Gå til innhold

Alle over 50 år eller rundt der, bør lese dette...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle over 50 år eller rundt der, bør lese dette, ja kanskje til og med den yngre generasjonen.

Jeg sto i kassen på butikken nylig og skulle betale varene, da den unge kassereren foreslo at jeg burde ta med mine egne poser fordi plastposer ikke er bra for miljøet. Jeg beklaget og forklarte at vi hadde ikke den miljømessige måten å tenke på i vår tid. Kassereren svarte at: «Det er problemet, deres generasjon brydde seg ikke nok om å bevare miljøet for fremtidige generasjoner»

Hun hadde rett i en ting – vår generasjon hadde ikke miljøtenkning i «vår tid». Men hva hadde vi i vår tid?
Etter mye grubling og søken dypt inne i min egen sjel begynte jeg å huske hva vi hadde…….

Vi hadde melkeflasker av glass som vi leverte tilbake og brusflasker som vi pantet. Butikken sendte dem tilbake til produsenten som vasket dem og brukte dem om igjen, både melkeflasker og brusflasker. Så de ble faktisk gjenbrukt mange ganger. Men vi hadde ikke tenkt på «miljøet». Dengang eksisterte nemlig en annen ting; NØYSOMHET.

Vi gikk ned trappene fordi vi ikke hadde heis eller rulletrapper i alle butikker, skoler og forretningsbygninger. Vi gikk til butikken for å handle og vi tok ikke bilen hver gang vi skulle flytte oss noen hunder meter. Men kassereren hadde rett, vi tenkte ikke miljøhensyn dag og natt….

Engangsbleier visste vi ikke hva var, så bleiene ble rengjort og vasket, mange ganger før de var utslitte. Vi tørket klærne våre på klessnoren ute, ikke i et energikrevende monster. Sol og vind tørket klærne våre på vår tid. Barna arvet klær fra sine eldre søsken, og det var så absolutt ikke bestandig siste mote, eller merkevareklær.

Men kassereren hadde fortsatt rett, vi tenkte ikke på miljøet. På den tiden hadde vi en enkel TV eller radio hjemme, ikke en i hvert rom. TV’en hadde en liten skjerm som et lommetørkle – ikke som halve Stord! På kjøkkenet blandet, pisket og eltet vi alt med håndmakt, vi hadde ikke maskiner som gjorde det for oss. Når vi pakket skjøre gjenstander, brukte vi gamle aviser for å beskytte dem, vi hadde ikke bobleplast eller styrénputer. I de dager startet vi aldri en bensinslukende motor bare for å klippe plenen, vi dyttet klipperen for hånd.

Vi fikk så mye mosjon og bevegelse på jobbe at vi ikke behøvde å gå til et treningsstudio som bruker elektriske maskiner som tredemøller, stairs-maskiner og mer. Men kassereren hadde rett, vi tenkte ikke på miljøet.

Vi drakk vann fra springen i stedet for å bruke en plast kopp eller flaske hver gang. Å handle vann som er like dyrt som en flaske Cola, var ikke oppfunnet, og helt ufattelig på den tid, hvis noen hadde foreslått det. Vi fylte våre penner med blekk når de ble tomme, i stedet for å kjøpe en ny. Vi erstattet barberblad i barberhøvelen i stedet for å kaste høvelen og alt, som i dag. Men vi tenkte ikke på miljøet.

På den tiden brukte folk buss og barna syklet eller gikk til skolen i stedet for at hver forelder måtte starte taxivirksomhet med åpningstid 24 timer i døgnet.

Vi hadde en stikkontakt i hvert rom i stedet for et dusin uttak i en forgrening. Vi hadde ikke en datastyrt maskin som sender signaler 2000 mil ut i verdensrommet for å bestille pizza. Pizza eksisterte for øvrig ikke. Er det ikke trist hvordan dagens generasjon klager over hvilke miljøgriser vi, den eldre generasjon er, bare fordi ordet «miljøtenkning» ikke var oppfunnet?

Legg dette på din FB profil hvis du kjenner noen andre innbilske eldre personer som trenger en leksjon fra den yngre smart-ass-generasjonen, i det å bevare miljøet.

