettet. Et nummer jeg aldri hadde gitt ifra meg. Mitt nummer er hemmelig og er ikke å finne i telefonkatalogen. Men på vår adresse så står mamma oppført. Jeg hadde gitt ifra meg telefonnummer flere ganger, ringt dit og lagt igjen beskjed. Psykolog hadde ringt meg før også. Men hun hadde fått opptatt signal, googlet adressen og funnet mamma sitt. Stort overtramp! Etter første gangen, brevet, så skulle jeg ha løpt min vei. Nå går jeg hos en annen psykolog, etter de to samtalene. Og psykologen brydde seg ikke, trakk bare på skuldrene og sa "ups". Anonymkode: 9aefc...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at en del aspergere blir utsatt for slike ting som krenker deres autonomi. Hvis du ikke greier å si det du her beskriver og føler, skriv det ned på en lapp og gi til henne. Hun har gjort en feil og burde bli gjort oppmerksom på det. Anonymkode: 317ab...405 Hvorfor blir de utsatt for det? Hvem er det som utsetter de for det? Anonymkode: d8283...7e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå