Gå til innhold

Hvis jeg som gravid skulle få sparken

Jens

Anbefalte innlegg

Har jobbet på samme arbeidsplass i 7 år. ¨

Hvis jeg av en eller annen grunn skulle få sparken herifra, etter att jeg har fortalt att jeg skal ut i permisjon i mars 2006 ca, hva skjer da med permisjonspengene mine? Vil jeg få disse fra noe sted?Eller er jeg helt lost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rent juridisk er det ikke lov til å sparke folk fordi de er gravide. Men du tenkte kanskje ikke på å få sparken som direkte følge av graviditet?

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke lov og gi det sparken nei

men svar på spm er: Fødselspenger gis til de som har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter

Mer Info

HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle bli sagt opp har du krav på dagpenger fra Aetat og dette vil da bli regnet som inntekt som igjen vil gi permisjonspenger. ( Foutsetter her at du har hatt en "viss inntekt" som vil gir dagpenger da)

Men som Piglet sier er det ikke lov å si opp folk pga graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skulle miste jobben før jul, ville jeg likevell få fødselpermisjons penger når jeg går ut i permisjon i mars 2005?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skulle miste jobben før jul' date=' ville jeg likevell få fødselpermisjons penger når jeg går ut i permisjon i mars 2005?[/quote']

Ja, det vil du få. Nå avhenger det jo litt av hvilken årsak du eventuelt ville ha mistet jobben din. Men om du har vært ansatt i 7 år, så har du kanskje 3 mnd oppsigelse? Det betyr at om du hadde fått oppsigelsen f.eks fra 1 des, så hadde du jo hatt jobb i de oppsigelses mnd frem til 1 mars. Men selfølgelig..om du hadde gjort en eller annen graverende feil på jobben så hadde du vel blitt nødt å gå på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For å få permisjonspenger må du ha hatt inntekt i 6 av de 10 siste mndr før permisjonen, du trenger altså ikke ha jobbet.

Det lønner seg for deg å få lønn fra jobben under permisjonen fremfor å få pengene utbetalt fra trygdekontoret, da får du f.eks. feriepenger av lønna, men fra trygdekontoret får du feriepenger bare for 12 av permisjonsukene.

Dersom du blir oppsagt under graviditet/permisjon så skal arbeidsgiver dokumentere at oppsigelsen ikke skyldes din tilstand. Det er ikke lov å si opp noen pga graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så hvis jeg skulle miste jobben før jul' date=' ville jeg likevell få fødselpermisjons penger når jeg går ut i permisjon i mars 2005?[/quote']

Hvis jeg var i dine sko så ville jeg gått til legen og sytt på meg en sykemelding mens jeg enda var ansatt, da får du sykepenger fra trygdekontoret som er like mye som lønna di. Arbeidsledighetstrygden er nemlig mye mindre, og hvis du blir sykemeldt dagen etter du mista jobben så får du bare sykepenger tilsvarende a-trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få sparken FORDI du er gravid. Men du kan få sparken av andre grunner, du er ikke "fredet" selv om du er gravid.

En annen ting du bør være klar over, du har KRAV PÅ en jobb å komme tilbake til, men ikke nødvendigvis den samme stillingen du har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...