Gå til innhold

Jeg har klemt fingeren min


Kelsey

Anbefalte innlegg

I går klemte jeg fingeren min i ytterdøra. Den ble umiddelbart blå og det gjorde veeeldig vondt. Utover kvelden fortsatte det å banke, så jeg endte opp med å ta smertestillende og legge meg. I dag er kanskje bankinga litt bedre, men fingeren er stor og hoven (jeg klemte den over neglen, så neglen er blå), og nå har det begynt å verke mer nede ved negleroten. Tuppen av fingeren er rød, men ved negleroten er det hvitt.

Er dette noe en lege kan gjøre noe med? Er i USA, og det koster meg endel penger å gå til legen, så hvis hevelsen alikevel vil gå over i løpet av en dag eller to har jeg ikke noe lyst på å ta en bomtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff da Kelsey. Høres ikke godt ut.

Vet dessverre ikke noe om klemte fingre eller hvor alvorlig det er. Men hvis du bestemmer deg for å gå til legen og ikke har skikkelig Health Insurance, så vet jeg at det alltids finnes klinkker eller legekontor rundt omkring hvor du betaler veldig lite. Det finnes gratis klinikker for blant annet homeless, aids osv.

Kanskje ikke akkurat det kontoret du ville ha valgt, men når nøden er størst osv...

Google litt så finner du dem kanskje.

God bedring!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Da jeg var liten så smalt jeg igjen ytterdøra mens jeg tok av meg skoa. og da holdt jeg hånda i dørsprekken bak der... fy f***, det der står fortsatt for meg som det vondeste jeg noen gang har opplevd. Døra stoppa på fingeren min og føyk ut igjen...

Jeg tror fingeren var ødelagt i ukesvis, men jeg gikk ikke til noen lege. Det ordna seg selv etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da Kelsey.  Høres ikke godt ut.

Vet dessverre ikke noe om klemte fingre eller hvor alvorlig det er.  Men hvis du bestemmer deg for å gå til legen og ikke har skikkelig Health Insurance, så vet jeg at det alltids finnes klinkker eller legekontor rundt omkring hvor du betaler veldig lite.  Det finnes gratis klinikker for blant annet homeless, aids osv.

Kanskje ikke akkurat det kontoret du ville ha valgt, men når nøden er størst osv...

Google litt så finner du dem kanskje.

God bedring!

:-)

Joda, jeg har forsikring, men det er en lite kjent reiseforsikring, så når jeg har gått før har jeg endt opp med å forhåndsbetale for så å få igjen pengene. Og det har jeg ikke så lyst til nå. Men takk for tips hvis det ender med at jeg går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten så smalt jeg igjen ytterdøra mens jeg tok av meg skoa. og da holdt jeg hånda i dørsprekken bak der... fy f***, det der står fortsatt for meg som det vondeste jeg noen gang har opplevd. Døra stoppa på fingeren min og føyk ut igjen...

Jeg tror fingeren var ødelagt i ukesvis, men jeg gikk ikke til noen lege. Det ordna seg selv etter hvert.

Det er akkurat sånn jeg føler det ja! Og jeg klarte også å slå igjen døra på min egen finger. Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, så vondt gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Det er akkurat sånn jeg føler det ja! Og jeg klarte også å slå igjen døra på min egen finger. Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, så vondt gjorde det.

argh, jeg husker det så utrolig godt enda det er flere år siden... Dakar, synes skikkelig synd på deg nå. :( Men du burde kanskje lagt litt is på den i går så den ikke hovna så utrolig opp. Men synes å huske at jeg ikke klarte å ha is på den, det var for vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

argh, jeg husker det så utrolig godt enda det er flere år siden... Dakar, synes skikkelig synd på deg nå. :( Men du burde kanskje lagt litt is på den i går så den ikke hovna så utrolig opp. Men synes å huske at jeg ikke klarte å ha is på den, det var for vondt...

Hehe...jeg prøvde også is og kaldt vann, men det var helt umulig, klarte ikke å legge noe på den.

....dette ble visst en skikkelig klagetråd, men det trenger jeg nå , dette gjør VONDT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klemte (dvs knuste) tre fingertupper for et år siden.

Tok først røntgen for å sjekke brudd (9 stk). Ble derfor "spjelket" og bandasjert- ikke gipset.

Legen borret også noen hull ned ved neglerøttene. Jeg mener det var for å hindre stort trykk/væskeansamling, med påfølgende verk.

Da bruddene var leget, måtte jeg gå hos fysioterapeut for å øve opp bevegeligheten i fingrene.

Idag ser fingrene mine helt bra ut, men jeg har desverre fremdeles redusert førlighet i pekefingeren. Sannsynligvis hadde fingrene mine vært i mye dårligere stand om jeg ikke hadde fått hjelp med dem.

Moralen? Gå til legen! Fingre er viktige instrumenter, og bare en liten brist som gror skjevt kan hemme deg senere.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa har det gaatt noen dager, og fingeren er heldigvis mye bedre. Den er fortsatt stor og hoven, men den banker ikke lengre. Neglen kommer nok til aa dette av, den staar helt paa en snei.

Men takk for oppmuntrene ord alle sammen, de kom godt med :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Viktig med drenering når slikt skjer! Det skjedde meg i vår, og jeg ble kommandert ned på legevakten for å svi hull i neglen og få tømt fingeren for trykk - det var utrolig vondt, men jeg antar at det ville vært værre om jeg ikke hadde gjort det! Og ja, neglen faller nok av.. i mitt tilfelle var det også et brudd i ytterste ledd, men det ble ikke gipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg lukket igjen en bildør på min finger, døren gikk igjen...Det var helt ute på tuppen, så tror ikke noe ble knekt, bare most fingertupp..Det leget seg av seg selv etterhvert, men det tok flere måneder før neglen falt av og det grodde ut ny. Men det ble helt bra igjen. Dersom du mistenker brudd eller at det er nødvendig med drenering er det nok lurt å gå til lege. God bedring hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

gjorde det samme jeg.. det gjorde ubeskrivelig vondt i flere dager, men inget var knekt! men jeg måtte stikke hull i neglen for den este seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...