Gå til innhold

valpen min må være sammen med meg hele tiden

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Jeg lurer litt på denne valpen min jeg... :roll:

Det er nemlig sånn at hun holder på å kjede seg i hjel innimellom. Jeg sitter stort sett hjemme på dagtid og jobber med skole, og da kjeder nemi seg. Hun får lang tur på morraen... Hele dagen fotfølger hun meg fra rom til rom og går i beina på meg bare jeg skal på do. Jeg pleier å be henne gå og legge seg, og da gjør hun det, men hun ligger å småpiper og jeg ser godt at hun kjeder seg. Hallo... kan hun ikke snart underholde seg selv litt? :-?

Samme er hvis vi har henne med bort. Da skal hun sitte sammen med oss hele tiden. Og det funker jo ikke når vi sitter rundt et bord... Så jeg blir nødt til å få henne til å gå og legge seg, og da kjeder hun seg igjen. helt til hun kommer og maser igjen.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valper har det med å fotfølge eiern i starten...

Da hunden min var sånn prøvde jeg å finne på litt selv- aktiviserende leker for den.

Gjerne en tom halvannenliters brusflaske med nøtter i, som den kunne leke med, og prøve å fange godbiten ( billig- utgaven).Du får også kjøpt en ball med hull i du kan stappe godbiter i (fungerer likt) i dyrebutikken.

Hvis du har mulighet til å la den løpe fritt ute er dette noe som sliter den ut litt...

Det er slitsomt i starten da valpen bare vil leke og leke, men den roer seg etterhvert...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Valper har det med å fotfølge eiern i starten...

Da hunden min var sånn prøvde jeg å finne på litt selv- aktiviserende leker for den.

Gjerne en tom halvannenliters brusflaske med nøtter i, som den kunne leke med, og prøve å fange godbiten ( billig- utgaven).Du får også kjøpt en ball med hull i du kan stappe godbiter i (fungerer likt) i dyrebutikken.

Hvis du har mulighet til å la den løpe fritt ute er dette noe som sliter den ut litt...

Det er slitsomt i starten da valpen bare vil leke og leke, men den roer seg etterhvert...

Lykke til!

sånn ball har jeg faktisk :)

men det var jo bra å vite at det roer seg etterhvert. Var redd jeg hadde skjemt henne helt bort jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 8 mnd og er sånn fortsatt... :ler:

Han aktiviserer seg selv, men må være nær meg. Er ikke jeg hjemme, forfølger han samboer. Holdt på å bli tussete i starten av å ha tass-tass-lydene etter meg konstant, men man blir vant til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trene henne på å være i et annet rom enn deg.

Steng henne inne på et rom og overse henne når hun bråker, eventuelt at du putter henne inn i et bur.

Dette er kun en tilvendingssak. Det går ikke an å ha en hund i huset som ikke kan være alene i 2 sekunder.

Dessuten må den fotfølgingen av deg stresse henne. Hunder sover tross alt ca 20 timer i døgnet, og all den tiden hun bruker til å passe på hva du gjør slapper hun jo ikke av.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med orakel. Og jeg skulle vel mene at et minstekrav er at man kan gå på do uten at hunden behøver å følge etter og holde orden på hvor du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
Du må trene henne på å være i et annet rom enn deg.

Steng henne inne på et rom og overse henne når hun bråker, eventuelt at du putter henne inn i et bur.

Dette er kun en tilvendingssak. Det går ikke an å ha en hund i huset som ikke kan være alene i 2 sekunder.

Dessuten må den fotfølgingen av deg stresse henne. Hunder sover tross alt ca 20 timer i døgnet, og all den tiden hun bruker til å passe på hva du gjør slapper hun jo ikke av.

Lykke til :wink:

Alright :) Den er grei.

Men hun kan gå og legge seg i gangen for å sove der altså. Det er bare det at det virker som hun kjeder seg... Men går vel over det også. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilleulv

Tror nok det værste i hele problemet ditt er at du får så innmari dårlig sammvittighet.

