Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #1 Del Skrevet 9. november 2004 Lurer på om noen vet om man får narkose eller lokalbedøvelse når man skal fjerne mandler? Noen som vet hvordan operasjonen blir foretatt? takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2004 #2 Del Skrevet 9. november 2004 Det tror jeg du får velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 9. november 2004 #3 Del Skrevet 9. november 2004 Jeg fjernet mine i 2000. Tror ikke lokalbedøvelse er et alternativ, men jeg kan ta feil. Da jeg våknet hadde de allerede gitt paracetamol mot smertene. De brukte laser, så blødningen stoppet med det samme. Etter 1-2 uker løsnet "skorpene", og da var det litt viktig å være rolig og holde sengen for å forhindre at man begynte å blø mye. Det gikk helt greit, men jeg ble atkillige kilo lettere ja - var ikke mye som fristet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Lovelylocks Skrevet 9. november 2004 #4 Del Skrevet 9. november 2004 Jeg skal antakelig fjerne mandlene snart jeg også. Gleder meg til å slippe unna alle disse halsbetennelsene som jeg har vært plaget med. Men kan noen fortelle meg hvor lenge man blir sykemeldt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #5 Del Skrevet 10. november 2004 Da jeg fjernet mine fikk jeg full narkose - heldigvis. Hadde hørt så mye drama om at det var såååå vondt osv. men jeg syns egentlig ikke det. Jeg fikk så mye smertestillende som jeg hadde behov for så de første dagene sov jeg nesten bare bort. Jeg var sykemeldt 2 uker, da var jeg fin nok til å være tilbake på jobb - adskillige kilo lettere....men de kom fort tilbake. Etter 2 uker med dårlig matlyst hadde jeg lyst på det meste når jeg endelig kunne spise skikkelig igjen Etter å ha slitt med halsbetennelse lenge har jeg ikke vært plaget etter operasjonen så lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. november 2004 #6 Del Skrevet 10. november 2004 Ungene mine har fjernet, og det ble gjort i full narkose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 10. november 2004 #7 Del Skrevet 10. november 2004 Eg skal ta dei snart, og legen sa til meg at det blir narkose og sjukmelding i 2 veker. Gledar meg såååånn til å aldri meir vere plaga med hovne mandlar!! Ahh, skal bli herlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #8 Del Skrevet 11. november 2004 Kjære dere! Vi ble utstyrt med mandlene for en grunn, hvorfor i all verden FJERNE de? Visste dere at mandlene er der for å BESKYTTE kroppen mot infeksjoner? At kanskje dere har ofte hovne mandler, fordi kroppen deres blir utsatt for en hel haug av bassilusker? Og det er meningen av mandlene skal ta imot disse bassiluskene, så de ikke slippes ned i kroppen! Da jeg var lita, så ville jeg fjerne de fordi jeg var så mye syk osv. Men mamma sa "vent litt lille venn så kanskje det blir bedre jo eldre du blir" Og da jeg ble eldre tok jeg mere vare på helsen min. Spiste riktig, tok vitaminer osv osv osv.. Nå er jeg så glad for at jeg ikke fjernet de! De er der for en grunn!! Så tenk nøye igjennom dette alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #9 Del Skrevet 11. november 2004 Datteren min fikk fjernet mandlene i full narkose. Hun var en tynn liten reke, som nesten ikke spiste. Veide 12 kg da de veide henne på sykehuset (da var hun 4 år). Og de sa at hun hadde knapt noe passasje til å svelge mat stakkar. Ikke rart hun likte best babymiddag på glass. Hun snorket MYE, og stoppet å puste flere ganger pr. natt. Nå er hun 4 1/2 år. Veier 16 kg, snorker ikke og puster jevnt og trutt natten gjennom. I tilleg fjernet hun polypper i nesen. Hun kom seg utrolig raskt til hektene etter operasjonen. Jeg måtte passe på at hun ikke var for aktiv, for hun glemte seg stadig ut. Ronja_80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chihiro Skrevet 11. november 2004 #10 Del Skrevet 11. november 2004 Til Gjest som er mot mandeloperasjoner: Først: Hvis du ønsker å fremstå med faglig tyngde for å overbevise noen om at du har rett, bør du kanskje unngå ord som "bassilusker"... Fint at du har blitt bedre uten å fjerne mandlene, men det er det svært mange som ikke blir. Det er vel ingen som gjennomgår operasjonen for moro skyld! Samboeren min hadde i mange år kraftige halsbetennelser hver bidige måned (i voksen alder), og fikk til slutt fjernet mandlene. Etter det har han blitt helt fin, blir ikke oftere syk enn andre. Når det gjelder nedsatt immunforsvar etter fjerning av mandlene, ta en titt her: Lommelegen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 11. november 2004 #11 Del Skrevet 11. november 2004 Til gjesten: Sitat frå linken som Chichiro kom med: Selv om mandlene er en del av immunforsvaret og man skulle derfor teoretisk kunne tenke seg at man fikk dårligere immunforsvar å fjerne mandler, så har man ikke kunne se tegn til dette hos de mange som gjennom årene har fått fjernet sine mandler. Altså: Ingen negative konsekvenser for immunsforsvaret ved fjerning. Det var det legen sa til meg og. At det er ikkje vits i å plagast med hovne mandlar når det ikkje merkast negativt at dei er vekk. Er 21 år no, og har vore plaga sidan eg var 4-5år. Så eg er kjempegla for at eg skal få fjerne dei no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 11. november 2004 #12 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg fjernet mandlene da jeg var liten. Det var så trangt bak i halsen at jeg ikke fikk ned noe særlig med mat. Min datter hadde det samme+ dårligt språk. Det er blitt mye bedre etter at hun fjernet mandlene. