Gå til innhold

Noen som øver på håndskrift her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes relativt store engelskspråklige nettsamfunn med voksne mennesker som øver på håndskrift/kalligrafi, men det ville vært interessant å diskutere dette med nordmenn også. Er det noen her som har håndskrift (eventuelt lettering/typografi) som interesse? :) I såfall kunne dette vært en samletråd for tips, råd og progresjon.

Jeg gjorde en skikkelig halvveis jobb da jeg lærte både bokstaver og senere løkkeskrift som barn. Og jo eldre jeg ble, desto mer slurvet jeg og glemte viktige prinsipper, noe som førte til at det som var en ok. håndskrift ble mer og mer uleselig. Jeg liker veldig godt å ta notater for hånd kontra PC. Det hjelper meg å huske bedre (f.eks. to-do lister, planlegger), men kan også være en avslappende måte å følge med på under f.eks. møter eller konferanser. Problemet er at jeg blir så innmari flau over egen håndskrift at jeg ikke liker å ta vare på eller vise frem det jeg skriver, og da blir ofte PC et bedre alternativ. Jeg kan jo skrive relativt greit bare jeg tar meg sammen, men fortsatt blir ikke håndskriften helt super, fordi jeg skriver flere av bokstavene/overgangene feil. Jeg trengte rett og slett mer grunnleggende trening, samt mer teori, slik at jeg i større grad klarer å forstå hva som er feil med hånskriften min. 

Jeg har kjøpt disse bøkene fra Amazon: https://www.amazon.com/Spencerian-Copybooks-without-Theory-Penmanship/dp/0880620951/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1470379804&sr=1-1&keywords=spencerian+penmanship 

Akkurat nå er jeg kun halvveis gjennom den første boka, så det er litt for tidlig å si noe om hvordan det endelige resultatet blir, men jeg merker allerede små endringer - at jeg er mer bevisst på måten bokstavene henger sammen på, hvordan jeg skal få riktig proporsjon og form. Akkurat nå trener jeg med en "vanlig" penn (som kan viskes ut, praktisk nok), men har lyst til å eksperimentere mer med fyllepenner og brush-penner senere. 

Anonymkode: 67cf5...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i det siste kjøpt meg noen fyllepenner og øver på kalligrafi. :) Da spesielt parallel pens (https://www.google.no/search?q=parallel+pen&hl=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJroT6l6rOAhXnPZoKHS6CAP4Q_AUICCgB&biw=1858&bih=1115) fra Pilot. Jeg har ikke lest noe litteratur om emnet, men doodler lett etter instruksjoner og bilder på nett. 

I tillegg har jeg øvd på skjønnskrift med vanlig kulepenn ved å føre dagbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, matka skrev:

Jeg har i det siste kjøpt meg noen fyllepenner og øver på kalligrafi. :) Da spesielt parallel pens (https://www.google.no/search?q=parallel+pen&hl=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJroT6l6rOAhXnPZoKHS6CAP4Q_AUICCgB&biw=1858&bih=1115) fra Pilot. Jeg har ikke lest noe litteratur om emnet, men doodler lett etter instruksjoner og bilder på nett. 

I tillegg har jeg øvd på skjønnskrift med vanlig kulepenn ved å føre dagbok.

Så gøy! Er du fornøyd med pennene? :) 

Jeg så noen retro fyllepenner i bokhandelen her en dag og fikk kjempelyst til å kjøpe, men har bestemt meg for å vente litt og heller bestille noe som en belønning når jeg har øvd meg litt mer. Jeg blir fort veldig gira på å ha riktig utstyr og glemmer lett å bruke det/øve. Men nå har jeg bestemt meg for å trene hver dag en periode først.

Målet er å lære å bruke brush penner med tiden og kanskje få til noe slikt: 

Pentel+brush+pen.jpg

Men det er i såfall langt frem i tid. Til nå skal jeg holde meg til litt disiplinert drilling og heller satse på å være mer kreativ og eksperimentell når jeg har lært mer. 

Anonymkode: 67cf5...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Derfor har jeg startet med noen rimelige penner i første omgang. Målet er å bli såppas flink at jeg føler at jeg kan kjøpe meg en "split nib" penn, men de er koster veldig mye. Jeg har startet med å øve på keltiske bokstaver. :) Jeg er generelt veldig interessert i bokstaver, typografi og alfabeter. Holder på å lære meg det japanske alfabetet Hiragana også, og det hadde vært perfekt å tegne opp med en slik "split nib" penn. Men håndbevegelser må inn først. :)

Edit: Ja, jeg er veldig fornøyd med pennene. :) Moro med litt forskjellige tykkelser å øve med.

Celtic+commoncase.jpg

Endret av matka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg øver på håndskrift ett par ganger i uken :) Det er så mye som går digitalt i dag at man må selv jobbe for å holde håndskriften ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
On 8/5/2016 at 8:56 AM, AnonymBruker said:

Har kjøpt disse jeg også! Skal prøve å øve på håndskriften  min. Målet er å kunne skrive pene julekort til neste år. 

Anonymkode: 10b8c...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest GjesteSpiller

Fikk meg fyllepenner i fjord og fant ut at det stilte krav til meg i form av å skrive roligere/senere og da fant jeg ut jeg kanskje endelig kan få ordnet med håndskriften min. Var heldig og fikk en bok for å bedre håndskrift/løkkeskrift på første pennetreffet jeg deltok på. Har ikke øvd så mye men det å gå over til fyllepenn gjorde vidunderverk.

 

Skriften min er nok et symptom på ADHD som jeg har, i tillegg knakk jeg armen som barn når jeg var liten og midt i tiden vi lærte å skrive (løkkeskrift), i tillegg var jeg venstrehendt og knakk den så jeg måtte lære meg å skrive med høyre rett etter jeg hadde begynt å lære å skrive. Så har levd med blokkbokstaver og dårlig lesbarhet. Til og med fått stryk på innleveringer/prøver fordi de har vært uleselige 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...