AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #21 Del Skrevet 18. juli 2016 Det var vel måten du tok det opp på som fikk henne til å reagere. Hun ble vel litt tatt på sengen. Det er jo helt rett og rimelig å dele bensinutgiftene, men jeg ser ikke hvorfor man skal lage en så stor sak ut av det. Og get over it. Det skjedde i fjor. Anonymkode: 6727c...7cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #22 Del Skrevet 18. juli 2016 Ja, det var en merkelig måte å ta det opp på. Var liksom ikke måte på hvor glad du ble for at kronene skulle fordeles nøyaktig. Man ser da at det koster ca 500 å fylle en tank (mer om man har større selvsagt), og deler da ca 250 hver. Trenger ikke regning for det? Eller hadde venninnen din trodd du løy om du hadde sagt "jeg fylte for 500 på Esso, så da blir det 250kr hver". Anonymkode: 37a31...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #23 Del Skrevet 18. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg reagerer på med innlegget ditt, trådstarter, er ikke at du krever din rett til å ta deg betalt for bensinen du bruker når venninnen(e) dine sitter på, men at du har vært så utydelig i din kommunikasjon vedrørende hva det koster/har kostet deg av utgifter tidligere. At du omtrent kaster en utgift rett i fleisen på venninnen din, får denne venninnen til å reagere med negativitet, noe jeg også ville ha gjort hvis jeg hadde vært henne. Ikke ett eneste ord har vært ytret tidligere, eller i forkant av denne nevnte reisen, om at du, trådstarter, forventer å få dine bensinutgifter dekket. Nei, det kommer så uventet og så overraskende, at det oppstår en klein stemning dere imellom ved slutten av reisen. Jeg er enig i at dine venninner skal være med på å dekke bensinutgifter hvis de sitter på med deg på lengre turer/reiser, men du har en jobb å gjøre med å kommunisere tydeligere om hva du forventer og ønsker, og hvis ikke dine venninner er enige med deg i saken du legger frem, så bør de også velge andre reisemåter enn å sitte på med deg hver gang dere skal noe. Joda, jeg har lest hovedinnlegget ditt, og hvis jeg har oppfattet situasjonen riktig, så nevnte du ikke med ett eneste ord til denne venninnen om at bensinutgiftene dine skulle dekkes. Istedet så presenterer du utgiften på en lite flatterende måte, så jeg skjønner godt hvorfor hun reagerte med å se rart på deg. Anonymkode: 5f5fd...5b8 Enig med deg! Og jeg har lappen selv... Anonymkode: 679ab...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #24 Del Skrevet 18. juli 2016 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor TS får så mye pes. Så klart skal venninnen betale bensinen og jeg synes heller ikke TS ordla seg på en dum måte heller. Det får være grenser for hvor nærtagende noen mennesker er. Nei vettu hva, stå på ditt. Venninnen din er bra dum om hun forventer å være nesten-gratispassasjer hele tiden. Anonymkode: fe73f...b1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #25 Del Skrevet 18. juli 2016 En bil koster fra 3 kr km (gamle vrak) og til 20-30 kr km (nyere luksusbiler). Hvorfor er det slik? En bil har både faste og løpende utgifter. De faste er slike ting som årsavgift (3000 kr), service, forsikring etc. De løpende er drivstoff, bommer, parkering, dekk, bremser etc. etc. I tillegg kan det skje skader, bøter o.l. En tur på 500 km x 3 kr km vil da koste TS 1500 minimum! Om det er moralsk riktig å kreve 200 eller 250 kr blir da en dråpe i havet i TS sine bilutgifter. Det er nesten så denne tråden er helt meningsløs! Anonymkode: 194b7...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #26 Del Skrevet 18. juli 2016 Jeg tror jeg hadde blitt litt overrasket hvis en venninne skulle kreve meg for vedlikehold, slitasje, forsikring osv osv i tillegg til drivstoffet. Med en pris på 13kr literen, og si at bilen din bruker 0,5l på mila så vil prisen i drivstoff være ca 325,- på 500km. Det er det jeg hadde bedt om dersom det var jeg som kjørte.. Eventuelle bomringer og parkering bør jo såklart også deles på. Skjønner ikke hvorfor du er så glad for at du fikk kvitteringen? Du kan jo ikke si ut i fra kvitteringen nøyaktig hvor mye du kommer til å bruke? Anonymkode: c31a2...c38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #27 Del Skrevet 18. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg hadde blitt litt overrasket hvis en venninne skulle kreve meg for vedlikehold, slitasje, forsikring osv osv i tillegg til drivstoffet. Med en pris på 13kr literen, og si at bilen din bruker 0,5l på mila så vil prisen i drivstoff være ca 325,- på 500km. Det er det jeg hadde bedt om dersom det var jeg som kjørte.. Eventuelle bomringer og parkering bør jo såklart også deles på. Skjønner ikke hvorfor du er så glad for at du fikk kvitteringen? Du kan jo ikke si ut i fra kvitteringen nøyaktig hvor mye du kommer til å bruke? Anonymkode: c31a2...c38 325 kr som du snakker om er jo hele beløpet- Du mener vel at venninnen skal betale 325/2 som er 162.50? Jeg tror ikke du får så mange biler til å gjennomsnittlig 0,5 liter på mila i 50 mil. De færreste biler gjør det i utgangspunktet, og med litt bykjøring osv så tror jeg brått vi er oppe i 0,7-0,8 som er et bedre utgangspunkt. Jeg tenkte vel egentlig at 200 kr ikke er så galt for 50 mil, og at det koster ca 400-500 kr å kjøre 50 mil. Men jeg er enig med ts, mye bedre å fylle tanken før de drar, og fylle den når de kommer tilbake igjen og dele utgiftene på to. Jeg synes ikke du ts har gjort noe galt her. Men hvor mye skulle hun egentlig betale? Anonymkode: fc07e...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 18. juli 2016 #28 Del Skrevet 18. juli 2016 Ryddet for spekulasjoner. Raven Emerald, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 18. juli 2016 #29 Del Skrevet 18. juli 2016 Det er ikke noe å avtale på forhånd, det er en selvfølge at hun betaler halvparten! Likevel blir det ikke likt, for dere har garantert kjørt gjennom bommer og bilen mister verdi for hver meter. At man mister verdi på bilen synes jeg ikke man skal dele, det blir for gnient, men jeg kjørte nettopp 50 mil t/r og da kostet bare bommene nesten 1000,- Men altså, de er en selvfølge å dele! En tur på 50 mil koster mye! Folk som ikke vil dele bør holde seg hjemme, det er noe galt med sånne folk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 18. juli 2016 #30 Del Skrevet 18. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var vel måten du tok det opp på som fikk henne til å reagere. Hun ble vel litt tatt på sengen. Det er jo helt rett og rimelig å dele bensinutgiftene, men jeg ser ikke hvorfor man skal lage en så stor sak ut av det. Og get over it. Det skjedde i fjor. Anonymkode: 6727c...7cb Hun har antagelig blitt utnyttet av venninnene i årevis! Og hvis noen blir tatt på sengen for at de må dele, så er de ekstremt selvsentrerte og nærmest dumme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillemøy Skrevet 18. juli 2016 #31 Del Skrevet 18. juli 2016 Du har retten fullt og helt på din side når det kommer til at dere skal dele utgiftene rettferdig, men jeg stusser litt på måten du handlet på. Å rope "yess!" fordi man får en kvittering virker veldig rart, og veldig griskt. Og jeg syns det er helt merkelig å skulle legge så mye vekt på en kvittering. Venner i mellom er det da greit å bare si hva det koster omtrent og så dele på to. Hadde venninna di bedt om en slik kvittering? Hvis ikke skjønner jeg at hun syntes dette var litt "too much". Men betale, det må hun! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 19. juli 2016 #32 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Noen tror visst det er gratis å kjøre bil! Klart venninna di skal betale. Hvordan kan hun tro noe annet? Har også ei venninne jeg drar på tur med hver sommer. Hun slenger et par tusenlapper i fanget på meg når vi starter og sier; "håper det holder en stund, gi beskjed hvis det blir mer og så snakker vi ikke mer om penger"! Ps. Ts var ikke frekk! Endret 19. juli 2016 av hjertesukka 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. juli 2016 #33 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Neida TS, men sånt sier man på forhånd. Endret 19. juli 2016 av Evilposelos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. juli 2016 #34 Del Skrevet 19. juli 2016 Skjønner ikke at man skal si ifra på forhånd en gang jeg! Selvfølgelig skal man betale minst bensinpenger, gjerne runde opp når man drar på en 50 mils biltur!! Ikke bare er det bensin, blir det mye slike turer blir forsikringa dyrere, bilen slites mer o.s.v. Det gidder jeg ikke regne på. Men hos oss er det slik at blir det 336 for beninsen så overfører man 350. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardenus Skrevet 19. juli 2016 #35 Del Skrevet 19. juli 2016 Trikset er å snakke om utgifter før dere tar reisa, så blir dere enige da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #36 Del Skrevet 21. juli 2016 Den 19.7.2016 at 22.02, Ardenus skrev: Trikset er å snakke om utgifter før dere tar reisa, så blir dere enige da. Vi er jo begge,fra lang tid tilbake innforstått med at allle utgifter skal deles og det har det i praksis også blitt, unntatt når det kommer til bensinen. Enten har det vært en tur som vi brukte mindre bensin på slik at jeg ikke trengte å fylle den aktuelle dagen eller det har dreid seg om langturer hvor jeg fylte flere ganger. Da har det kun blitt benyttet skjønn og jeg syntes det var vanskelig, i redsel for å kreve for mye har jeg bare godtatt beløpet hun foreslo selv om det kanskje var for lite. Selv om jeg da har hatt kvitteringer tilgjengelig visste jeg jo ikke nøyaktig hvor mye bensin som var igjen på tanken ved hjemkomst. Pilen på tanken er en usikker kostnadsindikator i så måte. Og dermed bestemte hun summen.Det spesielle med denne turen var jo at jeg brukte rubbel og bit av en tank og dermed ble det enklere å kostnadsberegne. Kall meg gnien, men det ble jo flest av småturene der hun slang til meg en femtilapp på tampen av turen og jeg liksom skulle bukke og neie og liksom føle meg så uendelig takknemlig. Dessverre er jeg oppdradd slik og har derfor blitt konfliktsky og mang en gang ergret meg grønn på det og at jeg har så vanskelig for å si i fra. Blitt utnyttet. Ofte. Av mange. Dessverre. Dergor er det nyttig for meg å drøfte dette da det finnes flere mennesker som har det sånn og derfor i høyeste grad aktuelt. Nå kunne jeg vise frem konkrete tall og slippe å ergre meg i det stille at hun bestemmer beløpet og jeg sitter der og smiler som en dum narr når vi kommer fram Jeg har aldri vist åpenlyst at jeg ergrer meg for hun er en veldig hyggelig venninne ellers. Jeg er konfliktsky og konkrete tall er i så henseende stressbesparende. Hun er veldig omstendelig og passer på at alt annet blir delt nøyaktig.Dessuten nevnte jeg , da tanken begynte å minke at nå håper jeg vi rekker fram til nevnte stasjon før tanken er tom og jeg var selvsagt lettet over at vi rakk det da lampen begynte å lyse.Høye på fjelluft og lattermilde føltes heller ikke mitt yess så malplassert synes jeg da selv om jeg hadde drøyd fyllingen nettopp for å kunne kostnadsfordele så nøyaktig som mulig. Var nok min raske oppsummering som satte henne ut for prosedyren har vært at JEG i praksis helst ikke skal be om bensinpengene. Det bør helst bli en lang omstendelig sluttsamtale når jeg har kjørt henne til døren før hun sukker dypt og tar opp temaet bensinpenger som alltid ender med at hun jeg gir meg en symbolsk sum. Nå ble det jo på en måte brudd i prosedyren og mener hun måtte ut med ca 400,- Ja det skjedde i fjor men når det kommer til stykke er det jo også alle fremtidige turer dette handler om. Og innspill om hvordan andre håndterer det Ts Anonymkode: 07163...343 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #37 Del Skrevet 21. juli 2016 Falske venner kan lett avslører ved økonomiske situasjoner som krever beslutning og konkrete resultater. Jeg hadde en venn som ødela bilen min og nektet å betale erstatning. Det var det vennskapet. Jeg hadde en annen som lånte bilen uten å fylle på drivstoff. Det var det vennskapet. Anonymkode: 194b7...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå