Gå til innhold

Facebook bare en fasade?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Facebook kan bruker til dataspill, skriving, jobbsøking, studier, utveksling av telefonnumre, hverdagslige oppdateringer til fremmede men til og med til ukjente, de har en slags side som skype og facetime samt så mye mer enn bare skrytebiler mener nå jeg.

Hvis dere ikke vil at folk skal vite hvor dere er, så er det lett å logge av den funksjonen ved å skru den av inne på personvernsinnstillingene. Man kan også deakivere profilen for kortere perioder, eller slette den helt for evig og alltid hvis man ikke trives med denne softwaren.

Den har også en flørteside for dem som er interessert i det, samt diskusjonsgrupper for interesserte debatanter.

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, fuglekvinnen__ skrev:

Facebook kan bruker til dataspill, skriving, jobbsøking, studier, utveksling av telefonnumre, hverdagslige oppdateringer til fremmede men til og med til ukjente, de har en slags side som skype og facetime samt så mye mer enn bare skrytebiler mener nå jeg.

Hvis dere ikke vil at folk skal vite hvor dere er, så er det lett å logge av den funksjonen ved å skru den av inne på personvernsinnstillingene. Man kan også deakivere profilen for kortere perioder, eller slette den helt for evig og alltid hvis man ikke trives med denne softwaren.

Den har også en flørteside for dem som er interessert i det, samt diskusjonsgrupper for interesserte debatanter.

Og de har humorsider der man kan dele vitser, kloke ord og sitater, de har kjøp og salgs sider, gi bort sider, både vanlige og der man kan skjenke gratis ting til trengende, de har egne turgrupper, de har grupper for de som går i ulike klasser osv.
I klassen til datteren min har vi en facebookside. Det blir sendt informasjon på mail også, men erfaringen er at mange ikke leser sine mailer, havner kanskje i søppelboksen? Men på facebook blir de lest omtrent med en gang, og her kan man "snakke sammen" og og kommentere ting, komme med forslag osv, og der er egen gruppechat, så man kan på en måte ha et slags foreldremøte online :)

Jeg syns det er vanskelig å begynne å ta kontakt med de som aldri oppdaterer siden sin. Jeg tenker at de ikke er så aktive og derfor neppe leser mailene sine... også bor de kanskje langt vekke og vanskelig å vite hva en skal prate om egentlig. Det bilr mer sånn hei, hvordan går det? Også svarer de bare kort.
Jeg føler det er lettere å "slå av en prat" på chaten med de som deler litt mer av sitt liv. Da kan en kommentere ting de har lagt ut osv. Ser du har vært i Syden i sommer, hvordan var det? Og du så store ungene dine har blitt, de er jo så skjønne. Bla bla... 

Anonymkode: 8f9f4...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting er at facebook er supert for oss som har telefonangst. 
Det er så mye enklere å skrive en melding til folk på facebook. 
En fordel er at du trenger ikke være tilgjengelig.

Om noen ringer på tlf, så må du nesten svare med en gang, og sender de en sms så må du svare så snart du har anledning.
På chaten så trenger man ikke si hadet en gang :D

Og man kan f.eks. skrive Hei, hvordan går det?

Ingen blir sure om det tar en uke før du svarer. 
Skjønt, litt irriterende hvis det står: Sett - også svarer de aldri... en blir litt utålmodig da, og kanskje tenker man at personen ikke liker en? Men da bør de heller slette deg som venn, enn å være overlegen.

Ja, overlegen på facebook :D Sånn har det blitt...

og sjenert på facebook. At en ikke tør å skrive til folk: Redd for at en skal skrive noe dumt eller at vedkommende ikke gidder å svare.... For ja - sånn har det blitt :D

Men uansett da. Facebook har åpnet en verden der også sjenerte kan "prate" med folk. Når de har chatet lenge med folk herj, så er det ofte det ender med møter, og de får masse bekjentskaper.
Jeg kjenner en jente som har aspergers. Hun hater sosiale settinger.
Men pga facebook har hun kommet i kontakt med folk med samme interesser over hele verden og hun har møtt mange av de flere ganger :)

Så ikke diss facebook, den har mange fordeler og :)
Det er ikke mer enn hva du gjør ut av det.

Om du ikke liker å få oppdateringer fra dine skrytevenner hele tiden, eller oppdateriner fra de spilla de spiller (ja, noen spill er litt "lure" med at de lurer vedkommende til å la de legge ut på siden deres - jeg passer alltid på å trykke "ikke legg ut", men en venninne av meg gjør ikke det, så hele veggen hennes er full av candycrush og farmhero....)

