Gå til innhold

Praksisplass gjennom Aetat....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har et spørsmål ang.praksisplass gjennom Aetat.Jeg har blitt innkalt på et møte hvor de skal informere om praksisplasser i barnehager. Er det noe man blir tvunget til å ta, eller er det frivillig?

jeg er veldig aktiv arbeidssøker, går på masse intervjuer, sender søknader og styrer fælt :). Vi har veldig starm økonomi, siden jeg mottar dagpenger, og bør snarest komme meg i ordentlig jobb med normal månedslønn. Jeg har egentlig ikke lyst til å "bruke" tiden i en barnehage(som er det siste jeg noen sinne kommer til å søke på av jobber...)Men er som sagt interessert i å komme meg i en jobb jeg trives med og full lønn.

Jeg har vært ledig i 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ett års praksisplass i barnehage når jeg var 19 år, men det var frivillig.

Jeg tror ikke de vil tvinge deg til å ta en praksisplass i en barnehage hvis du ikke har lyst å jobbe der. Du kan sikkert få en praksisplass innen den bransjen du har lyst å jobbe med, men da må du jo også ha råd til å gjøre det.

Men aetat kan tilby flere tiltak for å få deg ut i arbeid enn praksisplass.

Du kan bl.a. få ett lønnstilskudd fra aetat mens du får opplæring i bedriften, dette gjør deg mer attraktiv for en arbeidsgiver:

Aetat kan tilby et tidsbegrenset lønnstilskudd til arbeidsgivere som ansetter personer arbeidssøkere som har særlige problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet.

Tiltaksdeltaker skal utføre vanlig arbeid, og ansettes etter ordinære lønns- og arbeidsbetingelser med sikte på et varig arbeidsforhold. Varighet på tidsperiode og prosentsats som refunderes kan variere ut fra tiltaksdeltakers behov. Lønnstilskudd kan benyttes i offentlig eller privat virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke aetat nekte deg penger da, dersom du ikke tar en jobb de tilbyr deg? Dersom det ikke er noe i veien altså, må flytte eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

praksisplass er vel ikke som et vanlig jobbtilbud?

gjorde dette selv for 10 år siden, men ting kan ha endret seg siden da.

hadde ikke krav på dagpenger, fikk rundt 4000 i mnd fra aetat for å jobbe full tid i bhg.

det var en frivillig ordning, jeg skaffet praksisplassen selv. billig løsning for bhg, mens aetat fikk litt penere statistikk.

sjekk hva du får igjen økonomisk - full jobb i bhg vil ta veldig mye av tida og energien du ellers bruker på å søke jobb.

ærlig talt vil jeg ikke anbefale ordningen med mindre noe spesielt taler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aetat kan nekte utbetaling i visse tilfeller_ f.eks. når man ikke tar i mot tilbud om arbeid. Ville ikke ha gamblet på at dette ikke gjalt praksisplass også. Aetat vil helt garantert informere deg om dette, når du spør.

milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for mange svar :)

Nå har jeg vært på møtet, og ble informert om praksisplass med lønnstilskudd(som Fru Blå skriver...)

Jeg sa rett ut at vanlig praksisplass med dagpenger lønn var jeg ikke intereser i. Vi har stram økonomi, og jeg må ha høyere inntekt snarest. Det forsto hun, og forklarte da om lønnstilskuddet.

Og jeg måtte heller ikke jobbe i barnehage, sa jeg ikke ville det, og det var greit. Jeg søker mest kontor/sekretær jobber, og på neste intervju kan jeg ha med meg dette registreringsskjema fra Aetat, og prøve å friste arbeidstaker med det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint det ordnet seg gjest! Får håpe at dette tiltaket kan gjøre det lettere for deg å få deg fast jobb.

Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...