Gå til innhold

Amish in the City


Samantha

Anbefalte innlegg

Kva syns dokke?

Eg syns det er et litt sånn artig-teit konsept, så eg klarte ikkje å holde meg unna. Men veit ikkje om eg kjem til å følge meg vidare.

Men steik kor frekke dei "normale" var!! Makan til oppførsel! :o Ikkje normalt å snakke sånn til/om folk, uansett kordan dei er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte følge med jeg, også!

Synes amishene virker sympatiske,jeg! Arti`å få litt innblikk i deres væremåte og levesett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

så slutten på det og fikk et dårlig inntrykk av hun som var vegis (egg ble kalt høns abort, og melk var utflod fra kyr som ikke var ment til menneske for?)Men for all del hun kan være ok men synes det ikke passer seg å ikke kjøpe inn kjøtt fordi hun ikke likte kjøtt-produkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig konsept. Fikk desverre ikke med meg hele.

Sambo fortalte at alle Amish-ungdommer fikk lov til å ta en slags "heisatur" en gang i livet. Da kunne de gjøre hva de ville, og måtte i slutten av perioden bestemme seg for om de ville være Amish eller ikke. Hvis de valgte å ikke reise tilbake måtte de bryte kontakten med all familie for alltid. Noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de valgte å ikke reise tilbake måtte de bryte kontakten med all familie for alltid. Noen som vet om det stemmer?

Jepp, ifølge programmet så stemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ifølge programmet så stemmer det.

OK. litt dumt å ikke få med begynnelsen, men var på jobb.

*sjekker etter reprise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig konsept. Fikk desverre ikke med meg hele.

Sambo fortalte at alle Amish-ungdommer fikk lov til å ta en slags "heisatur" en gang i livet. Da kunne de gjøre hva de ville, og måtte i slutten av perioden bestemme seg for om de ville være Amish eller ikke. Hvis de valgte å ikke reise tilbake måtte de bryte kontakten med all familie for alltid. Noen som vet om det stemmer?

Jepp, det kalles rumspringa,noe som etter hva jeg vet rett og slett betyr "å løpe rundt". Da har de lov å ta'n helt ut før de bestemmer seg.

Dette var forresten tema i Judging Amy for noen uker siden, der en jente hadde fått barn med en fyr under sin "rumspringa", og det ble kamp om hvem som skulle beholde barnet da hun bestemte seg for å dra tilbake til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de hadde nådd bunnen av idegryta si da de lagde realityprogram med dverger. Tydeligvis ikke...

Anbefaler folk som er interessert i amish-verdenen om å heller se Witness av med Harrison Ford. Der går han undercover i amish-miljøet og bor litt hos en familie. OK film, mye på grunn av at det er så interessant å se den andre kulturen som vi vet så lite om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Synes da dette – så langt – kan gi et bra inntrykk av unge amishfolk på rumpspringa også. Ihvertfall en bedre idé enn med "little people", for det var en flau og overfladisk sak :-?

Men han homsen skal få kjørt seg... Da han presenterte seg, sa han at han var veldig tolerant... yeah right! Snakk om å møte seg sjøl i døra... Har inntrykk av at en del homser som roper på toleranse fra andre, ikke har så mye selv. Skal bli spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig konsept. Fikk desverre ikke med meg hele.

Sambo fortalte at alle Amish-ungdommer fikk lov til å ta en slags "heisatur" en gang i livet. Da kunne de gjøre hva de ville, og måtte i slutten av perioden bestemme seg for om de ville være Amish eller ikke. Hvis de valgte å ikke reise tilbake måtte de bryte kontakten med all familie for alltid. Noen som vet om det stemmer?

Jada, dette er fakta. Rumspring heter det. De kan bli "borte" så lenge de vil. Så må de velge mellom amish-samfunnet og vårt moderne samfunn. Hvis de velger bort amish-samfunnet velger de også bort kontakten med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var veldig morsomt. Er veldig interessert i religioner, så jeg måtte se hva det var. Kommer nok til å følge med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er Amish en religion? de er vel "normale kristne"? ...men tingen er at de lever som de gjorde i "gamle dager"-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med på dette :)

Men jeg ble ærligtalt irritert på måten amish ungdomene ble møtt på! De var jo rett og slett så uhøffelige og ufordragelige mot de at jeg lurer på hvilken oppdragelse de har fått. De var lite høffelige og respektfulle synes jeg :fy: Heldigvis så ble de jo _litt_ bedre da ut i programmet. Men snakk om velkomst :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Måtte le litt under det programmet ja!

Hun veggis-dama var jo helt fjern... Egg liksom er hønseabort!! Da vet hun ikke mye om høner og deres levevilkår i bura sine...

Homsen litt slitsom, men jaja. Amish-folka takla han bra, produsentene hadde vel trodd at de skulle reagere sterkere.

Håper de amish-jentene ikke bare adopterer stilen de de andre amerikanske jentene... Han fyren var så fin..likte godt de andre, men ønsket å leve et troende liv og få barn og barnebarn (eller sønner, og sønner av sønnen som han sa..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun skjønner helt dette med høner, egg og befruktning. Eggene som vi spiser er ikke befruktet, altså det er ikke kylling-foster/abort. Det kan vel heller sammenlignes med hønens menstruasjon?! eller.... hehe...uggh....

All respekt til de som er vegetarianere, veganere etc, så men de må jo ha forståelse for at det finnes noen som IKKE er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...