Gå til innhold

glemme å kjøre? på grunn av pause?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk førekortet til bil for 8 måneder siden. Har ikke kjørt bil etter det. 
Grunnen? Økonomi. 
Jeg har skyhøy leie, 9100kr. Inntekt; arbeidsavklaringspenger. Venter på svar fra husbanken om startlån. Får jeg avslag så må jeg flytte, noe jeg kan risikere å vente et helt år på. For studenter kommer og tar alt av boliger! 
Målet er å finne noe til 7000 kr, maks slik at jeg kan ha bil. 
Jeg er per dags dato avhengig av venner og familie for å handle mat. Kort fortalt; Buss for langt unna, skade i ryggen så får ikke til å løfte tungt. Får ikke lov til det en gang. 
Venter på svar om å få taxi dekt, men saksbehandleren tviler. Siden jeg har førerkortet og kan bo billigere og eie bil. 

Men, alt dette kan være opp til et år frem i tid. At ting med bolig og bil løser seg. 

Grunnen til at jeg har førerkortet uten å ha råd til bil er enkel. Skaden skjedde i en bilulykke, jeg var passasjer, pappa kjørte. 
Noen måneder senere vant mamma og pappa en liten sum i lotto (ikke millioner men mer enn nok), så jeg og broren min fikk førerkortet i gave av mamma og pappa. + at de fikk igjen på forsikring etter ulykken. Bilen ble havarert, verdisaker som pc og mobil ble ødelagt. Pappa ble ufør og jeg blir mest sannsynligvis en viss prosent ufør. Jeg ønsker ikke å være 100% ufør så jobber hardt for å bli så frisk som jeg kan bli. 
De tenkte ikke på min økonomi og fremtid, siden jeg var under utredning og trening på grunn av ryggen. 
Så de kjøpte startpakke som måtte brukes innen en viss tid. Fikk ikke utsatt den fra kjøreskolen. 

Spørsmålet mitt er da;
Må jeg ta kjøretimer for å friske opp kjørekunnskapene før jeg kjører? Jeg er bekymret for at det har gått så lang tid siden jeg fikk førerkortet 

Anonymkode: b9de2...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ommdette stemmer, så er det advokat mat. Forsikringsselskapet til bilen er ansvarlig for alle ekstrautgifter du får i tilknytning til skaden du er påført, der i blant taxi for å kunne handle. 

Finn deg en advokat med spesialisering på personskadesaker. 

Og bilkjøring på egenhånd nårmdu ikke har kjørt på 8 måneder er galskap. Få med deg ledsager for oppfriskning. Ingen andre ønsker å bli påført skader av utrente sjåfører. 

Anonymkode: 6bddb...8cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan telle på en hånd de få korte turene jeg kjørte på de 20 første årene (ja, du leste riktig, jeg skrev årene) etter at jeg tok lappen. Og jeg hadde kun kjørt med kjørelæreren da jeg tok lappen, overhode ingenting verken før eller ellers mens jeg tok lappen. Det var veldig vanskelig å begynne å kjøre igjen, men det var bare å hoppe i det og nå, 7 år etterpå elsker jeg å kjøre og kjører mye.

Anonymkode: f4b61...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er usikker, så ta med deg en person du stoler på. Be hen kjøre til en stor parkeringsplass eller noe, så kan du bli litt varm der først og se hvordan du ligger ann. Det går nok bra, og du kommer nok fort inn i det igjen :) 

Anonymkode: 76c23...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ommdette stemmer, så er det advokat mat. Forsikringsselskapet til bilen er ansvarlig for alle ekstrautgifter du får i tilknytning til skaden du er påført, der i blant taxi for å kunne handle. 

Finn deg en advokat med spesialisering på personskadesaker. 

Og bilkjøring på egenhånd nårmdu ikke har kjørt på 8 måneder er galskap. Få med deg ledsager for oppfriskning. Ingen andre ønsker å bli påført skader av utrente sjåfører. 

Jeg fikk dekket taxi til og fra behandling i starten. Under utredning og trening. 
Helfo tror jeg det var som dekket det. 
Nå er jeg i stand til å ta buss, noe jeg gjør. Men, jeg kan fortsatt ikke ta buss til og fra coop obs for å storhandle for eksempel. 
Komplisert men kort fortalt; Bussholdeplassen er for langt unna butikk. Den fra hjem til bussen er også for langt unna. Når jeg da bærer tunge poser med mat så blir det alt for mye for ryggen. 

Jeg er i stand til å kjøre. Har førerkortet, derfor mener saksbehandleren at jeg mest sannsynligvis ikke får dekt taxi for å handle inn mat. 
Jeg har venner og familie i nærheten så jeg får sitte på til dem. Betaler bom, parkering og hjelper til med bensin så klart. 

Venter på svar på startlån. Får jeg avslag så må jeg finne en plass å bo. Jeg skal flytte, men problemet er; jeg vet ikke når. 
Har funnet to boliger med 7000 i leie og gratis parkering. Så det hadde vært topp.
Finner jeg en bolig til 7000 kr så får jeg hus og bil for det samme som jeg betaler for hus nå.

Det å flytte nå er dumt. Fordi. 
Flytter jeg i August så har jeg tre måneder oppsigelse på ny leilighet. Jeg må vaske ned, rydde og pakke. Noe som krever mye av ryggen min. De har utflytting og innflytning stopp her nå, for eiendomsmeglerene som jobber her har ferie. 
Så flytter jeg da inn i ny leilighet i August, får beskjed "du har fått innvilget startlån" og må vaske, rydde og pakke, igjen. Vente på at oppsigelsestiden er over og flytt. 
Men, flytter jeg ikke så kan jeg få avslag i Oktober. Får svar innen oktober ca på grunn av behandlingstid. 
I oktober så har studentene kommet, da sliter jeg. Kan risikere å må bo her frem til neste Juni når studentene drar. 
Ergo; Jeg får ikke kjøpt bil før neste sommer, fordi jeg må bo her. 
Får jeg startlån så får jeg flyttet så fort som mulig i Oktober/November, og får da kjøpt bil. 

Jeg kan fint øvelseskjøre med pappa. Det har vi planlagt allerede. 
Jeg tenker fortsatt teori. Når jeg sitter på bil hos andre så tenker jeg på teori. F.eks "han kjører først fordi han har vikeplikt" og slike kjøreregler, slik at jeg ikke glemmer. Jeg tenker som en sjåfør, selv om at jeg bare sitter der :P 

-ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du søkt supplerende sosialstønad? 

Har du søkt TT-kort? 

Har du forhørt deg med frivillighetssentralen om det bor noen i nærheten av deg som kan kjøre deg til og fra butikken eller hente handleposene for deg?

Bruker du ikke trillebag når du handler? 

Anonymkode: 8a26b...9a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tenker litt teori når du ferdes i trafikken holder det med et par "øvelseskjøringer" med far eller venn hvis det går noen år før du kan kjøre igjen

Anonymkode: 95a04...26b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Wednesday, July 20, 2016 at 17.58, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk dekket taxi til og fra behandling i starten. Under utredning og trening. 
Helfo tror jeg det var som dekket det. 
Nå er jeg i stand til å ta buss, noe jeg gjør. Men, jeg kan fortsatt ikke ta buss til og fra coop obs for å storhandle for eksempel. 
Komplisert men kort fortalt; Bussholdeplassen er for langt unna butikk. Den fra hjem til bussen er også for langt unna. Når jeg da bærer tunge poser med mat så blir det alt for mye for ryggen. 

Jeg er i stand til å kjøre. Har førerkortet, derfor mener saksbehandleren at jeg mest sannsynligvis ikke får dekt taxi for å handle inn mat. 
Jeg har venner og familie i nærheten så jeg får sitte på til dem. Betaler bom, parkering og hjelper til med bensin så klart. 

Venter på svar på startlån. Får jeg avslag så må jeg finne en plass å bo. Jeg skal flytte, men problemet er; jeg vet ikke når. 
Har funnet to boliger med 7000 i leie og gratis parkering. Så det hadde vært topp.
Finner jeg en bolig til 7000 kr så får jeg hus og bil for det samme som jeg betaler for hus nå.

Det å flytte nå er dumt. Fordi. 
Flytter jeg i August så har jeg tre måneder oppsigelse på ny leilighet. Jeg må vaske ned, rydde og pakke. Noe som krever mye av ryggen min. De har utflytting og innflytning stopp her nå, for eiendomsmeglerene som jobber her har ferie. 
Så flytter jeg da inn i ny leilighet i August, får beskjed "du har fått innvilget startlån" og må vaske, rydde og pakke, igjen. Vente på at oppsigelsestiden er over og flytt. 
Men, flytter jeg ikke så kan jeg få avslag i Oktober. Får svar innen oktober ca på grunn av behandlingstid. 
I oktober så har studentene kommet, da sliter jeg. Kan risikere å må bo her frem til neste Juni når studentene drar. 
Ergo; Jeg får ikke kjøpt bil før neste sommer, fordi jeg må bo her. 
Får jeg startlån så får jeg flyttet så fort som mulig i Oktober/November, og får da kjøpt bil. 

