Gå til innhold

Er det lov å ha sex med noen med downs syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener det er noe med at så lenge de ikke er myndige, er umyndiggjorte, er de som barn å regne.
Selv om de er voksne, så er de et naivt barn til sinns...

og det vil være å utnytte henne om du som er 100 % til sinns ligger med henne.

Anonymkode: 10abc...c02

Ingen som blir umyndiggjort lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Tidus skrev:

Det kommer an på graden av syndromet. 

Spør deg selv dette: Ville denne personen havnet i fengsel dersom hun begikk en kriminell handling? Hvis nei, så er hun heller ikke i stand til å ta en kvalifisert valg på om hun vil ha sex med deg.

Det er ikke noe som heter "grad" av Downs syndrom. Enten har man det, eller man har det ikke. Det er selvfølgelig ulikt hvordan mennesker med Downs syndrom fungerer, men eller kan man ikke ha "litt" eller "mye" Downs syndrom. 

Anonymkode: d8cad...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hold deg unna henne, stakkars jente. 

Anonymkode: 62dce...69b

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avklaring her:

Stemmer at ingen i Norge i dag blir umyndiggjort. Verger kan oppnevnes for å ta avgjørelser på vegne av personen dersom han eller hun ikke er i stand til å avgjøre dette selv. Det vil ikke dermed si at det gjelder alle områder og en verge (eller noen andre for den saks skyld) kan ikke nekte noen å drive med seksuelle aktiviteter.

Det blir også feil å si at en person med psykisk utviklingshemming (PUH) er som et barn. En 20-åring har 20 år med livserfaring et barn ikke har. Ofte utvikles også kroppen i normaltempo og mange har seksuelle behov.

Mental alder er summen av flere tester, og selv om man kan si at en en person har mental alder tilsvarende en 6-åring så kan et slikt tall variere veldig fra område til område. 

Downs er et syndrom som kan føre til psykisk utviklingshemming, ikke PUH i seg selv. Altså kan man også ha Downs uten å ha en psykisk utviklingshemming. For å få diagnosen PUH må man ha en IQ under 70, samt score innenfor på områder som motorikk, sosial kompetanse og daglige aktiviteter. Gjennomsnittet av verdens befolkning ligger på 100 IQ-poeng, så man kan være godt under gjennomsnittet selv om man ikke har en psykisk utviklingshemming.

Psykisk utviklinghemming har også flere grader og jeg har ingen problem med å forstå at en med letter grad av PUH (IQ mellom 69 og 50) kan forstå hva sex innebærer. 

Jenter og damer med Downs syndrom har normal kjønnsdrift og kan dermed bli gravide.

Så lenge dette er noe begge vil, jenta forstår hva det innebærer og er over 16 år, og TS ikke utnytter henne for å skaffe seg sex er det ikke straffbart å gjennomføre det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, tirben skrev:

Kunne du tenkt deg å gifte seg med henne eller bare ha sex med henne? Vil du karakterisere dere som jevnbyrdige? 

Er du seriøs? Lever du i 1950? Isolert sett er jo det en veldig gammeldags tankegang og ikke kunne ha sex med noen uten at vedkommende er "koneemne".

Ang. saken, så vil jeg si at det er å utnytte et annet menneske om du har sex med ei som har downs. Selv om hun selv har lyst og gjennomfører det (ja, mennesker med downs har jo også seksualdrift), så er det fortsatt en utnytting slik jeg ser det.

Anonymkode: b46ee...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, så sykt ekkelt. Min søster har downs og hun vet ikke engang hva sex er. Hun vet ikke hvordan barn lages.  Hadde noen hatt sex med henne hadde vi anmeldt for voldtekt. Æsj, æsj, æsj. 

Jeg kan spørre min søster om hun noe kjempe rart og hun kan svare ja, fordi hun ikke vet hva hun svarer på eller hva det innebærer. Så samtykke er ikke tilstrekkelig i det hele tatt. 

Håper du virkelig holder de pervo tankene dine for deg selv. Mange med den diagnosen har veldig lav mental alder og er som barn. Tviler på at kompisen eller øvrig familie hadde ønsket å ha noe med deg å gjøre om du hadde hatt ytret et slikt ønske. 

