Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er Amish en religion? de er vel "normale kristne"? ...men tingen er at de lever som de gjorde i "gamle dager"-

amish er hva man kaller en kristen sekt.

sannsynligvis vil de selv kalle det religion, det er veldig få (om noen) religiøse samfunn som kaller seg selv sekt.

hva legger du egentlig i 'normale kristne'?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggene kan faktisk være befruktet...Ekkelt gitt.

Gjest StoreSky
Skrevet
Eggene kan faktisk være befruktet...Ekkelt gitt.

Kun høner som er frittgående MED hane i buret kan bli befruktet. Fleste høner bor i bur alene (A4 str.)

"Frittgående" høner man kjøper egg av i vanlig butikker, har liten plass, men kan vandre rundt sammen med andre høner (fremdeles A4str per høne) men det er ingen hane hos de. Altså ikke befruktet.

(har jobbet på en økologisk bondegård der hønene var helt frittgående, med hane i flokken -var litt ekkelt ja, for der kunne de faktisk være befruktet...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Søt homse.. resten fikk jeg desverre ikke med meg :(

Skrevet

Jeg likte nå første episode. Men han homsen irriterte meg noe inn i granskauen! Noe av det første han sa, var at han ikke liker folk som ikke tar andre personer for det de er. Jommen sa jeg smør! Syntes det var han som var mest imot dem, ble overrasket av at "bybarna" var så uforskammet og uhøflige overfor dem.

Skrevet

Synes det er spennende at folk faktisk velger å bo så isolert i et sånt land som USA, og det er jo definitivt et spennende konsept å blande dem med "byungdom" i LA. Tror dere noen av amish'ene velger å dra tilbake til amish livet eller tror dere de bryter med familien sin. Sikkert et forferdelig vanskelig valg å ta.

Under "Rumspringa" får ungdommer fra Amish-folket anledning til å forlate hjem og fellesskap for å utforske verden på utsiden: Djevelens lekeplass. Her stifter de for første gang bekjentskap med begreper som alkohol, narkotika og sex tradisjonelt forbudt i den strengt kristelige sektens verden.

Amish-folket er en ortodoks religiøs sekt i USA som forfekter ydmykhet, familie, fellesskap og atskillelse fra resten av verden. Amish-folket immigrerte fra Nederland til de amerikanske koloniene tidlig på 1800-tallet, og bosatte seg etter hvert i Pennsylvania som et resultat av William Penns "hellige eksperiment" om religiøs toleranse. I dag utgjør Amish-folket i overkant av 150.000 personer, og har bosetninger i et tyvetalls amerikanske stater.

Kirken kontrollerer med-lemmenes private såvel som religiøse liv. Dette inkluderer bestemmelser i forhold til språk, bekledning, frisyre, teknologi og transportmidler.

Til forskjell fra de fleste kristne trosretninger, er Amish-folket organisert på et lokalt nivå. Hver kirke er selvstendig, og utøvelsen varierer fra gruppe til gruppe. Å sykle er eksempel-vis tillatt for noen, mens det er strengt ulovlig for andre. Dette fordi enkelte fellesskap er strengere og mer konservative, deriblant den mest utbredte; Old Order Amish.

I overbevisning om at de skal forholde seg atskilt fra resten av samfunnet, forbyr sekten bruk av elektrisitet og andre moderne hjelpemidler, bl.a. biler. De kan være med som passasjer, men de kan selv ikke kjøre eller eie noe motorisert kjøretøy.

I Pennsylvania er "Rum-springa" en nederlandsk betegnelse for "running around". Ordet refererer også til ritualet der Amish-folkets mange ung-dommer fra 16 år og oppover er gitt frihet til å utforske verden på utsiden før de be-stemmer seg for om de skal døpes og slutte seg til kirken, eller fortsette sitt liv i den moderne verden.

Skrevet

Jeg har lest et sted at hele 80 prosent går tilbake til amish-folket. Det er ganske mye synes jeg... SPennende og se hva de velger til slutt!

Skrevet

amish er hva man kaller en kristen sekt.

sannsynligvis vil de selv kalle det religion, det er veldig få (om noen) religiøse samfunn som kaller seg selv sekt.

hva legger du egentlig i 'normale kristne'?

med normale kristne så mente ikke noe mer en aktivt kristne som går i den norske statskirke. Altså at ikke var en sekt - i ordets negative forstand,men kristene mennesker som går mye i kirken, leser mye bibel. De bare tilfeldigvis har litt gammeldags livvstil.....ja, anyway...det var jo ikke DET vi skulle diskutere.

Gjest Anonymous
Skrevet

"Cows are from outer space!"

Det er det sykeste jeg har hørt!!!! :ler:

Skrevet

Artig, enda en realityserie jeg definitivt ikke skal se. I can see no end to all them cowpies.

Gjest StoreSky
Skrevet
"Cows are from outer space!"

Det er det sykeste jeg har hørt!!!! :ler:

Ufff. og den stakkars jenta som virkelig trodde på det!! Hahaha!

Men det var slemt å mobbe Moses når han holdt på å drukne. Tenk hvis han hadde druknet da...

Også ser jeg en lei tendens til å skylde på de som er andreledes når noe er feil (selv om sammenligningen er banal, så skylder "city-folka" på amish'ene for "alt" som de ikke liker i huset..)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ho der Ariel tar virkelig kaka!! Laga skikkelig styr av at haiane ikkje var lykkelige i akvariet. Syns ho er ei festlig frøken! :-)

Bra underholdning det der. Miriam tar jo heeeilt av! Trur ikkje ho kan gå tilbake til Amish-livet og vere lykkelig. Håpar venninda hennar bestemmer seg for å ikkje dra tilbake, så kanskje Miriam ikkje gjer det heller. Jada jada, eg veit at familie er viktig...

Skrevet

Jeg måtte sjekke om noen ble igjen i byen og ble faktisk overrasket...

:wink:

Skrevet

Weeeh!!! :hoppe:

:holde seg for øyre og auge:

Uff, no vart eg nyskjerrig... Men eg skal klare å vente med å vite det til det er ferdig på TV.

Skrevet
Weeeh!!! :hoppe:

:holde seg for øyre og auge:

Uff, no vart eg nyskjerrig... Men eg skal klare å vente med å vite det til det er ferdig på TV.

jeg sier ingenting :ler:

Skrevet

Om man vil lese en fin bok om amish kan jeg anbefale Den enkle sannhet av Picoult. Et krimmysterium samtidig som det gir et bra innblikk i amishsamfunnet.

Forøvrig ikke alle amishsamfunn som har rumspringa.

Skrevet
Jeg måtte sjekke om noen ble igjen i byen og ble faktisk overrasket...

:wink:

Link? *klarer ikke vente*

Skrevet

Link? *klarer ikke vente*

Jeg bare googlet "amish in the city"

Har ikke linken nå.

Skrevet

LITT dumt å snakke drit om folk som er i samme huset, men.... :tunge1:

Ellers kunne eg aldri tenke meg å vere veganer. Maten på Ariel sin restaurant såg itt`no go ut!

Skrevet
Ellers kunne eg aldri tenke meg å vere veganer. Maten på Ariel sin restaurant såg itt`no go ut!

Jeg kunne heller ikke tenke meg å være veganer, men synes maten såg fristende ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...