Gå til innhold

Er det lov å ha sex med noen med downs syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Gothminister skrev:

Tror ikke det er noen hjemmel i lovverket som forbyr å ha sex med utviklingshemmede. Så fremt de er myndige og har samtykkekompetanse. Noe de fleste utviklingshemmede har. Få blir tatt i fra samtykkekompetansen.

Det som er vanskelig er at de er jo på mange måter 'barn' mentalt sett(ikke på alle måter). Jeg har venner som er psykisk utviklingshemmede, kunne aldri tenkt meg å ha en sex med en utviklingshemmet. Fordi det ville, i mine øyne, nesten vært som å ha samleie med et barn. Ergo, uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Det som er vanskelig er at de er jo på mange måter 'barn' mentalt sett(ikke på alle måter). Jeg har venner som er psykisk utviklingshemmede, kunne aldri tenkt meg å ha en sex med en utviklingshemmet. Fordi det ville, i mine øyne, nesten vært som å ha samleie med et barn. Ergo, uaktuelt. 

Helt enig med deg i det. Jeg kunne aldri hatt sex med utviklingshemmede. Men straffbart er det ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, applestories skrev:

Det kommer jo an på hva man legger i å "utnytte noens psykiske lidelse".

Å ha sex med noen betyr ikke nødvendigvis at man utnytter deres psykiske lidelse for å få sex.

Nå vet jeg ikke akkurat om det er en psykisk lidelse å ha en psykisk utviklingshemning, anser det mer eller mindre som at det er en slags utvikling som 'stopper' et sted. Selv om utviklingshemmede også kan utvikle seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, så sykt ekkelt. Min søster har downs og hun vet ikke engang hva sex er. Hun vet ikke hvordan barn lages.  Hadde noen hatt sex med henne hadde vi anmeldt for voldtekt. Æsj, æsj, æsj. 

Jeg kan spørre min søster om hun noe kjempe rart og hun kan svare ja, fordi hun ikke vet hva hun svarer på eller hva det innebærer. Så samtykke er ikke tilstrekkelig i det hele tatt. 

Håper du virkelig holder de pervo tankene dine for deg selv. Mange med den diagnosen har veldig lav mental alder og er som barn. Tviler på at kompisen eller øvrig familie hadde ønsket å ha noe med deg å gjøre om du hadde hatt ytret et slikt ønske. 

Anonymkode: deb3f...834

Nå kan du neppe ta utgangspunkt kun i din søster i denne diskusjonen, om den er aldri så kontroversiell.

Jeg har aldri hatt noen tiltrekning til jenter med downs, men har jo observert dem på bussen osv. Og noen av dem er definitivt "på hugget" i forhold til flørting og gutter/menn. Fra folk som har jobbet i HVPU insttusjoner, har jeg blitt fortalt at de med downs kan ha svært sterk seksualdrift, og noen har jo også mindre hemninger enn oss andre. På en del institusjoner får de lov til å "besøke" hverandre på rommene, antar at de jentene det gjelder må stå på prevensjon i de tilfellene.

Så det spørs jo faktisk om hva som det verste overgrepet, å hindre utviklingshemmede I å ha sex, eller å ha sex med en utviklingshemmet?

Lovligheten av et forhold mellom en med downs og en funksjonsfrisk, vil jo matte vurderes individuelt, som flere har postet her.

Anonymkode: 1a00f...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor henter du så dette fra? 

Anonymkode: ac51c...b95

Tangerudbakken ;D

Anonymkode: 9a487...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, applestories skrev:

Det kommer jo an på hva man legger i å "utnytte noens psykiske lidelse".

Å ha sex med noen betyr ikke nødvendigvis at man utnytter deres psykiske lidelse for å få sex.

Dersom noen befinner seg I en tilstand der en burde forstå at de ikke ivartaer seg selv på en normal måte skal avstå fra sex med denne personen. Eksempel kan være en midlertidig dyp depresjon som enhver bør oppfatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, Tidus skrev:

Du kan ikke straffe to umyndige personer. Det blir som en gutt og ei jente på 14 år som har sex.

Man er ikke automatisk umyndig selv om man har Downs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er rimelig sikkert at dette er ulovelig, husk nå at politiet/retten osv har de samme tankene som oss i tråden, rimelig sikker på at du kan bli anmeld og bli straffet.

Anonymkode: bb673...342

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Peter007 skrev:

Dersom noen befinner seg I en tilstand der en burde forstå at de ikke ivartaer seg selv på en normal måte skal avstå fra sex med denne personen. Eksempel kan være en midlertidig dyp depresjon som enhver bør oppfatte.

Da er man jo inne på hva som er moralsk riktig, ikke hva som er straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mari Y skrev:

Nå vet jeg ikke akkurat om det er en psykisk lidelse å ha en psykisk utviklingshemning, anser det mer eller mindre som at det er en slags utvikling som 'stopper' et sted. Selv om utviklingshemmede også kan utvikle seg. 

Jeg siterte han som siterte lovteksten, men jeg burde kanskje også spesifisert det i mitt svar;

") å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291"

eller blir vel ordet man leter etter her. Psykisk lidelse eller psykiske utviklingshemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, applestories skrev:

Jeg siterte han som siterte lovteksten, men jeg burde kanskje også spesifisert det i mitt svar;

") å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291"

eller blir vel ordet man leter etter her. Psykisk lidelse eller psykiske utviklingshemming.

Skjønner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke avsløre for mange detaljer her. Men jeg har en i omgangskretsen hvor søstra har downs. Hun er utrolig søt, fin kropp og er hyggelig. Tar meg i altfor ofte å fantasere om henne. Å ha sex med henne. Jeg er ikke helt sikker på lovligheten i dette, men skulle da tro så lenge hun er over 16 år så er det lovlig?

Anonymkode: 730f6...3e9

Som mange andre her har påpekt kan det være ulovlig. Det er jo veldig stor variasjon i hvor kraftig den mentale utviklingshemmingen er hos dem med Downs, men du må nok uansett regne med å bli KRAFTIG uglesett om du prøver deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinbukk79

Skal ikke avsløre for mange detaljer her. Men jeg har en i omgangskretsen hvor søstra har downs. Hun er utrolig søt, fin kropp og er hyggelig. Tar meg i altfor ofte å fantasere om henne. Å ha sex med henne. Jeg er ikke helt sikker på lovligheten i dette, men skulle da tro så lenge hun er over 16 år så er det lovlig?

Om dette ikke er en trolletråd, tror jeg du mangler moralske sperrer, en som har downs, ser ikke ting på samme måte som oss andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Gothminister skrev:

I dette tilfellet du beskriver. Så ville det også vært et overgrep. Din søster beskriver du som dårlig fungerende. Husk, utviklingshemmede er svært så forskjellige. Jeg kjenner flere utviklingshemmede som kjører bil og fungerer svært så godt. Klart at disse kan ha et seksualliv.

Kjenner du flere med Downs som kjører bil?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenkt deg å gifte seg med henne eller bare ha sex med henne? Vil du karakterisere dere som jevnbyrdige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, tirben skrev:

Kunne du tenkt deg å gifte seg med henne eller bare ha sex med henne? Vil du karakterisere dere som jevnbyrdige? 

Må man ville gifte seg med noen for å ha sex med dem? Hvilket århundre lever du i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest 2Bhonest

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-12#shareModal

Sitat

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.

0 Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76, 25 juni 2010 nr. 46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor er TS, har ikke sett TS skrive noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

høres inspirert av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...