Gjest Melk Skrevet 14. november 2004 #21 Del Skrevet 14. november 2004 Greit nok at folk er redde, det respekterer jeg, men enkelte som er redde, der jeg går fredlig med hunden, og hunden går i ro, behøver man ikke LØPE forbi, for å slippe unna og hoie og skrike Noen er jo like redde for hund som andre er for veps, edderkopper, høyde osv. Ikke alltid man kan styre sin redsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 14. november 2004 #22 Del Skrevet 14. november 2004 Man skal aldri stole blindt på sin søte, snille, lille hund. Man vet aldri når instinktet setter inn og den gjør noe galt. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 14. november 2004 #23 Del Skrevet 14. november 2004 Jammen det er jo ingenting å være redd for!! Skal tilstå at jeg sliter veldig med å forstå at besøkende skal være redde for min komplett null-aggressive, lille fete mops som ruver knappe 30 cm over bakken. Ikke alltid så lett å forstå, hvis man først har en uhyggelig opplevelse av å ha blitt bitt av en slik liten "hyggelig" hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #24 Del Skrevet 14. november 2004 :o Er du sjokkert over det? Du trodde vel ikke at man kan stole 110% på en hund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 14. november 2004 #25 Del Skrevet 14. november 2004 Er du sjokkert over det? Du trodde vel ikke at man kan stole 110% på en hund? jeg stoler nok på min nemi ja. hun kommer ikke til å angripe noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #26 Del Skrevet 14. november 2004 jeg stoler nok på min nemi ja. hun kommer ikke til å angripe noen. Det er nå jeg blir sjokkert. Etter min oppfatning, så kan du da altfor lite om hunder og er av den typen hundeeier jeg ikke stoler på at har kontroll på sin hund. Håper jeg ikke treffer på deg og din hund noen gang. Om Nemi skulle bite noen, så skylder du vel på offeret også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 14. november 2004 #27 Del Skrevet 14. november 2004 Om Nemi skulle bite noen, så skylder du vel på offeret også? nei, selvfølgelig ikke. Men det kommwr jo litt an på situasjonen også. Jeg har hørt historier der en hund står bundet og et barn går bort og plager hunden, hunden biter og får all skylda. Det synes jeg ikke noe om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 14. november 2004 #28 Del Skrevet 14. november 2004 Forstår deg veldig godt. Min venninnes bror (då han budde med henne) hadde ein sjæfer som var utruleg utspekulert. Når den var med eigaren sin, så var den så snill og kosete som berre det. Men med det same det kom folk, så luska den rundt med hovudet nesten nedi bakken og nakken oppe og var så agressiv! Den knurra etter oss og fotfulgte oss heilt til døra og var skikkeleg skremmande heile tida! Han gjekk heller ALDRI i band. Og av og til gjekk den inn i hagane til andre folk der det var barn :o ......... Eg sa i frå om dette, men blei møtt av ein kommentar som dette : "Hehe! Redd hunden? Den som er så snill? " Og så blei ingenting gjort! Eg har alltid hatt hund i huset i min oppvekst og er aldri redd hunder eller andre dyr, men den der har virkeleg fått meg til å vere meir skeptisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 14. november 2004 #29 Del Skrevet 14. november 2004 Det er nå jeg blir sjokkert. Etter min oppfatning, så kan du da altfor lite om hunder og er av den typen hundeeier jeg ikke stoler på at har kontroll på sin hund. Håper jeg ikke treffer på deg og din hund noen gang. Om Nemi skulle bite noen, så skylder du vel på offeret også? :o Hvem er du til å vite noe om hvorvidt lilleulv kan noe om hunder eller ikke, basert på det hun sier her om å stole på sin egen hund?! Jeg må le... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #30 Del Skrevet 14. november 2004 nei, selvfølgelig ikke. Men det kommwr jo litt an på situasjonen også. Jeg har hørt historier der en hund står bundet og et barn går bort og plager hunden, hunden biter og får all skylda. Det synes jeg ikke noe om... Nei, det er jeg enig med deg i, men nå er jo lovverket endret; hundeeiere har ikke lov til å binde hunden f.eks. utenfor butikken. Eieren står til ansvar, nettopp fordi en hund er et rovdyr og man kan ikke stole blindt på en hund, selv om den er aldri så snill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #31 Del Skrevet 14. november 2004 :o Hvem er du til å vite noe om hvorvidt lilleulv kan noe om hunder eller ikke, basert på det hun sier her om å stole på sin egen hund?! Jeg må le... Håper du fikk en god latter. En sånn skikkelig en, som man kjenner i magemusklene og kjevene i dagesvis. Klart jeg tenker mitt utfra det utsagnet. Hun gir uttrykk for at hennes hund ikke kommer til å bite noensinne. Det kan hun ikke vite. En hund er et rovdyr med instinkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 14. november 2004 #32 Del Skrevet 14. november 2004 Håper du fikk en god latter. En sånn skikkelig en, som man kjenner i magemusklene og kjevene i dagesvis. Klart jeg tenker mitt utfra det utsagnet. Hun gir uttrykk for at hennes hund ikke kommer til å bite noensinne. Det kan hun ikke vite. En hund er et rovdyr med instinkter. de rovdyr-instinktene er rimelig vanna ut fra de var villhunder for å si det sånn. Nå har mennesket temt hunden, fått deres tillit og man kan stole på hunden. Men det skjer hendelser ja, men det er så utrooolig sjelden og jeg innbiller meg at det typisk er raser som har litt mer kamp i instinktet som den dagen plutselig "klikker". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 14. november 2004 #33 Del Skrevet 14. november 2004 de rovdyr-instinktene er rimelig vanna ut fra de var villhunder for å si det sånn. Nå har mennesket temt hunden, fått deres tillit og man kan stole på hunden. Men det skjer hendelser ja, men det er så utrooolig sjelden og jeg innbiller meg at det typisk er raser som har litt mer kamp i instinktet som den dagen plutselig "klikker". Du lurer deg selv om du mener rovdyr-instinktene er "rimelig" vanna ut. Hvorfor tror du lille Fido på 10 uker fillerister pipedyret sitt? Hunden har i alle høyeste grad instinktene i behold, men de er langt mer dempet, og en voksen tamhund kan sammenlignes med en ulvevalp. Jeg mener at ethvert hundemenneske som har satt seg inn i hva en hund er for noe, kan lese hunden sin rimelig godt. Dette betyr likevel ikke at man kan stole 100% på hunden, det er tross alt en del andre faktorer som spiller inn. Og så er jeg veldig spent på hvilke raser du mener det er mer "kamp i instinktet" på? Må minne om at selv om enkelte raser brukes mer til hundekamper enn andre, betyr ikke dette at de har "kamp" i blodet. Forøvrig kan du forvente at en udressert Golden "klikker" lenge før en trygg, veloppdragen terrier gjør det. De såkalt roligere og mer dempede familiehundene kan være farligere enn en mentalt sterk hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #34 Del Skrevet 14. november 2004 Godt innlegg, Vindelspev. Så lenge hunden føler seg utrygg på noen som helst måte, så kan den angripe. Det har ingen betydning hvilken rase den har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 14. november 2004 #35 Del Skrevet 14. november 2004 Godt innlegg, Vindelspev. Så lenge hunden føler seg utrygg på noen som helst måte, så kan den angripe. Det har ingen betydning hvilken rase den har. Ja, den _kan_ angripe, og det må man selvfølgelig alltid være klar over. Men heldigvis velger friske, godt sosialiserte hunder en annen løsning, enten ved å gi advarsler som knurring, eller ved å være diplomater (fryse, snu seg, gå sin vei, osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #36 Del Skrevet 14. november 2004 Ja, den _kan_ angripe, og det må man selvfølgelig alltid være klar over. Men heldigvis velger friske, godt sosialiserte hunder en annen løsning, enten ved å gi advarsler som knurring, eller ved å være diplomater (fryse, snu seg, gå sin vei, osv). Ja, heldigvis for det. Det er vel fåtallet som velger å angripe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 14. november 2004 #37 Del Skrevet 14. november 2004 Man skal aldri stole blindt på sin søte, snille, lille hund. Man vet aldri når instinktet setter inn og den gjør noe galt. Jeg skjønner ikke helt sammenhengen her. Man kan da stole 100% på noen, og allikevel ta høyde for at de vil forsvare seg i en presset situasjon? Jeg stoler 100% på at samboeren min aldri ville slått noen. Men dersom jeg, eller noen andre plutselig skulle klint til han med en stump gjenstand tar jeg det også som en selvfølge at han om nødvendig ville brukt makt for å stoppe vedkommende. Samme saken blir det med hunden min. En hundeier som ikke tør å stole på hunden sin har tydeligvis ikke gitt den en god og trygg nok oppdragelse. (Overtar man hunder som har blitt mishandlet blri det selvsagt noe helt annet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 14. november 2004 #38 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg kan aldri si at min hund aldri vil bite. Men jeg kan stole på at hun vil gi et varsel før hun vil bite, og det er opp til meg å se dette varselet og ta henne ut av situasjonen. Og da jeg ikke er en verdensmester i å lese alle tegn som min hund kommer med, så må jeg også være i forkant av situasjoner som hun kan føle ubehagelige eller truende. Min hund har aldri bitt verken dyr eller mennesker, og jeg har aldri opplevd at hun har "tenkt" å bite heller. Jeg leste for en tid tilbake en oversikt over bittskader fra hund, og jeg mener da at golden retrivier kom dårlig ut. Dette er gjerne en hund folk lett kan tro "tåler" en del lek og kos fra barn og fremmende/voksne. Mens min rase, belgisk fårehund, tror jeg ikke var nevnt. Dette er en rase som "vi eiere" passer ekstra godt på når det gjelder barn og fremmede/voksne. Nå bør dere ta siste avsnitt med en klype salt, da jeg absolutt ikke husker om dette er gjengitt riktig..... Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 15. november 2004 #39 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg skjønner ikke helt sammenhengen her. Man kan da stole 100% på noen, og allikevel ta høyde for at de vil forsvare seg i en presset situasjon? Jeg stoler 100% på at samboeren min aldri ville slått noen. Men dersom jeg, eller noen andre plutselig skulle klint til han med en stump gjenstand tar jeg det også som en selvfølge at han om nødvendig ville brukt makt for å stoppe vedkommende. Samme saken blir det med hunden min. En hundeier som ikke tør å stole på hunden sin har tydeligvis ikke gitt den en god og trygg nok oppdragelse. (Overtar man hunder som har blitt mishandlet blri det selvsagt noe helt annet.) Mycket bra!! Trodde en stund jeg var alene om å snakke hundens sak her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 15. november 2004 #40 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg skjønner ikke helt sammenhengen her. Man kan da stole 100% på noen, og allikevel ta høyde for at de vil forsvare seg i en presset situasjon? Jeg stoler 100% på at samboeren min aldri ville slått noen. Men dersom jeg, eller noen andre plutselig skulle klint til han med en stump gjenstand tar jeg det også som en selvfølge at han om nødvendig ville brukt makt for å stoppe vedkommende. Samme saken blir det med hunden min. En hundeier som ikke tør å stole på hunden sin har tydeligvis ikke gitt den en god og trygg nok oppdragelse. (Overtar man hunder som har blitt mishandlet blri det selvsagt noe helt annet.) Jeg ser at vi mener det samme, men har begrepet 100% har ulik betydning for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå