Gå til innhold

Ensom kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På jobben er det en som jeg har lagt merke til holder seg litt for seg selv og jeg har trodd han har valgt deg selv og er sjenert. Har sett han har spist alene i kantina og har flere ganger vurdert om jeg skal spørre om han vil sitte med oss, men har slått det fra meg siden vi er en gjeng på 5 jenter i 20-årene og han er over 40 så er kanskje ikke så kult for han å spise lunsj med oss. 

I dag fikk vi påspandert kake og det var da jeg så det: han prøvde å ta kontakt med flere "grupperinger" som dannet seg ( vi er over 50 som jobber på samme kontor) men ingen slapp han inn i gjengen. Han må jo være fryktelig ensom! Fikk helt vondt inni meg og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen. Jeg er bare sommervikar og er ferdig om en uke. Burde jeg snakke med lederen min om hva jeg ser eller er det noe jeg ikke skal blande meg borti? Blir helt på gråten når jeg tenker på det og orker ikke tanken på at noen skal ha det sånn på jobb. 

Anonymkode: 1f3f6...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du er så observant! Siden du snart er ferdig som sommervikar, er det vel lite du selv rent praktisk får gjort med saken. Men å nevne det for lederen din syns jeg er en fin ide, gjør det på tomannshånd. Og dersom du har andre -fast ansatte - du har fått god kontakt med i sommer, kan du kanskje smyge det inn i samtalen der også. Særlig om du har litt jobbkontakt med en som er nærmere i alder til denne ensomme kollegaen.

Ikke sikkert han hadde sett negativt på å sitte ilag med bare damer, hyggeligere enn å sitte alene. Felles samtaleemne kan dere ha gjennom at dere er på samme arbeidsplass, kanskje har noen av de samme arbeidsoppgavene, bor på samme sted osv. Mange emner å ta opp og snakke om, og det er ikke nødvendigvis slik at kollegaen trenger en bestevenn på jobb, så litt hyggelig og nøytralt prat kan være nok til å heve trivselen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å invitere ham bort i morgen? Kanskje han setter pris på det. Blir det en hyggelig uke i sosialt lag før du slutter så er det kanskje noe han kan sette pris på i ettertid. Kanskje leder det til at andre fortsetter kontakten siden eller at han mannen seg opp til å fortsette å være sosial med andre kollegaer etter at du har sluttet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere en HR avdeling? Som HR sjef ville jeg satt pris på en heads up hvis noen ikke har det bra på jobb. Hvis dere ikke har det synes jeg du skal snakke med lederen din hvis det er en OK person. 

Anonymkode: 384e8...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke invitert ham direkte bort, men satt meg ved samme bort som ham litt "tilfeldig". Og bare smalltalket litt for å se om han er interessert i det - kan jo hende det er frivillig fra hans side. På den måten kan det være lettere for ham å komme i samtale med andre tilfeldig om dere igjen samles i "gjenger". 

Og kanskje du som andre her sier kan sende en forsiktig melding til sjefen når du drar derfra om at det sikkert ikke er noe, men du merket deg at personen ikke "kommer inn" selv når han forsøker få kontakt. 

Anonymkode: 5e9eb...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...