Når lille Nemi ligger der med dådyr øyne sine og piper og skal helst være snakket til og koset med av deg heeeele tiden :-)

Alle valper er mer eller mindre på den måten. De skal være overalt uansett hvor du går. Om det er på do, i kjelleren eller ut. Dette vil gå over.

Det jeg syntes du kan gjøre med den tiden hun er såpass knyttet til deg er å skape spesielle bånd, men samtidig ha klare rammer på hva som er rett og galt.

Du bestemmer og hunden skal stå eller sitte. Du bestemmer også hva hunden skal gjøre. Så om du sier at hunden skal bli, så skal hunden bli. Enkelt og greit.

Det er viktig med faste rammer. På den måten skaper man trygghet og hunden vet dens plassering på rangstigen. Du bestemmer.. 24 timer i døgnet.

En eventuellt dårlig samvittighet må du legge fra deg. Det er ikke synd på hunden og hunden har godt av å vite at det ikke skjer noe hele tiden og at slik er livet.

Kos deg med tiden hunden er valp. Det går veldig fort over og snart er hun en mer selvstendig dame som fort kan finne på å ta seg en tur på egenhånd. Best å kunne kontrollere slikt. :-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Hei Lilleulv  

Tror nok det værste i hele problemet ditt er at du får så innmari dårlig sammvittighet.

Når lille Nemi ligger der med dådyr øyne sine og piper og skal helst være snakket til og koset med av deg heeeele tiden  :-)

:oops: ok der traff du spikeren på hodet...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn er ulldotten her enda - og hun er snart 18 mnd...

Hun har blitt MYE bedre det siste halvåret, nå kan man be henne legge seg og hun blir der faktisk i mer enn 20 sekunder... Men vi har brukt en del tid på å trene henne til det, og vi har også brukt bånd inne (midt i stua, bundet til sofabeinet), sånn at vi har vært i nærheten, men ting har skjedd utenfor hennes rekkevidde, f.eks. Hun har lært at hun ikke alltid er i fokus.

Hun har fortsatt tendenser, men hun har nå faktisk forstått "ikke dilt!", og snur og finner på noe annet *fnis*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Hunden min på snart ni (9) år er slik fremdeles. Syns det er helt greit, jeg. Skjønte rimelig raskt at jeg hadde fått en meget sosial hund, og har i grunnen bare godtatt det siden. Han kan ligge i kurven sin hvis jeg ber ham om det, men helst vil han ligge i døråpningen og se hvor jeg er hen. Går jeg på dataen, skal han sove nedenfor datapulten. Går jeg på kjøkkenet, liker han å sitte rett foran oppvaskmaskina. Soverommet vårt er det eneste rommet han ikke får følge etter meg. Der er det dyrefritt, til og med for katten.

Er du sikker på at Nemi kjeder seg, at det ikke er flokkinstinktet som gjør at hun ligger og piper?

Leyla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske normalt jeg. Jeg har en hund på 8 mnd og en på 3 år. Begge er sånn de også. Når jeg sitter foran datamaskinen ligger de gjerne under pulten begge to. Noen ganger går de og legger seg i stua, men kommer rett som det er og legger hodet på fanget og liksom spør: "skjer det no a?".

Skal jeg på do, ned i første etasje, vil gjerne begge være med, men jeg har grind foran trappa og stenger de oppe. Da ligger de gjerne foran grinda til jeg kommer opp igjen.

Tror det gjelder å bare overse jeg, du vender deg til det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overse er et godt tips, og lær hunden at det er inaktivitet i perioder på dagen. Be hunden om å legge seg og bli liggende. Gjerne på en fast plass i bur/kurv/på teppe så det blir en vane. Jeg er i mot at man alltid skal aktivisere inne også, det er uholdbart for meg å ha en hund inne som alltid krever oppmerksomhet (får noia av sånne hunder som er bortskjemte). Men noen inneleker er greit å ha.

Når det gjelder fotfølging er det umulig for meg å gå i et annet rom uten at dyret blir med, men sånn er det jo pr.def med pudler, så jeg har fått som fortjent! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...