Jeg kan fint øvelseskjøre med pappa. Det har vi planlagt allerede. 
Jeg tenker fortsatt teori. Når jeg sitter på bil hos andre så tenker jeg på teori. F.eks "han kjører først fordi han har vikeplikt" og slike kjøreregler, slik at jeg ikke glemmer. Jeg tenker som en sjåfør, selv om at jeg bare sitter der :P 

-ts 

Forstod du ikke at du skal ha dekket ALT av utgifter fra forsikringsselskapet til bilen som forårsaket skaden du hevder å være påført? Finn deg en advokat og du får hjelp. Helro har ingen plikt til å dekke det forsikringsselskapet skal dekke. Kontakt eventuelt personskadeforbundet om du ikke skjønner dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er uføretrygdet og sliter med nesten kroniske betennelser i skuldre og overarmer. Kan ikke slepe og bære på tunge handleposer fra butikken. Det har jeg løst ved å kjøpe meg en trillebag. Ja, du leste riktig, en sånn trillebag som gamle damer bruker. Veldig lurt, man sparer mange tunge løft og bæring på den måten. Min brukes når jeg skal i butikken, og jeg kan fint klare å trille tunge lass med melk og brus hjem når jeg har det i trillevognen.

Hvis det er for pinlig for deg å bruke en sånn, har du ikke egentlig vondt i ryggen.

Anonymkode: d1c01...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, coffeegirl83 skrev:

Hvorfor kjøpte de startpakke, når du har førerkort?

De kjøpte det før jeg fikk førerkortet. 
Var slik som dette, skrevet på en enkel måte:
2014: Bilulykke, var 18 år og skulle begynne med kjøretimer August 2014 etter å ha fylt 18.
2015: Mamma og pappa kjøpte startpakke med kjøretimer og teori, sikkerhetskurs etc inkludert i pakken. Startet med kjøretimer August 2015. Ble utsatt et år (fra 14 til 15) på grunn av skade, og PTSD etter ulykke. Gikk til psykolog samtidig og fikk hjelp, og kjørelæreren hjalp meg mye. Hadde 2-3 kjøretimer i uken for å bli frisk psykisk. Kjøreferdigheten var ikke problemet. 
2016: Besto oppkjøring og teori i Januar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å nevne;
Jeg måtte flytte ut 1 år etter ulykken. Mamma og pappa måtte flytte på grunn av at de ikke var i stand til å ta seg av et stort hus. Vi bodde i enebolig med 5 soverom. Jeg har 4 søsken og jeg var sisten som flyttet ut. 
Mamma og pappa flyttet til en leilighet. For pappa ble ufør, og de hadde ikke økonomi til å betale for et så stort hus. 

Jeg gikk da til psykolog, ble sendt til NAV og fikk da aap som inntekt. 
Skulle egentlig bo hjemme for å få hjelp, og fordi jeg ikke var i stand til å jobbe. Men, jeg leier nå 5 min unna (å gå) mamma og pappa. Så jeg får hjelp med det jeg trenger. 
De har ikke plass til meg i nye leiligheten heller. Så om jeg ble boende så ble jeg en økonomisk byrde for mine foreldre. 

.ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kjøpte det før jeg fikk førerkortet. 
Var slik som dette, skrevet på en enkel måte:
2014: Bilulykke, var 18 år og skulle begynne med kjøretimer August 2014 etter å ha fylt 18.
2015: Mamma og pappa kjøpte startpakke med kjøretimer og teori, sikkerhetskurs etc inkludert i pakken. Startet med kjøretimer August 2015. Ble utsatt et år (fra 14 til 15) på grunn av skade, og PTSD etter ulykke. Gikk til psykolog samtidig og fikk hjelp, og kjørelæreren hjalp meg mye. Hadde 2-3 kjøretimer i uken for å bli frisk psykisk. Kjøreferdigheten var ikke problemet. 
2016: Besto oppkjøring og teori i Januar. 

Jeg tror at det holder å øvelseskjøre med faren din, hvis det bare står på kjørekunnskapene dine. Men det gjør heller ingenting om du bestiller en dobbel kjøretime hos trafikkskolen, hvis det gjør at du føler deg tryggere. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1) Har du søkt Husbanken om bostøtte?

2) Som sagt i annet innlegg: Skaff deg trillebag. Her hjemme er det mest gamle damer som bruker det, men du trenger ikke lenger sørover enn til Danmark før folk flest har sett fordelen med trillebag i stedet for bæreposer.

3) Når du skal begynne å kjøre bil igjen, bør du kjøre litt med noen andre for å få frisket det opp igjen. Et annet tips er å kjøre på søndag formiddag. Da er det generelt lite trafikk, så du slipper å bli stresset.

Anonymkode: 8d5c5...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...