Godt skrevet. Klippet fra en blogg: https://siglosin.wordpress.com/2013/06/07/alle-over-50-ar-eller-rundt-der-bor-lese-dette-ja-kanskje-til-og-med-den-yngre-generasjonen/

Anonymkode: d2417...ac5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Funnet på den kassedama? Hun hadde fått advarsel og sparken til slutt om hun fikk for mange advarsler, det skal bare 3 til. Snakke sånn til kunder får dem til å flykte butikken.  

Dessuten selger de fleste butikker alternativer til poser som er miljøvennlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 30, og jeg kjenner meg ikke igjen i dagens barndom/ungdom. Min barndom har mer til felles med 60 og 70-tallets barndom enn dagens.

Klær gikk i arv fra eldre søsken, og det var langtifra overflod. Internett fantes (heldigvis) ikke, ei heller mobiler. Da jeg var liten hadde vi faktisk ikke fasttelefon engang, så vi måtte over til naboen for å ringe. 

Hvis vi var inne og lekte, var det fordi det var dårlig vær ute.

Jeg syns synd på generasjonen som er født fra 95 og senere, og som ikke har fått oppleve de gode tidene før teknologien ødela livene våre.

Kanskje litt på utsiden av temaet, men jeg drikker og glorifiserer barndommen min litt. Skål:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra! :klappe:

Hilsen 60+.

Anonymkode: 04684...a92

Enig med deg! Jeg vil bare tilføye at vi i "gamle dager" brukte trillebag til å frakte varer i og bar oss ikke ihjel på 3-4-5 tunge plastposer. Trillebagen var også mye enklere å få med på bussen hvis vi trengte det, enn å buksere en mengde plastposer fulle av varer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Enig med deg! Jeg vil bare tilføye at vi i "gamle dager" brukte trillebag til å frakte varer i og bar oss ikke ihjel på 3-4-5 tunge plastposer. Trillebagen var også mye enklere å få med på bussen hvis vi trengte det, enn å buksere en mengde plastposer fulle av varer.

Bruker trillebag enda jeg.

Har kun oppoverbakke fra butikken, så med mindre jeg har med barnevogn som jeg kan ta varene under så er det å ha trillebaggen med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, mann_86 skrev:

Jeg er bare 30, og jeg kjenner meg ikke igjen i dagens barndom/ungdom. Min barndom har mer til felles med 60 og 70-tallets barndom enn dagens.

Klær gikk i arv fra eldre søsken, og det var langtifra overflod. Internett fantes (heldigvis) ikke, ei heller mobiler. Da jeg var liten hadde vi faktisk ikke fasttelefon engang, så vi måtte over til naboen for å ringe. 

Hvis vi var inne og lekte, var det fordi det var dårlig vær ute.

Jeg syns synd på generasjonen som er født fra 95 og senere, og som ikke har fått oppleve de gode tidene før teknologien ødela livene våre.

Kanskje litt på utsiden av temaet, men jeg drikker og glorifiserer barndommen min litt. Skål:)

Nå er mine barn fra 95 til 16.

De arver klær, selv om vi har overflod. Det ene barnet syr til og med om gamle klær til nye plagg.

Vi har ikke fast telefon, men en hus mobil. 

Å ikke ha fast tlf når du vokste opp var, i det minste hvor jeg er fra, uvanlig. Vi hadde til og med modem slik at vi kunne bruke (b)bbs'er.

Mine barn har selvfølgelig Internett men hvor mye de kan bruke datan avhenger av behov og alder, samme gjelder mobil. De av barna som enda ikke er myndige vet at alt de gjør loggføres.

Er været duganes så er de ute å leker eller henger.

Syns ikke synd på de som er født i 95 eller senere fordet jeg ser at de har langt flere muligheter enn f.eks jeg som er ett barn av 70-tallet.

Sier ikke noe på dine erindringer, men alt var ikke bedre under krigen at samfunnet går fremover har sine pluss sider og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Bruker trillebag enda jeg.

Har kun oppoverbakke fra butikken, så med mindre jeg har med barnevogn som jeg kan ta varene under så er det å ha trillebaggen med.

Jeg ser de er kommet til heder og verdighet igjen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Jeg ser de er kommet til heder og verdighet igjen. :)

Jupp

I enkelte utenlandske byer, som f.eks Berlin, er de kommet "på moten" igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerk1234

Selv om en ung og arrogant butikkansatt ba ei i 50-årene om å ta med egne poser, så vil ikke det si at hele generasjonen butikkansatten tilhører tror at de er bedre på å bevare miljøet nå, kontra før i tiden.

Slike artikler kunne vært ei trivelig lesning, hadde det ikke vært for at denne 50-åringen snakker ned en hel generasjon. Åh, nei, jeg mener en hel yngre smart-ass-generasjon. :rolleyes:

Endret av snerk1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Den "nøysomheten" hun framhever som ideal, er en konstruksjon. Melkeflaskene av glass husker jeg fra min tidlige barndom, men de må ha blitt fortrengt av pappkartonger allerede rundt 1970. Det er fremdeles pant på brusflasker, selv om de i dag oftest er i plast og ikke glass. Hva slags bleier foreldrene mine brukte da jeg fremdeles trengte noe sånt, husker jeg naturlig nok ikke, men min fem år yngre søster hadde iallfall papirbleier (det husker jeg godt fordi hunden vår syntes de smakte bedre enn stort sett alt annet, vel å merke etter at de var brukt). Dessuten angår jo dette våre foreldre og ikke oss; da vår generasjon fikk barn, var engangsbleiene regelen og ikke unntaket. Vi hadde ikke PC-er eller mobiltelefoner rett og slett fordi de ikke var oppfunnet, ikke fordi vi var så nøysomme at vi ikke ville ha dem. Vi var til gjengjeld blant de første til å omfavne dem da de kom.

I det hele tatt er det mye her jeg ikke svelger uten videre. 26 tommer kan neppe kalles lommetørklestørrelse, og elektriske miksmastere var allemannseie. De motoriserte gressklipperne durte og gikk også i min barndom. Og så videre.

Dessuten tror jeg ikke et sekund på at hun fikk den moralprekenen i butikken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3.8.2016 at 23.16, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en stikkontakt i hvert rom i stedet for et dusin uttak i en forgrening. Vi hadde ikke en datastyrt maskin som sender signaler 2000 mil ut i verdensrommet for å bestille pizza. Pizza eksisterte for øvrig ikke. Er det ikke trist hvordan dagens generasjon klager over hvilke miljøgriser vi, den eldre generasjon er, bare fordi ordet «miljøtenkning» ikke var oppfunnet?

Å ha flere uttak i hvert rom er en god ting, da det hindrer varmgang og brann. Typiske "forgrenertårn" kan bli farlig varme, man finner disse mest i eldre hus der det er for få uttak. Hvorfor skal en datamaskin "sende signaler ut i verdensrommet"? Via parabolantenna da? Eller går internett-trafikken via telefonkontakten/fiberen/kabelen fra kabeltvselskapet/mobilnettet, som ingen av dem benytter lav jordbane for kommunikasjon?

Sånn ellers er det lett å være enig i det som står, men at samfunnet var slik det var, var på grunn av lavere lønninger her i landet. Derfor ble også ting fikset i mye større grad, fordi det var billigere enn å kjøpe nytt og kaste det gamle. Nå for tiden blir ting som produseres her i landet så dyrt, at man heller importerer isteden. Synd egentlig, tror man setter større pris på noe man eier lenge, og det gjør man mindre og mindre av. Alt er liksom så midlertidig. Til og med forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at istedenfor å innse sine feil og begynne å tenke nytt, går dere på femti+ i selvforsvar. 

Jeg bruker både tøybleier og gjenbruks klær på mine unger nå - i 2016. Jeg er ikke en helt av den grunn. Jeg er bare opptatt av bedre fremtid for mine barn og barnebarn. Og det burde dere virkelig vært dere også. Dessverre ser jeg bare "kjøpe kjøpe kjøpe, fordi jeg fortjenner det, og helst det dyreste " fra eldre generasjon. Den kjøpemanien forstår jeg ikke, jeg tror ikke den er vanlig for unge i dag faktisk. 

Anonymkode: 11421...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...