Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #41 Del Skrevet 15. november 2004 Ja, du. Nordenstam kan sine saker, men jeg mener han kaster bort tid på mye rart. Vi har nok vidt forskjellige syn på hva et lederskap er for noe. Jeg tror ikke bikkja mi ser på meg som noe mer eller mindre av en "superulv" fordi jeg pisser høyere enn han på trestammen (det kan forresten bli komplisert...), eller fordi jeg klør han på magen når han ligger ved siden av meg (men jeg mener Runar Næss har sagt noe om at det ikke er gunstig å hele tiden oppsøke bikkja for å kose med den; bikkja skal komme til deg. Mulig jeg husker feil). -Jeg blir en god leder fordi jeg sitter på godene (mat, tur, div aktivisering) - Jeg er rettferdig og ville ikke finne på kaste en sovende hund på rygg fordi han til enhver tid skal vite at jeg er leder. -Jeg beskytter: jeg bestemmer hvem som får hilse på, enten det er mennesker og dyr, og jeg bestemmer hvordan andre får behandle min hund. -Jeg setter grensene for hva slags oppførsel som tolereres. -Jeg er KONSEKVENT! Hehe, høres ut som du er en ypperlig Alpha-hund, Vindelspev Ja, jeg husker også at det var et par utspill i denne boken til Nordenstam jeg måtte lese to ganger, i ren prepleksjon. Dette med å røske bikkja ut av søvnen og minne den på at den på en måte "aldri må bli for komfortabel", synes jeg òg virker nokså søkt. Når det er sagt så er jeg likevel enig med N i at bikkjer alt for ofte har en funksjon for folk som ikke nødvendigvis er med på å skape en tilfreds hund, men en desto mer tilfreds eier (inntil problemene oppstår). Og ift. dette synes jeg Nordenstam er befriende ærlig og direkte. Ang. dette skriver også Nordenstam, i likhet med Runar Næss (han ulvefyren er det ikke..?) at man må forsøke å besinne seg når man føler uimotståelig trang til å kose med bikkja. Tror helt klart han er inne på noe der, for uansett hensiktene våre, så vil en masse kos i tide og utide bidra til å booste hunde-egoet, og det kan føre med seg både større og mindre ulemper. De fleste vil vel ha en hund som ser på eieren som sjef og leder, og ikke bare en man kan manipulere for å kanskje få en godbit. Hierarki er jo helt essensielt i dyreverdenen, så det er nok viktig med forståelse av rang-ordning, og det faktum at vi kan prege mye av hundens atferd dersom vi forholder oss til dette på en bevisst måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 15. november 2004 #42 Del Skrevet 15. november 2004 Skjønner at jeg bør innhente mer info om dette. Vi har ikke holdt på så veldig lenge med det, men det har vist resultater. Håper bare at jeg ikke har skadet hunden min på noen måte. Det er det som er det viktigste for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 15. november 2004 #43 Del Skrevet 15. november 2004 Det er aldri for sent å snu Og når det gjelder det at hunden drar i båndet kan også gamle hunder "lære å sitte". Man må bare nå frem! Jeg har desverre ikke noen link eller kildehenvisning når det gjelder skadene på grunn av at hunden selv eller eieren drar i båndet, jeg refererte bare det jeg lærte på foredraget jeg var på. Lykke til med hunden(e) deres uansett!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 15. november 2004 #44 Del Skrevet 15. november 2004 Det er aldri for sent å snu Og når det gjelder det at hunden drar i båndet kan også gamle hunder "lære å sitte". Man må bare nå frem! Jeg har desverre ikke noen link eller kildehenvisning når det gjelder skadene på grunn av at hunden selv eller eieren drar i båndet, jeg refererte bare det jeg lærte på foredraget jeg var på. Lykke til med hunden(e) deres uansett!! takker for det. Jeg trenger nok noe mer håndfast uansett, enn hva en link til en nettside kan gi meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #45 Del Skrevet 16. november 2004 takker for det. Jeg trenger nok noe mer håndfast uansett, enn hva en link til en nettside kan gi meg. Meld deg på et kurs som tar utgangspunkt i positiv forsterking heller enn negativ, så lærer du nok mye, og vil kunne ta et standpunkt til hva du mener er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #46 Del Skrevet 16. november 2004 Den siste der var meg, Vindelspev;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 16. november 2004 #47 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg tror du har misforstått litt. Ta en treningssammenheng: Jeg skal lære bikkja å gå pent i bånd, men han forstår ikke, og diller rundt. Istedetfor å korrigere ved kjefting eller "fysisk påvirkning" ignorerer jeg heller feilen og roser når han gjør riktig. Skjønner? Jeg ville også ignorert en valp som beit meg i beinet. Driiitkjedelig å ikke få oppmerksomhet ikke sant, så det er meget effektivt. Kjefting vil som regel bare føre til mer stress/opphisselse, som igjen fører til mer biting. Det er forskjell på det å konsekvent bli usynliggjort i sosiale sammenhenger og det å bli ignorert i et minutt fordi du gjør noe som ikke settes pris på. Og det forstås veldig lett av en liten valp, i motsetning til kjefting og mas. Har du sett hvordan en voksen hund reagerer på en masete valp? Han _ignorerer_. Det skal innmari mye til før en frisk hund "kjefter" på en valp. Skjønner, jeg har misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå