Gå til innhold

Er det lov å ha sex med noen med downs syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal ikke avsløre for mange detaljer her. Men jeg har en i omgangskretsen hvor søstra har downs. Hun er utrolig søt, fin kropp og er hyggelig. Tar meg i altfor ofte å fantasere om henne. Å ha sex med henne. Jeg er ikke helt sikker på lovligheten i dette, men skulle da tro så lenge hun er over 16 år så er det lovlig?

Anonymkode: 730f6...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke lov å ha sex med sterk utviklingshemmede personer i Norge når den andre er helt frisk. Det hadde vært straffbart hele forholdet.

Anonymkode: bb673...342

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må selv ha downs for å få lov

Anonymkode: 9a487...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, selv om hun tilsynelatende gir samtykke, vil faren for utnyttelse være såpass stor at du kan risikere å bli straffet for det. Det er ikke sikkert hun forstår hva sex innebærer og konsekvensene av det. Finn deg en jevnbyrdig partner i stedet. 

Anonymkode: 76f2d...eb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at det ikke er lov, har dere noen lovtekster eller dommer å vise til? Eller skriver dere bare for å skrive noe?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mener det er noe med at så lenge de ikke er myndige, er umyndiggjorte, er de som barn å regne.
Selv om de er voksne, så er de et naivt barn til sinns...

og det vil være å utnytte henne om du som er 100 % til sinns ligger med henne.

Anonymkode: 10abc...c02

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på graden av syndromet. 

Spør deg selv dette: Ville denne personen havnet i fengsel dersom hun begikk en kriminell handling? Hvis nei, så er hun heller ikke i stand til å ta en kvalifisert valg på om hun vil ha sex med deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må selv ha downs for å få lov

Anonymkode: 9a487...bf1

Og hvor henter du så dette fra? 

Anonymkode: ac51c...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke avsløre for mange detaljer her. Men jeg har en i omgangskretsen hvor søstra har downs. Hun er utrolig søt, fin kropp og er hyggelig. Tar meg i altfor ofte å fantasere om henne. Å ha sex med henne. Jeg er ikke helt sikker på lovligheten i dette, men skulle da tro så lenge hun er over 16 år så er det lovlig?

Tror ikke det er noen hjemmel i lovverket som forbyr å ha sex med utviklingshemmede. Så fremt de er myndige og har samtykkekompetanse. Noe de fleste utviklingshemmede har. Få blir tatt i fra samtykkekompetansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung.no er drevet av barne- ungdoms- og familiedirektoratet. På et lignende spørsmål svarer en av juristene deres følgende på nettsiden nettsiden deres;

Sitat

"Det er straffbart å UTNYTTE noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming for å skaffe seg selv eller en annen seksuell omgang. Dette står i straffeloven § 193. En person som ikke er psykisk utviklingshemmet kan dermed lovlig ha sex med en psykisk utviklingshemmet, så lenge den første personen ikke utnytter den andres psykiske utviklingshemming for å skaffe seg seksuell omgang. Dersom det utvikler seg et alminnelig kjærlighetsforhold mellom de to, vil de dermed kunne ha frivillig sex med hverandre uten at noen av dem kan straffes for det.

Jeg viser i den forbindelse til forarbeidene til bestemmelsen Ot.prp.nr.28 (1999-2000) side 113:

"Vilkåret 'psykisk lidelse eller psykisk utviklingshemming' omfatter både personer som er varig åndssvake, og personer som midlertidig lider av en psykisk forstyrrelse. Avgjørende er om vedkommende befant seg i en slik situasjon på overgrepstidspunktet.

Det kreves videre at denne tilstanden skal være 'utnyttet'. All seksuell omgang med personer som befinner seg i en slik situasjon, er med andre ord ikke straffbart. Avgjørende er om den seksuelle omgangen er forankret i fornærmedes psykiske tilstand og ikke lar seg forklare uten denne. Der et ekte- eller samboerpar fortsetter sitt seksuelle samliv også etter at den ene parten får en slik sykelig forstyrrelse av sjelsevnene, vil man som regel ikke kunne tale om 'utnytting'."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor henter du så dette fra? 

Anonymkode: ac51c...b95

Du kan ikke straffe to umyndige personer. Det blir som en gutt og ei jente på 14 år som har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å ha sex med sterk utviklingshemmede personer i Norge når den andre er helt frisk. Det hadde vært straffbart hele forholdet.

Anonymkode: bb673...342

Vis gjerne til hjemmelen i lovverket på dette. Det handler om samtykkekompetanse. De aller dårligst fungerende har ikke den kompetansen og det vil derfor være ulovlig. Men de moderate og lette utviklingshemmede. Er ikke umyndiggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, applestories skrev:

"Det er straffbart å UTNYTTE noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming for å skaffe seg selv eller en annen seksuell omgang.

Dette sier vel seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva tror du søsteren/broren ville tenkt om det? Neppe noe positivt vil jeg tro.

Anonymkode: 9d5a7...9fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Æsj, så sykt ekkelt. Min søster har downs og hun vet ikke engang hva sex er. Hun vet ikke hvordan barn lages.  Hadde noen hatt sex med henne hadde vi anmeldt for voldtekt. Æsj, æsj, æsj. 

Jeg kan spørre min søster om hun noe kjempe rart og hun kan svare ja, fordi hun ikke vet hva hun svarer på eller hva det innebærer. Så samtykke er ikke tilstrekkelig i det hele tatt. 

Håper du virkelig holder de pervo tankene dine for deg selv. Mange med den diagnosen har veldig lav mental alder og er som barn. Tviler på at kompisen eller øvrig familie hadde ønsket å ha noe med deg å gjøre om du hadde hatt ytret et slikt ønske. 

Anonymkode: deb3f...834

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Straffeloven. 

Paragraf 291 er voldtekt. Men se;

§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

På samme måte straffes den som ved forhold som nevnt i første ledd bokstav a til c får noen til å ha seksuell omgang med hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, så sykt ekkelt. Min søster har downs og hun vet ikke engang hva sex er. Hun vet ikke hvordan barn lages.  Hadde noen hatt sex med henne hadde vi anmeldt for voldtekt. Æsj, æsj, æsj. 

Anonymkode: deb3f...834

I dette tilfellet du beskriver. Så ville det også vært et overgrep. Din søster beskriver du som dårlig fungerende. Husk, utviklingshemmede er svært så forskjellige. Jeg kjenner flere utviklingshemmede som kjører bil og fungerer svært så godt. Klart at disse kan ha et seksualliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Peter007 skrev:

Straffeloven. 

Paragraf 291 er voldtekt. Men se;

§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

På samme måte straffes den som ved forhold som nevnt i første ledd bokstav a til c får noen til å ha seksuell omgang med hverandre.

Det kommer jo an på hva man legger i å "utnytte noens psykiske lidelse".

Å ha sex med noen betyr ikke nødvendigvis at man utnytter deres psykiske lidelse for å få sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, applestories skrev:

Det kommer jo an på hva man legger i å "utnytte noens psykiske lidelse".

Å ha sex med noen betyr ikke nødvendigvis at man utnytter deres psykiske lidelse for å få sex.

Helt riktig som du skriver. Jeg har tidligere jobbet og fulgt opp mange utviklingshemmede. Noen av dem har vært i forhold med personer som selv ikke hadde utviklingshemming. Så straffbart er det ikke. Her må man se hvert individ for seg selv og ikke dømme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...