Men altså - i stedet for å blokke en venn eller slette vedkommende, eller sletlte deg selv - fordi du er så lei av skryteoppdateriner - så går det faktisk an å blokkere applikasjoner - det går an å slå av oppdateringer for enkelte venner, det går an å slå av "følge" knappen... Det virker som man "følger" en person straks man legger de til som venn.... da får man oppdateringer fra de hele tiden, om dette er en forholdsvis uinteressant venn, så kan du gå inn og klikke på den følgerknappen slik at du ikke følger vedkommende lenger. Dere er fortsatt venner, so no hard feelings :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, fuglekvinnen__ skrev:

I nabolaget mitt kjente jeg ingen, men så hadde noen nabodamer startet en turgruppe for damer som bodde i dette området og jeg fikk en invitasjon fra en dame jeg kjenner som også bor i området, så jeg ble invitert på bli kjent fest :) Og så gikk vi tur fast en gang i uka :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I nabolaget mitt kjente jeg ingen, men så hadde noen nabodamer startet en turgruppe for damer som bodde i dette området og jeg fikk en invitasjon fra en dame jeg kjenner som også bor i området, så jeg ble invitert på bli kjent fest :) Og så gikk vi tur fast en gang i uka :) 

Den funksjonen liker jeg, problemet mitt er at når jeg først logger på blir det ofte mye mer titting. Kan bli sittende altfor lenge derfor blir det liksom usosialt også og en tidstyv for meg. Hørt flere har det slik vet ikke hvorfor, det er så mye der inne så klarer skjeldent bare å kjekke en ting. Så piper det gjerne inn med meldinger. Koselig stortsett men enkelte er pågående, klarer ikke gi tydelig svar om at jeg ikke vil sitte å trykke lenge og svarer jeg ikke kommet det bare en ny og jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke svarer. Greit fra nære venner, men noen føler jeg aldri vil møtes å komme på besøk helst bare trykke lei av den måten å kommunisere på. 

Anonymkode: 9a6d4...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den funksjonen liker jeg, problemet mitt er at når jeg først logger på blir det ofte mye mer titting. Kan bli sittende altfor lenge derfor blir det liksom usosialt også og en tidstyv for meg. Hørt flere har det slik vet ikke hvorfor, det er så mye der inne så klarer skjeldent bare å kjekke en ting. Så piper det gjerne inn med meldinger. Koselig stortsett men enkelte er pågående, klarer ikke gi tydelig svar om at jeg ikke vil sitte å trykke lenge og svarer jeg ikke kommet det bare en ny og jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke svarer. Greit fra nære venner, men noen føler jeg aldri vil møtes å komme på besøk helst bare trykke lei av den måten å kommunisere på. 

For meg er det mer kvinneguiden som er tidstyv :D Altfor lett å bli sittende her hehe :)

På facebook er jeg gjerne baren en kjapp tur, se om noen har skrevet til meg, om noen har likt bildene mine, rulle fort nedover statussiden om det er noe nytt hos venner. Dessverre dukker jo ikke alle venner opp her, så jeg går jo glipp av enkelte nyheter hos noen venner, men prøver av og til å huske å gå innom profilen i tilfelle de har lagt ut noe nytt. De blir nok litt lei seg om jeg ikke har trykket liker på bilde av det søte nurket... eller om en venninne nettopp har giftet seg og fått baby, og jegikke har fått det med seg. 

Du er ikke nødt til å svare med en gang folk sender meldilng. Jeg er ofte "uhøflig" og bare logger meg ut, 

så svarer jeg neste gang jeg har tid. 

Du kan jo på samme måte som ved tlf si at dere får snakkes, for nå ringte det på døra :D En liten hvit løgn er det jo ingen som kan sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg kjenner en som fremstod som lykkelig og perfekt. Stadig bilder fra reiser, fjelltopper og barna. Det ingen visste var at han slet... Ikke før han tok livet sitt. Ingen så det komme.

Det var leit. Det er forferdelig når noen tar livet av seg. Han slet, men han forsøkte å leve livet. Kanskje ved å bevise for andre at han prøvde, han var med på og oppleve fine ting, kanskje kunne han overbevise seg selv også om at livet var verdt?

Han du kjente, klarte ikke det, dessverre. Han slet for mye. Men kan det være at det kan hjelpe andre som sliter? Kan det hjelpe å se på koselige minner, oppleve fine ting og se at det er verdt å kjempe for?

