Gå til innhold

Opplæring i ny stilling:hvordan da?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke innlogget Melissa G.

Jeg skal begynne i ny jobb og i den forbindelse lurer jeg på om noen her har noen tips. Kanskje har du selv vært på opplæring i fulltidsjobb, eller at du selv har vært opplæringsansvarlig?

Stillingen innebærer mye forskjellig, men bl.a. saksbehandling, utredning, koordinering og kontakt med ulike instanser og personer. Nokså selvstendig stilling, men med krav til resultater.

Hvordan bør man egentlig "være" under opplæring?

De kan vel ikke forvente at man skal "kunne" jobben uten å ha fått innføring i hva som forventes av en?

Når bør man være "stuevarm" i stillingen?

Bør det hovedsaklig være jeg som tar sosialt initiativ overfor de andre i et nytt arbeidsmiljø?

Hva forventer "de andre" av en som er helt ny?

Forventes det at man selvstendig skal gyve løs med en gang? Eller pleier arbeidsgivere, sjefer og arbeidsplasser å gi den nye litt rom og tid?

Kanskje jeg vil oppdage at det er dataprogram jeg ikke kan, som de andre forventer at jeg kan fra før? :oops:

Dette er litt nytt for meg...har vært student så utrolig lenge og har jobbet i "urelevante" jobber til nå.

Hvis noen har noe å bidra med...hadde det vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med ny jobb! :)

Har ikke så mange råd... Men vær ydmyk og ta ting inn over deg og observer før du kommer med utspill..? Selv er jeg veldig lite brautende og har alltid vunnet på dette, de første dagene i ny jobb. Iallefall er det lettere å bli venner med kollegaene med en gang når man viser respekt for de som har jobbet der lenge, og det er kjempeviktig.

Mine små erfaringer er at opplæring blir det så som så med, det meste må man finne ut av på egen hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ny i byen :)

Jeg er vel bare litt nervøs...også ender det opp med innlegg her. En får bruke alle de kanalene en har synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg har akkurat vært på opplæring selv i ny jobb, og jeg tror at det viktigste du kan gjøre er å stille spørsmål om ting du lurer på. Husk at dette er en gyllen anledning til å lære jobben din skikkelig! Når hverdagen begynner, så er det ingen som forteller deg hva du skal gjøre, og å forstyrre kollegaer med spørsmål hele tiden er vel ikke akkurat populært... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du jo nettopp vært gjennom det selv. Får prøve å styre inn alle spørsmålene i begynnelsen uten å bombardere dem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lov å stille spørsmål når du er under opplæring, selvsagt. Men mitt inntrykk er at arbeidsgivere setter stor pris på at du viser initiativ og selv prøver å sette deg inn i sakene. Tror nok graden av opplæring er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Selv har jeg som regel vært nødt til å "lære opp meg selv", dvs. spørre meg fram til hvilke arbeidsoppgaver jeg skal utføre og selv finne meg en eller annen med mer erfaring å spørre til råds. :klø:

Men, som sagt, det varierer nok med arbeidsgiverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har erfaring med å omtrent ikke få noe opplæring og å få tildelt "faddere". Der jeg fikk tildelt "faddere" hadde de jo allerede et fokus på dette med opplæring og veiledning, så det var mye lettere å spørre om hjelp også fra andre, aldri ett surt ord til det. På den første arbeidsplassen følte jeg meg mye mer til bry, selv om det gikk bra der og; men det er jo noe med å føle seg velkommen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har erfaring med å omtrent ikke få noe opplæring og å få tildelt "faddere". Der jeg fikk tildelt "faddere" hadde de jo allerede et fokus på dette med opplæring og veiledning, så det var mye lettere å spørre om hjelp også fra andre,  aldri ett surt ord til det. På den første arbeidsplassen følte jeg meg mye mer til bry, selv om det gikk bra der og; men det er jo noe med å føle seg velkommen også.

Når det gjelder det "sosiale" så var dette også mye mere lagt opp til der jeg hadde "faddere". De gikk mere ut sammen på fritiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...