Anonymkode: deb3f...834

Ja, for alle med downs er helt identisk til søsteren din og ingen av dem aner noenting om seksualitet :roll:

Anonymkode: 35fcb...764

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Lever du i 1950? Isolert sett er jo det en veldig gammeldags tankegang og ikke kunne ha sex med noen uten at vedkommende er "koneemne".

Ang. saken, så vil jeg si at det er å utnytte et annet menneske om du har sex med ei som har downs. Selv om hun selv har lyst og gjennomfører det (ja, mennesker med downs har jo også seksualdrift), så er det fortsatt en utnytting slik jeg ser det.

Anonymkode: b46ee...35d

Jeg ønsket å få fram om dette var et jevnbyrdig forhold. Jeg vet selvfølgelig at man kan ligge med noen uten å være gift, men å ønske å ha sex med en jente ned Downs, synes jeg virker som utnyttelse eller en syk fetisj.  Det er noe med maktbalansen her som for meg skurrer. 

Ser han på henne som likeverdig eller ser han på henne som et barn som han kan lære opp? Er hun en potensiell kjæreste, en han kan presentere for vennene sine? Eller måtte dette forholdet" foregå i det skjulte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Trodde ikke det skulle bli så mye skitt og fordømmelse her. Hun jeg snakker om er ganske så oppegående for å ha downs. Gått vanlig skole sammen med andre "normale" gjennom hele grunnskolen. Hun flørter med meg hele tiden og er helt klart interessert. Tar seg en fest gjør hun også. Drikker alkohol. Og nei..har ikke planer om ekteskap, men en uskyldig flørt.

Anonymkode: 730f6...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Trodde ikke det skulle bli så mye skitt og fordømmelse her. Hun jeg snakker om er ganske så oppegående for å ha downs. Gått vanlig skole sammen med andre "normale" gjennom hele grunnskolen. Hun flørter med meg hele tiden og er helt klart interessert. Tar seg en fest gjør hun også. Drikker alkohol. Og nei..har ikke planer om ekteskap, men en uskyldig flørt.

Innbefatter en uskyldig flørt sex? Hvordan vil vennen din reagere hvis du går inn for å forføre søsteren?

Anonymkode: 9d5a7...9fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Til din info: Alle går på "vanlig " skole i dag. Spesialskolene er nedlagt.  Men selv om hun går på vanlig skole, så følger hun nok ikke vanlig læringsplan.  Hun har helt sikkert en individuell opplæringsplan som tar hensyn til hennes handicap. Fordi om hun har gjennomført grunnskolen / videregående, så betyr ikke det at hun er som de andre elevene. Det er ikke bare utseendet som skiller de med down syndrom fra andre. 

Tror du det hadde vært greit for familien hennes da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innbefatter en uskyldig flørt sex? Hvordan vil vennen din reagere hvis du går inn for å forføre søsteren?

Selvfølgelig sex ja. Broren hennes ser ikke noe galt i at søstra lever livet, så lenge folk er snille med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig sex ja. Broren hennes ser ikke noe galt i at søstra lever livet, så lenge folk er snille med henne.

Har du spurt han spesifikt om det er greit at du prøver å få hans søster - med downs - til sengs???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt han spesifikt om det er greit at du prøver å få hans søster - med downs - til sengs???

Hvem i huleste spør slikt om noens søster? Er du gærn. Nei, selvfølgelig ikke. Hvem spør om slikt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som heter "grad" av Downs syndrom. Enten har man det, eller man har det ikke. Det er selvfølgelig ulikt hvordan mennesker med Downs syndrom fungerer, men eller kan man ikke ha "litt" eller "mye" Downs syndrom. 

Kan du se på denne jenta at hun har downs?

f7ae20b77ceb6a61d74a9e403e0cf396.jpg

Anonymkode: 68f56...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for alle med downs er helt identisk til søsteren din og ingen av dem aner noenting om seksualitet :roll:

Anonymkode: 35fcb...764

Sant, bra jeg bare skrev om min søster da.. :dry:

Anonymkode: deb3f...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem i huleste spør slikt om noens søster? Er du gærn. Nei, selvfølgelig ikke. Hvem spør om slikt???

Noen som har planer om å lokke kompisens søster - som har downs - til sengs? Og kun er interessert i sexen og ikke jenta?

Nei forresten, det er nok veldig lurt av deg å ikke la han få vite noe. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tirben skrev:
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig stor forskjell mellom disse jo. Du har dem som er alvorlig til dem med lett utviklingshemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...