Jeg tror minner, opplevelser, smil selv om man faktisk er lei, smil fordi man vil, man vil prøve, vise noe man er stolt over, få tilbakemelding på ting som er flott, kan gjøre godt for oss mennesker og få oss til å se lysere på ting.

Men en stor ulempe er at mange tror at et bilde der noen smiler og holder rundt familie er bare lykke. Så blir noen lei seg fordi de ikke har denne lykken. Så synd at flere mennesker tenker sånn. Det er det som er galt. Alle bør vite og være såpass realistiske at alt er ikke bare lykke selv om det kan se sånn ut. Men så flott og ære være de som i hvert fal prøver.

Ære være han du kjente for at han i hvert fall prøvde.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg kjenner en som fremstod som lykkelig og perfekt. Stadig bilder fra reiser, fjelltopper og barna. Det ingen visste var at han slet... Ikke før han tok livet sitt. Ingen så det komme.

Ingen så det komme. Gjør man det noen gang? Så flott av ham å i hvert fall forsøke.

Det er nok de som dessverre tror at et fint bilde med glade mennesker betyr ubetinget lykke. Sånn er det jo ikke. Jeg tror at de fleste mennesker vet det. Men her må det komme opp opplysninger om at det ikke stemmer.

Kanskje noen ganger tvert om, at det er de som er minst lykkelige som har et mer behov for å vise, for å få bekreftelse og overbevisning selv. La oss få bruke Fb uten at andre skal dømme at vi velger å bruke det.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, exictence skrev:

Det var leit. Det er forferdelig når noen tar livet av seg. Han slet, men han forsøkte å leve livet. Kanskje ved å bevise for andre at han prøvde, han var med på og oppleve fine ting, kanskje kunne han overbevise seg selv også om at livet var verdt?

Han du kjente, klarte ikke det, dessverre. Han slet for mye. Men kan det være at det kan hjelpe andre som sliter? Kan det hjelpe å se på koselige minner, oppleve fine ting å se at det er verdt å kjempe for?

Jeg tror minner, opplevelser, smil selv om man faktisk er lei, smil fordi man vil, man vil prøve, vise noe man er stolt over, få tilbakemelding på ting som er flott, kan gjøre godt for oss mennesker og få oss til å se lysere på ting.

Men en stor ulempe er at mange tror at et bilde der noen smiler og holder rundt familie er bare lykke. Så blir noen lei seg fordi de ikke har denne lykken. Så synd at flere mennesker tenker sånn. Det er det som er galt. Alle bør vite og være såpass realistiske at alt er ikke bare lykke selv om det kan se sånn ut. Men så flott og ære være de som i hvert fal prøver.

Ære være han du kjente for at han i hvert fall prøvde.

Ja... men det er vel ofte sånn, at de kan virke ekstra "lykkelige" rett før det skjer, fordi de nå har sett løsningen.... dessverre :(

Men han prøvde, ære være han ja. Hadde jeg bare visst... mange tenker sånn... 

jeg er i alle fall glad for at jeg var en av de som likte bildene hans... 

at han ikke følte seg ignorert... for jeg kjenner faktisk folk som blir deppa om de ikke får nok oppmerksomhet på facebook, og da går det jo litt for langt. Da legger man litt for mye i facebook, spesielt hvis man ikke tåler at andre viser sin "lykke" og blir deppa pga det. Da bør en ikke ha facebook. 
En bør ha et realistisk syn. De fleste smiler på bilder. Det betyr ikke at de er lykkelige.
Ingen gidder å vise frem bilder av et rotete hus og skitne barn. Vi ønsker jo å vise oss frem fra vår beste side. Så vi rydder huset og vasker barna før vi får besøk, gjør vi ikke?

På samme måte viser vi ikke frem det dårlige på facebook. Med mindre det er av humoristiske årsaker, 

eller at vi er litt spesielle og ikke helt ser det andre ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang. fasade - 

det gjelder også blogging :)
Jeg møtte en dame nylig via en kjøp- og salgsside på facebook, som skulle kjøpe et brukt møbel av meg.

En veldig pen dame la jeg merke til, men kjempesjenert :) Og hun sa at hun nettopp hadde flyttet fra typen og hadde dårlig råd og derfor måtte få tak i litt brukte møbler for å spare penger.

Jeg syns hun virket så koselig og ble litt nysgjerrig på hvem hun var, så søkte henne opp på facebook og la henne til på vennelista... 

da så jeg hun hadde link til bloggen sin der.
jeg sjekket den, og det var en populær blogg så jeg, mange som kommenterte,

og bildene var så fine og perfekte. Det så ut som en meget vellykket dame, med et fint hjem, utadvendt partyjente, og veldig pen og perfekt, med dyre klær osv....

hadde jeg ikke visst det jeg visste etter å ha møtt henne irl - så hadde jeg trodd dette.
Det stod ingenting på bloggen om at hun hadde flyttet fra typen...

slike ting ble ikke nevnt... 

men bloggere tjener jo penger på lesere, og illusjonen av å være et perfekt forbilde, ville hun vel ikke ødelegge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. for jeg kjenner faktisk folk som blir deppa om de ikke får nok oppmerksomhet på facebook, og da går det jo litt for langt. Da legger man litt for mye i facebook, spesielt hvis man ikke tåler at andre viser sin "lykke" og blir deppa pga det. Da bør en ikke ha facebook. 
En bør ha et realistisk syn. De fleste smiler på bilder. Det betyr ikke at de er lykkelige.
Ingen gidder å vise frem bilder av et rotete hus og skitne barn. Vi ønsker jo å vise oss frem fra vår beste side. Så vi rydder huset og vasker barna før vi får besøk, gjør vi ikke?

På samme måte viser vi ikke frem det dårlige på facebook. Med mindre det er av humoristiske årsaker, 

eller at vi er litt spesielle og ikke helt ser det andre ser.

Ja, det er synd at folk ikke ser realistisk på det og kan sette seg inn i at det kan være mange ting som vi ikke vet, eller at livet består ikke av kun det som bildet viser oss visuelt.

Det er dette det trengs enda mer opplysning om. At folk får et bedere syn på ting, kan man si. Det gjelder ikke bare ting som uttrykkes på fb, men også ellers i livet.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Wednesday, July 27, 2016 at 2.34, AnonymBruker skrev:

Har vært vekke fra fb lenge nå og helt ærlig når jeg logget på i dag måtte jeg le litt og bli litt kvalm. Jeg vet det er en tidstyv.

Men måten å skrive på eksisterer bare på sosiale medier? Der alt skal være perfekt eller veldig tragisk og avsluttes med ❤️❤️❤️   Dette med måten folk skriver på gikk bare igjen verdens beste, kule utesteder, kompis tjommi, finest beste om middager og alt. Uff hvorfor blir det slik? 

Ka e poenget å legge ut jeg er på det og det stedet og takk for turen med skrytebilder av opplevelser hvorfor ikke sende slikt privat? Fordi alt må brifes med? 

Bilder av barn synes de kunne skånes i høyere grad. 

Har mange ganger tenkt på å logge av for godt og jeg tror jeg er rimelig nærme. 

Tror dette er en skikkelig uting ift selvbilde spesielt for ungdom. Uff. 

Skrev slik jeg også for å understreke det. 

Nei jeg er ikke en bitter person🙄

:klappe:  Endelig en som har forstått hva facebook, instagram, snap og alt det der er - en fasade og et sted for selvskryt uten rot i den egentlige virkeligheten.

Anonymkode: e2e0b...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har inntrykk av at de som er mest aktive er de som har mest oppmerksomhets behov 

det er ikke måte på til fantastiske turer og fester og venner og mat og gudene vet hva de greier å lire av seg for å oppnå mest mulig LIKES

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og de har humorsider der man kan dele vitser, kloke ord og sitater, de har kjøp og salgs sider, gi bort sider, både vanlige og der man kan skjenke gratis ting til trengende, de har egne turgrupper, de har grupper for de som går i ulike klasser osv.
I klassen til datteren min har vi en facebookside. Det blir sendt informasjon på mail også, men erfaringen er at mange ikke leser sine mailer, havner kanskje i søppelboksen? Men på facebook blir de lest omtrent med en gang, og her kan man "snakke sammen" og og kommentere ting, komme med forslag osv, og der er egen gruppechat, så man kan på en måte ha et slags foreldremøte online :)

Jeg syns det er vanskelig å begynne å ta kontakt med de som aldri oppdaterer siden sin. Jeg tenker at de ikke er så aktive og derfor neppe leser mailene sine... også bor de kanskje langt vekke og vanskelig å vite hva en skal prate om egentlig. Det bilr mer sånn hei, hvordan går det? Også svarer de bare kort.
Jeg føler det er lettere å "slå av en prat" på chaten med de som deler litt mer av sitt liv. Da kan en kommentere ting de har lagt ut osv. Ser du har vært i Syden i sommer, hvordan var det? Og du så store ungene dine har blitt, de er jo så skjønne. Bla bla... 

Ja - men når sant skal sies så har jeg truffet flere som ikke liker facebook og som ikke ønsker å ha det. Jeg syntes det var litt gammeldags, men kan skjønne det også selvom jeg trives med å bruke det selv. 
Sånne ting som du beskriver i slike tilfeller er jo lurt å fortelle om på foreldremøter så de får muligheten til å ringe og sånt i stedet. Antar nok at noen har gjort det altså. 

Anonymkode: 18e21...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, makkapakka skrev:

har inntrykk av at de som er mest aktive er de som har mest oppmerksomhets behov 

det er i måte på til fantastiske turer og fester og venner og mat og gudene vet hva de greier å lire av seg for å oppnå mest mulig LIKES

Og nå fikk du en like av meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Trodde det var noen fra foreldregenerasjonen min eller eldre som skrev, og så er dere i 30-årene?

Facebook er ikke bare en fasade, men så legger man ikke ut ting er fullstendig uinteressante eller for private heller om man har litt sosiale antenner. Så da blir det gjerne høydepunktene som reiser og pils i sola og en middag som ser fin ut og alt det der. Men mine venner legger også ut mer selvironiske greier som maten som har svidd seg eller når de trynte og måtte sy i panna, samt mye deling av diverse humor og aktuelle saker fra nyhetsbildet/verdensveven.

Facebook-veggen blir ikke bedre enn menneskene man kjenner, eller hva du selv liker. Algoritmene er skrudd sammen sånn at fb prøver å dytte det du er mest interessert i øverst, så ignorerer du babyer og boller og trykker mer like på morsomme ting og venner, så får du mer av det morsomme og mindre av det du driter i. Er det fremdeles bare dritt og uinteressante ting på facebook, ja så har du vel bare uinteressante drittvenner ;)

Forøvrig legger jo ikke min generasjon ut så veldig mye på fb lengre heller da, trodde det bare var 40+ som drev og la ut bolle-bildene sine der. Bruker fb mye til å sende meldinger og å opprette eller planlegge arrangementer/fester, men poster ikke en dritt på veggen selv, og leser bare hva andre legger ute der om jeg kjeder meg veldig. Blir mer snap og insta =) Men fantastisk verktøy for å holde kontakt med mennesker synes jeg, særlig de litt mer perifere, som bor andre steder eller som man møter sjelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Hjelpes. Trodde det var noen fra foreldregenerasjonen min eller eldre som skrev, og så er dere i 30-årene?

Facebook er ikke bare en fasade, men så legger man ikke ut ting er fullstendig uinteressante eller for private heller om man har litt sosiale antenner. Så da blir det gjerne høydepunktene som reiser og pils i sola og en middag som ser fin ut og alt det der. Men mine venner legger også ut mer selvironiske greier som maten som har svidd seg eller når de trynte og måtte sy i panna, samt mye deling av diverse humor og aktuelle saker fra nyhetsbildet/verdensveven.

Facebook-veggen blir ikke bedre enn menneskene man kjenner, eller hva du selv liker. Algoritmene er skrudd sammen sånn at fb prøver å dytte det du er mest interessert i øverst, så ignorerer du babyer og boller og trykker mer like på morsomme ting og venner, så får du mer av det morsomme og mindre av det du driter i. Er det fremdeles bare dritt og uinteressante ting på facebook, ja så har du vel bare uinteressante drittvenner ;)

Forøvrig legger jo ikke min generasjon ut så veldig mye på fb lengre heller da, trodde det bare var 40+ som drev og la ut bolle-bildene sine der. Bruker fb mye til å sende meldinger og å opprette eller planlegge arrangementer/fester, men poster ikke en dritt på veggen selv, og leser bare hva andre legger ute der om jeg kjeder meg veldig. Blir mer snap og insta =) Men fantastisk verktøy for å holde kontakt med mennesker synes jeg, særlig de litt mer perifere, som bor andre steder eller som man møter sjelden.

Enig. Facebook blir akkurat hva du gjør det til. Jeg får veldig sjeldent opp dagens middag og topp-turer da jeg veldig sjeldent responderer på slike ting. Facebook er et helt genialt verktøy for å holde kontakt med venner og familie, men som alle andre ting kan det veldig lett misbrukes. Dersom man bruker litt mindre tid og energi på å irritere seg over hvordan andre mennesker bruker facebook så tror jeg at man vil kunne se de positive sidene nettstedet har.

Og ang å legge ut de gode tingene: Du henger vel ikke de stygge bildene av deg selv i stua heller? Det er vel helt naturlig at man ønsker å legge ut de fine bildene/de gode hendelsene. Jeg er enig i at noen drar det litt vel langt, men jeg velger å trykke på "skjul" istede for å irritere meg over det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...