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2004 #13 Del Skrevet 11. november 2004 Da jeg var lita, så ville jeg fjerne de fordi jeg var så mye syk osv. Men mamma sa "vent litt lille venn så kanskje det blir bedre jo eldre du blir" Og da jeg ble eldre tok jeg mere vare på helsen min. Spiste riktig, tok vitaminer osv osv osv.. Du er klar over at det er voksne folk som holder seg på dette forumet, ikke små barn? Det er forskjell på når en 6-åring sier h*n vil fjerne mandlene, i forhold til en 26-åring,... Hvis en voksen person ønsker å fjerne mandlene, så vil jeg tro det er noe de har tenkt over, ikke noe innfall de har fått den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #14 Del Skrevet 11. november 2004 Vet dere at jeg ELSKER mandler. Særlig liker jeg de brente. De er bare himmelsk god!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #15 Del Skrevet 12. november 2004 Vet dere at jeg ELSKER mandler. Særlig liker jeg de brente. De er bare himmelsk god!!!! du er faktisk ikke morsom lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
showgirl Skrevet 12. november 2004 #16 Del Skrevet 12. november 2004 Mandlene er jo en del av lymfesystemet,ergo "imunforsvaret",så det er jo en vurdering hver og en må ta selv i samråd med lege om man ønsker å fjerne de. Er man mye plaget med halsebetennelser så ser jeg ikke helt vitsen med å spise masse pencillin for å få bukt på halsebetennelsen når det er mulig å fjerne årsaken til man blir syk. Ergo, er pencillin så bra å spise X fler i året kontra fjerne mandlene? Vurderingssak spør du meg,kommer helt an på hvor plaget man er-men det er som sagt min mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bølla Skrevet 12. november 2004 #17 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg hadde 7 pencilin kurer på 6 måneder forrige vinter. Halsbetennelser og streptokokk angrep omhverandre. Så jeg fikk mandlene fjernet nå i september. Hadde full narkose, og var sykemeldt i 2 uker. Jeg for min del hadde veldig mye vondt etterpå. Smertestillende var min venn for å si det sånn. Etter jeg våknet av narkosen, kastet jeg opp i 5 timer, pga hadde fått svelget blod under operasjonen. Men alt dette til tross, jeg er VELDIG glad de er borte!!! Og satser på at jeg ikke skal på ørten pencilin kurer kommende vinter. En xtra bonus er at jeg ikke snorker om natta lengre....noe jeg har gjort siden jeg var liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sovesmurf ikke innlogget Skrevet 12. november 2004 #18 Del Skrevet 12. november 2004 Dårlige mandler er ingenting å samle på. De fungerer som de reneste bakteriebombene. Jeg fjernet mandlene mine for 4 år siden. Det er vel den beste investeringen jeg noen gang har gjort for egen helse. Var i forkant mye plaget med halsbetennelser. 5 - 7 ganger i året de siste to årene før operasjonen med masse penicillin og mye sykemeldt. Var også plaget gjennom hele oppvektsten med halsbetennelser, men ikke så ofte da som 5 - 7 i året. Etter de ble fjernet har jeg ikke vært plaget en eneste dag med halsbetennelser eller lignende! Så til alle som sliter med hyppige betennelser - gled dere. Selve operasjonen for min del ble utført i narkose, med adekvat smertebehandling i ettertid. 2 uker sykemeldt. Selvsagt vondt etter operasjonen, men absolutt verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ida Skrevet 26. august 2011 #19 Del Skrevet 26. august 2011 Kjære dere! Vi ble utstyrt med mandlene for en grunn, hvorfor i all verden FJERNE de? Visste dere at mandlene er der for å BESKYTTE kroppen mot infeksjoner? At kanskje dere har ofte hovne mandler, fordi kroppen deres blir utsatt for en hel haug av bassilusker? Og det er meningen av mandlene skal ta imot disse bassiluskene, så de ikke slippes ned i kroppen! Da jeg var lita, så ville jeg fjerne de fordi jeg var så mye syk osv. Men mamma sa "vent litt lille venn så kanskje det blir bedre jo eldre du blir" Og da jeg ble eldre tok jeg mere vare på helsen min. Spiste riktig, tok vitaminer osv osv osv.. Nå er jeg så glad for at jeg ikke fjernet de! De er der for en grunn!! Så tenk nøye igjennom dette alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ida Skrevet 26. august 2011 #20 Del Skrevet 26. august 2011 Vell.. Viste DU at når mandlene vokser så fylles de med blod, og øker blod gjennomstrømning i mandelen slik at den ikke trekker seg tilbake? Når mandlene Til slutt tar meste parten av halsen er de ikke lenger til beskyttelse, da de samler opp bakterier og skit og holder på dem, slik at du blir oftere syk!! .. Hvordan har det seg, at sånne som deg som ikke har peiling alltid vet alt??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå